سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

جنگ داخلی در Bitcoin Cash ، هرآنچه باید بدانید!

همان‌طور که می‌دانیم بیش از دو هفته از ایجاد فورک سخت افزاری در شبکه ارز دیجیتال Bitcoin Cash می‌گذرد و به نظر می‌رسد هر دو طرف دعوا آن چنان در مسیر اختلاف افتاده‌اند که در نهایت شاهد به وجود آمدن دو نسخه متفاوت از Bitcoin Cash هستیم. رخ دادن چنین مساله ای برای تجار ارزهای دیجیتال به این معناست که آنها باید از این پس نام‌های جدید خروجی از Bitcoin Cash را به خاطر بسپارند و تفاوت‌های میان این دو مانند اینکه نسخه در دست آنها از کدامیک از تبادلات مالی پشتیبانی می‌کند را بدانند.

نسخه‌های متفاوت

اکنون دو نسخه جدید مشتق شده از ارز دیجیتال Bitcoin Cash به نام‌های Bitcoin SV (شکل گرفته بر مبنای دیدگاه ساتوشی) و Bitcoin ABC (با قابلیت تغییر در میزان ظرفیت بلاک) ایجاد شده‌اند. اما نسخه سومی هم در این میان وجود دارد که حالت خنثی و بی طرف داشته و مشخصات فنی آن هنوز مشخص نیست.

اما در بین این دو نسخه می‌توان گفت که Bitcoin SV خواستار تغییرات و اصلاح گسترده در ساختار فعلی Bitcoin Cash بوده و بر پایه توسعه قالب کاری بلاک چین nChain فعالیت کرده و متعلق به «کرایگ رایت» است که اخیرا اعلام کرده ساتوشی ناکاموتو واقعی بوده و تغییرات اعمال شده در ساختار کاری این ارز دیجیتال را در راستای بازگرداندن پروتکل اصلی ساتوشی و با استفاده از ایجاد تغییر در ساختار فعلی Bitcoin Cash انجام داده است.

از سوی دیگر شاخه دوم مشتق شده از Bitcoin Cash یعنی ارز جدید Bitcoin ABC نماینده طرفداران محافظه کار ارزهای دیجیتال است که سعی کرده از ایجاد تغییرات ساختاری در بدنه Bitcoin Cash اجتناب کند. این ارز جدید متعلق به «راجر ور» بوده و از سوی شرکت معروف سخت افزارهای استخراج ارزهای دیجیتال یعنی Bitmain حمایت می‌شود. بنیانگذاران این ارز معتقدند نیازی به ایجاد تغییرات ساختاری گسترده در ساختار فعلی Bitcoin Cash وجود ندارد. این درحالیست که نقشه راه منتشر شده از سوی این گروه، نشان دهنده تغییرات گسترده در شیوه کار آنها در آینده است.

اما شاخه سوم بی طرف مشتق شده از Bitcoin Cash نیز به شرکت Bitcoin Unlimited تعلق دارد که مدیران آن اقدام به انتشار راه حلی جامع به نام استراتژی حل مشکلات Bitcoin Unlimited کرده‌اند که در نوامبر سال جاری میلادی منتشر شده و در آن به مسائلی جهت مقابله با فورک‌های سخت افزاری موجود در ساختار Bitcoin Cash اشاره شده است. روش اتخاذ شده توسط این گروه، اساسا با روش‌های به کار گرفته شده توسط دو گروه رقیب دیگر متفاوت بوده و بر توانمند سازی استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال استوار است.

کدام مبادلات از کدام فورک‌ها پشتیبانی می‌کنند؟

شرکت‌های بزرگ مبادله ارزهای دیجیتال مانند Huobi، Kraken و Bittrex حمایت خود را از Bitcoin ABC اعلام کرده و همکاری خود با این ارز دیجیتال جدید را از ابتدای هفته گذشته آغاز کرده‌اند. البته Huobi از امکان مبادله توکن‌های صادر شده از سوی SV در سطح سپرده گذاری، برداشت و مبادله ارزی در شبکه خود نیز خبر داده است. اما در عین حال این شرکت مبادله ارزی اعلام کرده که به دلیل عدم وجود حفاظت جانبه در ساختار شبکه SV، نگرانی‌هایی در خصوص نحوه کارکرد این ارز دیجیتال دارد. Kraken نیز اعلام کرده که هیچ اکتشاف کننده بلاکی از SV حمایت نکرده و ظاهرا استخراج کنندگان ارزی نیز در شیوه فعالیت این ارز دیجیتال بازنده خواهند بود.

البته شرکت‌های بزرگ دیگری همچون Poloniex و Binance از هر دو ارز اعلام حمایت کرده‌اند. آنها به سادگی لوگوی ارز منسوخ شده Bitcoin Cash را از صفحه وب سایت خود حذف کرده و لوگوی دو ارز شکل گرفته جدید را به جای آن قرار داده‌اند.

برخی شرکت‌ها مانند eToro نیز فعلا دست نگهداشته‌اند تا تکلیف این کشمکش و دعوا مشخص شود تا بتوانند موضع رسمی خود در خصوص این دو ارز را اعلام کنند. با این حساب، این دست شرکت‌ها هنوز از هیچ یک از دو ارز منتشر شده پشتیبانی نخواهند کرد. به گفته آنها در پی فروپاشی Bitcoin Cash و شکل گیری دو ارز دیجیتال مستقل از دل آن، هنوز مشخص نیست کدامیک از این دو ارز جدید قدرت بیشتری داشته و می‌تواند مشتریان سابق Bitcoin Cash را به سمت خود جلب کند. eToro ابراز امیدواری کرده که کارکرد ارز Bitcoin Cash در دیگر در کالبد یکی از این دو ارز جدید دمیده شده تا این شرکت بتواند به مبادله آنها در پلتفرم خود بپردازد.

بر سر بیت کوین SV چه خواهد آمد؟

از بین رفتن مبادلات Bitcoin SV نیز ممکن است به دلیل این واقعیت باشد که بیت کوین SV دچار یک سازماندهی مجدد بلاک شده که در آن، معاملات دو بلاک مختلف را رونویسی کرده است. اگر چه ممكن است این دو بلاک توسط مهاجمان بیرونی مجددا تغییر یافته باشد، اما احتمالا توضیحاتی برای ایجاد تغییر مجدد بلاک موقت ناشی از اضافه بار در فعالیت معاملات ناشی از آزمایش فشار مبادلاتی برنامه ریزی شده است.

کریس پکیا، مدیر توسعه تجارت الکترونیک OpenBazaar، در صفحه توییتر خود نوشت: “من واقعا برای BSV شرمسار هستم. تعدادی از طرفداران این ارز که هیچ چیز در مورد مسائل فنی نمی‌دانند اصرار دارند که نظر کارشناسان فنی اشتباه است و BSV می تواند بلاک‌های عظیم را اداره کند. بنابراین آنها تصمیم گرفتند «این موضوع را ثابت کنند» و در همین راستا آنها در بلاک چین ایجاد تغییر کرده و دست به انجام یک حمله بلاک چینی سمی زده‌اند». وی سپس افزود که طرفداران BSV واقعا معادل فنی زلزله‌های مسطح هستند.

در همین راستا «امین گین سیرر» استاد دانشگاه کرنل اظهار داشت: این سازماندهی مجدد نباید در یک سیستم غیر متمرکز امکان پذیر باشد. شما تنها می‌توانید در بلاک خود تغییر ایجاد کنید و یک دم جدید برای آن به وجود بیاورید. چرا آنها در روند استخراج ارز اخلال ایجاد می‌کنند؟ آنها (SV) به وضوح بد هستند. بر روی لپ تاپ کرایگ رایت اوراکل نصب کنید!

کدامیک برنده میدان خواهند بود؟

احتمالا سخت ترین قسمت کار، پاسخ به این سوال است. بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی Coin.dance، ارز دیجیتال جدید Bitcoin ABC در رقابت با SV پیشتاز است. البته نکته قابل توجه اینجاست که استخراج کنندگان ارز دیجیتال در هر دو پلتفرم جدید متضرر خواهند شد.

بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی BitMEX، ایجاد دو دستگی در Bitcoin Cash و شکل گیری دو ارز جدید منجر به وارد آمدن ضرر ۶٫۱ میلیون دلاری به استخراج کنندگان فعال در شبکه این ارز دیجیتال شده و این ضرر مالی تا زمانی که کشمکش‌ها میان این دو ارز دیجیتال جدید ادامه داشته باشد، متوقف نخواهد شد. گفته می‌شود حتی با احتساب استفاده از انرژی ارزان قیمت، استخراج کنندگان ارزی در پلتفرم SV دستکم ۳۵۳ درصد ضرر را متقبل شده که این میزان رقمی حدود ۱٫۴ میلیون دلار خواهد شد. البته استخراج کنندگان ارزی در پلتفرم SV متحمل ضرر بیشتری نسبت به ABC خواهند شد. اما در مجموع می‌توان گفت که هر دو پلتفرم دارایی نقایصی همچون پایین آمدن قدرت هشینگ و کاهش تعداد نودها در شبکه هستند.

با این حال، رایت معتقد است که همه تغییراتی که باید انجام دهند پایدار است. وی معتقد است: “در خصوص رقابت‌های هشینگ، ما شاهد حضور تیم ABC در این رقابت‌ها هستیم. ما فقط در مرحله آزمایش هستیم و هنوز وارد مسابقات نهایی ماراتن با یکدیگر نشده‌ایم”.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location