سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

ارزهای دیجیتال بیت کوین و ریپل چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

اگرچه بیت کوین کماکان بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ارز دیجیتال به شمار می‌رود، اما ریپل با تطبیق‌پذیری و کاربردهای متنوعش روند رو به رشد خود را ادامه می‌دهد. ، ریپل پس از بیت کوین و اتریوم در بین ارزهای مجازی رتبه سوم را از نظر سرمایه بازاری در اختیار دارد. این مقاله به تشریح اختلافات بین بیت کوین و ریپل می‌پردازد.

 

ارزجو : بیت کوین در یک لجر بلاک چین عمومی عمل می‌کند که از یک ارز دیجیتال مورد استفاده برای پرداخت هزینه کالاها و خدمات پشتیبانی می‌کند. بیت کوین عموماً با ارز دیجیتال بیت کوین (BTC) شناخته می‌شود.

ریپل یک فناوری است که عمده شهرتش به خاطر شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتالش است. گرچه ریپل دارای ارز دیجیتال خاص خود به نام XRP است، اما عموماً یک سیستم تسویه پرداخت، مبادله دارایی و استرداد وجه است که بیشتر شبیه سوئیفت عمل می‌کند که یک سرویس انتقال بین‌المللی پول و اوراق بهادار مورد استفاده گروهی از بانک‌ها و واسطه‌های مالی است.

بیت کوین و ریپل

نمونه‌ای برای درک تفاوت بین بیت کوین و ریپل

برای درک ملموس‌تر این دو ارز دیجیتال، به مقایسه زیر توجه کنید:

پیتر (Peter)، ساکن آمریکا، وال مارت (Walmart) را می‌بیند و در ازای خریدهایش با دلار آمریکا به او پول می‌دهد. او می‌تواند با استفاده از دلارهایش دیگر ارزها مانند پوند انگلیس یا ین ژاپن را به منظور معامله یا سرمایه‌گذاری خریداری کند، و در آینده آنها را به سود یا زیان بفروشد.

بیت کوین یک ارز دیجیتال است که می‌تواند به ‌عنوان جایگزینی برای دلارهای واقعی بکار رود. پیتر می‌تواند خریدی را انجام داده و هزینه‌اش را با بیت کوین پرداخت کند، یا می‌تواند مانند دیگر ارزهای رایج مثلاً پوند انگلیس یا ین ژاپن بیت کوین‌ها را برای معامله یا سرمایه‌گذاری خریداری کند و در آینده آنها را با درصدی سود یا زیان به فروش برساند.

ریپل، به ‌عنوان یک سیستم پرداخت و تسویه نیز دارای ارزی به نام XRP است.

اگر پیتر که در آمریکا است بخواهد ۱۰۰ دلار به پل (Paul) که در ایتالیا زندگی می‌کند بفرستد، می‌تواند از بانک آمریکایی‌اش بخواهد این کار را برایش انجام دهد. بانک آمریکایی پیتر پس از گرفتن کارمزدهای معمول، با استفاده از سیستم سوئیفت فعلی دستورالعمل‌هایی را صادر می‌کند تا معادل یوروی (یا دلار آمریکا) این پول به حساب بانکی ایتالیایی پل واریز شود. این فرایند شاید هزینه‌های زیادی در هردو طرف داشته باشد و چند روز به طول بیانجامد.

سیستم پرداخت ریپل از توکن‌های XRP برای انتقال دارایی‌ها در شبکه ریپل استفاده می‌کند. همان ۱۰۰ دلار می‌تواند در همان لحظه توسط پیتر به توکن‌های XRP تبدیل شده و به حساب پل در شبکه ریپل منتقل شود.

پس از بازبینی و تصدیق هویت تراکنش توسط شبکه نامتمرکز ریپل، پل توکن‌های XRP را دریافت خواهد کرد، و می‌تواند آنها را به دلار آمریکا یا هر ارز دیگری تبدیل کند یا حتی آنها را به همان شکل نگه دارد.

در حالی ‌که ریپل کارکرد نسبتاً پیچیده‌ای دارد، مثال فوق سازوکار ابتدایی‌اش را شرح می‌دهد. مزیت سیستم ریپل، زمان‌های پردازش کمتر و هزینه‌های تراکنش خیلی ناچیزش می‌باشند.

ارز دیجیتال

تفاوت‌های فنی

بیت کوین بر اساس مفهوم بلاک چین، یک لجر عمومی از تراکنش‌های بازبینی شده و نگهداری از اسناد است. استخراج‌کنندگان تراکنش‌ها را بررسی کرده و آنها را به بلاک چین بیت کوین اضافه می‌کنند. آنها همچنین بیت کوین‌های جدیدی را پیدا می‌کنند.

در عوض استفاده از مفهوم استخراج بلاک چین، ریپل برای بازبینی تراکنش‌هایش از یک مکانیسم اجماع توزیعی با کمک شبکه‌ای از سرورها استفاده می‌کند. با انجام یک نظرسنجی، سرورها یا گره‌های شبکه، بر اساس اجماع در مورد درستی و اصالت تراکنش تصمیم‌گیری می‌کنند، که این تأییدات آنی بدون هیچ مرجع مرکزی را پدید می‌آورد و موجب می‌شود ریپل نامتمرکز ولی سریع‌تر و ایمن بماند.

در حالی ‌که تأییدات تراکنش بیت کوین شاید چندین دقیقه طول بکشد و هزینه‌های تراکنش زیادی را به دنبال داشته باشند، تراکنش‌های ریپل در عرض چند ثانیه با هزینه‌های خیلی ناچیزی تأیید می‌شوند.

بیت کوین در مجموع ۲۱ میلیون سکه رمزی دارد و ریپل در کل دارای ۱۰۰ میلیارد سکه از پیش استخراج شده است.

بیت کوین از سیستم اثبات کار و استخراج برای آزاد کردن توکن‌های بیت کوین استفاده می‌کند، در حالی ‌که تمام توکن‌های XRP از پیش استخراج شده هستند.

مکانیسم آزادسازی سکه در این دو ارز متفاوت هستند. در حالی ‌که بیت کوین‌ها وقتی استخراج‌کنندگان آنها را پیدا می‌کنند، آزاد شده و به شبکه اضافه می‌شوند، آزادسازی XRP توسط یک قرارداد هوشمند کنترل می‌شود.

در مجموع ۴۴ میلیارد توکن XRP در یک حساب امانی نگهداری می‌شوند، و هرماهه حداکثر یک میلیون توکن باید با نظارت یک قرارداد هوشمند پیش‌ساخته آزاد شوند. هر بخش بلااستفاده XRP در هر ماه به حساب امانی برمی‌گردد. این مکانیسم تضمین می‌کند که با کمک تأمین بیش از حد سکه‌های XRP هیچ جایی برای سوءاستفاده وجود ندارد، در دسترس قرار گرفتن تمام سکه‌ها سال‌ها طول خواهد کشید.

در حالی ‌که شبکه بیت کوین متهم به مصرف زیاد انرژی برای سیستم استخراجش است، سیستم ریپل به دلیل مکانیسم بدون استخراجش توان خیلی کمی را بکار می‌برد.

اخذ هزینه‌های تراکنش‌های XRP، شبیه به تراکنش‌های بیت کوین هستند. هر زمان تراکنشی در شبکه ریپل انجام می‌شود، مقدار ناچیزی ریپل از کاربر (حقیقی یا حقوقی) گرفته می‌شود. کاربرد اصلی ریپل تسهیل انتقال دیگر دارایی‌ها است، گرچه تعداد محدودی از تاجران آن را مانند بیت کوین‌ها قبول می‌کنند.

در حالی ‌که بیت کوین به ‌عنوان یک ارز دیجیتال همه روزه محبوبیت بیشتری در بین افراد و سازمان‌ها پیدا می‌کند، بانک‌ها دارند به سیستم پرداخت ریپل روی می‌آورند. طبق برخی گزارشات، ائتلافی متشکل از ۶۱ بانک ژاپنی، علاوه بر چند بانک دیگر از قبیل آمریکن اکسپرس (American Express)، سانتاندر (بانک) و بانک فیدور (Fidor Bank) در مرحله آزمایش اجرای سیستم ریپل هستند.

 

نتیجه‌گیری

بیت کوین یک سیستم واقعاً عمومی است که در تملک هیچ شخص، مرجع قانونی یا دولتی نیست. ریپل، اگرچه نامتمرکز است، ولی تحت تملک و اداره یک شرکت خصوصی به همان نام قرار دارد. این دو سیستم مجازی با وجود داشتن توکن‌های ارز دیجیتال مخصوص به خود، کاربردهای متفاوتی دارند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location