سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بررسی وضعیت بیمه ارزهای دیجیتال /تعهدات نا کافی بیمه برای بازار ۶ میلیارد دلاری ارز دیجیتال

با افزایش میزان سهام ارزهای دیجیتال در وال استریت، بازیگران بزرگی پا به عرصه معاملات سهام ارزهای دیجیتال گذاشته و سرمایه گذاری‌های هنگفتی در این بخش کرده‌اند.

به عنوان مثال، همانند سیستم بازار سنتی، اکنون نیاز مبرم به سرپرستان جدید برای حفاظت از این اموال دیجیتال و گارانتی سرمایه‌های بزرگ موجود در این بخش داریم. اما آنچه تاکنون کمتر به آن پرداخته شده، ایجاد نهادهایی به عنوان کارگزاران بیمه جهت ضمانت و حفاظت سرمایه هنگفت وارد شده به این بخش در برابر سرقت است.

اما مشکل اینجاست که زمینه کافی برای به وجود آمدن بیمه‌های این چنینی برای سرمایه‌های دیجیتال ایجاد نشده است.

در حالیکه بیمه دارای بازاری غیر شفاف است، اما برآوردهای انجام شده نشان می‌دهد سرمایه لازم برای بیمه کردن ارزهای دیجیتال تا به امروز، رقمی حدود ۶ میلیارد دلار است. البته این حساب در همین شرایط کسادی و افول بازار ارزهای دیجیتال برآورد شده است. چراکه در همین بازار هم ارزش معاملات روزانه سه ارز دیجیتال مطرح جهان روزانه به بیش از ۱ میلیارد دلار در روز می رسد که با این حساب برآورد می‌شود ارزش کل سرمایه موجود در بازار ارزهای دیجیتال باید رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد دلار باشد. البته این روی خوش سکه و نگاه مثبت به سناریوی بیمه ارزهای دیجیتال است.

اما «ژاکلین کوئینتال»، مدیر بخش بیمه موسسات مالی در شرکت ARS معتقد است ظرفیت موجود برای وقوع جرم در زمینه ارزهای دیجیتال، تقاضای شرکت‌های بیمه برای وارد شدن به عرصه بیمه این ارزها را به شدت کاهش می‌دهد.

کریپتو توکن کوین

با توجه به اینکه ارزهای دیجیتال بر خلاف سهام و اوراق بهادار در زمره سرمایه‌های نقدی و حامل به حساب می‌آیند، حضور شرکت‌های بیمه در عرصه بازار و ضمانت آنها در برابر این نوع سرمایه، موضوعی کلیدی در موفقیت و پیشرفت بازار این دسته از ارزها محسوب می‌شود. از آنجا که سرقت کلیدهای شخصی از کیف پول‌های دیجیتال موضوعی شایع می‌باشد، لذا مانند پول نقد و یا جواهرات، برای حفظ این دسته از ارزها نیز باید به فکر ضمانتی معتبر بود.

علیرغم بازار خرسی سال ۲۰۱۸، ارزهای دیجیتال همچنان به عنوان هدفی جذاب برای تبهکاران سراسر جهان بوده که موارد قضایی آدم ربایی و اخاذی ناشی از این ارزها را می‌توان در نیویورک و یا هند مشاهده کرد. بسیاری از موسسات مالی جهان هم نگران همین خطرات ناشی از کار با اینگونه ارزها هستند.

یکی از دلایل وجود نقصان در عرصه ارزهای دیجیتال همان مثال معروف مرغ و تخم مرغ این صنعت در پیش روی شرکت‌های بیمه است: تقریبا هیچ چیز در مورد سابقه تلفات و ادعاهایی وجود ندارد که بیمه گران تمایل به مدل سازی تهدیدات ناشی از آن داشته باشند.

«دانیل جی. هلی»، یکی از مشاورین موسسه حقوقی «اندرسون کیل» در واشنگتن در این خصوص می‌گوید: شمار رو به افزایش بیمه گذاران به دنبال شرایط پوشش آسانی برای بلاک چین‌ها هستند که انتظار می‌رود تنها در صورت وقوع زیان، برای مشتریان بلاک چینی اعمال شود.

امتیاز بزرگ Coinbase

جالب است بدانید که شرکت Coinbase که گفته می‌شود بزرگترین شرکت مبادلات ارزی دیجیتال در آمریکا به حساب آمده و مقر آن نیز در سان فرانسیسکو است، توانسته حدود ۲۵۰ میلیون دلار از دارایی های خود را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

کوئینتال در این خصوص معتقد است که پوشش بیمه محدود به نوع کیف پول‌ها و سخت افزارهای ویژه نگهداری آنها مثلا کیف پول‌های آنلاین و یا آفلاین می‌شود.

برای حافظه‌های کاملا سرد، شما می‌توانید تحت پوشش بیمه قرار بگیرید. در حالیکه Coinbase هیچ صحبتی از آمار و ارقام خود نمی‌کند، اما فیلیپ ماتین، معاون امنیتی این شرکت اعلام کرد که Coinbase یکی از بزرگترین مصرف کنندگان بازار بیمه است. گفته می‌شود Coinbase این اقدام را نخستین بار در سال ۲۰۱۳ کرده و هنوز هم تحت پوشش بیمه قرار دارد.

ارزهای دیجیتال

بیمه ارزهای دیجیتال

حال به ادامه بحث خود باز می گردیم. در حال حاضر دو مدل متفاوت از بیمه برای برای ارزهای دیجیتال داریم: بیمه مربوط به مسکوکات نقدی و بیمه جرم های تجاری در بازار.

جرم‌های تجاری چیزی مانند این است که پول نقد را در دستگاه خودپرداز یا در خودروهای زرهی جابجا می‌کند و این بازار است که به طور کلی برای کیف های “داغ” پوشش قرار می‌دهد، یعنی جایی که کلیدهای موجود در یک دستگاه متصل به اینترنت در آنجا قرار دارند.

از سوی دیگر، مدل بازار مسکوکات نقدی به طور سنتی برای بیمه‌ها یا مکان‌های خاص طراحی شده است که در آنها اقلام ارزشمندی مانند شمش طلا ذخیره می‌شود. این نوع پوششی است که متولیان حفاظت از دارایی‌ها برای ذخیره سازی سرد به آن نیاز دارند، یعنی جایی که کلید خصوصی یک کیف پول بر روی یک کاغذ یا یک دستگاه آفلاین نگهداری می‌شود.

هر گونه تبادل مالی بزرگ احتمالا با هر دو مورد بیمه ذکر شده و بازارهای خاص در تعامل است. برای مثال Coinbase کمتر از ۲ درصد دارایی‌ها را در کیف پول گرم و ۹۸ درصد باقی مانده در ذخیره سازی سرد نگه می‌دارد. (در جریان مدت برقراری حالتی گاوی در بازار، این شرکت ۲۵ میلیارد دلار دارایی را از طرف مشتری‌ها ذخیره کرد، اما در حال حاضر آخرین آمار خود را از این رقم ارائه نمی‌دهد).

یکی از بیمه گران بزرگ که بازار را مطالعه کرده است، به طور عمده و کلی برآورد کرده که ظرفیت مدل بیمه بازار تجاری جرم نسبتا کم است، یعنی کمتر از ۱ میلیارد دلار و احتمالا رقمی نزدیک به ۷۵۰ میلیون دلار است.

این منبع که نخواست نامش فاش شود، ظرفیت جهانی بیمه بازار مسکوکات برای دارایی‌های دیجیتال را از ۳ میلیارد دلار به ۵ میلیارد دلار برآورد کرد، که البته این در حالیست که بهترین سرمایه گذاری در صنعت بیمه ۶ میلیارد دلار بوده است.

البته اسپور در سطحی بالاتر اعلام کرد که وی کنسرسیوم هایی را می‌شناسد که حافظه سرد نگهداری از ارزهای دیجیتال را تا سقف ۶۶۰ میلیون دلار بیمه می‌کنند. هرچند خیلی بعید به نظر می رسد یک بنگاه فعال در زمینه ارزهای دیجیتال بتواند تمامی این مبلغ را از بیمه دریافت کند.

بر عکس، ظرفیت بیمه بازار مسکوکات بیش از ۲۰۰ میلیون دلار نیست.

مبادله اتمی کریپتو صدای ارزجو

قیمت گذاری

به گفته اسپور، یک تفاوت در پرداخت هزینه حق بیمه نیز وجود دارد که بستگی به این دارد که آیا ارز دیجیتال بیمه شده در کیف پول گرم قرار دارد و یا سرد. از لحاظ قیمت گذاری، آنها واقعا در دسته استراتژی‌های مختلف قرار می گیرند.

البته روشی که در آن، شرکت بیمه گر ارز دیجیتال از طریق یک یا دو بیمه گذار ارز شما را بیمه می‌کند به میزان خطری بستگی دارد که آن شرکت از این گارانتی خود احساس‌ می کند. به عنوان مثال یک شرکت بیمه ممتاز ممکن است یک برج را بین ۵ تا ۱۰ میلیون دلار بیمه کند. این بستگی به شرکت بیمه و احساس خطر آن در خصوص آن برج دارد.

در این ساختار، اگر یک سرقت علیه ارز دیجیتال ما رخ دهد، بیمه نامه تعیین و پرداخت خسارت ها را بر اساس محاسبه مالیات و فرانشیز آنها انجام داده و پرداخت ها نیز بر اساس همین اولویت صورت می‌پذیرند.

به گفته کوئینتال که بیمه نامه‌ها و شرایط ارائه شده از سوی شرکت‌های بیمه را از سال ۲۰۱۴ تاکنون مورد مطالعه قرار داده، با این حساب، هزینه بیمه ارزهای دیجیتال ترکیبی (سرد و گرم) برای ما رقمی حدود ۱ الی ۲ درصد ارزش کل دارایی‌های دیجیتالمان آب خواهد خورد.

به گفته کوئینتال، چند لایه اول ظرفیت (مثلا ۵ میلیون دلار تا ۱۰ میلیون دلار) هزینه‌های بالاتری نسبت به موارد بعدی و آخر در بر دارند که به طور متوسط خرید بیشتر قیمت کلی را کاهش خواهد داد.

بیمه‌های ارزهای دیجیتال به طور کلی بر اساس اصل یک یا همه چیز تنظیم و ارائه می‌شود. به عبارت دیگر، سرپرست نگهداری از این سرمایه‌ها می‌تواند آن را به عنوان یک گزینه برای هر مشتری ارائه دهد. طبق گفته «آری پول»، افسر ارشد سرمایه گذاری و شریک مدیریت BlockTower Capital، باید همه چیز را بیمه کرد. این کار هزینه را افزایش داده که این هزینه به سرمایه گذاران بعدی منتقل می‌شود.

مثلا، اگر خدمات خود را به هزینه ۵۰ واحد پایه بپردازد، سپس با اضافه کردن ۱ درصد به آن هزینه سه برابر می‌شود.

ارزهای دیجیتال صدای ارزجو

همه راه‌ها به «لویدز» ختم خواهد شد

امروزه اکثریت قریب به اتفاق بیمه نامه‌های ارزهای دیجیتال از لندن صادر می‌شوند. به گفته یک منبع آگاه، سیاست Coinbase شامل مشارکت بیمه گران در نیویورک، نخستین نوع این بیمه‌ها برای فضای ارزهای دیجیتال محسوب می‌شود. گفته می‌شود «باهاما» نیز نسبت به ورود به این عرصه ابراز علاقه کرده است.

با این وجود، مرکز لویدز لندن، یک بازار بیمه با چندین سال قدمت به حساب می آید که مالکان کشتی ها و کاپیتان های آنها از این بازار برای توزیع خطر از دست دادن کشتی های باری خود در قالب سندیکا استفاده می‌کنند.

در سال گذشته، ۸۵ سندیکای لوید، شامل شرکت‌ها و افراد، مجموعا ۳۳٫۶ میلیارد پوند (۴۳٫۳ میلیارد دلار) از حق بیمه ناخالص را پوشش دادند که طیف وسیعی از اموال و بدهی‌ها را شامل می‌شود.

کارگزاران بیمه نیز در مشارکت با لوید بیمه گذاران را تحت آموزش قرار داده‌اند که این امر نشان دهنده این است که بیمه ارزهای دیجیتال فرصت مهمی برای بازار بیمه لندن به حساب می‌آید.

با این حال، بر اساس خبر بی سابقه‌ای که تابستان گذشته منتشر شد، منابع دخیل در صنعت بیمه اعلام کردند که بیمه گذاران بازار لندن تحت فشارهای وارد شده از سوی سازمان چتر حمایتی لوید، فعلا روند بیمه ارزهای دیجیتال را متوقف کرده‌اند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version