سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

بلاک چین فراتر از یک اپلیکیشن ( بخش سوم )

لیست عناوین این مطلب

پروژه هایپر لجر لبز (Hyperledger Labs) مدل های محاسباتی غیر متمرکز را مورد بررسی قرار داده و انجام قراردادها را به عهده همکاران خارج از زنجیره گذاشته که محاسبات واقعی را انجام می ‌دهند، این به مفهوم احترام متقابل بین طرفین معامله است. بنابراین بلاک چین به عنوان عامل هماهنگی و ثبت تعهدات برای آپدیت دیتابیس ب کار می ‌رود.

 

مقابله با چالش محرمانه بودن

چگونه این محرمانه بودن را اندازه‌گیری کرده و از آن حمایت کنیم؟ خب یک رویکرد به ما می ‌گوید که توازن تنش بین اهداف مشترک و شخصی در صورتی که مفاهیم محاسباتی موفق خود را گسترش دهیم، کاهش می یابد. تحت شرایط متفاوت حفظ حریم خصوصی، می ‌توانیم دقت مورد نیاز دیتابیس را کاهش دهیم تا محرمانه بودن اطلاعات، رعایت شود. برای مثال شاید یک گزارش دقیق مانند اینکه کامیون در خیابان چهارم ویلشایر (Wilshire) قرار دارد را بتوانیم به چیزی با جزییات کمتر، مانند این جمله که کامیون حدود ۱۰ دقیقه دیگر می رسد، تبدیل کنیم.

تصور کنید که چگونه در شرایطی برخی اهداف می توانند به سادگی محقق شوند، در حالی که برخی از آنها باید مورد محاسبه قرار بگیرند. برای وسایل نقلیه خودکار مورد نظر ما نیز همین ‌طور است. ممکن است لازم نباشد که اولین وسیله نقلیه که به چهارراه می ‌رسد، همان اولین وسیله نقلیه باشد که از چهارراه رد می ‌شود، البته در صورتی که تصادفی صورت نگرفته باشد و وسایل نقلیه به خوبی به مقصد خود برسند. رعایت حق تقدم به عنوان یکی از شرایط باقی می ماند ولی ممکن است التزامی برای موفقیت محسوب نشود.

دیگر پیشرفت ها در علم کامپیوتر هم ممکن است کمک رساننده باشند. ارزهای دیجیتال با حفظ حریم خصوصی که از شواهد اطلاعاتی صفر (ZKP) استفاده می کنند، مانند زی‌کش (Zcash) و مونرو (Monero) از قدرت رمزنگاری برای محاسبه دیتای خصوصی استفاده می کنند. البته در حال حاضر محققان در حال تلاش برای استفاده این تکنولوژی پیچیده محاسباتی هستند تا برای انجام محاسبات غیر متمرکز عمومی نیز کاربرد داشته باشد.

محیط‌ های اجرایی سخت افزاری قابل اعتماد (TEE) یک پتانسیل جایگزین را در اختیار ما قرار می دهند. بسیاری از پردازشگر های مدرن با تکنولوژی همراه هستند تا بتوانند محاسبات را به شکلی انجام دهند که صداقت و محرمانه بودن محاسبات در شرایط خاصی حفظ شود

نمونه هایی از این مساله را می ‌توان در پردازشگرهایی مانند تراست زون (Trust Zone) از شرکت ARM، سافتور گارد اکستنشنز (Software Gaurd Extension) از شرکت اینتل (Intel) و سکیور اینکریپتد ویژوالیزیشن (cure cryptid visualization) از شرکت ADM مشاهده کرد. برای کسانی که بیشتر علاقه مند به ورود به حوزه تخصصی سخت افزار اوپن سورس هستند، پروژه مهم اوپن سورس TEE از محققان دانشگاه یوسی برکلی (UC Berkeley) و ام‌آی‌تی (MIT) برای پردازشگر RISC-V در حال پیگیری می ‌باشد.

یک TEE سخت افزاری، می تواند محیط محاسبه عام منظوره ای را فراهم کند که عملکرد و انعطاف را در کنار یکدیگر حفظ کرده و قابلیت استفاده از تکنولوژی ZKP را افزایش دهد. با این حال، اعتبار سخت افزاری را نباید به عنوان یک نوشدارو در نظر گرفت. هنگامی که در یک طرح امنیتی بزرگ‌ تر قرار می ‌گیریم این روش با خوش‌ بینی، فقط می ‌تواند روشی موثر برای انجام محاسبات محرمانه باشد.

به عبارت دیگر محاسبات غیر متمرکز نیاز به استفاده از روش ‌های ترکیبی خواهند داشت. و باید این را بگویم که در غیر این صورت، آن ماشین هایی که در چهارراه گرفتار شده باشند، دچار بلاتکلیفی خواهند شد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location
version