سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

تهران به دنبال سلطه یافتن بر استخراج ارزهای دیجیتال

با نشان دادن چراغ سبز ایران برای استخراج ارزهای دیجیتال

از زمان قانونی شدن استخراج ارز دیجیتال در ایران در ژوئیه سال ۲۰۱۹، مقامات ایرانی به دنبال اطمینان از این مسئله بودند که شرکت کنندگان در بازار تنها پس از اخذ مجوزهای لازم اقدام به فعالیت می کنند. با اجازه دادن به نیروگاه ها برای استخراج ارز دیجیتال، ایران نیز به سایر مراکز نوظهور این صنعت پیوسته است.

ایران به دلیل ارزان بودن انرژی برق، شاهد هجوم ماینرها بوده است و این کشور را به عنوان یکی از مهم ترین کشورها در زمینه استخراج ارز دیجیتال معرفی کرده است. در عین حال، شرکت کنندگان عمده بازار در آمریکای شمالی در طی چندین ماه گذشته فعالیت های خود را گسترش داده اند.

فقط مجوز استخراج ارز دیجیتال صادر شده است

نیروگاه های ایرانی که به دنبال استخراج بیت کوین هستند باید از دولت مجوز دریافت کنند و از تعرفه های برق مصوب تعیین شده توسط مقامات استفاده کنند.

عدم استفاده از نیروگاه ها برای استفاده از سوخت یارانه ای، اقدامی است که دولت برای اطمینان از اینکه چنین فعالیت هایی تأثیر منفی در تأمین برق ساکنان و سایر بخشهای صنعتی کشور ندارد، اتخاذ کرده است. بابک بهبودی، بنیان گذار پلتفرم معاملاتی دارایی های دیجیتال SynchroBit Hybrid Exchangeبه کوین تلگراف گفت که این خبر یک نقطه عطف قانونی برای استخراج قانونی ارز دیجیتال در ایران است. وی در این باره اظهار داشت:

“این یک موفقیت بزرگ است زیرا نشان می دهد دولت ایران صنعت استخراج ارز دیجیتال را به عنوان یک واقعیت شناخته است! این بدان معناست که ارز دیجیتال می تواند به عنوان یک دارایی قانونی و تنظیم شده در نظر گرفته شود.”

تاکید مقامات ایرانی بر استخراج ارز دیجیتال قانونی مسئله جدیدی نیست. در واقع، از ماه ژانویه، وزارت صنعت، معدن و تجارت این کشور بیش از ۱،۰۰۰ مجوز برای استخراج ارز دیجیتال صادر کرده است. قبل از قانونی شدن این فرآیند، برخی از ماینرها برای بهره مندی از برق رایگان، عملیات خود را به مساجد منتقل کردند و این امر باعث شد که دولت به دلیل جلوگیری اختلال در مصرف انرژی اقدامات سختگیرانه ای اتخاذ کند.

اما خیلی زود این دولت یک سازش ایجاد کرد، زیرا اجازه انجام فرآیند استخراج ارز دیجیتال را صادر کرد و حتی مشارکت کنندگان را با وعده معافیت مالیاتی به انتقال عملیات شان به کشور تشویق کرد. ماینرهای ارز دیجیتال ایرانی که درآمد خارجی خود را به کشور بازپرداخت می کنند، مشمول معافیت مالیاتی خاص هستند. و برای اینکه فقط به انجام استخراج قانونی اجازه فعالیت داده شود، دولت برای کسانی که فعالیت های غیرقانونی استخراج ارز دیجیتال را گزارش دهند، پاداش هایی را تدارک دیده است و به آنها وعده پاداشی حدود ۱۰۰ میلیون ریال (۲۳۷۵ دلار). داده است.

دولت ایران دستور کار خود را تعیین کرده است

در ماه مه، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران از مقامات بانک مرکزی ایران، وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات خواست تا یک استراتژی ملی جامع برای استخراج ارز دیجیتال تهیه کنند. این اقدام نشانگر هدف دولت برای استخراج ارز دیجیتال در برنامه های بهبود اقتصادی آن بود. دولت ایران به دلیل رویارویی با تورم و نزول اقتصادی حاصل از شیوع ویروس کرونا، به طور فزاینده ای مزایای صنعت ارز دیجیتال در این کشور را مورد بررسی قرار می دهد. ایران در کنار مصر، کویت و میانمار، یکی از کشورهایی است که پایین ترین نرخ برق را در جهان دارا می باشد. برق ارزان قیمت اغلب انگیزه ای برای ماینرها ایجاد می کند. ایران، پنجمین سهم توزیع جهانی نرخ هش استخراج بیت کوین را کنترل می کند.

در نسخه سوم از گزارش دو ساله معادن بیت کوین خود در ژوئن سال ۲۰۱۹، شرکت مدیریت دارایی دیجیتال CoinShares عنوان کرد که نفوذ انرژی تجدیدپذیر جهانی در این صنعت ۷۴٫۱ درصد است. در آخرین یافته های تحقیقاتی این شرکت که در دسامبر ۲۰۱۹ منتشر شد، این نسبت به ۷۳ درصد کاهش یافته است. بهبودی با اظهار نظر درباره اینکه ایران احتمالا سهم حتی بیشتری از بازار جهانی استخراج بیت کوین را در اختیار دارد، عنوان کرد که هنوز زود است که بخواهیم در ارتباط با این موضوع به طور قطع صحبت کنیم. وی در این باره عنوان کرد:

“برای تبدیل شدن به یک مرکز استخراج ارز دیجیتال، صنعت معدن ایران باید به جدیدترین فن آوری های استخراج به ویژه دستگاه های پیشرفته دسترسی داشته باشد تا راندمان مصرف انرژی و افزایش ROI سرمایه گذاران را بهبود ببخشد. علاوه بر این، ما باید ببینیم که دولت چگونه می خواهد نقشه راه این صنعت جدید را تعیین کند. یک مسئله مهم این است که چگونه دولت می خواهد به شرکت های خارجی و سرمایه گذاران اجازه دهد تا در صنعت استخراج ارز دیجیتال مشارکت کنند. “

نیروگاه های برق در ایران که مشغول استخراج ارز دیجیتال هستند، ممکن است باعث افزایش فرآیند استخراج بیت کوین در کشور شوند و در نتیجه سهم بیشتری از توزیع نرخ هش جهانی را کسب کنند. از آگوست سال ۲۰۱۹، ایران با ظرفیت تولید نیروی حرارتی در رتبه نهم در جهان قرار داشت و یک افزایش سریع ۹۰۰۰ مگاواتی را در یک دوره شش ساله اتفاق افتاد.

به نظر می رسد که شرکت کنندگان در سایر مراکز مهم استخراج ارز دیجیتال عملکرد خود را افزایش می دهند. ماینرهای اصلی آمریکای شمالی مانند Bitfarms و Marathon طی چند ماه گذشته سفارشات قابل توجهی را برای پلتفرم های استخراج از تولید کنندگان عمده مانند میکرو بی تی (MicroBT) و بیت مین (Bitmain) دریافت کرده اند.

جدیدترین سخت افزارهای استخراج ارز دیجیتال نشان می دهند که قادر به تولید سطوح به مراتب بیشتری نسبت به ریگ های نسل قدیمی است. استخراج بسیار کارآمد ارز دیجیتال حتی در شرایط کنونی با نگرانی بیشتری همراه است، به خصوص پس از رویداد نصف شدن پاداش استخراج بیت کوین.

به نظر می رسد که در قرقیزستان، استخراج بیت کوین نظر دولت را به خود جلب کرده است. در اوایل ماه آگوست، وزارت اقتصاد این کشور پیش نویس طرح تحمیل نرخ مالیات ۱۵ درصدی به ماینرهای بیت کوین را منتشر کرد. این اقدام بخشی از تلاش های این دولت برای تحریک بهبود اقتصادی در میان شیوع همه گیری کنونی کووید ۱۹ می باشد.

در مورد محدودیت های بیت کوین، کشورهایی مانند ایران به دنبال رقابت با ایالات متحده در یک جنگ آشکار هستند. طبق گفته های مکس کیزر، یکی از اولین سرمایه‌گذاران بیت کوین، این بحث ها، بیت کوین را به قیمت ۵۰٫۰۰۰۰ دلار پ می کشاند. انتقال قدرت هش از “شرق به غرب” می تواند باعث کاهش چشمگیر تسلط بر نرخ هش استخراج بیت کوین در چین شود. ماینرهای غربی که به دلیل هزینه های بالای عملیاتی اروپا از این منطقه مهاجرت می کنند، می توانند به آمریکای شمالی نقل مکان کنند که ایالات متحده نیز به دلیل پیشرفت های ایجاد شده در تعدادی از ایالت ها به عنوان یک گزینه مناسب در نظر گرفته شده است.

همه گیری کووید ۱۹ و رویداد هاوینگ بیت کوین

در حال حاضر، چین هنوز بر این صنعت مسلط است و ۶۵ درصد نرخ هش را کنترل می کند. با توجه به فصل موسمی که در چین در حال وقوع است، صاحبنظران انتظار دارند که با فراوانی برق، ماینرها سود بیشتری کسب کنند.

در سال ۲۰۲۰، این صنعت با اتفاقات متعددی از جمله بیماری همه گیر کووید ۱۹ تحت تأثیر قرار گرفته است، که این امر بر عرضه سخت افزار برای ماینرها تأثیر گذاشته است. به دنبال رویداد هاوینگ بیت کوین، قیمت بیت کوین نیز از افزایش بازماند و مجبور شد عملیات کوچک تر استخراج را متوقف کند. توماس هلر (Thomas Heller)، مدیر تجارت جهانی در اپراتور استخر استخراج بیت کوین F2Pool، تأثیرات رویداد هاوینگ را در گفتگو با کوین تلگراف مطرح کرد و اظهار داشت:

“درآمد روزانه استخراج از ۰٫۱۶ دلار به ازای هر تراهش بر ثانیه در پیش از رویداد هاوینگ به ۰٫۰۷ دلار در ماه جولای کاهش یافته است و اکنون این میزان درآمد در حدود ۰٫۱۰ دلار است. در حال حاضر، حاشیه سود بسیار کمتر است و بسیاری از ماشین های نسل قدیمی به استثنای ماشین هایی که از قیمت های ارزان انرژی در چین بهره می برند، از کار افتاده اند.”

ویت گیبز (Whit Gibbs)، مدیرعامل شرکت استخراج ارز دیجیتال Hashr8، نظرات مشابهی را عنوان کرد و به کوین تلگراف گفت که اوضاع پس از رویداد هاوینگ بد بوده است. وی در این خصوص عنوان کرد:

“به دلیل قیمت بیت کوین تقاضا برای ماشین های نسل جدید بسیار کمتر از ۱۲ ماه قبل شده است. چند شرکت در ایالات متحده و خارج از کشور سفارشات بسیار بزرگی را به میکرو بی تی و بیت مین داده اند، با این حال، به دلیل کندی فروش، ما انتظار افزایش چشمگیر در نرخ هش شبکه را نداریم.”
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location