video thumb

ارزهای دیجیتال آماده پذیرش در جوامع جهانی

آماده ورود پول جدید به دنیا باشید! به زودی شاهد یک لحظه تاریخی خواهیم بود. در آستانه این هستیم که پول رایج در جامعه تغییر مسیر دهد. از لحاظ تاریخی، پیوسته شاهد تغییرات این چنینی بوده ایم؛ طلا جای مبادله کالا به کالا را گرفت و پول کاغذی جای طلا را. اما حالا قرار است که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

علاوه بر حجم پولی که روی بیت‌کوین سرمایه‌گذاری میشود تا این ارز قانونی شود، در سایه بازار معاملات آتی، به راه بهتری برای فروش استقراضی آن دست پیدا میکنیم. سوالات متعددی پیرامون این مساله وجود دارند. مثلا اینکه آیا با یک حباب سروکار داریم که هر آن ممکن است بترکد، یا اینکه ماجرا فراتر از این حرفهاست. چند سرمایه گذار دیگر در فرایند تامین مالی جمعی مشارکت خواهند کرد تا روند رشد نزولی نباشد، و چه میزان احتمال دارد افراد (مانند مردم ونزوئلا) با این دلیل که اقتصاد جامعه‌شان در آستانه فروپاشیست به این حوزه وارد شوند؟

به خاطر داشته باشید که تفسیر کارشناسان اقتصادی واضح تر از هواشناسان نیست. قطعا، معاملات آتی بازارهای جهانی CBOE اقدام دیگری در جریان اصلی به شمار میروند. همچنین، این معاملات گام مهمی در تعیین جایگاه و نقش جدید ارزهای دیجیتال هستند.

همواره هدف از جایگزین کردن پول رایج، حل مشکلاتی بوده که بواسطه ویژگی های فیزیکی آن پول وجود داشتند. برای نمونه، انگیزه اصلی استفاده از e-krona در کشور سوئد این است که چاپ، تولید، استفاده و گردش پول نقد فیزیکی، تا حد زیادی به منابع انرژی متمرکز نیاز دارد. ارزهای دیجیتال مشکلاتی که برای پول نقد فیزیکی وجود دارد؛ اعم از محدودیت های چاپ، جعل و سایر فعالیت های مجرمانه، را حل میکنند.

بر میگردیم به مبانی اولیه. اقتصاد کلاسیک بیشتر درباره عرضه و تقاضاست. تقاضای جهانی برای پول ۲۰۰ تریلیون دلار است – مقاله در تاریخ ۱۵ دسامبر نوشته شده – در حال حاضر، حجم کل بازار ارزهای دیجیتال ، حدود ۵۴۶ میلیارد دلار می‌باشد.

در این میان، با حذف اسکم ها و ارزهای ناپایدار حسابی راه برای ورود ارزهای دیجیتال به جامعه باز میشود و میتوانند جایگزین پول های اعتباری مقرر بشوند. نویسنده معتقد است که تمرکز این نقش جدید، بروی ساخت جامعه در مقیاس جهانی بوده و نتایج و اثراتی را که به دنبال دارد، برای ما قابل درک نیست. این فقط برای افراد جامعه هیجان انگیز است، اما برای نهادهای دولتی چنین احساسی را به دنبال نخواهد داشت.

تفاوت عمده بین پول واقعی و ارزهای رمزنگاری شده جدید، این است که فیات یا پول اعتباری، اقتصاد را پایه ریزی می کند؛ اما ارزهای رمزنگاری شده پشتیبان جامعه ای هستند که هدف خاصی را دنبال میکند.  ولی اگر این جامعه، یک جامعه جهانی باشد و پول رایج آن بی حد و مرز، چطور؟

نگاهی می‌اندازیم به گذشته. در سال ۱۹۹۳، پدیده اینترنت متولد شد. در آن زمان افراد کمی از نقش آن آگاه بودند. این عمدتا به این دلیل بود که سطح تفکر جامعه در حد امروز نبود. اکنون میتوانید چیزهایی از این قبیل بگویید: «ارزهای دیجیتال بزرگترین تغییری را در مبحث مالی اعمال میکنند که در تمام زندگی با آن روبرو شده‌ایم.»

اکنون که سطح تفکر و رویاهای ما از هر نسل دیگری عالی تر است، باید به کاربرد فناوری بلاک‌چین

لذا، یک برند در جامعه نقش حمایتی دارد، و شرایط مشارکت را به آن تحمیل نمیکند؛ بلکه، به افراد این جامعه اجازه میدهد تا در یک دنیای جدید و مملوء از تجربه، ایده‌ و دستاورد به جستجو و کاوش بپردازند. همچنین، این مسئولیت برعهده برند است که دنیای مذکور را برای این افراد جذاب، مطلوب و کامل کند؛ تا کنار گذاشته نشود.

این به مساله مهم قدرت مصرف کننده اشاره دارد، مشارکت به منزله ارائه رای اعتماد است. در عوض، شرکت کننده پاداش میگیرد، ثروت حاصل میشود و وضعیت تمام جامعه ارتقا میابد و بالعکس، چنانچه ارزش به دست نیاید، جامعه از هم فرو میپاشد. حد متوسطی در این میان وجود ندارد. به قول یودا در فیلم جنگ ستارگان: «یا انجامش بده، یا نده. سعی کردن معنی نداره!»

یک فرد معمولی در جامعه میتواند مستقیما ارز خریداری کند، و روی بلاکچین تاثیر مثبت بگذارد. درست همانطور که عموم مردم در نوباوگی و آغاز کار اینترنت روی توسعه و پیشرفت آن سرمایه گذاری کردند. شتاب دهنده ها و تغییرات میتوانند دستخوش رویدادهای ناگهانی شوند. اگر قبول ندارید، در ادامه به عوامل تغییری اشاره شده، که جریان اصلی ارزهای دیجیتال را برای ایفای یک نقش حیاتی به جامعه راه میدهند.

(۱) سیستم های مالی جریان اصلی و موسسات، جریان را تغییر می دهند و تغییر می پذیرند. در نتیجه‌ی تلاش پیگیر کشورها برای راه اندازی یک ارز دیجیتال منحصر به فرد، شاهد این خواهیم بود که بانکها بیت کوین را بپذیرند، امکان دسترسی نرم افزاری و ذخیره سازی فراهم آید، و صندوق های امن برای سپرده گذاری فراهم شوند.

(۲) چین همچنان بیت‌کوین را محکوم میکند، چرا که نمیتواند آن را تحت کنترل داشته باشد. اما مطمئنا ارز دیگری را تحت تاثیر قرار خواهد داد. زمانی که این اتفاق بیافتد، تمام ارزهای دیجیتال و برخی بیشتر از بقیه، رشد میکنند.

(۳) تغییر و تحول استارت‌آپ‌های جدید مشابه سال ۱۹۹۳ ولی قدرتمندتر خواهد بود. آلت‌کوین در بازه زمانی بسیار کوتاهی، کاملا با شکست روبرو خواهد شد. فرایند ریزش جدی و بی رحمانه خواهد بود، شاید به این دلیل که خیلی ارزها نباید از ابتدا پا به این عرصه میگذاشتند. بازمانده ها پیشرفت میکنند و تازه وارد ها با سرعت غیر قابل باوری به مقیاس گذاری خواهند پرداخت.

(۴) مادامی که اقتصاد کشورهایی نظیر آرژانتین و ونزوئلا سقوط میکند، مردم به بیت کوین روی خواهند آورد. به شرط بندی روی آینده بیت کوین ادامه دهید، و اخبار را دنبال کنید. پیش از این مشاهده شده که چطور ارزش بازارهای سیاه در آفریقا مبنی بر دلار است، اما بیت کوین میتواند فراتر از این حد نیز برورد.

(۵) دولت های ملی برای مدیریت و اداره‌ی مالیات قدرت کمتری خواهند داشت. با در نظر گرفتن جوامع جهانی متعدد، پیگیری جریان ثروت تقریبا غیرممکن بوده و ردیابی آن بسیار غیرممکن است و در عین حال، مساله بزرگی را در سیاست گذاری ملی به وجود می‌آورد. آیا لازم است مخالفت به عمل آید یا اینکه باید به نوآوری میدان دهیم تا شکوفا شود؟ پذیرفتن یا نپذیرفتن، مساله این است!

(۶) قدرت اینترنت به کلی انحصارات دولت در بحث مخابرات یا ارتباط از راه دور را تغییر داده است. صنایع و ذخایر پولی مرتبط با دولت نیز سرنوشت مشابهی خواهند داشت. منتظر این باشید که یک روز در اخبار داستان شرکت های بزرگی پخش بشود، که ۱۰۰ سال سابقه دارند و به سادگی دیگر نیازی به فعالیتشان نیست.