video thumb

چرا همه بیت‌کوین‌هایم را فروختم تا آیوتا بخرم؟

آیوتا ؛ آینده ارزدیجیتال است. مایکروسافت درخصوص وضعیت همکاری با موسسه آیوتا شفاف سازی نمود. شاید دلیل سیر نزولی آیوتا در وضعیت کنونی همین باشد. در ادامه توضیح میدهیم که چرا با وجود این روند نزولی همچنان روی آیوتا سرمایه‌گذاری میشود. 

روند نزولی آیوتاچرا همه بیت‌کوین‌هایم را فروختم تا آیوتا بخرم؟ + ویدئو

 

کریپتوکیتیز (CryptoKitties) یکی از اولین بازی‌هایی است که بر روی تکنولوژی بلاک‌چین نوشته شده است. بیت‌کوین

همه چیز از پنج ماه پیش شروع شد. یک شب ساعتها در اینترنت دنبال این میگشتم که تحول بزرگ بعدی در دنیای ارز دیجیتال چه خواهد بود. تا اینکه آیوتا در وبسایت Coinmarketcap نظر مرا به خود جلب کرد:

آیوتا، ستون فقرات اینترنت اشیا – مقیاس پذیر، نامتمرکز، تقسیم پذیر و رایگان

در ابتدا، نسبت به این اصطلاحات تخصصی و وعده ها بدبین شدم. دیگر تحمل این را نداشتم که یک سکه دیگر پول مرا به باد دهد. جالب است که هر یک از این سکه ها، طراحی وب خوبی هم دارند. سه ماه پس از آن، آیوتا را کنار گذاشتم.

حدود دو ماه پیش، با دوستانم به یک دورهمی فنی درباره ارزدیجیتال رفتیم که بعد از آن تصمیم گرفتم از دستگاه خودپرداز بیت‌کوین بخرم. در این حین، با مردی آشنا شدم که درباره آیوتا اطلاعات زیادی داشت و بعدا متوجه شدم که او یکی از توسعه دهندگان این ارز است. با خود گفتم که او بدون شک، زمان و سرمایه زیادی را در این راه گذاشته و قطعا این ارز یک سری مزایا دارد. از او درباره آیوتا سوال کردم، و به جواب های درستی هم رسیدم. اولین باری که نگاهم به آیوتا افتاد، خیلی به این مساله توجه نکرده بودم که فعالیت های آن در بستر بلاک‌چین صورت نمیگیرد و دیگر آنکه تراکنش های آن کاملا رایگان است. با توجه به اینکه، پرداخت کارمزد هفت دلاری برای یک تراکنش ساده با بیت کوین خیلی زیاد بود!

او به من پیشنهاد کرد که بیشتر درباره آیوتا مطالعه کنم و همچنین به من گفت که فعلا این ارز در حال توسعه است. پس از آنکه، اندکی در این زمینه مطالعه کردم، تصمیم گرفتم آیوتا بخرم تا ببینم چه پیش می‌آید. وقتی این ارز شاهد افزایش قیمت بالای یک دلار شد، تصمیم گرفتم تحقیقات بیشتری در این زمینه انجام دهم. کم کم درباره فناوری تنگل، نقش و جایگاه اینترنت اشیا در آینده مطالعه کردم. بنابرین، باز هم آیوتا خریدم و با وجود فراز و نشیبهایی که گاهی در مسیر قیمتی آن رخ میدهد، از خرید آن راضی هستم.

مقایسه تنگل و بلاک‌چین

به طور خلاصه، بیت کوین، اتریوم، و تنگل به ترتیب مثل وب ۱، ۲، و ۳ هستند. فقط لازم است راه حل های نوآورانه به کار گرفته شوند. کوتاه میگویم؛ آیوتا برعکس بیت‌کوین، نامتمرکز است. (پس از تغییر بواسطه تعدیل کننده)

چرا همه بیت‌کوین‌هایم را فروختم تا آیوتا بخرم؟ + ویدئو

حتما الان با این ابهام روبرو شده اید که بالاخره شبکه بیت کوین متمرکز است یا برعکس!

فعالیت بلاک چین به ماینرها بستگی دارد. هر تراکنشی که صورت میگیرد باید تایید شود و در وضعیت کنونی این کار دشوار توسط گروه بزرگی از کامپیوتر ها صورت میگیرد. یعنی، در حال حاضر یک استخر استخراجی متشکل از ۶ الی ۷ ماینر؛ چیزی حدود ۷۸ درصد از قدرت ماینینگ را در اختیار دارد.

اگر مثلا یکی از استخرهای استخراجی بزرگ تصمیم بگیرد شبکه را با افزایش و کاهش میزان کارمزد مختل کند، چه اتفاقی می‌افتد؟ خب اینطوری سیستم حسابی به هم میریزد! نگاهی به این مطلب و این مطلب بیاندازید.

گفته شده که برخی از این استخرها به بیت کوین کش روی آوردند. (شاید به این خاطر که تغییرات فورک کش بیشتر به نفع ماینرها بوده). چندی بعد شبکه بیت کوین رو به کندی رفت و کارمزد تراکنش ها افزایش یافت. پس میتوان گفت که این شبکه متمرکز است!

کنترل این شبکه در دست عده ای از استخراج کنندگان بزرگ است، این یعنی شبکه بیت کوین ماهیت متمرکزی دارد. در واقع، عملکرد هفت ماینر از یک بانک بهتر است. اما این عملکرد میتواند بهتر از این هم باشد.

از سوی دیگر، من فکر میکنم که رویکرد آیوتا (به خصوص تنگل، سیستم پشت آیوتا) بهتر است. هر یک از اعضا شبکه برای هر تراکنشی که ارسال میکند، باید ۲ تراکنش قبلی را تأیید کند. با این کار دیگر نیازی به وجود ماینرهای سنتی نیست، چرا که همه در این شبکه اساسا ماینر هستند، نقش برابری در ماینینگ دارند و به شبکه کمک میکنند. ازین رو، در ازای کمک به شبکه، تراکنش های فرد فرستنده رایگان خواهند بود. جالب است، نه؟

همانطور که برخی اشاره کردند، در حال حاضر این شبکه بدون شک متمرکز است. اما فناوری و آینده ای که بواسطه آن بوجود می‌آیند؛ نامتمرکز خواهند بود. (بدون تعدیل کننده، زمانی که شبکه به اندازه کافی قدرت پیدا میکند). تعدیل کننده تنها نوعی اقدام امنیتی موقت است که در آغاز کار شبکه به منظور حفاظت از آن به عمل می‌آید.

ارزش کل بازار، اصل مطلب است!

برای اینکه محاسبات دقیق باشند؛ هم اکنون (۲۴ام دسامبر)، ارزش کل بازار بیت کوین و آیوتا به ترتیب نزدیک به ۲۳۶ میلیارد دلار و ۹ میلیارد دلار است.

ارزش کل بازار= (قیمت سکه) x (گردش عرضه سکه)

این بدان معنی است که اگر مثلا، طی دو سال آینده جای آیوتا با بیت کوین عوض شود و حجم کل بازار ارزهای دیجیتال تغییر پیدا نکند، (البته احتمال دارد افزایش هم داشته باشد) ارزش آن حداقل به ۸۵٫۷ میلیارد دلار خواهد رسید. فقط برای یک لحظه به این فکر کنید؛ شاید ارزش آیوتا به یک سوم این میزان برسد که باز هم خوب است!

به این نکته نیز توجه داشته باشید که اگر بیت کوین از مرز ۱۰۰ هزار دلاری عبور کند، طبق ارزش کل بازار، ارزش آن ۵ برابر میزان فعلی خواهد شد؛ یعنی چیزی حدود ۱۵۰۰ میلیارد دلار. برای اطلاع از قیمت لحظه به لحظه ارزهای دیجیتال روی این لینک کلیک کنید.

تغییر

در این قسمت نویسنده ضمن اشاره به مسائل مختلف، نوشته که فکر میکند یکسری از چیزها باید تغییر داده شوند؛

پیشاپیش از جامعه بنیانگذاران آیوتا عذرخواهی میکنم، اما باید با دید بازتری به قضیه نگاه کنید:

یکی از دلایلی که اوایل باعث شد نسبت به این سکه بدبین بشوم، اصطلاحات تخصصی و وعده های پیاپیی بود که در تبلیغات آیوتا به گوش میرسید. باید به این فناوری توجه بیشتری داشته باشید! محصولی که در دست شماست، واقعا ارزش تبلیغ کردن دارد: هم رایگان است، هم مقیاس پذیر، فعالیت های آن بر مبنی بلاک چین نیست، و نسبت به کوانتوم مقاوم است. همه این ویژگی‌ها، توجه افراد بیشتری را به آیوتا جلب میکنند و اگر صرفا از ایده اینترنت اشیا در مارکتینگ استفاده نشود و تمرکز روی خود فناوری باشد، جذاب تر جلوه میکند.

اکنون نوبت به رویای ارتباط جهان اینترنت اشیا بواسطه آیوتا میرسد. اما قطعا کاربرد و هدف اصلی فناوری مورد نظر تحقق این مساله نیست. گردش پول لازم برای مشارکت نباید محدود شود، قبل از هر چیز آیوتا باید تبدیل بشود به سکه ای که بیشتر از همه مورد استفاده قرار میگیرد. بدون شک، اینترنت اشیا یک مشخصه و تصویر اساسی است، ولی به نظر من نمیتواند ماهیت مناسبی برای مارکتینگ آیوتا باشد. اگر آیوتا جای بیت کوین را بگیرد خیلی چیزها ساده تر خواهند بود! اندکی تغییر در رویه بازار نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت و من فکر میکنم خیلی ها با من هم عقیده باشند.

بین خودمان بماند ولی شنیده ام که یک کیف پول جدید در دست توسعه است. همچنین اینکه، میدانم پیاده سازی قراردادهای هوشمند در شبکه تنگل با مشکلاتی از قبیل زمان بندی روبرو خواهد شد. اما مطمئنا نتیجه خوبی در آن دارد.

مدیریت شبکه باید بهبود یابد. در حال حاضر شبکه با سرعت بالایی مدیریت نمیشود و مشکلات بسیاری را به وجود می آورد. همچنین اینکه، صرافی های بیشتری باید از آن پشتیبانی کنند.

در آخر اینکه نباید خیلی به خود سخت بگیرید. به اینکه آیوتا پیشرفت خواهد کرد، اعتماد کنید و وقت خود را با ترول های ردیت تلف نکنید.

در اسرع وقت از تعدیل کننده ها فاصله بگیرید تا همچنان شبکه نامتمرکز باقی بماند.

درست یا غلط

شاید هم حق با من نباشد. شاید شبکه تنگل نوعی آسیب پذیری ذاتی در خود داشته باشد که غیر قابل جبران است و در نتیجه منجر به سقوط این سیستم خواهد شد.

تا زمانی که یک سکه مشابه سوار قطار ایده تنگل شود و کل بازار را به دست بگیرد، مردم پتانسیل آیوتا را درک نخواهند کرد و تبلیغات رکود پیدا میکنند. درست مثل قضیه تاکید بیشتر بروی اینترنت اشیا که  در بالا به آن اشاره شد.

اخبار های جعلی و گمراه کننده بیشتری نظیر مشارکت مایکروسافت با آیوتا، منجر میشوند افراد کمتر به این تیم و خود سکه اعتماد کنند.

نتیجه

الان چکار باید کرد؟ خوب، همان طور که در نکته زیر نوشته شده، تصمیم نهایی به عهده خود شماست که آیا بخواهید روی این سکه سرمایه گذاری کنید یا خیر. فعلا نسخه بتای آیوتا عرضه شده است. ازین رو، من تصمیم گرفته ام حداقل یک سال سکه هایم را نگه دارم و امیدوار باشم سال آینده، بروزرسانی آن موفقیت آمیز باشد! البته همان طور که در مقاله گفته شد؛ شاید تصمیم من اشتباه باشد!

در آخر اینکه، در این مقاله نویسنده فقط نظر شخصی خود را بیان کرده، و هیچگونه توصیه ای در رابطه با خرید یا فروش آیوتا ارائه ننموده است.