video thumb

آیا دوستی که به کمک نیاز دارد کلاهبردار است؟

مهاجمان با اختراع پیوسته شیوه های خلاقانه و جدید جهت سرقت از قربانیان ناآگاه از طریق تکنیک های مهندسی اجتماعی جدید یا اصلاح شده دائما در حال تلاش هستند.
درس امروز در رابطه با پلتفرم هایی نظیر تلگرام

 

چند سال پیش حساب کاربری اسکایپ که به سرقت رفته بود و به بهانه های مختلف جهت گرفتن پول از افرادی که شماره تماسشان در لیست قربانی بود، مورد استفاده قرار می گرفت را شاید عده ای به خاطر بیاورند، که امروز در خصوص موردی تا حدی مشابه روبرو هستیم.
اما اکنون حتی لازم نیست حسابهای سایر افراد هک شود. کلاهبرداری به سادگی تنها از طریق یک حساب جعلی در یک اپلیکیشن پیام رسان محبوب امکان پذیر است.
این کلاهبرداری
کلاهبرداران از طریق شماره تلفن بدست آمده نگاهی به لیست دوستان هدف مورد نظر انداخته و یکی را بعنوان طعمه انتخاب می کنند. سپس آنها با استفاده از نام و تصویر دانلود شده دوست منتخب پروفایلی در یک اپلیکیشن پیام رسان ایجاد می کنند و پس از آن مهاجم یک پیام ظاهرا از طرف دوست منتخب برای قربانی ارسال می کند. همه چیز بنظر باور کردنی است:

یک دوست قدیمی درخواست کمک کرده است. چه کسی است که کمک نکند؟ شما نمی توانید به سرعت به اصل ماجرا بو ببرید. چرا باید شک کنید؟ هیچکس این روزها شماره تلفن ها در خاطر ندارد و به همین سادگی گرفتار این نیرنگِ قانع کننده می شوید.

حتی ساده تر از این هم ممکن است روی دهد

برخی اپلیکیشن های پیام رسان از مرحله “تایید دوست” صرف نظر کرده و اجازه می دهند کاربران بدون نیاز به “تایید” باب ارتباط را با هر کسی باز کنند و به همین سادگی تقاضای دوستی در این نوع اپلکیشن ها پذیرفته می شود. یک مجرم

چطور شما می توانید از قربانی چنین کلاهبرداریهایی شدن جلوگیری کنید؟

  •  در مورد نوع اطلاعاتی که در رسانه های اجتماعی وارد می کنید، فکر کنید. ما در پست هایی که در گذشته راجع به امنیت منتشر کردیم توضیحاتی در این خصوص ارائه دادیم و برای تحقیق بیشتر درباره تنظمات حریم خصوصی در  Facebook ،  VK.com، Instagram ،  LinkedIn و  Twitter  مطالعه کنید.
  • مخصوصا در نظر داشته باشید که حتما لیست دوستان خود را در فیسبوک پنهان کنید. انجام آن آسان است: این مسیر را دنبال کنید ?Settings -> Privacy -> Who can see your friends list و گزینه to Friends یا حتی Only me را انتخاب کنید.
  • برای محدود کردن افراد برای وارد کردن شما به گروه ها در تلگرام از مسیر Settings -> group invite setting -> My contacts اقدام کنید و برای امنیت بیشتر از قسمت add exception گزینه Never allow افرادی که نمیخواهید(یا همه افراد) را انتخاب کنید.
  • برای بالا بردن امنیت تلگرام خود از مسیرِ Settings -> Change cloud Password اقدام کنید و مطابق تصویر اقدام به گذاشتن پسورد کنید
  • از این سایت برای چک کردن قدرت پسورد خود استفاده کنید
  • اگر شما درخواست کمک از شخصی دریافت کردید، حتما مطمئن شوید که این فرد واقعا همان کسی است که ادعا می کند. از او سوالی بپرسید که پاسخش را فقط خودتان دو نفر می دانید یا از طریق ارسال صوت با یکدیگر صحبت کنید.

 آیا به همان اندازه که به افزایش ارزش ارز رمزگذاری شده خود اهمیت میدهید به امنیت خود اهمیت میدهید؟ چه راهکاری برای حفظ امنیت بیشتر پیشنهاد می دهید؟ نظرات و ایده های خود را با ما در میان بگذارید