سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آیا تعداد معاملات همزمان یا همان مقیاس پذیری اتریوم افزایش خواهد یافت؟

در دنیای معاملات دیجیتالی، توانایی یک سیستم در انجام همزمان معملات تجاری را مقیاس‌پذیری می‌نامند. خصوصیتی که هر پلتفرم ارائه دهنده معاملات دیجیتالی به دنبال بهبود آن است. در دنیای ارزهای دیجیتالی هم، ethereum، همچون دیگر ارزهای رمزپایه مبتنی بر بلاک‌چین، به دنبال ارتقای سیستم خود است. به گونه‌ای که توانایی ارائه همزمان خدمات به بالاترین تعداد کاربران را داشته باشد. اما مقیاس پذیری اتریوم

بیشتر بخوانید:

بلاک چین اتریوم بازار املاک را هم در دست گرفت

مشکل اینجا است که در حال حاضر حد و حدود پلتفرم‌های ارزهای رمزپایه برای هیچ‌کس روشن نیست. در حال حاضر به دلیل محدودیت کدنویسی برای هر بلاک (هر رکوردی که در بلاک چین ثبت می‌شود)، مقیاس پذیری اتریوم بسیار کم‌تر از حد انتظار است. بلاک چین

این محدودیت اتریوم و دیگر سیستم‌های بلاک چین مدت‌ها است که از اصلی‌ترین چالش‌های توسعه‌دهندگان ارزهای رمزپایه و حتی چهره‌های دانشگاهی است.

توسعه‌دهندگان ethereum همواره اصرار داشته‌اند که به کاربران خود القا کنند که پلتفرم قرارداد هوشمند ethereum (قرارداد هوشمند بلاک چین مجموعه کدی است که به صورت خودکار معامله را میان خریدار و فروشنده صورت می‌دهد) بسیار منعطف‌تر از بیت کوین است. اما در رابطه با مقایس پذیری اتریوم نمی‌توان چنین ادعایی داشت. در واقع مقیاس پذیری پایین ارزهای رمزپایه مشکل عمومی همه آن‌ها است.

با این‌که پایین بودن مقایس پذیری اتریوم قدری ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما جای امیدواری است که راه حل این مشکل ارائه شده است. اگرچه هنوز به طور رسمی وارد نرم‌افزار این ارز رمزپایه نشده است.

چرا افزایش مقیاس پذیری اتریوم این قدر مشکل است؟

مشکلات مقیاس پذیری اتریوم

اتریوم و دیگر ارزهای رمزپایه همچون بیت کوین از ترکیبی از ترفندهای تکنیکی استفاده می‌کنند تا در فضایی به دور از کنترل دولت‌ها و مقامات رسمی، از دقت هر معامله‌ای که در این پلتفرم‌ها صورت می‌گیرد اطمینان یابند.

مشکل اینجا است که حفظ چنین تعادلی با افزایش تعداد کاربران این ارزها مشکل است. به ویژه این که استفاده از ارزهای رمزپایه به قدری در حال همه‌گیر شدن است که مردم معمولی برای خرید یک فنجان چای یا قهوه هم از ارزهای رمزپایه استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

آیا سرمایه‌ گذاری روی ارزهای رمزپایه مثل ethereum ایده خوبی است؟

به همین دلیل است که اتریوم بر پایه شبکه‌ای از سرور‌ها (nodes) ساخته شده است. به گونه‌ای که هر سرور سوابق تمام معاملات صورت گرفته در اتریوم و وضعیت فعلی حساب‌ها را در خود ثبت می‌کند. چنین کارکردی مطمئنا سیستم اتریوم را بسیار سنگین می‌کند. به ویژه این که با افزایش تعداد معاملات صورت گرفته در این پلتفرم، هر ۱۰ الی ۱۲ ثانیه یک بلاک جدید به بلاک چین اتریوم اضافه می‌شود.

نگرانی اینجا است که اگر توسعه‌دهندگان ethereum اندازه هر بلاک را به گونه‌ای افزایش دهند که اندازه آن‌ها برای تعداد معاملات صورت گرفته در این پلتفرم کافی باشد، داده‌ای که یک سرور مجبور به ذخیره‌سازی است بزرگ‌تر خواهد شد و در نتیجه برخی از کاربران را از شبکه بیرون خواهد انداخت. اگر هر سرور به صورتی که گفته شد بزرگ شود، آن‌گاه تنها تعداد معدودی شرکت بزرگ توانایی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری اجرای آن را خواهند داشت.

علی‌رغم سختی‌های چنین شرایطی، کاربران تنها با استفاده از سرور‌های کامل ethereum (سرورهایی که تمام اطلاعات حساب‌ها و معاملات صورت گرفته در اتریوم را ذخیره می‌کنند) از مزیت امنیت و حریم خصوصی مورد نظر خود بهره‌مند خواهند شد. بنابراین هرچه اجرای سرور‌ها پیچیده‌تر شود، تعداد کاربرانی که می‌خواهند خودشان معاملات تجاریشان را تایید کنند هم کمتر خواهد شد.

به بیان دیگر، تمرکز زدایی و مقیاس‌پذیری ethereum در حال حاضر در تضاد با یکدیگر هستند، اما توسعه‌دهندگان اتریوم به دنبال راهی برای غلبه بر این وضعیت هستند.

انشعاب‌سازی

انشعاب سازی

بیشتر بخوانید:

ویتالیک باترین راهکار مقیاس پذیری شبکه اتریوم را معرفی کرد

در حال حاضر چندین پروژه در رابطه با مقایس پذیری ethereum در حال انجام است که هر کدام رفع بخشی از مشکل مقیاس پذیری اتریوم را هدف گرفته‌اند.

همان‌طور که گفته شد، یکی از مشکلات اصلی این است که هر سرور باید وضعیت بروزرسانی شده همه حساب‌ها را ذخیره کند. انشعاب‌سازی (Sharding) از یک روش مقایس پذیری قدیمی به نام «انشعاب‌سازی پایگاه داده» گرفته شده است. روشی که هر پایگاه داده را به تکه‌های مختلف تقسیم می‌کند و هر تکه را در یک سرور قرار می‌دهد.

هدف انشعاب‌سازی پرهیز از استفاده از یک سرور کامل است. در مقابل، هر سرور تنها زیرمجموعه‌ای از داده‌ها را در خود ذخیره و تایید می‌کند. اگر سروری به اطلاعات معامله یا بلاکی که در خود ذخیره نکرده است نیاز داشته باشد، آن‌گاه به دنبال سروری خواهد بود که این اطلاعات را ذخیره کرده است.

مشکل اینجا است که از آنجایی که سرورها از اطلاعات دیگر سرورها استفاده می‌کنند، این فرآیند بر مبنای اعتماد شکل می‌گیرد.

اتریوم می‌خواهد این مشکل را با استفاده از روش «انگیزه‌های اقتصادی رمزپایه» که کاربران را ملزم به رعایت برخی اصول می‌کند رفع کند (در اینجا، این کار به منظور اطمینان از انتقال اطلاعات موثق توسط سرورها به یکدیگر انجام می‌شود).

معاملات خارج از زنجیره

بلاک چین اتریوم

روش دیگری که اتریوم در دستور کار خود دارد تا به وسیله آن ظرفیت مقیاس پذیری ethereum را افزایش دهد و احتمال موفقیت بیشتری هم دارد، از «شبکه صاعقه» بیت کوین الهام گرفته شده است. شبکه‌ای که در لایه بالایی بلاک چین قرار می‌گیرد و همچون اینترنت چند لایه عمل می‌کند.

معاملات خارج از زنجیره‌ای که از سبک شبکه صاعقه الهام می‌گیرند ظرفیت‌های تکنولوژی ارزهای رمزپایه را به همان میزانی که به کاربران در ابتدا وعده داده شده بود، یعنی سریع، بدون محدودیت و فارغ از دخالت و اعتماد به فرد سومی، خواهد رساند.

طبق این شیوه، معاملات ارزهای رمزپایه از طریق کانال‌های کوچک پرداخت خارج از زنجیره صورت خواهد پذیرفت. به گونه‌ای که از زیر بار محدودیت‌های بلاک‌چین هم می‌توان خارج شد.

هر کدام از دو طرف معامله هر زمان که بخواهند می‌توانند معامله خود را به قالب بلاک چین برگردانند و معامله را فسخ کنند. با این افزونه که اتریوم به بلاک چین اضافه می‌کند، محدودیت‌های محاسباتی الزاما افزایش نمی‌یابند و علاقه‌مندان به استفاده از سرورهای کامل هم قادر به انجام معاملات خود خواهند بود.

این شیوه چه میزان مقیاس پذیری اتریوم را افزایش خواهد داد؟

شماتیک سرورهای اتریوم

پاسخ به این سوال قدری مشکل است. زیرا هنوز آزمایشات بسیاری باید صورت پذیرد.

بیشتر بخوانید:

مخترع اتریوم کیست؟

اما ویتالیک باترین، بنیان‌گذار اتریوم، هدف بلند مدت این پلتفرم را دستیابی به سطح مقایس‌‌پذیری ویزا کارت یا حتی فراتر از آن می‌داند. البته ناظران بدبین معتقد هستند که این تنها تحلیل باترین است و اثبات کارایی این شیوه باید در مقیاس بلاک چین آزموده شود.

در مجموع اگرچه در حال حاضر ethereum تنها تعداد معدودی معامله را در هر ثانیه پوشش می‌دهد اما معماری پلتفرم آن به گونه‌ای است که امیدها را برای ارتقای مقیاس پذیری اتریوم افزایش داده است.

در پایان اگر به خرید و فروش بیت‌کوین و اتریوم علاقه‌مند هستید، ارزجو به عنوان مطمئن‌ترین منبع خرید و فروش ارزهای رمزپایه در ایران و با سابقه‌ای طولانی در خدمت‌رسانی به شما خوانندگان و مشتریان عزیز، همراه شما خواهد بود.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location