سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

آیا اقدامات سختگیرانه چین در مورد نیروی برق آبی می تواند باعث نابودی استخراج کم هزینه بیت کوین شود؟

استخراج کنندگان بیت کوین در چین که آخرین بخش جامعه ارزهای رمزگذاری شده این کشورند که هدف این محدودیت ها قرار گرفته اند. این بار این محدودیت ها توسط دولت اعمال نشده بلکه بر اساس یک خبر غیر رسمی یک شرکت وابسته به دولت طی حرکتی دستوراتی را صادر نموده که فعالیت در ماینینگ بیت کوین
در حال حاضر هم شبکه های بیت کوین و هم شبکه های بیت کوین کش به شدت وابسته به اقدامات استخراج کنندگان چینی هستند که ۸۰% هش رِیت شبکه را در اختیار دارند.

یک رویداد بزرگ در زمینه ماینینگ

عرصه ارزهای رمزگذاری شده دیگر به واژه های “اقدامات سختگیرانه چین” که یکی پس از دیگری اعمال می شود، عادت کرده است. این اقدامات در سال جاری در خصوص عرضه اولیه سکه(ICO) و صرافی های این کشور اعمال شده و کاملا مشخص است که دولت هیچ علاقه ای به فعالیت ماینینگ ندارد. طبق گزارش غیر رسمی نشریه کایجینگ پکن(Beijing’s Caijing)، به نیروگاه های تولید برق آبی دستور داده شده که تامین برق مشتریانی را که در فعالیت های ماینینگ بیت کوین مشارکت دارند، متوقف کنند. ماینینگ بیت کوین مدت طولانی است که به فعالیتی فراتر از یک مشغولیت ساده تبدیل شده است

این بدین معنی است که نهادهایی که تحت تاثیر این اقدامات سخت گیرانه شرکت برق قرار خواهند گرفت، پایگاه های بزرگ ماینینگ هستند. شرکت برق سیچوان، تامین کننده ملی مستقر در چنگدو(Chengdu) در جنوب غربی چین، ابلاغیه صادر کرده که طی آن عنوان شده که از این پس تامین برق برای عملیات ماینینگ بیت کوین غیر قانونی می باشد. نیروگاه های برق آبی نیز اعلام کردند که تخطی از این دستور منجر به مجازات خواهد شد.

 

پایان نیروی کم هزینه؟

استان سیچوان(Sichuan) مرکز ماینینگ بیت کوین در چین است. در این منطقه است که می توان انباره های مملو از ماینر های  اِیسیک (ASIC) که عمدتا با نیروی برق آبی کم هزینه مشغول غعالت هستند را یافت. این استان به خاطر مناطق کوهستانی اش و رودخانه های بزرگ جاری در آن، و انشعابات رودخانه ای که سدهای برق آبی بزرگ و کوچک بسیاری بر روی آنها زده شده، از اهمیت خاصی برخوردار است.
نیروگاه های آبی در طول زمان اوج تولید برق مازاد تولید را اتلاف می کردند. تا همین اواخر آب مازاد بیهوده به هدر می رفت. ماینینگ بیت کوین راهکاری برای این اتلاف نیرو محسوب می شد. به این ترتیب که نیروگاه های آبی هزینه ای دریافت می کرد و در قبال آن نیروی برق کم هزینه برای ماینرها تامین می نمود. این یک رابطه همزیستی بود که تا کنون برای هر دو طرف فوایدی در برداشته است.

 

دستورِ خاموشی؟

طبق دستور صادره شرکت برق سیچوان، ماینینگ بیت کوین مجاز نیست و آنچه که در حال رخ دادن است پایان معاملات بی واسطه میان نیروگاه های آبی و پایگاه های ماینینگ است. اگر نیروگاه های برق آبی به این هشدار توجه کنند، پایان ماینینگ کم هزینه بیت کوین فرا خواهد رسید. سود حاصل از ماینینگ بدون وجود نیروی کم هزینه تدریجا کاهش خواهد یافت و راه اندازی ماشین آلات دیگر از سود چندانی برخوردار نخواهد بود. این اقدامات سختگیرانه نمی تواند پایگاه های بزرگ عملیاتی بیت کوین همچون بیت مِین(Bitmain) را که پیش از این جهتِ دست یابی به نیروی برق با قیمت رقابتی دست به معامله زده را تحت تاثیر قرار دهد. اما این اقدامات می تواند برای پایگاه های عملیاتی کوچکتر که تنها در فصول بارانی سیچوان به فعالیت می پردازند، پایان بازی باشد.

آیا اقدامات سختگیرانه چین در مورد نیروی برق آبی می تواند باعث نابودی استخراج کم هزینه بیت کوین شود؟

توزیع هش رِیت فعلی. شرکت های بزرگ چینی همچون BTC.top, Antpool, BW و ViaBTC

با نزدیک شدن به فصل زمستان، زمانیکه بسیاری از نیروگاه های برق آبی غیر فعال می شوند، پایگاه های ماینینگ سییچوان جهت تامین منابع پرهزینه تر نیرو به هر صورتی تولید خود را افزایش می دهند.
هرچند آخرین ابلاغیه شرکت برق سیچوان علنی و رسمی اعلام نشده، اما این اقدام ممکن است منجر به سرعت بخشیدن به کناره گیری پایگاه های عملیاتی تازه مجهز شده به منابع کم هزینه نیرو شود و مداخله دولت در این زمینه را تشدید کند.
حدس و گمان هایی که در مورد عدم اطمینان از قانونی بودن فعالیت های ماینینگ بیت کوین در چین وجود دارد، شرکت های بزرگ را بر آن داشته سوار بر کشتی شوند و پایگاه های عملیاتی خود را به خارج از کشور انتقال دهند. از بین بردن پایگاه های بزرگ ماینینگ کار شاقی نیست این کارها تنها اسباب دردسر و هزینه اضافی برای ماینرها فراهم می آورد و با توجه به اینکه وضعیت در چین دیگر چندان مناسب فعالیت های ماینینگ نیست، درب های سایر کشورها بعنوان پایگاه های جدید برای ماینینگ بیت کوین گشوده شده است.
بنظر می رسد در حال حاضر روسیه محل مناسبی برای ارزهای دیجیتال باشد چرا که با وضع قوانین ضمن اجازه ادامه فعالیت این توانایی را دارد که آنها را تحت کنترل و نظارت خود دربیاورد.

با توجه به غیر رسمی بودن بیانیه این شرکت برق تا چه حد این تهدید می تواند جدی باشد؟ حتی در صورت تکذیب آیا ماینر ها و فعالان این صنعت به صورت همیشگی میتوانند با این قبیل فشارها کنار بیایند و در این کشور به فعالیت خود ادامه دهند؟ چه کشورهایی پتانسیل میزبانی از ماینرها و فعالان این صنعت را دارا هستند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location