video thumb

بیت کوین در چه کشورهای قانونی و در چه کشورهایی غیرقانونی است

بیت کوین پولی دیجیتالی است که در سال ۲۰۰۹ میلادی ابداع شد و پا در عرصه ارزهای دیجیتال نهاد. مقامات مالیاتی آژانس‌های دولتی و قانون گذاران در سراسر دنیا هنوز هم در مورد بهترین کاربردهای آن با یکدیگر مناقشه دارند یک سؤال آن است که آیا بیت کوین قانونی است یا غیرقانونی. پاسخ این سؤال بستگی به کشور و فعالیت کاربری دارد که از آن استفاده می‌کند.

 

ارزجو : بیت کوین به وسیله هیچ بانک مرکزی، قانون گذاری نشده، استفاده نمی‌شود و مورد کنترل قرار نمی‌گیرد. در عوض بیت کوین‌ها به وسیله یک فرایند کامپیوتری معروف به ماین کردن تولید می‌شوند. به علت اینکه بیت کوین وجود فیزیکی ندارد در یک سیستم فرد به فرد منتقل می‌شود بدون اینکه هیچگونه نظارت دولتی بر روی این ارزهای دیجیتال وجود داشته باشد. به همین علت است که تراکنش‌هایی فرامرزی توسط ارزهای دیجیتال بدون پرداخت عوارض انجام می‌شود. همچنین کاربران ارزهای مجازی می‌توانند ناشناخته باقی بمانند.

مشتریان می‌توانند با توانایی بیشتر به خرید محصولات و خدمات با بیت کوین به صورت آنلاین و مستقیم از فروشندگان بپردازند، حتی بیت کوین خود را از مراکز خودپرداز تحویل گرفته و آنها را در برخی فروشگاه‌ها به مصرف برسانند. این ارز دیجیتال در صرافی‌ها و مراکز تبادل مربوط به ارزهای دیجیتال، و در هنگام عرضه اولیه سکه (ICO) مورد خرید و فروش قرار می‌گیرد و مورد توجه افرادی قرار دارد که تمایل دارند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. با اینکه در نظر اول به نظر می‌رسد که Bitcoin یک ارز دیجیتال کاملاً فکر شده است ولی هیچ گونه قوانین بین المللی به منظور قانون گذاری در مورد Bitcoin وجود ندارد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

کشورهایی که با بیت کوین موافقت کردند

از بیت کوین می‌توان به صورت ناشناس در تراکنش‌هایی که بین صاحبان حساب‌ها وجود دارد در هر کجا و هر زمانی در سراسر دنیا استفاده کرد که آن را برای جنایتکاران و ارگان‌های تروریست جذاب ساخته است. آنها می‌توانند از Bitcoin برای خرید و فروش وسایل غیرقانونی مانند مواد مخدر یا اسلحه استفاده کنند. بیشتر کشورها هنوز هیچگونه قانونی در مورد بیت کوین تصویب نکرده‌اند و ترجیح می‌دهند به جای آن صبر کنند و ببینند که چه اتفاقی ممکن است به وقوع بپیوندد. برخی از کشورها به صورت غیرمستقیم با فعالیت بیت کوین به وسیله نظارت قانونی موافقت کردند. با این حال بیت کوین هنوز برای انجام معاملات قانونی یک کشور مورد قبول قرار نگرفته است.

بلاک چین بیت کوین ارز دیجیتال

ایالات متحده آمریکا

ایالات متحده رویکرد مثبتی در مقابل Bitcoin داشته است گرچه برخی از آژانس‌های دولتی برای کاهش یا جلوگیری از ورود بیت کوین برای استفاده در تراکنش‌های غیرقانونی تلاش می‌کنند. شرکت‌های بزرگی مانند شبکه دیش Dish، فروشگاه مایکروسافت، فروشگاه سابوی (Subway) و شرکت اوور استاک overstock.com پرداخت به وسیله بیت کوین را می‌پذیرند این ارز دیجیتال همچنین راهش را به بازارهای فرعی در ایالات متحده نیز باز کرده است که نشانه ورود آن به فعالیت‌های قانونی این کشور است.

شبکه رسیدگی به جرائم اینترنتی مالی فین سن (FinCEN) از سال ۲۰۱۳ بیت کوین را تحت نظر دارد این شبکه بیت کوین را به عنوان یک ارز رایج قبول نکرده است ولی آن را به عنوان یک سرویس مالی تجاری مورد قبول قرار داده است. با این کار استفاده از Bitcoin تحت نظر قوانین بانکی قرار می‌گیرد که صرافی‌ها و خدمات دهندگان مالی را ملزم می‌کند تا گزارش تراکنش‌های خود را در صورت لزوم، ارائه دهند. علاوه بر آن Bitcoin به عنوان اموالی در نظر گرفته می‌شود که شامل مالیات می‌شود.

 

کانادا

کانادا نیز مانند همسایه جنوبی خودش ایالات متحده رویکرد دوستانه‌ای نسبت به Bitcoin اتخاذ کرده ولی این مورد را نیز در نظر دارد که از این ارز دیجیتال جهت پول‌شویی استفاده نشود بیت کوین توسط اداره دارایی کانادا (RCA) به عنوان اموالی در نظر گرفته می‌شود که شامل مالیات می‌شود. این به آن معنی است که تراکنش‌هایی که به وسیله بیت کوین انجام می‌شوند به عنوان تراکنشهای تجاری در نظر گرفته شده و در آمد که از آن به دست می‌آید تحت همین عنوان دسته بندی می‌شود. البته پرداخت مالیات بستگی به این دارد که آیا آن شخص برای فعالیت‌های تجاری از آن ارز دیجیتال استفاده کرده است یا فقط برای سرمایه گذاری از آن سود می‌برد.

کانادا صرافی‌های بیت کوین را به عنوان مراکز خدمات تجاری در نظر می‌گیرد که باعث می‌شود آنها تحت قانون مبارزه با پول‌شویی قرار بگیرند. صرافی‌ها باید شرکت خود را در مرکز بررسی گزارش‌ها و تراکنش‌های مالی کانادا ثبت کرده و هرگونه تراکنش مشکوکی را ارائه دهند. در ضمن برخی از بانک‌های بزرگ کانادایی استفاده از بیت کوین را در تراکنش‌های خود ممنوع کردند.

 

استرالیا

استرالیا بیت کوین را مانند هر ارز دیگری قبول کرده و اجازه می‌دهد که مردم به خرید و فروش تجارت یا ماین کردن آن بپردازند.

 

اتحادیه اروپا

با اینکه اتحادیه اروپا از گسترش ارزهای دیجیتال جلوگیری نکرده ولی هیچ گونه تصمیم یا قانونی در این زمینه اتخاذ نکرده است. به خاطر عدم وجود یک قانون مرکزی هرکدام از کشورهای اتحادیه اروپا تصمیم خاص خود را در مورد بیت کوین گرفته‌اند.

در فنلاند اداره مالیات، مالیات ارزش افزوده برای بیت کوین در نظر گرفته و آن را به عنوان یکی از خدمات مالی در نظر گرفته است. در فنلاند به عنوان کالا به بیت کوین نگاه می‌شود و آن را به عنوان یک نوع ارز در نظر نگرفته‌اند. اداره امور مالی در بلژیک مالیات ارزش افزوده برای بیت کوین در نظر گرفته است. در قبرس بیز بیت کوین کنترل می‌شود و قانون گذاری نشده. اداره امور مالی انگلستان نگرش مثبتی به بیت کوین دارد و تمایل دارد که در قانون گذاری در این زمینه از این ارز دیجیتال حمایت کند.. اداره دارایی بلغارستان نیز تحت قوانین موجود مالیاتی قرار داده است. آلمان با بیت کوین آزادانه برخورد کرده و آن را به عنوان یک ارز قانونی پذیرفته ولی مالیات پردازی در این مورد قوانین متفاوتی دارد و بستگی به این دارد که قانون این مالیات را برای چه کسی تعیین می‌کند، صرافی‌ها، ماینرها، سرمایه گذاران و یا کاربران معمولی!

 

کشورهایی که با بیت کوین موافقت نکرده‌اند

در حالی که بیت کوین در بسیاری از مناطق دنیا مورد قبول قرار گرفته است برخی از کشورها با آن موافقت نکرده‌اند زیرا نگران فراریت، عدم تمرکز، ایجاد مخاطره برای سیستم پولی کنونی و فعالیت‌های غیرقانونی مانند نقل و انتقال مواد مخدر و پول‌شویی هستند. برخی از کشورها استفاده از این ارز دیجیتال را غیرقانونی اعلام کرده‌اند ولی بقیه سعی کرده‌اند که فعالیت‌های آن را محدود کنند و هیچ گونه حمایتی از طرف سیستم‌های مالی و بانکی در ارتباط با استفاده و داد و ستد توسط این ارز دیجیتال انجام ندهند.

 

چین

Bitcoin در چین اساساً ممنوع شده است همه بانک‌ها و دیگر مؤسسات مالی از انجام تراکنش‌ها یا سر و کار داشتن با بیت کوین منع شده‌اند. استفاده از ارزهای دیجیتال ممنوع شده است. دولت فعالیت ماینرها را نیز با مشکل مواجه می‌کند.

 

روسیه

Bitcoin در روسیه قانون گذاری نشده ولی پرداخت آن برای خرید کالا و خدمات غیرقانونی است.

 

ویتنام

دولت ویتنام و بانک مرکزی این کشور Bitcoin را به عنوان واحد قانونی پرداخت نپذیرفته ولی برای سرمایه‌گذاری در آن قانون خاصی تعیین نکرده است.

 

بولیوی کلمبیا و اکوادور

بانک مرکزی بولیوی استفاده از Bitcoin و دیگر ارزهای دیجیتال را ممنوع کرده است. کلمبیا نیز استفاده و سرمایه گذاری در Bitcoin را نمی‌پذیرد. در اکوادور نیز استفاده از ارزهای دیجیتال پس از رأی گیری در هیئت مالی دولت ممنوع شده است.

سخن پایانی

با اینکه از اختراع Bitcoin تقریباً ده سال گذشته است، بسیاری از کشورها هنوز سیستم‌های مشخصی برای قانون گذاری و محدود کردن این ارز دیجیتال ندارند. طبیعت غیرمتمرکز و ناشناس بیت کوین باعث شده است که بسیاری از دولت‌ها برای اجازه ورود آن به فعالیت‌های مالی قانونی دچار چالش باشند زیرا هنوز مشخص نیست که چگونه باید از تراکنش‌هایی که توسط خلافکاران به وسیله این ارز دیجیتال صورت می‌گیرد جلوگیری کرد. بسیاری از کشورها هنوز در حال بررسی راه‌هایی برای قانون گذاری ارزهای دیجیتال هستند. به طور کلی فعالیت بیت کوین هنوز هم در بسیاری از کشورهای دنیا در سایه قرار گرفته است.