video thumb

چرا در بلاک چین به کلید خصوصی و عمومی احتیاج داریم؟

وقتی که شخصی برای شما از طریق بلاک چین سکه‌های مجازی می‌فرستد در واقع آنها را به صورت ابزاری که به «کلید عمومی» معروف شده است می‌فرستد. کلید دیگری نیز وجود دارد که از دید دیگران پنهان است و به آن کلید خصوصی گفته می‌شود.

 

ارزجو : کلید خصوصی زیر مجموعه‌ای از کلید عمومی است. شما می‌توانید کلید خصوصی خود را در اختیار داشته باشید و بقیه افرادی که در بلاک چین حضور دارند نیز کلید خصوصی مخصوص به خود را دارند. ولی نباید این کلیدهای خصوصی را با دیگران در میان گذاشت (در غیر این‌صورت ارز دیجیتال شما به سرقت خواهد رفت)

کلید خصوصی و کلید عمومی اعداد صحیح هستند ولی به این علت که این اعداد بسیار بزرگ هستند معمولاً با فرمت کیف پول (WIF) که از ترکیب حروف و اعداد تشکیل شده است به کار می‌روند. یک نمونه از کلید خصوصی کیف پول:

کلید خصوصی از کلید عمومی طولانی‌تر است و به عنوان امضا هر تراکنش بلاک چین که کاربر انجام می‌دهد به کار برده می‌شود. این امضا برای تأیید این مسئله است که تراکنش توسط خود کاربر صاحب حساب انجام شده و از استفاده از کیف پول کاربر توسط دیگران جلوگیری می‌کند.

به طور خلاصه شما هنگام فرستادن پول برای دیگران از کلید خصوصی خود به عنوان امضا استفاده می‌کنید اگر کسی به کلید خصوصی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند ارز دیجیتال شما را برای خودش بفرستد و آن تراکنش را به وسیله کلید خصوصی شما تأیید کرده و سرمایه شما را به سرقت ببرد.

از کلید خصوصی برای مشتق گرفتن کلید عمومی استفاده می‌شود که در کنار اطلاعاتی درباره شبکه و مجموع مقابله‌ای بررسی شده و سپس آدرسی را ایجاد می‌کند که دیگران هم می‌توانند آن را ببینند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

مبلغ ارز دیجیتال را که دیگران به آدرس شما می‌فرستند از طریق کلید عمومی و مقداری اطلاعات ضمنی دریافت می‌کنید.

در این شرایط ممکن است از خود بپرسید که اگر کلید عمومی از کلید خصوصی مشتق شده است آیا کسی نمی‌تواند با محاسباتی به کلید خصوصی دست پیدا کند و سکه‌های شخص دیگری را طی این فرآیند به سرقت ببرد؟ ارزهای دیجیتال این مشکل را نیز حل کرده‌اند و از الگوریتم‌های ریاضی پیچیده استفاده می‌کنند تا کلید عمومی را محاسبه کنند. این الگوریتم‌ها به دست آوردن کلید عمومی از کلید خصوصی را بسیار ساده می‌کند ولی عمل عکس آن یعنی به دست آوردن کلید خصوصی از روی کلید عمومی کار بسیار دشواری است.

در سطوح بالاتر، این الگوریتم کلیدهای خصوصی را به اطلاعات باینری تبدیل می‌کند و در این اطلاعات باینری، بیت‌هایی را مشخص می‌کنند که دارای مقدار ۱ باشند تا به متغیر ضریب تبدیل و سپس به محاسبه نهایی کلید عمومی برسند. با اینکه محاسبه کلید عمومی ممکن است کمی مشکل به نظر برسد ولی پروسه برعکس آن بسیار پیچیده‌تر است به طوری که حتی قدرتمندترین کامپیوترهای دنیا هم به بیش از ۴۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ سال برای محاسبه آن احتیاج دارند. این محاسبه‌ای است که حتی پیشرفته‌ترین کامپیوترها هم نمی‌توانند آن را انجام دهند. این روزها کیف پول‌های آنلاین ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مانند کوین بیس (CoinBase) کیف پول‌های سخت افزاری لجر نانو اس در LedgerNanoS و مرورگرهایی مانند متال‌ ماسک (MetalMask) دیدگاه پیچیده‌ای که در مورد کلیدهای عمومی و خصوصی وجود داشتند را از بین برده و استفاده از این کیف پول‌ها برای دریافت یا ارسال ارز دیجیتال مورد نظر شما بسیار آسان است.