video thumb

مردان جوان و ثروتمند سرمایه‌گذاران عمده بیت کوین هستند

چه کسانی بیت کوین دارند و این ارز را معامله می‌کنند؟ جالب است بدانید مردان جوان نسبتاً ثروتمندی که ساکن شهرهای بزرگ هستند بیشترین سرمایه‌گذاری را در حوزه بیت کوین و ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده‌اند.

ارزجو : اکثر مردم بیت کوین و ارزهای مجازی را می‌شناسند و بدشان نمی‌آید در این باره برای دیگران توضیح دهند. یک بررسی اخیر بر روی بیش از هزار شهروند آمریکایی نشان می‌دهد طرفداران واقعی بیت کوین آن دسته مردان نسل هزاره هستند که در مناطق شهری سکونت دارند و سالانه بیش از ۷ هزار و ۵۰۰ دلار در می‌آورند.

این مطالعه توسط شرکت کلاور (Clovr) صورت گرفت. تمرکز این شرکت بر روی بکارگیری گسترده فناوری بلاک چین است ــ یعنی دفاتر کل دیجیتالی که معاملات بیت کوین را ثبت می‌کنند. این یکی از اولین مطالعات جامع درباره ماهیت صاحبان بیت کوین به شمار می‌رود.

فهمیدن این نکته که مردان جوان بیشترین تعداد طرفداران بیت کوین را تشکیل می‌دهند شاید چندان مایه تعجب نباشد.

اما نتیجه مطالعه همچنان می‌تواند برای طرفداران راستین ارزهای دیجیتال شوکه کننده باشد. این امر بدان خاطر است که نتایج مطالعه در عین حال نشان می‌دهد که دلیل اصلی سرمایه‌گذاری مردم بر روی ارزهای دیجیتال احتمال کسب سود و منفعت فراوان است ــ نه به این خاطر که فکر می‌کنند ارزهای دیجیتال آینده پول را رقم می‌زنند. به عبارت دیگر، مردم به بیت کوین همانند سهام اینترنتی اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی یا سهام ماری‌جوانای امروزی نگاه می‌کنند و آن را یک سرمایه‌گذاری بسیار پرمخاطره و مبتنی بر گمانه‌زنی می‌دانند.

ارز‌های دیجیتال بیت کوین

اوج‌گیری بیت کوین همچنین ناشی از تب داغ هجوم به سمت این ارز دیجیتال بوده است ــ سرمایه‌گذاران کسانی را می‌شناسند که بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کرده‌اند و آنها هم ترسیده‌اند مبادا از قافله عقب بمانند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

چنین رویه و روندی می‌تواند فاجعه‌بار باشد. اینگونه سرمایه‌گذاران معمولاً نظاره‌گر اوج‌گیری بازار هستند و خیلی دیر اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند. آنها زمانی اقدام به خرید می‌کنند که پول هوشمند (صندوق‌های برگ سرمایه‌گذاری و صندوق‌های دادوستد) در حال خروج از بازار است.

با اینکه قیمت بیت کوین طی سال جاری رو به سقوط گذاشت، اما این بدان معنا نیست که بدترین سناریو پیشاپیش اتفاق افتاده است. هرچه که باشد، قیمت هر بیت کوین که در حال حاضر ۶ هزار و ۴۰۰ دلار است یک رشد ۳۰۰۰ درصدی را طی پنج سال گذشته تجربه نموده است. می‌توان استدلال کرد که قیمت این ارز هنوز جای زیادی برای کاهش دارد.

مایک کریباری (Mike Cribari) از بنیان‌گذاران شرکت کلاور گفته که وی تا حدودی تعجب کرده از اینکه دیده دلیل اصلی خرید بیت کوین کسب سود هنگفت بوده است. وی در این باره می‌گوید: «بسیاری از افراد دخیل در سرمایه‌گذاری‌های پرمخاطره و مبتنی بر گمانه‌زنی در نهایت درآمد چندانی به جیب نمی‌زنند.» اشاره وی به مطالعات فراوانی است که نشان می‌دهند کازینوها، بلیت‌های بخت‌آزمایی، و دیگر انواع قمار اغلب به مثابه نوعی مالیات برای فقرا قلمداد می‌شوند.

بلاک چین https://arzjoo.com/blogs/616/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%87%d9%85%da%86%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7

بیت کوین : طلای دیجیتال یا توطئه پانزی؟

مردم تا مدت‌ها ارزهای دیجیتال را جایگزین واقعی دلار، یورو، ین، و دیگر ارزهای کاغذی مورد حمایت دولت‌ها تلقی نخواهند کرد. برای آنکه چنین چیزی اتفاق افتاد، بیت کوین و ارزهای دیجیتال مشابه باید در تعداد بیشتری از اپلیکیشن‌هایی که مردم در زندگی روزمره خود مورد استفاده قرار می‌دهند گنجانیده شوند.

کریباری در این باره می‌گوید: «برای مردم درک و فهم چیزهایی نظیر رمزهای خصوصی و نقل و انتقالات خصوصی کار سخت و دشواری است. مردم باید بتوانند از ارزهای دیجیتال در راستای انجام اموری نظیر خرید ناهار استفاده کنند.»

البته شاید در حال نزدیک شدن به آن نقطه باشیم. استارباکس (Starbucks)، مایکروسافت، و بورس سهام نیویورک سرویسی به نام بکت (Bakkt) را راه‌اندازی کرده‌اند که به مردم امکان می‌دهد تا بیت کوین‌ها و دیگر ارزهای دیجیتال خود را به دلار تبدیل کنند.

گلدمن ساکس (Goldman Sachs) نیز از استارت‌آپ سیرکل (Circle) پشتیبانی می‌کند. این استارت‌آپ به مردم امکان می‌دهد تا بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنند و آن را معامله کنند و همچنین پرداخت‌های دیجیتال را از طریق اپلیکیشنی که شبیه سیستم ارسال پیام عمل می‌کند انجام دهند.

 

مشکلات کریپتو

بدیهی است که Bitcoin به درد همه نمی‌خورد. به گفته کریباری، برخی موارد برجسته هک کیف‌های پول بیت کوین شاید موجب شوند تا بعضی از مردم از ارزهای دیجیتال فاصله بگیرند. نوسانات کمرشکن بازار کریپتو نیز مزید بر علت هستند. قیمت بیت کوین طی ۱۲ ماه گذشته ۵۰ درصد بالا رفته، اما تا این موقع از سال ۵۰ درصد کاهش یافته است. دلیل اصلی صرف‌نظر مردم از سرمایه‌گذاری بر روی ارزهای دیجیتال در واقع پرمخاطره بودن اینگونه سرمایه‌گذاری‌ها است.

کریباری می‌گوید امیدوار است این نوسانات شدید فروکش کنند. قیمت بیت کوین ماه دسامبر سال قبل به نزدیک ۲۰ هزار دلار رسد، اما طی چند ماه گذشته در بازه قیمتی ۶۰۰۰ تا ۷۰۰۰ دلار تثبیت یافته است.

یک مطالعه جداگانه نشان داده که سرمایه‌گذاران معمولی بیشتری تمایل پیدا می‌کنند از بیت کوین جهت خریدهای روزمره خود استفاده کنند و این ارز دیجیتال را در بلند مدت نگهداری کنند. به گزارش وب‌سایت بیت کوین آي آر آِی BitcoinIRA.com که امکان خرید بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال برای حساب‌های بازنشستگی را برای مردم فراهم نموده است، بیش از نیمی از افراد متعلق به نسل هزاره (متولدین سال‌های ۱۹۸۰-۲۰۰۰ و بیش از یک سوم افراد متعلق به نسل ایکس (متولدین سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۸۰) که در مطالعه شرکت کردند بر این باور بودند که ارزهای دیجیتال به طور گسترده به‌ عنوان پول نقد و کارت اعتباری مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. قریب ۳۰ درصد افراد متعلق به نسل انفجار جمعیت (متولدین سال‌های ۱۹۴۶-۱۹۶۴) که در مطالعه شرکت داشتند نیز گفتند که سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین یا دیگر ارزهای دیجیتال را برای دوران بازنشستگی خود مدنظر دارند.