video thumb

فناوری بلاک چین به کمک دنیای سرگرمی و کلکسیون‌‌‌های آنلاین خواهد آمد

اساساً کلکسیون داری سال‌ها یکی از شاخه‌های سرگرمی بوده است و جمع آوری کلکسیون چه نقاشی، کارت‌های بیس بال یا شخصیت‌های پوکمون باشد، تکیه اصلی فرد بر روی جمع آوری و کمیاب بودن است. ولی رعایت این قوانین در دنیای دیجیتال کمی متفاوت است. راه حل در فناوری بلاک چین نهفته است.

 

ارزجو : جمع آوری کلکسیون قرن‌هاست که به عنوان یک سرگرمی مطرح شده است. شاید اول فکر کنید که این کار، کار ساده‌ای است. چیزهایی را که دوست دارید پیدا می‌کنید و کلکسیونی از آنها نگهداری می‌کنید. این کلکسیون ممکن است هر چیزی از سنگ گرفته تا کارت‌های بیس‌بال تا عروسک‌ها یا حتی اتومبیل‌ها باشند. گذشته از چیزی که آن را جمع آوری می‌کنید، یکی از نکات مهم دیگر نیز ارزش هر کدام از قطعات کلکسیون شما است هرچه آن قطعه کمیاب‌تر باشد ارزشمندتر است. برای مثال در صنعت کلکسیون کارت، کارت‌هایی که ارزش پایین‌تری دارند و اغلب به آنها کارت‌های معمولی گفته می‌شود در تعداد بالاتر چاپ می‌شوند ولی کارت‌هایی که ارزشمندتر هستند به تعداد کمتر چاپ می‌شوند و پیدا کردن آنها مشکل‌تر است.

ولی آیا این مسائل در دنیای دیجیتال هم مصداق دارد؟ وقتی که صحبت از رسانه‌های دیجیتال می‌شود دیگر مالکیت فیزیکی معنای خاصی ندارد. نگهداری از سی دی یا وینیل این روزها زیاد دیده نمی‌شود به جای آن بسیاری از مردم مجموعه‌های آنلاین استفاده می‌کنند. فایده داشتن کلکسیونی فیزیکی در هنگامی که می‌توان با فشار چند دکمه به مجموعه‌های آنلاین دسترسی پیدا کرد در چیست؟

مشکل این است که مجموعه‌های آنلاین لذت جمع‌آوری قطعات کمیاب را از بین برده است. با این حال بلاک چین می‌تواند این دو دنیا را با یکدیگر به بهترین شکل تلفیق کند. هرکجا که بخواهیم و در هر زمان می‌توانیم به مجموعه‌های دیجیتال دسترسی داشته باشیم و همینطور کلکسیون‌های کمیاب فیزیکی را نیز از دست ندهیم.

 

سرگرمی به عنوان بخشی از صنعت

واضح است که فناوری بلاک چین به قدری معروف شده است که هر کسی در مورد بلاک چین چیزی شنیده باشد. در برخی موارد خود فناوری اهمیت خاصی پیدا نمی‌کند ولی اضافه کردن واژه بلاک چین در کنار نام کمپانی می‌تواند به آن اعتبار ببخشد. با این حال صنعت بازی و کلکسیون در واقع هنگامی که با بلاک چین تلفیق می‌شوند معنا و مفهوم خاصی پیدا می‌کنند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

اساساً کلکسیون داری سال‌ها یکی از شاخه‌های سرگرمی بوده است. مثلاً در جمع آوری کارت‌ها، قسمت جادویی قضیه این است که جمع آوری کارت‌ها به عنوان یک بازی و سرگرمی درآمده است. پوکمون گو را نیز می‌توان به‌عنوان یک جنون واقعی که بر روی کلکسیون داری و کمیاب بودن آیتم‌هایی که جمع آوری می‌شدند متمرکز بود نام برد که هنوز هم این بازی ادامه دارد و بازیکنان به جمع آوری شخصیت‌های کمیاب مشغول هستند. با اینکه پوکمون گو از فناوری بلاک چین استفاده نمی‌کند، و شخصیت دیتو کاراکتر کمیابی است، افراد کمی وجود دارند که توانسته‌اند آن را به کلکسیونشان اضافه کنند. جمع آوری کلکسیون چه نقاشی، کارت‌های بیس بال یا شخصیت‌های پوکمون باشد، تکیه اصلی فرد بر روی جمع آوری و کمیاب بودن است. ولی رعایت این قوانین در دنیای دیجیتال کمی متفاوت است.

 

راه حل

راه حل در فناوری بلاک چین نهفته است. این کار با تولید اوراق ERC 721 اتریوم (ETHEREUM) انجام شده است. ERC 721 یک استاندارد باز است که اوراق بهادار کاملاً بی همتا را ارائه می‌کند. یا همان طور که در وب سایت این شرکت گفته شده است این اوراق کمیاب و از انواع قابل جمع آوری در کلکسیون‌ها هستند.

با این مدل است که این بلیت‌های کاملاً بی نظیر به عنوان دارایی‌های دیجیتال بر اساس فناوری بلاک چین تولید یا چاپ می‌شوند و قطعاتی برای جمع‌آوری خواهد بود. با وجودی که هر قطعه از این اوراق به صورت فنی بی همتا هستند میزان کمیابی آنها را می‌توان کنترل کرد. علاوه بر آن سایت اتریوم گزینه‌های مفید مانند امکان پرداخت و گواهی مالکیت در این موارد را نیز ارائه می‌دهد. برای وسایلی که به صورت آفلاین تحت مالکیت کسی قرار می‌گیرند گواهی مالکیت به وسیله مقامات رسمی مرکزی مانند Sothby و Cristie ارائه می‌شود. این گواهی نامه‌های مستقل تأییدیه‌ای برای ارزشمندی و کمیاب بودن قطعه هستند.

 ICON بیت کوین ارزهای دیجیتال QTUM

اثبات مفهوم

گرچه فناوری‌ها در عرض چندین ماه یا چند هفته می‌آیند و می‌روند ولی یکی از اپلیکیشن هایی که بر اساس بلاک چین تولید شد کریپتو کیتیز (Cryptokitties) نام داشت و یک بازی کلکسیون حیوانات خانگی مجازی بود که هر کدام از بچه گربه‌هایی که متولد می‌شدند در حقیقت بی نظیر بودند. این بازی به قدری پرطرفدار شد و حاشیه پیدا کرد که تأثیر مهم و خاصی را در شبکه اتریوم گذاشت. گذشته از آن بازی کریپتو کیتیز که هنوز هم پرطرفدار است بزرگ‌ترین دلیل برای این مسئله شد که سرگرمی می‌تواند بر اساس فناوری بلاک چین بنا نهاده شود.

ایجاد موفقیت در زمینه سرگرمی به وسیله بلاک چین به نوعی پرشی بلند در این صنعت محسوب می‌شود به چند دلیل:

– روشی محسوس‌تر نسبت به گزارش‌های پیچیده دیجیتالی برای عموم مردم محسوب می‌شود تا بتوانند در موردش بحث کنند و آن را درک کنند

-راه را برای سرمایه‌گذاران و گسترش دهندگان دیگر برای استفاده از خلاقیت‌های این پلتفرم باز خواهد کرد

-پیشرفت فناوری را سرعت خواهد بخشید زیرا همیشه سرگرمی این پتانسیل را دارد.

 

پایه و اساسی برای آینده

بخش گمشده پازل سرگرمی سازی به امنیت سازی برای این قطعات جدید قابل جمع آوری در کلکسیون‌ها برمی‌گردد. پیشرفت‌های جدید، لزوم ایجاد کیف‌های پول اختصاصی جدید را مانند آنچه که در Vault.io و Trust Wallet وجود دارد الزامی کرده است. با در نظر گرفتن روشی عملی و امن باید مکانی دیجیتال برای جمع آوری این قطعات ارزشمند دیجیتالی فراهم آورد. بلاک چین در حال حاضر می‌تواند زیربنایی برای ساخت چنین محفظه‌هایی برای نگهداری قطعات سرگرمی و کلکسیونی در دنیای دیجیتال باشد. گرچه قطعات کمیاب را می‌توان در حوزه دیجیتال شبیه سازی کرد ولی ایده‌ای که به وسیله بلاک چین و ERC721 انجام شد، می‌تواند این قطعات را به چیزی واقعاً شبیه به آنچه در دنیای واقعی قابل جمع آوری است تبدیل کند تا یک متغیر در الگوریتم.

این مسئله در آینده صنعت را در چه مسیری هدایت می‌کند شاید این جریان هیجان انگیزترین بخش ماجرا باشد. سرگرمی همیشه از فناوری به صورت خلاقانه و جدید برای نوآوری استفاده می‌کند. چه از طریق بازی کریپتو کیتیز، پوکمون یا هر چیز دیگر سرگرمی سازی از طریق بلاک چین هیجان را به دنبال دارد.