video thumb

۳۰۰ بانک در آلمان نرخ بهره منفی به مشتریانشان ارائه می دهند

گزارش های جدید حاکی از آن است که بیش از ۳۰۰ بانک در آلمان به مشتریان خود نرخ بهره منفی ارائه می دهند. برخی از آنها بانک های بزرگ جهانی هستند، از جمله Deutsche Bank ، Commerzbank و ING.

۳۰۰ بانک بار مالیات منفی را به مشتریان خود تحمیل می کنند

پس از اتخاذ سیاست منفی بانک مرکزی اروپا (ECB)، بانک ها در آلمان نیز بطور فزاینده ای بار نرخ بهره منفی را به مشتریان خود منتقل می کنند. بانک مرکزی اروپا پس از کاهش یکی از نرخ های بهره اصلی خود به قلمرو منفی در ژوئن ۲۰۱۴، سپس نرخ تسهیلات سپرده را به صورت فزاینده ای کاهش داد تا اینکه در سپتامبر ۲۰۱۹ به نرخ فعلی -۰٫۵ درصد رسید.

پورتال مقایسه محصولات مالی آلمان یعنی Biallo مطالعه ای را بر روی ۱۳۰۰ بانک و بانک پس انداز در آلمان انجام داد. این پورتال هفته گذشته گزارش داد که “بیش از ۳۰۰ موسسه مالی به برخی مشتریان خود نرخ بهره منفی می دهند”. از بین این بانک ها، تقریباً ۲۰۰ بانک آنها نرخ سود منفی را به مشتریان خصوصی خود تحمیل می کنند. نرخ بهره و شرایط آن بسته به هر بانک متفاوت است.

هورست بیالو (Horst Biallo)، بنیان گذار Biallo توضیح داد:

این موج نرخ بهره منفی که در حال حاضر به سمت پس اندازکنندگان در حال حرکت است، به طور مداوم در حال رشد است. از ابتدای ماه اکتبر تقریباً ۳۰ بانک و بانک سرمایه گذاری، کارمزد حضانت دریافت می کنند.

وی توضیح داد که “بانک ها و بانک های سرمایه گذاری معمولاً از اصطلاحات” سود منفی “یا” سود جریمه “اجتناب می کنند” وافزود که “آنها ترجیح می دهند در مورد کارمزد حضانت صحبت کنند.”

بیالو ضمن اشاره به اینکه بانک های بیشتر به مشتریان خصوصی تا مشتریان تجاری و شرکتی شان نرخ سود منفی می دهند، تأکید کرد که “فقط در سال جاری بیش از ۱۵۰ بانک و بانک سرمایه گذاری نرخ سود منفی را برای مشتریان خصوصی در نظر گرفته اند.” هر بانک شرایط خاص خود برای محاسبه این نرخ سود منفی دارد و متداول ترین نوع حساب ها، حساب هایی با مانده بیش از ۱۰۰۰۰۰ یورو (۱۱۸۳۵۳ دلار آمریکا) هستند. اکثر بانک ها نیز نرخ سود منفی را برای حساب های جدید اعمال می کنند زیرا قانون آلمان رضایت مشتریان را برای اعمال نرخ سود منفی به حساب های موجود الزامی می کند.

از جمله بانک های جهانی موجود در لیستBiallo که نرخ منفی ارائه می دهند عبارتند از: Comdirect ، Commerzbank ، DAB BNP Paribas ، Deutsche Bank ، DKB Donner und Reuschel ، Ethikbank ، Fidor Bank ، Flatex Bank ، GLS Bank ، ING ، Norisbank و Postbank. بیشتر آنها نرخ سود -۰٫۵٪ را برای حساب هایی با مانده متفاوت اعمال می کنند.

از دیگر بانک های موجود در لیست Biallo می توان به بانک Berliner Sparkasse ، Brandenburger Bank ، Bremische Volksbank ، Eckernförder Bank ، Erfurter Bank ، ۱ Saar، Kasseler Sparkasse ، Münchner Bank ، Raiffeisenbank Eifeltor ، Sparkasse Aachen ، Sparkasse Landshut ، و … اشاره کرد. بانک Saar 1به حساب های بالای ۱۰۰۰۰۰ یورو -۰٫۷۵٪ نرخ منفی ارائه می دهد که در نوع خود بالاترین میزان است.

بانک های بزرگی که نرخ بهره منفی اعمال می کنند

برخی از بزرگ ترین بانک های آلمان نیز نرخ سود منفی ارائه می دهند. آخرین بانک بزرگی که این کار را انجام داده است، ING می باشد. طبق لیست قیمت و خدمات این بانک، از ۱ فوریه سال ۲۰۲۱ برای حساب های جاری که بعد از ۴ نوامبر بازشده اند، در صورت داشتن مانده بیش از ۱۰۰۰۰۰ یورو، کارمزد حضانت ۰٫۵٪ از مشتریان اخذ می شود.

دویچه بانک پیش از این از برخی از مشتریان کارمزد حضانت ۰٫۵٪ در حساب های جاری با مانده بالای ۱۰۰،۰۰۰ یورو را دریافت کرده است. دویچه بانک عنوان کرده كه “باید در مورد اعمال این شرایط ویژه و تعهد پرداخت کارمزد حضانت به طور جداگانه با مشتری به توافق برسد.”

Commerzbank برای پایان سپرده بیش از ۲۵۰،۰۰۰ یورو در پایان سال مالی ۲۰۱۹ ، کارمزد حضانت ۰٫۵٪ را تعیین کرد. Biallo خاطرنشان کرد که نرخ سود منفی برای حسابهای افتتاح شده پس از اول ژوئیه اعمال می شود و آستانه سپرده در اول اکتبر به ۱۰۰۰۰۰ یورو کاهش یافته است.

انجمن بانک های آلمان اخیراً از بانک مرکزی اروپا خواسته که در سیاست نرخ بهره منفی خود تجدید نظر کند. هانس والتر پیترز (Hans-Walter Peters)، رئیس انجمن هشدار داده که بانک های بیشتری مجبور می شوند به مشتریان خود نرخ بهره منفی ارائه دهند.