video thumb

قیمت بیت کوین چه زمانی مجدداً افزایش خواهد یافت؟

به نظر می‌رسد فصل رونق گرفتن بیت کوین در حال آغاز شدن است.‏ قیمت‌ها دروغ نمی‌گویند و تجربه همیشه نشان داده است که قیمت بیت کوین برای مدت زمانی تا این حد طولانی ثابت ‏نمی‌ماند و در واقع شرایط آرامش قبل از طوفان را تجربه می‌کنیم.

 

ارزوجو : پائیز حال و هوای دیگری دارد و اینجا در نیمکره شمالی پاییز کم کم از راه می‌رسد. باید اذعان کنم که از قدم زدن در خیابان‌های پوشیده از برگ‌های رنگارنگ واقعاً لذت می‌برم. نمی‌دانم چرا، اما این همواره یکی از لذت‌های زندگی من بوده است.اکنون بیش از هر زمان دیگری به خاطر فصلی بودن بازار ارزهای دیجیتال نسبت به فصل پاییز شور و شوق پیدا کرده‌ام.فصل رونق گرفتن بیت کوین دارد شروع می‌شود.

قیمت‌ها دروغ نمی‌گویند و تجربه نشان داده که قیمت بیت کوین برای مدت زمانی تا این حد طولانی ثابت نمی‌ماند. در زمان نگارش این سطور، قیمت بیت کوین همچنان زیر ۷۰۰۰ دلار است؛ با این وجود، اگر برخی قواعد معکوس سرمایه‌گذاری و پویایی حجم و نوسان را در کنار افزایش علاقه‌مندی عموم مردم در نظر بگیریم، شاید بتوانیم افزایش قابل توجه قیمت بیت کوین را پیش‌بینی کنیم.

واقعیت آن است که ما از سال قبل تاکنون شاهد این میزان نوسان ناچیز در قیمت بیت کوین نبوده‌ایم، آن‌ هم درست قبل از آنکه حماسی‌ترین روند رشد و ترقی قیمت در طول تاریخ اتفاق افتد. احساس من دروغ نمی‌گوید. این روزها همه چیز حال و هوای دیگری دارد.

آیا بوی نقدینگی می‌آید؟ آیا این می‌تواند یک حس امیدواری کاذب باشد از آن جهت که برخی پیش‌بینی کرده‌اند هنوز به کف قیمتی نرسیده‌ایم؟ هر اتفاقی که بیافتد، طی دو هفته آینده شاهد رویدادهایی خواهیم بود که همچون موجی سال ۲۰۱۸ را از خود متأثر خواهند ساخت. اتفاق بزرگی قرار است بیافتد و من احساس می‌کنم اکنون وقت آن رسیده هر آنچه که داریم را رو کنیم.

این گزارش صرفاً نظرات و دیدگاه‌های مرا بازتاب می‌دهد و هیچگونه توصیه مالی ارائه نمی‌دهد. من بخشی از پس‌انداز خود را بر روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌ام. پس حرف‌های من را بی‌قیدوشرط پذیرا نباشید. پولی که نیازمند آن هستید را در این زمینه سرمایه‌گذاری نکنید و قبل از سرمایه‌گذاری تا حد امکان درباره پروژه مربوطه مطالعه کنید. هیچ ‌وقت یادتان نرود: قدرت زیاد مسئولیت فراوانی نیز با خود به همراه می‌آورد. اگر می‌خواهید نقش بانک را برای خود ایفا کنید باید مسئولیت پول خود را نیز همواره بر عهده بگیرید.

 

تحرک قیمت بیت کوین

منبع: وب‌سایت کوین مارکت کپ (CoinMarketCap)

 

میتی گرینسپن (Mati Greenspan) تحلیلگر ارشد بازار در شرکت ایتورو (eToro) همین الان یک خبر جالب منتشر شده در نشریه اکونومیست در سال ۱۹۸۸ (۲۰ سال پیش) را با من در میان گذاشت که در آن به لزوم ارائه یک پول سالم جایگزین مشابه واحدهای پولی جدای از دولت‌ها و حاکمیت سیاسی پرداخته شده بود. عنوان خبر مذکور این بود: «برای یک ارز جهانی آماده شوید.»

متأسفانه، به نظر می‌رسد اکثر اقتصاددانان قرن بیست و یکم این ایده را به فراموشی سپرده‌اند؛ با این حال، سال ۲۰۰۹ ساتوشی ناکاماتو (Satoshi Nakamoto) اطمینان داد که ما همگی می‌توانیم از یک ارز جهانی دیجیتال بدون مرز و مبتنی بر معامله همنوع با همنوع منتفع شویم، ارزی که به ‌واسطه پارامترهای ریاضیاتی محدود گردیده و در نتیجه از ویژگی‌های پول سالم برخوردار است؛ امروز نیز ما اینجا مشغول بحث درباره این هستیم که چه زمانی ارزش این ارز دیجیتال باید بالا بکشد، گویی که این مسئله قطعی و مسلم است.

 

از لحاظ منطقی چنین چیزی قطعی و مسلم نیست، اما از لحاظ بنیادین چرا نباید اینگونه باشد؟

همانگونه که جیمی سانگ (Jimmy Song) برنامه‌نویس آرمانگرای بیت کوین توضیح داده است، ارزش بیت کوین از منبع ارزش عظیم آن نشئت می‌گیرد: این حقیقت که عرضه محدود است اما در عین حال کسب و ذخیره‌سازی بیت کوین نیز ساده و آسان است موجب گردیده تا این ارز دیجیتال به یک دارایی دیجیتالی بی‌عیب ‌و نقص جهت استفاده به‌ عنوان پول تبدیل شود. با این حال، مبادله و هزینه کرد بیت کوین این روزها بسیار آسان شده و در نتیجه این ارز دیجیتال از ویژگی‌های سنجشی نیز برخوردار گردیده است.

 

ارزش بیت کوین

از دید من این بیشتر شبیه یک جوک است. به ارزش بازار جهانی دارایی‌ها و اموال در مقایسه با ارزهای دیجیتال نگاهی بیندازد. اگر ارزش بازار بیت کوین در حال حاضر ۱۱۵ میلیارد دلار باشد، در صورتی که ۱۰ درصد کل ثروت موجود در بازار سهام و طلا را به بازار بیت کوین انتقال دهیم، در نتیجه این امر حدود ۷-۸ تریلیون دلار به بازار تزریق می‌شود.

وقتی مبلغ یکی دو میلیون دلار قیمت‌های موجود در بازار ارزهای دیجیتال را تا این حد از خود متأثر می‌سازد، تصور کنید تأثیر یکی دو تریلیون دلار تا چه حد خواهد بود. در مقطعی باید از خود بپرسیم: آیا قیمت بیت کوین واقعاً می‌تواند به ۱۰۰ هزار دلار برسد؟ به ۱ میلیون دلار چطور؟ من چنین چیزی را غیرممکن نمی‌دانم. اما آیا برعکس آن نیز ممکن است رخ دهد؟ قطعاً می‌تواند.

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند قیمت همه ارزهای دیجیتال را در کوتاه مدت نابود سازند که از جمله آنها می‌توان وضع ممنوعیت، اقدامات تنظیم مقرراتی، و دستکاری قیمت‌ها را مثال زد. با این حال، در بلند مدت، هیچ ماهیت واحدی نمی‌تواند چنین تأثیری بر قیمت بیت کوین داشته باشد، زیرا هر چه که تعداد بیشتری از مردم بیت کوین بخرند این ارز دیجیتال از توزیع گسترده‌تری برخوردار می‌گردد. همین حالا اگر ۱/۰ بیت کوین داشته باشید جزو ۱ درصدی هستید که می‌تواند بیشترین میزان بیت کوین را دارا باشد. به عبارت دیگر، از آنجا که سقف عرضه بیت کوین ۲۱ میلیون است، اگر تک تک مردم در آینده بیت کوین داشته باشند، مقدار ۱/۰ بیت کوین در واقع آستانه لازم جهت قرار گرفتن در میان ۱ درصدی است که بیشترین بیت کوین را در سطح دنیا دارند.

جالب است، نه؟

با نگاه خوش‌بینانه به بازار من واقعاً معتقدم که دیر یا زود قیمت بیت کوین منفجر خواهد شد. این چیزی است که تاریخ به ما می‌گوید. بعلاوه، من فکر نمی‌کنم در بلند مدت هیچکدام از ارزهای واقعی قادر باشند با منطق پول سالم بیت کوین رقابت کنند.

 

قیمت بیت کوین چه زمانی مجدداً بالا می‌رود؟

رشد تولید ناخالص داخلی در سطح دنیا بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۷٫ طی این ۵۷ سال، ارزش ثروت در سطح دنیا ۸۰ برابر شده است.

 

من کاملاً صبور هستم و سعی می‌کنم به ترس و نگرانی‌ها دانم نزنم یا جو بیهوده ایجاد نکنم؛ با این حال، به نظر می‌رسد ابر و باد و مه و خورشید و فلک دارند در کارند تا یک سیر صعودی مشابه سال قبل را مجدداً تجربه کنیم.

دو عامل تاریخی که با دوره‌های اوج‌گیری قیمت در پیوند هستند بر این امر صحه می‌گذارند؛ از فصلی بودن بازار گرفته تا علاقه‌مندی عموم مردم به ارزهای دیجیتال و شاخص‌های قدرتمند تحلیل تکنیکال، همگی نشان می‌دهند که یک اوج‌گیری شتابان قیمت‌ها در پیش است. بگذارید در ادامه به این موضوع بپردازیم.

 

-ماهیت فصلی

قیمت بیت کوین بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸٫ می‌توان به وضوح دید که در اکثر سال‌ها طی سه ماهه آخر سال قیمت‌های سیر شتابان صعودی را تجربه کرده‌اند.

 

اکثر مردم هنگام استدلال درباره بالا رفتن قریب‌الوقوع قیمت بیت کوین به فصلی بودن بازار ارزهای دیجیتال اشاره می‌کنند؛ آنها می‌گویند طی سه ماهه آخر سال قیمت ارزهای دیجیتال به نظر سیر صعودی به خود می‌گیرد. این امر طی سه ماهه آخر سال‌های ۲۰۱۳، ۲۰۱۵، ۲۰۱۶، و نهایتاً ۲۰۱۷ اتفاق افتاد.

اگر به سراغ ریاضیات و نظریه احتمالات برویم، با نگاه به ۵ سال گذشته باید گفت که تنها ۲۰ درصد احتمال دارد که قیمت بیت کوین بالا نرود؛ بین سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸، قیمت بیت کوین از مجموع ۵ نوبت در ۴ نوبت افزایش پیدا کرده است.

منظورم این است که احتمال افزایش قیمت بسیار زیاد است.

آیا باید این اعداد و ارقام را نادیده بگیریم؟ آیا عوامل دیگری نیز هستند که با قیمت بیت کوین ارتباط متقابل دارند و ما آنها را پیش‌بینی نکرده‌ایم؟ مثلاً نوعی ماهیت «تصادفی» در ارتباط با قیمت‌ها که برای ما قابل درک نیست؟

 

علاقه‌مندی مردم

تحلیل گوگل: بیت کوین

 

یک موضوع قطعی است: تعداد افرادی که نسبت به بیت کوین خوش‌بین هستند به نظر با قیمت آن ارتباط متقابل دارد. هرگاه قیمت بیت کوین بالا می‌رود، مردم دچار هیجان می‌شوند و واژه بیت کوین را در گوگل جستجو می‌کنند. این همچنین مشخصه پول کودن (dumb-money) است که در قالب آن پس از آنکه قیمت یک دارایی سر به فلک می‌گذارد علاقه‌مندی به آن افزایش می‌یابد. وقتی می‌دانید کف قیمت یا حداقل یک قیمت مناسب توأم با ریسک ناچیز را از دست داده‌اید چه دلیلی دارد که دست به سرمایه‌گذاری بزنید؟

پول هوشمند اما نقش متفاوتی ایفا می‌کند: کله‌گنده‌ها، مؤسسات مالی، صندوق‌ها، و دیگران با خرید مستقیم از بازار مشخص می‌کنند که چه زمانی قیمت باید بالا برود. اگر می‌خواهید ریسک خود را کاهش دهید، زمانی بیت کوین بخرید که علاقه‌مندی مردم نسبت به آن در پایین‌ترین سطح قرار دارد، یعنی زمانی که قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح خود قرار دارند.

اگر می‌خواهید بر دانش خود درباره چگونگی پیش‌بینی قیمت بیت کوین توسط رسانه‌های اجتماعی بیفزایید، می‌توانید برای یافتن پاسخ سؤال خود این مقاله عالی که در سال ۲۰۱۵ منتشر گردید را مطالعه کنید. یک گزارش دیگر که در اواخر سال ۲۰۱۷ در وب‌سایت بیزینس اینسایدر (Business Insider) منتشر شد نیز به جمع‌بندی مشابهی رسیده و گفته که همبستگی بالایی میان قیمت بیت کوین و جستجوی آن در گوگل وجود دارد.

 

– تحلیل تکنیکال

https://www.youtube.com/watch?v=Lm0eD7x-Vq4&t

 

از دید اکثر شماها تحلیل تکنیکال از همه مهم‌تر است، درست می‌گویم؟ تحلیل قیمت ناب‌ترین تحلیل تکنیکال موجود است.

از آنجا که در این زمینه تخصصی ندارم، در اینجا از دانش و تخصص برخی کارشناسان نظیر میتی گرینسپن، آلسیو راستانی (Alessio Rastani) دیتادش (Datadash)، و سانی‌دیکری (SunnyDecree) بهره گرفته‌ام. دیگرانی نیز هستند که می‌توانید آنها را در وب‌سایت یوتیوب، مدیوم، یا توییتر دنبال کنید، اما من این تحلیلگران را ترجیح می‌دهم!

برداشت کلی آن است که ما باید انتظار یک رویداد بزرگ را طی دو هفته آینده داشته باشیم. مجموعه‌ای از عوامل هستند که به شکل‌گیری چنین برداشتی کمک می‌کنند و من نیز بر این باورم که اکثر این عوامل منطقی هستند و بر تحلیل پیشین ما درباره ماهیت فصلی و علاقه‌مندی مردم که در بخش‌های قبلی به آنها اشاره شد صحه می‌گذارند.

 

قیمت بیت کوین به ما چه می‌گوید؟

طی چند هفته گذشته، نوسان قیمت در پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۶ به بعد قرار داشته است. این بدان معناست که تا وقتی حجم معاملات پایین باشد، وقوع نوسانات قیمتی بسیار نامحتمل است. اگرچه شاید فکر کنید که چشم‌انداز بازار از ویژگی‌های یک بازار راکد برخوردار است، اما آنچه که باید بدانیم این است که اوج‌گیری زمانی اتفاق می‌افتد که انتظارش را نداریم.

در حال حاضر فروش بیت کوین بیش از حد معمول صورت گرفته است. این حقیقت که علاقه‌مندی چندانی نسبت به معامله بیت کوین وجود ندارد (نگاه کنید به حجم معاملات) همچنین بدان معناست که احتمال وقوع نوسانات قیمتی بسیار کم است (نگاه کنید به سطح نوسان). هر دوی این عوامل در کنار عدم علاقه‌مندی مردم به بیت کوین بازتاب‌دهنده یک چشم‌انداز بدبینانه هستند.

با این حال، هر بار درست قبل از حرکت صعودی قیمت‌ها، بازار ارزهای دیجیتال از چشم‌انداز دقیقاً مشابهی برخوردار بوده است. تنها کافی است به سال قبل نگاهی بیندازید!

اکنون، همانگونه که کارشناسان تحلیل تکنیکال خاطرنشان ساختند، برای تحقق سیر سعودی باید جلوی چند گزینه علامت تیک بگذاریم:

۱- مقادیر جدید نقدینگی باید از طریق مبادلات وارد بازار شوند تا حجم معاملات به شکل صعودی افزایش یابد (اکنون وقت آن رسیده که معامله‌گران فرا بورس پا به دنیای واقعی بگذارند).

۲- با افزایش حجم معاملات، فروشندگان استقراضی خارج می‌شوند و قیمت بیت کوین در کوتاه مدت افزایش می‌یابد.

۳- بیت کوین باید سد قیمتی کنونی را درهم بشکند و به محدوده ۸۰۰۰ دلار وارد شود.

۴- میانگین حرکتی ۱۰۰ روزه باید از میانگین حرکتی ۲۰۰ روزه پیشی بگیرد.

۵- میانگین حرکتی ۵۰ روزه باید از میانگین حرکتی ۱۰۰ روزه پیشی بگیرد.

به وضوح می‌توان استنباط کرد که افزایش قیمت موجب می‌شود تا مردم بار دیگر به بیت کوین علاقه‌مند شوند و برای آنکه از قافله عقب نمانند خرید بیت کوین را از سر می‌گیرند.

 

جمع‌بندی

اگر قرار است قیمت‌ها دوباره سیر صعودی بخود بگیرند، چنین چیزی نمایانگر آن است که فصل معامله بیت کوین فرا رسیده و شاید خیلی زود به پایان برسد، زیرا هرچه که نقدینگی بیشتری وارد بازار ارزهای دیجیتال شود، از میزان تأثیر هر دلار بر کل قیمت کاسته می‌شود.

این بدان معناست که هرچه که حجم و پراکندگی معاملات بیشتر باشد، احتمال دستکاری قیمت بیت کوین کمتر می‌شود و در نتیجه این ارز دیجیتال به یک ابزار معامله‌ای باثبات‌تر تبدیل می‌شود.

آیا فصل رونق معاملات فرا رسیده؟ هیچکس نمی‌داند. شاخص‌های گوناگون به نظر مؤید چنین امری هستند.

تنها کاری که باید انجام دهیم این است که با صبر و حوصله به انتظار بنشینیم.