video thumb

ارتباط تعیین کننده سازمان ملل و فناوری بلاک چین برای آینده!

به تازگی برای شرکت در همایش اقتصاد جهانی به داووس سوئیس سفر کردم و متعجب شدم از اینکه فکر استفاده از فناوری بلاک چین در ذهن بسیاری از رهبران جهان وجود دارد. حتی کسانی که اطلاعات زیادی در مورد فناوری بلاک چین نداشتند می‌دانستند که باید اطلاعات بیشتری در مورد آن کسب کنند.

 

ارزجو : من در سه همایش شرکت کردم از جمله همایش سوئدیش لانچ Swedish Lunch که در آن در مورد زیر سازی مجدد هویت جهانی در مقابل شنوندگان بسیار آگاه سخنرانی کرده‌ام.این مسئله مرا خوشحال کرد به خاطر اینکه متوجه شدم که کارها و فعالیت‌های ما در شرکت کانسِنسیس Consensys تأثیر بسزایی در این جریان داشته است و همچنین اینکه مقامات بلند پایه و سرنوشت ساز جهان، بلاک چین را عاملی برای حل بسیاری از مشکلات بشر می‌دانستند.

بسیاری از بحث‌هایی که در مورد بلاک چین انجام شد با مرکزیت پتانسیل آن برای ایجاد قابلیت‌های کاربردی در جهت ارائه خدمات در فعالیت‌های صنعتی (گزارش جدیدی از شرکت McKinsey طرحی به ارزش حدوداً ۱۱۰ میلیارد دلار در این راستا ارائه داده بود)، انتقال اطلاعات به وسیله مشاغل با امنیت بیشتر، و ایجاد بازارها و محصولات جدید بود. این‌ها نقطه نظرات کوتاهی بودند که می‌تواند اثرات مثبت برای بشریت داشته باشند ولی اغلب بخش گمشده آن؛ این بود که بلاک چین تا چه حد مستقیماً و مخصوصاً از طریق پلتفرم اتریوم (Etherum) می‌تواند بر روی رشد و توسعه، پشتیبانی و امور خیریه تأثیر بگذارند.

در این همایش همچنین در میزگردی در مورد اینکه فناوری تا چه حد می‌تواند به سازمان ملل کمک کند تا بتواند به اهداف خود دست پیدا کند شرکت کردم. مطمئناً فناوری‌های جدید مانند نوآوری در صنعت کشاورزی از جمله کشاورزی عمودی و روش‌های جدید آبیاری دارای پتانسیلی برای کمک به ما در این جهت هستند ولی بلاک چین به طور خاص در حال سرعت بخشیدن به حرکت ما در جهت ایجاد مشاغل جدید و از بین بردن فقر و گرسنگی است.

در ادامه این مبحث می‌خواهم در مورد فناوری که بر روی آن در حال کار هستیم و به سازمان ملل کمک می‌کند تا بتواند به اهداف و آرمان‌های خود دست پیدا کند نکاتی را بیان کنم.

ارزهای دیجیتال بلاک چین

از بین رفتن فقر

سیستم‌های بلاک چین موانع ورود به سیستم مالی جهانی را کاهش خواهد داد. بر اساس گزارش سازمان ملل و پروژه ID2020، در حال حاضر دو و نیم میلیارد نفر دارای هویتی نیستند که بتوانند از خدمات دولتی و مالی استفاده کنند. پلتفرم M-Pesa نمونه‌ای از پلتفرم دیجیتال است که به افراد اجازه می‌دهد، به هویت مالی دست پیدا کنند. این سرویس به سرعت در کنیا رواج پیدا کرده زیرا خلأ ایجاد هویت مالی توسط دولت در این کشور احساس می‌شد.

آن دو و نیم میلیارد نفر در حال حاضر قادر به نشان دادن خلاقیت انسانی یا تمایل خود برای تولید نیستند. بدون هویت آنها از هرگونه انجام معاملات، گرفتن وام و انجام کارهایی که نیازمند اوراق اعتباری است به دور هستند. سیستم‌های بلاک چین پتانسیل آنها را برای شرکت در فعالیت‌های اقتصادی و افزودن ارزش بر اقتصاد جهانی بالا می‌برد زیرا آنها می‌توانند با هویتی که اپلیکیشن های غیر متمرکز (DApps) برای آنها ایجاد کرده‌اند از سرویس‌های مالی، انجام فعالیت‌های بانکی و سرمایه گذاری استفاده کنند. uPort می‌تواند پایه و اساس ایجاد هویت بر اساس بلاک چین باشد که با آن هویت بتوان از خدمات دیگر بهره برد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

کار شرافتمندانه و رشد اقتصادی

به طور معمول سرمایه گذار شدن احتیاج به پروژه‌هایی دارد که شما بتوانید در آن‌ها سرمایه گذاری کنید و یا دسترسی وکلایی داشته باشید تا بتوانند برای شما سهام بخرند. امروز با اپلیکیشن‌های بلاک چین مانند ویفاند (Weifund) سرمایه گذار شدن شاید تنها چند کلیک با شما فاصله داشته باشد.

نسل قبلی سرمایه‌گذاران لزوماً دسترسی به ابزار قانونی یا مالی برای بستن قراردادهای قانونی یا سرمایه گذاری ثروتشان به صورت امن را نداشتند. سرمایه گذاری بر روی بلاک چین قدم بعدی برای عبور از سرمایه‌گذاری‌های سنتی به پلتفرم‌هایی مانند Kickstarter و Indiegogo هستند تا به جهانی برسیم که سرمایه‌گذاران بدانند که سرمایه‌شان به مقداری که آنها می‌خواهند و به طرز قابل اطمینان در پروژه‌هایی در سراسر دنیا در حال استفاده است.

قرار بود که قیمت گوشی‌های هوشمند به مرور زمان کاهش پیدا کند. گوشی‌های هوشمند آینده قیمتی به اندازه گوشی‌های هوشمند کنونی خواهند داشت، قیمتی که بیشتر مردمی که از شرایط اقتصادی مناسبی برخوردار نیستند نیز برای موبایل‌های امروزی می‌پردازند. این به آن معنی است که مردم کشورهای در حال توسعه می‌توانند از کامپیوترهای دسکتاپ خلاص شوند. به طور نظری آنها با اختصاص مبالغی، به تنهایی گام‌های بلندی در جهت ساخت همین گوشی‌های هوشمند بر خواهند داشت.

زایف ارزهای دیجیتال بیت کوین بلاک چین

تساوی جنسیتی

بلاک چین فناوری جدیدی است که هنوز افراد زیادی می‌توانند در آن به موفقیت دست پیدا کند این به آن معنی است که این مسئله بدون احتیاج به سرمایه گذاری خاص زیربنایی، فرصتی برای ایجاد بازارهای برای برداشتن گام‌های بلند در جهت رشد اقتصادی این فناوری خواهد بود. به همین صورت کشورهای در حال توسعه می‌توانند اقتصاد خود را از اقتصادهای قدیمی و سنتی به اقتصادی بر اساس بلاک چین منتقل کرده و آن را گسترش دهند (با اینکه در حال حاضر در این کشورها مشاغلی که بر اساس بلاک چین بنا شده باشد وجود ندارد) زنان و اقلیت‌ها نیز می‌توانند فرصت‌های عالی در استفاده از بلاک چین برای گذشتن از محدودیت‌ها برای ورود به این حوزه پیدا کنند.

در حوزه بلاک چین هنوز هیچ سلسله مراتبی که در آن مردان در مراتب بالاتر قرار گرفته باشد به وجود نیامده است، و لزومی ندارد که حتماً عضو گروهی اجتماعی خاص یا مرد باشید تا بتوانید به اطلاعات و کتابخانه‌هایی که اپن سورس هستند دسترسی پیدا کنید. بلاک چین با پایه‌های اپن سورس یک فناوری با گنجایش بالاست که این خصوصیت در حال حاضر نیز انعکاس داده شده (گرچه می‌تواند و باید بیش از این مورد توجه قرار گیرد) زیرا گروه‌های مختلفی از مردم در حال حاضر در حال استفاده از این فناوری هستند. از این جهت هر کسی که وارد فناوری بلاک چین می‌شود شانس رسیدن به خواسته‌هایش را دارد.

برای مثال فرشته فروغ در سایت آموزشی Codes to inspire در حال آموزش کد نویسی و روش‌های مختلف استفاده از بلاک چین به زنان افغان است. اولاً دودین (Ola Dudin) یک مثال قدرتمند دیگر از زنان است که در این حوزه فعالیت می‌کنند.

این نتیجه در حال حاضر در اقتصاد خرد در حال رخ دادن است. شواهد، اختصاص مبالغ مالی کوچک و حمایت مالی را برای رشد زنان سرمایه گذار در کشورهای در حال توسعه را نشان می‌دهد. اپلیکیشن‌های مالی که بر اساس بلاک چین برنامه ریزی شده‌اند چنین سرمایه گذاری‌هایی را بیشتر در دسترس همگان قرار می‌دهد.

بیت کوین بلاک چین

فعالیت‌های زیست محیطی

فناوری بلاک چین می‌تواند به وسیله دسترسی و نظارت بهتر و مدل‌هایی برای صرفه جویی در انرژی اشخاص و کارخانه‌ها به گروه‌های دولتی و افراد کمک کند تا به مبارزه با تغییرات جوی و آلودگی‌ها مانند آلودگی هوا بپردازند.

 

انرژی پاک و ارزان

پروژه Co-Tricity مثالی برای پروژه انرژی بر اساس بلاک چین اتریوم است که مردم را تشویق می‌کند تا به استفاده و سرمایه گذاری بر روی انرژی پارک بپردازند.

سیستم‌هایی با شالوده بلاک چین، به افرادی که پنلهای خورشیدی دارند اجازه می‌دهد تا به صورت مستقیم به فروش این انرژی به همسایه‌های خود با قیمتی توافقی بپردازند و تراکنش‌هایشان را بدون احتیاج به تأیید مقامات دولتی یا مرکزی انجام دهند. تولید انرژی غیر متمرکز و به اشتراک گذاشتن آن از امنیت بیشتری برخوردار است زیرا از سیستم تک بعدی که ممکن است در آن اشتباهاتی رخ دهد اجتناب کرده و همچنین فرصت‌های جدیدی برای سرمایه گذاری در جوامع مختلف ایجاد می‌کند که می‌توانند این ارزش افزوده را به کشور محل زندگی خود برگردانند. اگر تمام چیزی که برای سرمایه گذار شدن، داشتن پنل های خورشیدی یا باتری‌های تسلا باشد (و البته ابزاری برای این که بتوانید به طور قانونی انرژی مورد نظر خود را از فردی به فرد دیگر انتقال دهید) موانع ورود به فعالیت‌های اقتصادی کمتر خواهد شد.

 

صنعت، نوآوری و زیربنا

بلاک چین این امکان را فراهم می‌کند که مدل‌های جدید شغلی برای صنعت ایجاد شود که احتیاج به سرمایه گذاری کمتر زیربنایی دارد و در انقلاب صنعتی چهارم نقشه خاصی را ایفا خواهند کرد. همانطور که قبلاً اشاره شد پتانسیل این برنامه‌ها برای کشورهای در حال توسعه و جوامعی است که بتوانند از مرحله غیر صنعتی بودن به سرعت عبور کرده و هر چه سریع‌تر با اقتصاد جهانی همراه شوند.

یک فرد در کشوری در حال توسعه می‌تواند به وسیله برنامه EtherLoan وامی را تأمین کند یا از طریق WeiFund از آن طرف دنیا، با استفاده از قدرت اعتبار مالی که هویت بلاک چین به او می‌دهد، و بدون هیچ گونه دسترسی به بانک یا سرویس‌های دولتی و رسمی، سرمایه‌ای را به دست آورد یا سرمایه‌گذاری کند و یا قراردادهای هوشمند خود را از این طریق به انجام برساند. سرمایه‌گذاران در سراسر جهان به این شکل می‌توانند با خیالی راحت اطمینان داشته باشند که سرمایه آنها به خوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با نظارت شفاف اپلیکیشن های بلاک چین مانند Boardroom نحوه استفاده از پول آنها کاملاً تحت حفاظت قرار دارد.

بیت کوین ارزهای دیجیتال

صلح، عدالت و مؤسسات قدرتمند

گاهی به بلاک چین به عنوان رقیبی برای از بین بردن دولت‌ها نگاه می‌شود یا گفته می‌شود که از طریق بلاک چین خرید و فروش غیرقانونی صورت می‌گیرد. این تصور به خاطر اقدامات اولیه‌ای است که با استفاده از بیت کوین در تراکنش‌هایی که در دارک وب مانند سایت سیلک رود (Sil Road) انجام می‌شد در ذهن مردم ایجاد شده است. با این حال قانون‌گذاران هوشمند و مقامات دولتی این را متوجه شده‌اند که بلاک چین مانند تمامی ابزارهای دیگر اگر در جهت پیشرفت جامعه مدیریت شود پتانسیل‌هایی برای سودهای سرشار را دارا است. (به بخش ۱۲ مصاحبه لورا شین (Laura Shin) که با کاترین هان (Kathryn Haun) صحبت می‌کند گوش کنید)

دولت‌ها در حال حاضر به موارد قدرتمند استفاده از بلاک چین پی برده‌اند، یکی از آنها در ثبت اسناد است. در زلزله سال ۲۰۱۰ هائیتی بسیاری از ساختمان‌ها از جمله ساختمان ثبت اسناد نابود شدند. این یکی از ایرادات یک سیستم تک بعدی و آسیب پذیر است. انتقال اسناد کاغذی به سیستم‌های غیر متمرکز بر اساس بلاک چین و متصل کردن اسناد مالکیت به اسناد هویتی مالکان آنها، می‌تواند به روش بهتری از اموال مردم توسط دولت نگهداری کند و اعتماد شهروندان را نیز نسبت به اقتصاد و دولت افزایش می‌دهد. بسیاری از دولت‌ها همه اطلاعات خود را در مراکز متمرکز نگهداری می‌کنند که در معرض اشتباهات انسانی، تصادفات و تقلب قرار دارند.

علاوه بر آن آژانس‌های دولتی در حال حاضر عملیات تکراری و اضافه را انجام می‌دهند مانند فرستادن چک‌های اعلام مبلغ موجودی. اگر این آژانسها از فناوری بلاک چین استفاده کنند می‌توانند این عملیات افزونه‌ای و تکرار شونده را از خدمات خود حذف کرده و باعث ایجاد هزینه اضافی و در نتیجه فشار بر مالیات دهندگان نشوند. این روش اشتراک اطلاعات به دولت‌ها اجازه می‌دهد تا مدل‌های با کیفیت‌تری برای ارائه خدمات اجتماعی و استفاده از سرمایه‌ها در اختیار داشته باشند. اگر همه اعمالی که هرکدام از کارمندهای یک آژانس انجام می‌دهند به وسیله سیستمی مبتنی بر بلاک چین مورد نظارت و بررسی قرار گیرد بسیار آسان‌تر و بهتر می‌توان در صورت ایجاد اشتباه متوجه شد که فرآیند ایجاد آن اشتباه چگونه بوده است.

 

از بین رفتن گرسنگی

سیستم مبتنی بر بلاک چین نظارت بر چگونگی استفاده از منابع کشاورزی و جلوگیری از حیف و میل شدن می‌تواند از اسراف این محصولات جلوگیری کند. کاهش اسراف در زنجیره‌های غذایی می‌تواند پیامدهای مثبت بزرگی داشته باشد و به دولت‌ها، تولیدکنندگان بزرگ و کشاورزان اجازه دهد که مطمئن باشند منابع آنها در مسیر و مکان درست به مصرف می‌رسد.

ساخت کیف پول بیت کوین

همکاری در جهت رسیدن به اهداف

نهایتاً تقریباً هر فناوری که تأثیر مثبت و بزرگی بر روی زندگی انسان‌ها داشته است باعث شده که گروه بزرگی از افراد برای به نتیجه رساندن آن کار و رسیدن به هدف به همکاری بپردازند. با کمک اینترنت تعداد افرادی که امروز می‌توانند با یکدیگر در این زمینه به همکاری بپردازند به ۳/۵ میلیارد نفر می‌رسد، این تعداد مساوی با افرادی است که در حال حاضر به اینترنت دسترسی دارند. و این تعداد روز به روز افزایش پیدا می‌کند. علت اینکه تعداد زیادی از این افراد نمی‌توانند در این امر همکاری کنند غیبت مکانیسم‌هایی است که اعتماد را به صورت جهانی ایجاد می‌کنند. اعتماد بیش از هر چیز عامل اصلی برای افرادی است که تمایل به کار کردن با یکدیگر را دارند.

آن چیزی که ما اغلب در کمپانی  کانسنسیس می‌گوییم آن است که هر جا اعتماد وجود ندارد بلاک چین می‌تواند راه حل خوبی باشد. بلاک چین می‌تواند مشاغل را بر اساس امنیت و شفافیت تغییر دهد تا میزان اشتباهات و سوء استفاده‌ها نسبت به سیستم‌های قبلی کاهش پیدا کند. سیستم بلاک چین اساساً منطقی و با استفاده از کد نویسی ایجاد شده و احتیاج به نظارت شخص سومی مانند دولت یا سیستم‌های قانونی که ممکن است آنها هم فاسد یا دچار مشکل و اشتباه شوند را مرتفع می‌سازد.

اگر با یکدیگر همکاری کنیم (و بر اساس آموزه‌های بلاک چین و ایجاد مراکز تکنولوژیک مانند آن چیزی که دبی به آن تبدیل شده) و محیطی منظم و زیربنای تکنولوژیک بسازیم، قدرت این را خواهیم داشت که بتوانیم اعتماد را جهانی کنیم و ارتباطات و همکاری‌های عمیقی بین کسانی ایجاد کنیم که شاید بدون این فناوری هیچگاه نمی‌توانستند با یکدیگر به همکاری بپردازند.

پتانسیل مثبت این فناوری واقعاً زیاد است، و برای به واقعیت پیوستن این پتانسیل‌ها احتیاج به متخصصان و همکاران در هر سطحی برای ایجاد آینده‌ای عادلانه‌تر، بازتر و آزادانه‌تر داریم.