video thumb

ارائه یک ارز دیجیتال با پشتوانه ارز فیات برای انتقالات بین‌المللی توسط بانک‌های بزرگ دنیا

غول بانک های آمریکا، ژاپن و اروپا کنسرسیومی ایجاد کرده اند که از فناوری ارز دیجیتال برای مبالات بین مرزی استفاده می کند. این حرکت یک رقیب برای توکن XRP ریپل بوجود خواهد آورد.

ارائه ارز دیجیتال برای انتقالات بین المللی

براساس گزارش Nikkei Asian Review، بانک های بزرگ ژاپن مانند MUFG و Sumitomo همتایان خود را در ایالات متحده و اروپا فراخواندند تا شرکت Fnality را به صورت بین المللی راه اندازی کنند.

Fnality که در لندن واقع شده است، قصد دارد تا یک راه حل برای پرداخت های بین مرزی میان کشورهای شرکت کننده ای که از ارز دیجیتال با پشتوانه ارز فیات استفاده می کنند، ارائه دهد.

این استارت آپ، سرمایه ای حدود ۶۳ میلیون دلار را از این بانک های بزرگ جمع آوری کرد و قبل از ارائه ارزهای کاربردی پرداخت (USCs)، در هر یک از این بانک ها حساب هایی ایجاد کرد.

این USC ها که ارزهای دیجیتال با پشتوانه ی ارز فیات هستند، دارای نرخ یکسان با نرخ ارز فیات دارند. بنابراین، برای انجام یک انتقال که منشا آن ژاپن و مقصد آن آمریکا است، این بانک ژاپنی مبلغ تراکنش را به واحد یِن به بانک مرکزی ژاپن واریز می کند.

از سوی دیگر، Fnality، مبلغ معادل USC ها را قبل از اینکه به دلار آمریکا تبدیل شود، به بانک دریافت کننده در ایالات متحده صادر کرده و به حساب بانکی گیرنده ارسال می کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال (WSJ)، این سیستم به شدت هزینه های پرداخت های بین المللی را با حذف واسطه های شخص ثالث کاهش می دهد، هر چند به نظر می رسد که شرکت Fnality در وسط روند جریان معاملات قرار دارد.

هایدر جفری (Hyder Jaffrey)، مدیر استراتژی سرمایه گذاری در UBS که یکی از شرکت های مشارکت کننده است، در گفتگو با وال استریت ژورنال گفت:

شما ریسک پرداخت، ریسک طرف قرارداد و ریسک بازار را کاهش می دهید. تمام این ریسک ها، هزینه ها و ناکارآمدی ها را در بازار افزایش می ‏‏‌دهند.

UBS به نوبه‌ی خود از سال ۲۰۱۵ بررسی امکان ایجاد USC ها پرداخته است. گزارش ها نشان می دهد که پلتفرم پرداخت USC شرکت Fnality عملیات خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد کرد.

بنابراین آیا ریپل و XRP بلا استفاده خواهند شد؟

مفهوم USC شرکت Fnality یک الحاقی دیگر برای کلاس رقبای احتمالی ریپل و XRP است. تئوری پایه در کنسرسیومی که در تلاش برای رسیدن به آن است، بسیار شبیه به آن چیزی است که ریپل سعی دارد به بانک های سراسر جهان بفروشد.

موسسات بانکی ممکن است تمایل بیشتری برای استفاده از USC ها نسبت به ریپل داشته باشند. هر چند حامیان ارزهای دیجیتال عنوان می کنند که زیرساخت هایی متمرکز و مجازی مانند Fnality و USC بی معنی بوده و به طور کلی، ارز دیجیتال نیستند.

USC بسیار شبیه جی پی ام کوین (JPM coin) می باشد، بانک جی پی مورگان طی یک اعلامیه بزرگ در ابتدای سال، اما با تمرکز گسترده نسبت به پرداخت های داخلی ارائه شد.

از طرف دیگر، اولتیمیت سکیور کش (USC)، که طبق گزارش کوین مارکت کپ دارای رتبه ی ۱۶۸۰ می باشد، احتمالا زیاد از این تشابه اسمی راضی و خوشنود نباشد.