video thumb

استفاده‌ی بانک‌های بزرگ از فناوری ارزهای دیجیتال برای انتقال‌های برون مرزی!

غول های بانکی در ایالات متحده، ژاپن و در سراسر اروپا یک کنسرسیوم ایجاد کرده اند، که از فناوری ارزهای دیجیتال برای انتقال های برون مرزی استفاده می کند. این اقدام نشان دهنده‌ی پیدایش یک رقیب جدید برای توکن XRP ریپل می باشد.

استفاده از سکه های دیچیتال برای پرداخت های بین المللی

براساس گزارش Nikkei Asian Review، شرکت های بزرگ بانکی ژاپن مانند MUFG و Sumitomo همکاران خود را در ایالات متحده و اروپا مجبور به ایجاد یک Fnality بین المللی کرده اند.

در لندن، Fnality یک چارچوب تسویه حساب برون مرزی بین بانک های شرکت کننده ایجاد می کند که از یک ارز دیجیتال با پشتوانه‌ی ارز فیات استفاده می کند.

این استارت‌آپ که ۶۳ میلیون دلار به بودجه‌ی غول های بانکی افزوده است، قبل از صدور یوتیلیتی ستلمنت کوین (USC: utility settlement coin)،  در هر یک از این بانک ها یک حساب ایجاد می کند.

نکته: یوتیلیتی ستلمنت کوین، یک واحد ارز دیجیتال است که استفاده از آن (عمدتا برای خرید امکانات امنیتی)، به وسیله ی بلاک چین ثبت می شود.

این USC ها (ارزهای دیجیتال با پشتوانه‌ی ارز فیات) با ارز فیات نسبت یک به یک دارند. بنابراین، برای انتقال پول از ژاپن به سوی ایالات متحده، بانک ژاپن مبلغ تراکنش را به صورت ین به بانک مرکزی ژاپن سپرده گذاری خواهد کرد.

از سوی دیگر، Fnality، مبلغ معادل USC ها را قبل از تبدیل به دلار آمریکا و ارسال به حساب بانکی دریافت کننده، به بانک دریافت کننده در ایالات متحده صادر می کند.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال (WSJ)، این سیستم به شدت هزینه پرداخت های بین المللی را از طریق حذف واسطه های شخص ثالث کاهش می دهد، هر چند به نظر می رسد که Fnality در میانه‌ی روند جریان تراکنش ها قرار دارد.

هیدر جفری (Hyder Jaffrey)، مدیر استرتژی سرمایه گذاری UBS (یکی از شرکت های شرکت کننده) در گفتگو با WSJ گفت:

شما از این طریق ریسک تسویه حساب، ریسک گروه متقابل ، ریسک بازار را از بین می برید. گفتنی است که همه این خطرات به هزینه ها و ناکارایی در بازار می افزایند.

UBS از سال ۲۰۱۵ در حال بررسی امکان ایجاد برای بخشش به بررسی امکان ایجاد USC ها بوده است. گزارش ها حاکی از این است که پلت فرم Fnality در اوایل سال ۲۰۲۰ آغاز به کار خواهد کرد.

آیا ریپل و XRP غیر قابل استفاده می شوند؟

مفهوم یوتیلیتی ستلمنت کوین Fnality، یک رقیب دیگر برای ریپل ایجاد می کند. نکته‌ی اساسی در مورد آنچه کنسرسیوم در تلاش برای دستیابی به آن است، بسیار شبیه آن چیزی است که ریپل سعی دارد به بانک های سراسر جهان بفروشد.

ممکن است که مؤسسات بانکی در پرداخت های برون مرزی خود از USC ها بیشتر از XRP استفاده کنند. با این حال، ارز دیجیتال اصلی می گوید که زیرساخت های مجاز و متمرکز مانند Fnality و USC بی معنی بوده و در کل، ارز دیجیتال نیستند.