video thumb

راه‌های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال در ایران

همه ما تا حدودی با مفهوم کسب و کار به شیوه سنتی آشنایی داریم و می دانیم که بخشی از بازار است که ما در آن مشتریان احتمالی را توصیف نموده و تحلیل می کنیم ، ” آن ها چه کسانی و کجا هستند ؟ ” ، چه چیزی باعث شده تا از ما خرید کنند و … و آن گاه ببینیم که پایه و اساس کسب سود و یا همان کسب درآمد از طریق آن به چه شکل است .
در مورد راه هایی که زنان هندی برای درآمدزایی دارند چیزی شنیده اید؟ آن ها علاوه بر خانه داری با مشاهده پیام های تبلیغاتی از سوی شرکت ها ، موسسات و… درآمدی بالغ بر ۲۵۰ دلار در ماه دارند .
اینجاست که می خواهیم در نوشتار حاضر با هدف آشنایی با راه های کسب درآمد از بازار ارزهای دیجیتال در ایران از مفاهیمی چون پول، ارز، ارز دیجیتال و … شروع کنیم .

تعریف پول

پول در تعریف ابتدایی آن قطعه ، وسیله ، شی یا چیزی است که انسان‌ برای تبادل کالاها ، خدمات ، نیازها و خواسته‌ هایش آن را به کار می برد . در واقع هر چیزی می‌تواند به عنوان یک پول به کار برده شود . در زمان‌ های قدیم کالاها اغلب به عنوان پول مورد استفاده قرار می‌گرفتند و در بسیاری از کشور ها طلا و نقره به عنوان پول رواج داشت . شاید برایتان جالب باشد بدانید که زمان جنگ جهانی در زندان ها و مکان هایی که مبادله کالا دشوار و ملاقات با زندانیان تقریباَ امکان پذیر نبود ، سیگار به عنوان پول مورد استفاده قرار می گرفت . مردم حاضر بودند کارهای یکدیگر را انجام دهند و در قبال آن ، تعدادی سیگار ( که غیرقانونی وارد مجموعه شده است ) را دریافت کنند .
فهم عمق این رفتار جالب است چون اول مردم و یا به عبارتی سیگاری ها آن را می گرفتند و استفاده می کردند اما به مرور زمان چون به کالایی ارزشمند تبدیل شده بود آن را برای روز مبادای خود ذخیره می کردند تا در صورت نیاز با کمک آن کالا و خدمات مورد نیاز خود را تامین کنند . حتی در این میان کسانی که سیگاری هم نبودند چون در جریان با ارزش شدن این کالا قرار گرفته بودند و آن را سرمایه ای می دانستند بنابر این سعی می کردند آن را گرفته و نزد خود ذخیره کنند .
پس می توان گفت پول چیزی است که مردم با آگاهی کامل از طریق آن اقدام به مبادله کالا، خدمات و یا … می کنند .
اما در کنار همه این ها مشکلاتی گیج کننده و دشوار در بحث تبادل کالا به کالا وجود دارد . به عنوان مثال اگر شما کسی را پیدا کنید که بخواهد گاو شما را با مرغش خریداری کند ، قطعاً با مشکلاتی از نظر تفاوت ارزشی دو کالا روبرو خواهید بود . شاید به نظر برسد که باید گاوتان را به چند قسمت تقسیم کرده و به اندازه ارزش آن مرغ ، قطعه ای مناسب به خریدار بدهید . اما این کار شدنی و امکان پذیر نیست . این جا بود که برای حل این قبیل مشکلات ، پول کالایی (commodity money) مطرح شد ؛ و در سده‌‌های ۱۷ و ۱۸ از این پول‌‌های کالایی که ارزش مشخصی داشتند برای خرید و فروش استفاده می شد مانند ذرت خشک شده ، پوست سگ آبی و یا … . اما توجه داشته باشید که این کالاها باید دارای یک سری ویژگی ها مانند ارزشی بودن در بین مردم ، با دوام بودن ، قابل حمل بودن ، قابل ذخیره کردن بودن و … می بودند . فلزهایی ارزشمند مثل طلا هم نمونه‌‌ دیگری از پول کالایی بودند که قرن ها به عنوان پول رایج استفاده می شدند و خیال مردم نیز از بابت ارزشی بودن طلا راحت بود . پس می توان از رابطه بین پول و طلا فهمید که پول چطور ارزش خود را به دست آورده است .
صرف نظر از همه این ها در حال حاضر تقریباً پول در همه جای دنیا اصطلاحاً پول بی‌ پشتوانه در نظر گرفته می شود . به این معنی که ارزش ذاتی نداشته و کنترل آن از نظر ارزش و بها رابطه مستقیمی با حکومت دارد .
اما در نهایت تعریف پول ، ارزش آن و … بر عهده‌‌ کسانی است که مطالعات دقیق تری در این زمینه دارند .

تعریف ارز

در حالت کلی و خلاصه ارز نوعی از پول است شامل سکه و اسکناس های کاغذی که توسط دولت توزیع می شود ، در اقتصاد گردش دارد و از آنجا که واسطه ای است برای مبادله کالا و خدمات ، پایه و زیر بنای کسب‌ و کارها نیز به شمار می‌ آید.
تعریف ارز دیجیتال
ارز دیجیتال ( Cryptocurrency ) نوعی از پول الکترونیکی است . در طراحی ارزهای دیجیتال دخیل نبودن افراد به عنوان واسطه ، امنیت بالاتر و ناشناس ماندن مهم بوده است .
ارزهای دیجیتال ، ارزهایی هستند که از رمزنگاری برای انتقال در اینترنت استفاده می کنند ، در واقع ما برای انجام تراکنش ها نیاز به نهاد های متمرکز مانند بانک یا دیگر موسسات نداریم ، از طرفی دیگر رمزنگاری در آنها به گونه ای است که غیر قابل هک و پیگیری است و تفاوت اصلی آنها با ارزهای سنتی غیر متمرکز بودن آن ها است.
همان طور که می دانید در جنگ جهانی دوم رمز نگاری برای انتقال دادن پیام ها و دستورات نظامی به کار گرفته می شد . اما اینک که ما شاهد رشد چشمگیر در زمینه های علمی ، فناوری و اطلاعات هستیم برای امنیت اطلاعات ، ارتباطات و انتقال پول به کار می رود .
جالب است بدانید اولین ارز دیجیتال که در سال ۲۰۰۹ پدید آمد بیت کوین نام دارد و اکنون در دنیای ارزهای دیجیتال حکومت می کند و فعالیتش بر روی یک پایگاه داده به نام بلاک چین که غیر متمرکز نیز است انجام می شود .
در چند سال گذشته ارزهای دیجیتال زیادی معرفی و عرضه شده اند مانند اتریوم، ریپل، مونرو، داگ کوین و … .
اکنون تعداد ارزهای دیجیتالی که در جهان با آن ها معاملات صورت می گیرد حدود ۹۰۰ ارز است .
ارزهای دیجیتال به صورت غیر متمرکز فعالیت می کنند و کاربران آن ها می توانند بدون مراجعه به بانک یا سازمان های دیگر از روش های مطمئن پرداخت و ذخیره ارزها استفاده کنند .
ارزهای دیجیتال اکثرا بر روی بستر بلاک چین فعالیت می کنند . توکن ها را که فاکتور بگیریم بیشتر ارزهای دیجیتال در فرآیند ماینینگ به دست می آیند که به آن استخراج هم می گوییم .

دلایل محبوبیت ارزهای دیجیتال

۱- امنیت بالا۲- ناشناس بودن افراد در آن
۳- عدم امکان تقلب در تراکنش ها
۴- هیچ مالکی نداشته و کسی نمی تواند آن ها را متوقف یا هک کند
۵- غیر متمرکز بودن
۶- حذف واسطه ها
۷- نیاز به ثبت نام یا مدارک جهت استفاده را ندارد
۸- روند استخراج برای همه امکان پذیر است و همه می توانند با سخت افزار های مناسب از آن درآمد کسب کنند
اما همه ما هنگام مرور سایت های مختلف و به ویژه سایت های مربوط به نرخ طلا و سکه، صرافی ها، کسب و کارها و … جسته و گریخته حتما با خبرهایی چون عنوان های زیر روبرو شده ایم:
• دولت آلمان به دنبال اقدامات جدی برای قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۱۹
• گزارش جنجالی: دروغ آوریل، دلیل احتمالی افزایش قیمت شدید بیت کوین!
• روز سبز بازار ارزهای دیجیتال در میان رشد بازار های سهام و شاخص نفت
• روز آرام بازار ارز های دیجیتال پس از صعود ۳۰۰ دلاری بیت کوین
• بازار ارز دیجیتال تا ۶ میلیارد افت پیدا کرده است . سقوط بی سابقه بیت کوین
• بیت کوین رشد چشمگیری کرد. ترون چگونه ۱۵ درصد بیشتر رشد کرد ؟
• یکی از اعضای ارشد بانک مرکزی در اروپا ارز دیجیتال را چرندیات می داند !
• و …
این ها همه مربوط به بازار ارزهای دیجیتال می شوند ؛ بنابر این در ادامه به گفتگوی بیشتر در این زمینه می پردازیم.

بازار ارزهای دیجیتال

بازاری است که در آن ارزهای دیجیتال مانند کوین ها ، آلت کوین ها و … معامله می شوند و شما بعد از اینکه یک ارز دیجیتال را خریدید مالک آن می شوید . اما نکته ای که این جا وجود دارد این است که شما باید قبل از خرید توجه داشته باشید که این ارزها به شکل دیجیتالی هستند ، یعنی غیر قابل لمس و در کیف های پولی که به همین شکل دیجیتال هستند از آن ها نگه داری می شود . شما هم نیز باید رمز پول این کیف دیجیتالی تان را در اختیار کسی قرار ندهید .
گرچه بازار ارز دیجیتال با ریسک های فراوانی همراه است و از طرفی مشابه دیگر فعالیت های اقتصادی و تجاری می تواند ضرر و زیان هایی را به دنبال داشته باشد ، اما با همه این ها این بازار علاقه مندان و سرمایه گذاران زیادی دارد . بنابر این ما نیز برای ورود به این بازار باید ابتدا اطلاعات کافی و درستی در زمینه بازار ارز های رمز پایه داشته باشیم چون به دلیل نوسانات زیادی که در قیمت ارز های دیجیتال وجود دارد ممکن است شما در کنار سود های فراوان ، سرمایه و دارایی خود را نیز از دست بدهید .
نیک داگلاس نویسنده سایت معروف لایف هکر در مورد ارزهای دیجیتال گفته است اگر روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنید شبیه به این است که قمار کرده اید . زمان کم ارزش بودن بیت کوین من ۴۰۰ دلار از آن را خریدم . به یک صرافی خیلی مشهور اعتماد کردم اما پس از مدتی صرافی به مشکل شدید مالی خورد و کل سرمایه من از کف رفت . سپس دوباره حدود ۲۱۰ دلار دیگر بیت کوین خریدم که ارزش آن اکنون به ۱۷۲ دلار کاهش یافته است.
پس به طور کلی می توان نتیجه گرفت که ورود به این بازار بدون اطلاعات قبلی از شرایط و قوانین می تواند باعث از دست رفتن سرمایه شود . اما یکی از راه هایی که شما می توانید با این قوانین و شرایط آشنا شوید آن هم بدون ترس از دست دادن سرمایه تان این است که از بازی هایی استفاده کنید که در این زمینه طراحی شده اند . مانند بازی بیت کوین فلیپ که یک بازی کاملاً رایگان است و سیستم عامل، اندروید و وب را پشتیبانی می کند . اخیراً نیز گوگل آن را از پلی استور حذف کرده که گفته می شود طراحان آن که اهل کشور لتونی هستند سعی در بازگرداندن آن دارند.

<a href=قیمت بیت کوین" width="850" height="500" />

ریسک بالای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال
همان طور که قبلاً نیز اشاره شد نوع بازار ریسک زیادی را به همراه دارد . نوسانات ۱۰ درصدی و هر روزه در قیمت یک کالا یا خدمات معمولاً چیزی نیست که شما در بازار های سنتی با آن روبرو شوید . اما همین وضعیت در بازار ارز های دیجیتال ممکن است یک چیز کاملا طبیعی باشد و تاجرانی که در این بازار فعالیت می کنند آن را یک رفتار عادی می دانند .
در کنار این تاجران و سرمایه گذاران ، فرد یا افرادی نیز وجود دارند که جنبه منفی این فعالیت ها را در نظر می گیرند و از ورود به این چنین بازاری خودداری می کنند و خود را درگیر این ریسک ها نمی کنند .
با وجود این، با شنیدن نقل قول هایی چون ( این بازار ارز دیجیتال بود که در مدت زمانی اندک پولم را از ۱۰۰۰ دلار به ۲۹۰۰۰ دلار رساند و … ) وسوسه به ورود و سرمایه گذاری در این بازار می شویم چون به دنبال این چنین فرصت هایی هستیم .
اما از طرفی دیگر و با توجه به تجربیات افرادی که در این بازار فعالیت می کنند پیشنهاد می شود که با سودی که از سرمایه گذاری های خود و یا به عبارتی پولی که به دست شما از این طریق رسیده است سرمایه گذاری کنید تا لطمه کمتری به زندگی تان وارد شود . در واقع منظور همان ضرب المثل انگلیسی است که می گوید : هیچ گاه بر روی مزرعه خود شرط نبندید .

اما روش هایی برای کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

۱- خرید و نگه‌داری

یک راه خیلی آسان و مناسب برای این که از طریق ارزهای دیجیتال درآمد داشته باشید این است که ارز مورد نظر خود را تهیه کنید و آن را نگه دارید تا زمانی که قیمتش افزایش قابل توجهی پیدا کند .
البته توجه داشته باشید که ارز هایی را که برای این کار انتخاب می کنید از ارزهای با ارزش بالا باشند . مانند :
• اتریوم
• مونرو
• بیت کوین
• لایت کوین

۲- خرید و نگه‌داری برای کسب سود سهام

یک راه هوشمندانه دیگر برای ایجاد درآمد در بازار ارز های دیجیتال ، خریدن و نگه داری کردن آن دسته از ارز هایی است که شامل سود می شوند . به عبارتی سود مطلوبی از نگه داری این ارز ها عایدتان می شود . مانند :
• Kucoin
• CEFS
• COSS
• NEO

۳- تشکیل سبد از ارزها

این جا شما با نگه داری از سکه های دیجیتال به ارزش افزوده و در نهایت به سود می رسید . یعنی شما سکه ها را در طول یک هفته در کیف پول خود نگه‌ داری می کنید و در مقابل این محافظت از شبکه زنجیره بلوکی ، سکه دریافت می کنید . باز هم توجه داشته باشید که این سکه از سکه های با ارزش باشند . مانند :
• Nebilo
• Komodo
• PIVX
• NAV Coin
• Decred
• BridgeCoin

۴- انجام کارهای کوچک

در این جا شما می توانید از اوقات فراغت تان استفاده کرده و یک سری کار های کوچک را انجام دهید و در مقابل آن ارز دیجیتال دریافت کنید . مانند همکاری با شرکت های تازه کار و انجام کار هایی از قبیل دانلود و امتحان برنامه های جدید آن شرکت ، دیدن ویدئو های تبلیغاتی و … .
لازم است بدانید به این چنین روش هایی ، روش های فاست (faucet) گفته می شود که تست برخی آن ها از طریق پلتفرم‌ های زیر انجام می شود و ظاهراً ارز هایی چون دوج کوین و بیت کوین به شما می دهند .
• Bitcoin Rewards
• Coinbucks
• Bituro

۵- روزانه معامله‌ کنید

این روش برای افرادی مناسب است که مهارت تحلیل و آنالیز و مقایسه اطلاعات را داشته باشند . بنابر این شما با این مهارت خود می توانید نوسانات بازار را ارزیابی و ارز ها را به قیمت های مختلف خرید و فروش کنید . سه نمونه از این ارز ها را در ادامه می بینید :
• Cryptopia
• KuCoin
• Binance
انجام این کار ساده است. در واقع شما ارزی را با قیمت پایین خریداری می کنید و با توجه به اینکه معمولاً ارز ها می توانند روزانه بین ۲۰ تا ۲۵ درصد نوسان داشته باشند زمانی که به ارزش بیشتری رسید آن را می فروشید.

بیت کوین

۶- ارائه خدمات

اگر شما در زمینه طراحی ، نویسندگی و یا برنامه نویسی فعالیت می کنید ، می توانید از این مهارت خود در جهت کسب ارزهای دیجیتال استفاده کنید . چند نمونه از پلتفرم ها و وب سایت هایی که به خدمات شما در این زمینه نیاز دارند در ادامه آورده شده اند :
• CoinWorker
• Coinality
• Angle.Co
• XBTFreelancer
• Jobs4Bitcoins
• bitWAGE

۷- تاجران و ارز دیجیتال

معمولاً گفته می شود این روش ، روشی مناسب برای تاجران است . به این دلیل که تاجران می توانند در مقابل کالا و خدمات خود ارز دیجیتال کسب کنند . به این شکل که حتی با مدیریت کردن یک پلتفرم آنلاین می توانند علاوه بر کسب درآمد از افزایش ارزش آن ارز ها نیز استفاده کنند .

۸- آربیتراژ

از آنجائی که بازار ارز دیجیتال یک بازار آزاد به شمار می آید و از طرفی زیر نظر هیچ سازمان دولتی قرار ندارد ، شاهد قیمت های متفاوت ارز در بازار تبدیل هستیم . بنابر این ما می توانیم خیلی هوشمندانه و با اطلاعات قبلی قیمت تبدیل ارز ها را روزانه مقایسه و در صورت وجود فرصت مناسب ارزی را به قیمت پایین از یک جا تهیه و در جایی دیگر به قیمت بالاتر به فروش برسانیم . جالب است بدانید که به این کار اصطلاحاً کسب سود ناشی از تفاوت قیمت یا آربیتراژ گفته می شود . بیت رکس و پولونیکس از این دسته ارز ها هستند که معمولاً به این صورت تبدیل می شوند .

۹- نویسندگی

شما می توانید در این روش از طریق تولید محتوا برای سایت ها ، وب سایت ها و بلاگ های مختلف ارز دیجیتال درآمد کسب کنید . البته باید توجه داشته باشید که با سایت هایی کار کنید که با ارز دیجیتال دستمزد را پرداخت می کنند . مانند :
• Y’alls
• Steemit
• Yours

۱۰- فعالیت در فاست ها

قبل از هر چیزی بهتر است بدانید فاست به سیستم های پرداخت جایزه گفته می شود . که می تواند در قالب یک سایت یا یک برنامه باشد. احتمالاً تا همین جا متوجه شیوه کسب درآمد از این طریق شده باشید . بله درست است ! به عنوان مثال شما در یک سایت یک معما را حل می کنید و در مقابل آن سایت به شما یک جایزه یعنی مقدار کمی ارز دیجیتال می دهد . جالب است بدانید که چون پرداختی ها از طریق فاست ها کم است و زمان نسبتاً زیادی طول می کشد تا شما مقداری پول جمع کنید به این کسب درآمد ، در آمد قطره ای گفته می شود و پیشنهاد مناسبی برای افرادی که دارای وقت کم هستند ، به شمار نمی آید و از طرفی هم مطمئن نیستیم که پول به دست آمده ارزش صرف وقت و برق را دارد یا نه ؟!

۱۱- ایجاد کردن یک فاست

همان طور که دیدید روش قبل سود آوری زیادی ندارد اما این که این سایت یعنی سایت فاست از آن خودمان باشد ، بحث دیگری است . در واقع ما می توانیم با صرف سرمایه ، تلاش و وقت یک وب سایت را ایجاد و از طریق آن بسته به تبلیغاتی که انجام می دهیم و ترافیکی که مصرف می کنیم به درآمد برسیم.

<a href=بیت کوین کش" width="850" height="500" />

۱۲- استخراج ارزها

استخراج ارزهای دیجیتال ! راهی بسیار رقابتی و در مقابل خیلی کم سود . اما با همه این ها نمی توان گفت که نباید از آن استفاده کرد . چون سرمایه گذاری روی خرید یک سری ابزار های استخراجی مانند ASIC و GPU و یا حتی سخت‌ افزار های جانبی بدون سود نخواهد بود . اما از آنجائی که برق رسانی به وسایل استخراج هزینه های بالایی را در پی دارد معمولاً مقرون به صرفه نیست ، مگر برای شرکت های بزرگ یا کشور هایی که برق در آنها قیمت مناسب تری دارد .

۱۳- معامله‌گری

معامله گری روی صرافی ها ! یک روش برای کسب درآمد ارز های دیجیتال در کمترین زمان ممکن و با کمترین سختی ، اما با ریسک و خطر فراوان . به عبارتی شما سعی می کنید ارزی را با قیمت پایین خریداری کنید و وقتی قیمت آن افزایش پیدا کرد آن را به فروش برسانید که در واقع به آن ترید کردن گفته می شود . اما این جا نکته قابل توجه این است که مطمئن باشید آموزش های لازم برای ترید کردن و یک تریدر شدن را دیده اید و هدف از سود کردنتان ، سود کردن در بلند مدت است .

۱۴- بازاریابی

این راه کسب درآمد در بازار ارز دیجیتال در واقع همان دریافت حق کمیسیون است . یعنی شما در زمینه تبلیغ ، بازاریابی و فروش یک کسب و کار خاص فعالیت می کنید و در قبال دستمزد تان ارز دیجیتال دریافت می کنید آن هم مشروط به اینکه ثبت نام و یا خریدی از سوی یک مشتری صورت گرفته باشد .

۱۵- هایپ

یک روش دیگر از روش های پر خطر کسب در آمد در بازار های ارز دیجیتال ! شاید با عبارت HYIPs روبرو شده باشید یعنی در واقع همان برنامه های سرمایه گذاری با بازدهی بالا . که با تبلیغ این که ارز های شما را در طول چند روز دو برابر می کنیم نظر تان را به خود جلب کرده باشند . در واقع آنها تقریباً حدود ۳ تا ۴ ماه آن هم به شیوه سیستم های هرمی کار می کنند و با دادن پول کاربران جدید به کاربران قدیمی تر سعی دارند فعالیت شان را خوب جلوه دهند .
اما کافی است فقط یک روز این گونه سایت ها از دسترس خارج شوند و شما سرمایه و پول هایتان را در یک شب از دست بدهید . پس این روش به دلیل کلاه برداری هایی که اکثراً در آن دیده می شود اصلاً پیشنهاد نمی شود .

۱۶- برنامه نویسی پیشرفته

پیشنهاد این روش به برنامه نویسان با تجربه ای است که سابقه کاری زیادی آن هم به شکل حرفه ای دارند . در واقع شما می توانید به عنوان یک برنامه نویس خوب در سایت هایی چون Freelancer پروژه انجام دهید و دستمزدهای بالا دریافت کنید .

نتیجه گیری

همه ما می دانیم که بحث ارزهای دیجیتال و بازار های مربوط به آن یک بحث بسیار جدید است . حتی هنوز خیلی از افراد جامعه درک دقیق و درستی از مفهوم ارز دیجیتال و یا بیت کوین ندارند . نمی دانند چه چیزی است و یا چگونه می توان با آن کار کرد . از طرفی افرادی هم که آشنایی نسبی با این مقوله دارند آن را یک راه عالی برای کسب درآمد با سود دهی بسیار بالا می دانند ، سرمایه گذاری می کنند و اصلاً نمی دانند که که چه کاری دارند انجام می دهند و به عبارتی غافل از این هستند که ریسک های خطرناکی را تجربه می کنند . این دقیقاً یعنی فقدان دانش فنی و اطلاعات کافی برای انجام یک کار .
توجه داشته باشید که ارزهای دیجیتال همان طور که می تواند شمارا با سود های بسیار بالا و قابل توجهی روبه رو کند ، می تواند شکست بزرگ و غیر قابل جبرانی را برایتان رقم بزند . یعنی به همان شدت که می تواند قیمت ارز دیجیتال رشد پیدا کند به همان شدت نیز می تواند هر لحظه سقوط کند . این جا صحبت از یک شرکت بورسی نیست که کارخانه ، ملک و … در تصرف داشته باشد یا درآمدی برای جبران خسارت ها داشته باشد ، بلکه صحبت از یک رشته کد است بدون هیچ پشتوانه ، نظارت و … .
در نظر داشته باشید که پیش بینی هیچ معنی، مفهوم و جایگاهی در بازار ارزهای دیجیتال ندارد ، همان طور که در بورس و بازارهای سهام . و این ، امری کاملاً طبیعی و پیش پا افتاده است اما در بازار ارز های دیجیتال بسیار جدی تر و بیشتر به چشم می خورد .
ما در این جا سعی کردیم که پر استفاده ترین و عمومی ترین روش ‌های کسب درآمد از طریق ارز های دیجیتال در بازار ها را نقد و تا حدودی بررسی کنیم. هر چند که این ها تنها روش های کسب درآمد از طریق ارز های دیجیتال نیستند و هر یک مزایا و معایب خود را دارند اما از قبل آزموده شده و معتبر هستند . بعضی از روش ‌ها خطر زیادی دارند و در عین حال بعضی دیگر به‌ وقت و تلاش زیادی نیاز دارند پس بهتر است در کنار همه این ها سطح اطلاعات و دانش فنی خود را بالا برده ، تحقیق کنید و به روش های نوین و خلاقانه نیز بیشتر فکر کنید .
ما برای شما والت های پر از ارز دیجیتال آرزومندیم.