video thumb

مزایا و معایب ارزهای دیجیتالی به بیان ساده!

یک روز که در یکی از مراکز خرید در حال گشت زنی بودم پس ازمدتی نگاه کردن به ویترین مغازه‌ها خسته شدم و بر روی یک صندلی نشستم تا پس از کمی استراحت دوباره به ادامه خرید بپردازم که ناگهان‌ صدایی از دور توجه‌ام را جلب کرد، سرم را که برگرداندم دیدم چند نفر با همدیگر مشغول صحبت بودند و می‌گفتند که پرداخت‌ها را با استفاده از یک نوع ارز دیجیتالی انجام می‌دهند. در آن لحظه متوجه حرف آنها نشدم و با تمسخر گفتم همچین چیزی امکان ندارد و ارزهای دیجیتالی یک شوخی است!

اما اکنون که چند سالی است از آن روز می‌گذرد حرفم را پس می‌گیرم و می‌گویم، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی قرار است به یکی از مهم‌ترین شیوه‌های پرداخت و نقل و انتقال پول تبدیل ‌شوند!

داستان ارز‌های دیجیتالی از رویای شخصی با نام مستعارساتوشی ناکاموتو «Satoshi Nakamoto» آغاز شد. او تصمیم به اختراع پلتفرمی گرفت که تا آن زمان هیچ کسی چنین چیزی را اختراع نکرده بود. ساتوشی با رویای بزرگ خود توانست مخترع بیت کوین، معروف‌ترین ارز دیجیتالی شود. بیت‌کوین یک ارز رمزنگاری‌شده و شبکه پرداخت است که تراکنش‌های آن بدون نیاز به واسطه صورت می‌گیرد. از آنجایی که در این شبکه هیچ کسی قادر به دسترسی اطلاعات نیست، از این رو تنها ماینرها(miners) یا به اصطلاح معدنچیان بیت‌کوین می‌توانند تراکنش‌ها را تایید کنند در واقع شغل ماینر‌ها در محیط ارز دیجیتالی انجام تراکنش و تایید آنهاست. با ایجاد این سرویس، ماینرها در عوض کارخود بیت‌کوین دریافت می‌کنند.

ارزهای دیجیتالی

مزیت‌های ارزهای دیجیتالی چیست؟

ارزهای دیجیتالی یا رمزنگاری شده با توجه به گفته‌ی چارلز بویرد «Charles Bovaird» نویسنده و مشاور مالی در استیت استریت «شرکت مادر تخصصی خدمات مالی آمریکا»، در چندماه اخیر رشد قابل توجهی داشته اند. او در حال حاضر بر روی بیت‌کوین و اتریوم که دو نوع ارز دیجیتالی معروف هستند سرمایه گذاری کرده و معتقد است که آینده‌ی درخشانی در انتظار ارزهای دیجیتالی است.

زاک فریدمن «Zack Friedman» موسس و مدیرعامل شرکت Make Lemonade در مورد ارزهای دیجیتالی اظهار می‌دارد ارزهای رمزنگاری شده دارای مزیت‌های نامحدود اما آینده‌ای نامشخص هستند.

ارزهای دیجیتالی برپایه تکنولوژی بلاک‌چین هستند که فریدمن معتقد است این تکنولوژی با کاهش ارزش و پیچیدگی تراکنش‌ها منجر به اختلال در سیستم پولی و دیگر خدمات مالی می‌شود. گفتنی است، مفهوم تکنولوژی بلاک‌چین نه تنها در خدمات مالی بلکه در زمینه‌های دیگر مانند خدمات درمانی، قانون، آموزش، فن‌آوری و غیره کاربرد دارد.

همچنین بخوانید: ۲۰ ارز دیجیتال محبوب

چارلز بویرد بیان می‌کند یکی از بزرگترین مزیت‌های ارزهای دیجیتالی این است که نمی‌توانند جعل شوند و تراکنش‌ها نمی‌توانند به‌طور خودسرانه توسط فرستنده برگشت بخورند. به علاوه این معاملات به صورت ناشناس صورت می‌گیرند و این مساله‌ برای کسانی که می‌خواهند فعالیت‌های مالی و همچنین هویت خود را پنهان نگاه دارند، بسیاری عالی است.

از دیگر مزیت‌های ارز رمزنگاری‌شده این است که به چگونگی نرخ ارز، نرخ سود یا هزینه معامله بستگی ندارد. علاوه براین، معاملات ارزهای دیجیتالی بدون در نظر گرفتن موقعیت فرستنده و گیرنده در هرصورت با سرعت یکسانی انجام می‌شوند.

بیت کوین

خطرات ارزهای دیجیتالی چه می‌تواند باشد؟

با وجود محبوبیت و عملکرد مثبت اما بازهم نمی‌توان به طور‌کلی گفت سیستم ارزهای دیجیتالی بی‌خطر هستند. فریدمن یادآور می‌شود سرمایه گذاران پیشگام و برجسته‌ای چون ری دالیو « Ray Dalio» بنیان گذار شرکت سرمایه گذاری «Bridgewater» بیت‌کوین را همچون حباب می‌داند و جیمی دیمون «Jamie Dimon» مدیرعامل شرکت «JPMorgan» بیان می‌کند این تکنولوژی غیرقانونی است زیرا توسط دولت پشتیبانی نمی‌شود.

فردیمن همچنین اضافه می‌کند که سرمایه‌گذاران باید خط‌ مشی‌هایی چون نوسانات قیمت و مداخله قانون‌گذاران را در نظر بگیرند.

از آنجایی که ارز دیجیتالی، تکنولوژی نوپایی است، بنابراین سرمایه‌گذاران خرده‌فروش می‌بایست با رشد و توسعه بازار انتظار نوسانات قابل توجه قیمت را نیز داشته باشند. با اینکه ارزهای دیجیتالی پیشرفت شگفت انگیزی را تاکنون داشته‌اند اما هنوز در حال حاضر بخش کوچکی از اکوسیستم مالی جهان محسوب می‌شوند و قانون‌گذاران و سیاست‌گذاران دنیا سعی دارند برای جلوگیری از هرگونه تاثیرگذاری بر ثبات مالی بر روی ارزهای دیجیتالی نظارت داشته باشند.

به طور کلی هر تکنولوژی که ظهور می‌کند علاوه بر فوایدی که دارا می‌باشد از معایبی نیز برخوردار است. ارز رمزنگاری‌شده هم مانند هر تکنولوژی نوپای دیگر معایب و فواید خود را دارد. اما به طور کلی هدف و آینده ارز دیجیتالی به این صورت است که به شما اجازه کنترل بر پولتان را می‌دهد و به یکی از سریع‌ترین مدل‌های پراخت به صورت آنلاین تبدیل می‌شود.

توصیه می‌کنیم قبل از اینکه تصمیم بگیرید بر روی ارزهای دیجیتالی مختلف سرمایه‌گذاری کنید در مورد هرکدام از آنها مطالعه داشته باشید تا در مورد پیشرفت‌های اخیر این تکنولوژی و اخبار این صنعت مطلع شوید.

ویژه: کاربر عزیز صرافی ارز دیجیتال سرمایکس به منظور راحتی و سهولت در مطالعه این مقاله، فایل صوتی آن را در ادامه می توانید گوش دهید. در صورتی که برای بهتر شدن این خدمت جدید دیدگاهی داشتید خوشحال می‌شویم ما را در جریان دیدگاهتان بگذارید.