video thumb

پیش بینی عجیب سرمایه گذار اوبر: ‌قیمت بیت کوین به ۵۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد

سرمایه گذار اوبر انجل (Uber Angel) پیش بینی کرده است که قیمت بیت کوین به ۵۰۰ دلار کاهش پیدا خواهد کرد.

ارزجو: جیسون کالاکانیس (Jason calacanis) پیش بینی کرده است که قیمت بیت کوین بین ۰ تا ۵۰۰ دلار کاهش پیدا می کند.

این سرمایه گذار معروف در روز چهارشنبه که یکی از پرسودترین روزها برای ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا بوده است، این سخن را بر زبان آورد. او بعداً توضیح داد که احتمال ایجاد یک تکنولوژی جدید که جایگزین بیت کوین شود و بتواند جایگاه آن را به عنوان یک ارز با ماندگاری طولانی پر کند، وجود دارد.

کالاکانیس در این مورد گفت که ممکن است بیت کوین ماندگار شود، ولی این مسئله حتمی نیست. پس بهتر است مراقب مبلغی که در این زمینه پس انداز می کنید و ممکن است آن را از دست بدهید باشید. بهتر است ۱ تا ۵ درصد ثروت خود را در این زمینه سرمایه گذاری کنید. نظر من همانی هست که قبلاً بود. بیت کوین به احتمال زیاد توسط یک تکنولوژی جدید جایگزین شده و از بازار کنار می‌رود.

این نظرات درست در زمانی عنوان شده است که تب خریدن بیت کوین در بازار افزایش یافته. این ارز دیجیتال که در سال گذشته بیش از ۷۰ درصد کاهش قیمت داشت و سال قبل آن به بالا ترین قیمت یعنی ۲۰ هزار دلار رسیده بود. یکی از قابل توجه ترین جبران خسارت‌ هایی که تا به حال در بازار های سنتی و بازار جدید دیده شده را داشته است.

نرخ بیت کوین بر اساس دلار آمریکا ۱۸۶ درصد تنها در طول ۱۶۳ روز افزایش داشته است. در مقام مقایسه بازار بورس نیویورک و S&P500 که آنها هم در سال ۲۰۱۸ بدترین عملکرد خود را در دهه گذشته داشته اند به ترتیب تنها ۲۳ و ۲۵/۹۴ درصد رشد بازار پیدا کرده ‌اند.

کالاکانیس توضیح می ‌دهد که بازار صعودی بیت کوین می تواند باعث شود که صاحبان اولیه بیت کوین سود سرشاری ببرند و از این بازار خارج شوند و جای خود را به سرمایه‌ گذار‏ان جدید بدهند.

او در این مورد می‌گوید: «شاید صاحبان قدیمی بیت کوین با ترک جایگاه های خود جای خود را به گروه جدیدی از سرمایه گذاران می ‌دهند که آنها باعث می‌شوند بیت‌کوین ماندگار شود. من به احتمال وقوع این سناریو تنها ۳۰ درصد امتیاز می دهم.

مصرف انرژی، هک، قانون‌ گذاری و ایجاد یک ورژن بهتر، سناریوهای منفی هستند، که به آنها ۷۰ درصد احتمال وقوع خواهم داد.»

 

جامعه بیت کوین واکنش نشان می دهد

احتمال ایجاد بازار نزولی که توسط کالاکانیس مطرح شده است، با انتقاداتی از جانب جامعه بیت کوین مواجه شد که بسیاری از آنها معتقد بودند این پیش بینی بر اساس داستان های بی پایه و اساس بیان شده است. جان کاروالهو (John Carvalho) مسئول بخش اجرایی شرکت بیت ‌ریفیل (BitRefill) یک استارتاپ ارز دیجیتال در استکهلم، توضیحات کالاکانیس را قانع کننده نمی داند. او می پرسد:

چرا فکر می‌کنید که احتمال جایگزینی وجود دارد؟ بر چه اساسی باید بیت‌کوین نابود شود؟ آیا میدانید اندازه این بازار در صورتی که ۱ تا ۵ درصد ثروت قابل سرمایه گذاری بر روی بیت کوین، سرمایه گذاری شود، چقدر خواهد بود؟

در عین حال تحلیلگر مهم دیگری به نام پارابولیک تراو (parabolic trav) می‌گوید که کمیاب شدن بیت‌کوین و انعطاف آن به عنوان یک ارز دیجیتال، آنقدر قدرت دارد که استیلای آن را در بازار ارز های دیجیتال تحکیم نمایند.

پارابولیک تراو در این مورد می‌گوید: «غیر از یک تکنولوژی جدید که بتواند جایگزین کاملی برای بازار آزاد بیت‌کوین باشد، دیگر عوامل هیچ تاثیری نخواهد داشت و توان آن را ندارند که بیت کوین را از بازار خارج نماید.

بقیه عکس العمل ها نیز درباره اظهار نظر کالاکانیس بیشتر پیشنهاد به او برای بررسی عمیق تر تکنولوژی بیت کوین و غیرقابل تغییر و غیرقابل سانسور بودن آن می باشد.

 

حمایت فاکتورهای اصلی از بیت کوین

با اینکه نمی توان پیش بینی کرد که قیمت بیت‌کوین بالاخره چه سرنوشتی پیدا می‌ کند ولی اکثر فاکتورهای اصولی، پیشرفت صعودی بازار را نشان می ‌دهند. میزان خرید ارزهای دیجیتال افزایش پیدا کرده، مخصوصاً بعد از آن که دو شرکت مالی بزرگ در ایالات متحده مانند فیدلیتی (Fidelity) و تی دی امری ‌ترید (TD Ameritrade) اعلام کردند که خدمات خرید و فروش بیت کوین را ارائه می دهند.

از جانب دیگر ارزش بیت کوین در اواسط نیمه ۲۰۲۰ نصف می‌ شود که باز هم تاثیر بسزایی در ماندگار شدن بازار صعودی بیت کوین خواهد داشت.

لازم به ذکر است که بیت‌کوین در زمان نگارش این مقاله با قیمت ۸۷۳۳ دلار در حال خرید و فروش می ‌باشد.