video thumb

آیا جهان با بیت کوین و ارزهای دیجیتال فقیر می‌شود یا ثروتمند؟

دسترس‌پذیر کردن بیت کوین در مناطق دور افتاده و محروم دنیا، مناطقی که دسترسی به پول می‌تواند به معنای «داشتن یا نداشتن لباس گرم برای زمستان» و غذا خوردن یا گرسنه ماندن باشد می‌تواند در فقرزدایی بسیار مؤثر باشد. بیت کوین بهترین امیدواری برای ۵ میلیارد انسان در سرتاسر دنیاست که حساب بانکی ندارند و نمی‌توانند در اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشند.

 

ارزجو : ونسز کاسارز (Wences Casares) از میلیونرها و سرمایه داران سرشناس حوزه اینترنت هنگامی که از فقر سخن می‌گوید فقط شعار نمی‌دهد. او خود طعم فقر را چشیده است. این سرمایه‌گذار آرژانتینی و کارآفرین عرصه بیت کوین که بر روی مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌ها در دره سیلیکون سرمایه‌گذاری کرده در مزرعه والدین خود بزرگ شد که با مزرعه بعدی ۲۰ مایل و تا نزدیک‌ترین شهر ۱۰۰ مایل فاصله داشت. او که در منطقه بد آب و هوای پاتاگونیا در انزوا ایام می‌گذراند سه بار به خاطر وقوع ابرتورم شاهد از دست رفتن دسترنج خانواده‌اش بود.

کاسارز در گفتگو با تک ‌کرانچ (TechCrunch) در این باره گفته است: «یادم می‌آید پدر و مادرم همه دار و ندار خود را از دست دادند. آن زمان ۱۴ ساله داشتم.» از دست رفتن پی در پی دسترنج خانواده برای وی دردآور بود و بعدها او را بر آن داشت تا از فناوری در راستای نجات دیگران از درد و رنج مشابه استفاده کند.

بیت کوین

او مصمم شد به مردم فقیر و محروم کمک کند تا به خدمات مالی حیاتی دسترسی پیدا کنند. این خدمات اغلب تنها در دسترس افراد متمول در بخش اعظم آمریکای لاتین قرار داشته است. در سال ۱۹۹۴، او در سن ۲۰ سالگی اولین سرویس ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی در آرژانتین را راه‌اندازی کرد و تاریخ‌ساز شد. کاسارز در سال ۱۹۹۸ بنگاه دلالی آنلاین پاتاگون (Patagon) را در قالب یک پورتال اینترنتی خدمات مالی تأسیس نمود. این استارت‌آپ در نهایت به قیمت فوق‌العاده ۷۵۰ میلیون دلار به فروش رفت.

کاسارز بعداً یک شرکت موفق تهیه بازی‌های ویدئویی راه‌اندازی کرد که توسط غول بازی‌های ویدئویی اکتیویژن (Activision) خریداری شد. او همچنین یک بانکداری خرد ایجاد کرد که تعداد شعبات آن به بیش از ۷۰۰۰ شعبه در محلات محروم برزیل افزایش یافت و بیش از ۱۵ میلیون مراجعه‌کننده را از اولین حساب بانکی خود برخوردار ساخت. این کسب‌وکار نیز با قیمت بالایی به فروش رفت. کاسارز در ادامه استارت‌آپ کیف‌های پول دیجیتال لمون (Lemon) را راه‌اندازی کرد که در سال ۲۰۱۳ به قیمت ۴۳ میلیون دلار توسط شرکت لایف‌لاک (LifeLock) خریداری شد.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

کاسارز به‌ عنوان یک برنامه‌نویس خودآموخته و ترک تحصیلکرده اکنون در سن ۴۰ سالگی رئیس ارشد اجرایی یک استارت‌آپ آینده‌دار دیگر در حوزه فناوری موسوم به زاپو (Xapo) واقع در پالو آلتوی ایالت کالیفرنیاست. او این ارائه‌دهنده کیف پول بیت کوین، ذخیره‌سازی بیت کوین و کارت اعتباری بیت کوین که «شرکت بیمه سپرده‌های بیت کوین» توصیف می‌شود را در سال ۲۰۱۲ مشترکاً با همکاری فدریکو مورون (Federico Murrone) چهره کهنه‌کار صنعت خدمات پرداخت راه‌اندازی نمود.

این شرکت تا به امروز با حمایت برخی از بزرگ‌ترین بازیگران دره سیلیکون از جمله مارک لوچین (Max Levchin) از بنیانگذاران بنچمارک (Benchmark)، گریلاک پارتنرز (Greylock Partners)، ایندکس ونچرز (Index Ventures) و پی‌پال (PayPal)، جری یانگ (Jerry Yang) از بنیانگذاران یاهو، و برادران وینکلوس (Winklevoss) 40 میلیون دلار در قالب سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر جذب نموده است.

ارزهای دیجیتال بیت کوین

کاسارز که خود از اولین استقبال‌کنندگان از بیت کوین و استخراج‌گر این ارز مجازی است در مصاحبه با نشریه کارآفرین (Entrepreneur) اظهار داشت از آن جهت وارد کسب‌وکار بیت کوین شده که فکر می‌کند بیت کوین «شاید بهترین نوع پول باشد که تاکنون در طول تاریخ تمدن شاهدش بوده‌ایم.» به گفته وی، ارزش این ارز دیجیتال به خاطر قابلیت انتقال رایگان، بلادرنگ، و بدون واسطه آن است.

این قابلیت‌ها به ویژه با توجه به ریشه‌های کودکی وی در خاطر او به‌ خوبی نقش بسته‌اند. کاسارز در این باره می‌گوید: «این مسئله از دید من مایه امیدواری برای ۵ میلیارد نفر انسان در سرتاسر دنیاست که تلفن همراه دارند اما حساب بانکی یا کارت اعتباری ندارند و مجبورند با پول نقد ایام بگذرانند و در این فرآیند از آنها بسیار سوءاستفاده می‌شود، مردمی که اگر بخواهند به سیستم بانکی سنتی امید ببندند هیچگاه صاحب حساب بانکی نخواهند شد.»

کاسارز قبلاً تا این حد طرفدار دوآتشه بیت کوین نبود. او در سال ۲۰۱۱، یعنی دو سال پس از راه‌اندازی بیت کوین، از پیدایش این ارز مجازی مطلع شد و در بدو امر نسبت به آن «بسیار بدبین» بود. شور و اشتیاق وی نسبت به بیت کوین، به گفته خودش، زمانی شعله‌ور شد که دوست آرژانتینی‌اش از وی خواست تا مقداری پول مجازی برای پروژه‌ای که مشغول کار بر روی آن بودند برایش بفرستد.

کاسارز با یادآوری آن روزها می‌گوید: «من مقداری [بیت کوین] در پالو آلتو از فردی که در صفحه آگهی‌ها پیدا کرده بودم خریداری نمودم. کاسارز فرد فروشنده را در کافه‌ای ملاقات کرد و در ازای بیت کوین به وی دلار به شکل اسکناس داد. او مبالغ را با استفاده از کلاینت بیت کوین دسکتاپ برای دوستش فرستاد و شگفت‌زده شده از اینکه دید دوستش واقعاً پول را دریافت کرده است. کاسارز در این باره می‌گوید: «برای من که مدت‌های مدیدی در حوزه فناوری‌های مالی و خدمت پرداخت فعالیت کرده بودم چنین چیزی شبیه فیلم‌های علمی تخیلی بود. آن زمان بود که جرقه‌ای در مغزم روشن شد و مرا بر آن داشت تا درباره ماهیت بیت کوین مطالعه کنم و یاد بگیریم و با افراد جدید آشنا شوم.»

مدتی بعد او به طرفدار متعصب بیت کوین تبدیل شد و خود شخصاً اقدام به استخراج بیت کوین کرد و در نهایت شیوه‌های گسترش استقبال از بیت کوین را مورد جستجو قرار داد. او حالا دیگر کارش در آمده بود و اکنون نیز تا حد زیادی همین گونه است. بر اساس یک مطالعه که به تازگی صورت گرفته، سه چهارم آمریکایی‌ها نمی‌دانند بیت کوین چیست و علاقه‌ای به استفاده از آن ندارد. بعلاوه، استفاده از این ارز دیجیتال در شبکه غیرقانونی مواد مخدر جاده ابریشم (Silk Road) و همچنین چند طرح کلاهبرداری موجب شده تا اعتماد به بیت کوین چندان تقویت نشود.

بلاک چین https://arzjoo.com/blogs/616/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%87%d9%85%da%86%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7

کاسارز در این باره می‌گوید: «خیلی زود متوجه شدم که علاوه بر برداشت‌های غلط مبنی بر استفاده از بیت کوین در صنعت پورن یا در راستای کلاهبرداری، امنیت نیز از جمله موانع پیش روی استفاده گسترده‌تر از این ارز دیجیتال بود. بیت کوین به‌ عنوان اولین دارایی دیجیتال که کمیاب و بسیار ارزشمند است برخی چالش‌های امنیتی را با خود به همراه آورده که نظیرش تا قبل از این مشاهده نشده بود. بنابراین، تأمین امنیت آن به هیچوجه موضوع پیش‌پاافتاده‌ای نیست و باید اقداماتی فراتر از نگرانی‌ها یا اقدامات یک مشتری معمولی را شامل شود.»

پس کاسارز خود به سراغ این چالش رفت. نتیجه آن اولین پلتفرم ایمن کیف پول بیت کوین بود که بعدها به کیف پول زاپو تبدیل شد. کاسارز آن را «بانک سوئیس بیت کوین» می‌خواند و مدعی است که این «اولین خزانه بیت کوین است که در برابر هک و ورشکستگی به‌ طور کامل محافظت و بیمه شده است.»

زاپو از طریق سازوکار تائید دو امضایی و رمزنگاری از رمزهای خصوصی مشتریان کیف پول بیت کوین محافظت می‌کند و این رمزهای خصوصی را به صورت آفلاین بر روی «درایوهای خارجی و کاغذ» کپی می‌کند. داده‌ها در میان چند سرور مخفی «ذخیره‌سازی سرد عمیق» توزیع می‌شوند. سرورهای مذکور در قاره‌های مختلف قرار دارند و از طریق نظارت ویدئویی، حسگرهای بیومتری، و نگهبانان مسلح به‌ طور ۲۴ ساعته و هفت روز هفته تحت حفاظت هستند. این سرورها در محفظه‌های ضد امواج رادیویی نگهداری می‌شوند. ما از امنیتی سخن می‌گوییم که «مناسب مخفیگاه یک ابرتبهکار است.»

استارت‌آپ زاپو که توسط شرکت بیمه زاپو بیمه شده سابقاً یک حق‌العمل سالانه ۱۲/۰ درصدی در ازای هر مورد سپرده‌گذاری در کیف پول دریافت می‌کرد. این شرکت اخیراً حق‌العمل مذکور را حذف کرده و خدمات ذخیره‌سازی خود را رایگان ارائه می‌دهد. مشتریانی که از کارت اعتباری بیت کوین زاپو استفاده می‌کنند باید به ارائه‌دهنده خدمات کارت حق‌العمل بپردازند.

در شرایطی که بازوی امنیتی زاپو، به ادعای کاسارز، «به‌ عنوان بزرگ‌ترین حامی بیت کوین در دنیا» به خوبی جا افتاده و در حال رشد و شکوفایی است، اقدام بعدی وی دسترس‌پذیر ساختن بیت کوین در مناطق دور افتاده و محروم دنیاست، مناطقی شبیه همانجا که وی خود بزرگ شده و مناطقی که دسترسی به پول می‌تواند به معنای «داشتن یا نداشتن لباس گرم برای زمستان» و غذا خوردن یا گرسنه ماندن باشد. (زاپو تعداد مشتریان خود را افشا نمی‌کند.)

کاساز در این باره می‌گوید: «ما تنها به دنبال دسترسی نیازمندان [به بیت کوین] نیستیم. ما می‌خواهیم دسترسی، درک، و استفاده از یک مکانیسم پرداخت را برای آنها آسان سازیم. من حقیقتاً معتقدم که بیت کوین بهترین امیدواری برای ۵ میلیارد انسان در سرتاسر دنیاست که حساب بانکی ندارند و نمی‌توانند در اقتصاد جهانی مشارکت داشته باشند.»

 

 

ویژه: کاربر عزیز ارزجو به منظور راحتی و سهولت در مطالعه این مقاله، فایل صوتی آن را در ادامه می توانید گوش دهید. در صورتی که برای بهتر شدن این خدمت جدید دیدگاهی داشتید خوشحال می‌شویم ما را در جریان دیدگاهتان بگذارید.