video thumb

بررسی سه عاملی که قیمت بیت کوین را تعیین می‌ کنند

مدیر مالی یک شرکت سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال به بررسی سه عاملی که قیمت بیت کوین را رقم می‌زنند پرداخته است.

ارزجو: قیمت بیت کوین با حدودا ۵ در صد از بالاترین قیمت آن در امسال افت داشته و ممکن است بعد از این در تلاش برای تصحیح سیر نزولی شدید خود باشد. ولی این مسئله باعث نشده که یک مدیر سرشناس از بررسی پرونده بازار صعودی برای بزرگ‌ ترین ارز دیجیتال دنیا دست بردارد.

بریان کلی (Brian Kelly) موسس شرکت بی‌ کی‌ سی ‌ام‏ (BKCM) یک شرکت سرمایه گذاری ارز دیجیتال در نیویورک، در یک مصاحبه گفته است که بیت کوین برای یک افزایش قیمت مناسب، به سه عامل احتیاج دارد: به کارگیری بیت کوین در موسسات، ورود خرده‌فروشان و کاهش عرضه. او توضیح می دهد که علت افزایش قیمت از این جهت است که شرکت های مالی بزرگ در حال ورود به بازار بیت کوین هستند و اپلیکیشن های خرید و فروش در حال ورود به این بازار می باشند و پروتکل بیت کوین حدودا یک سال از نصف شدن مقدار عرضه بیت کوین به بازار فاصله دارد.

سرویس خبری سی ان بی سی CNBC در توئیتی نوشت : بعد از بیش از ۵۰ درصد افزایش قیمت در ماه پیش بالاخره قیمت بیت کوین بر روی هشت هزار دلار ثابت شد.

 

فاکتور اول فیدلیتی (Fidelity) و وال استریت (WallStreet)

فروش بیت کوین از حد ۶۰۰۰ دلار در تاریخ ۹ می یعنی یک هفته بعد از اعلام سرمایه گذاری فیدلیتی در این زمینه صورت پذیرفت. فیدلیتی اعلام کرده بود که یک سرویس خرید و فروش بیت کوین به مشتریان ثابت خود ارائه می دهد. این شرکت که در بوستون قرار دارد ۲/۶ تریلیون ارز و اوراق بهادار را در تاریخ مارس ۲۰۱۸ در اختیار دارد و انتظار می‌رود میزان سرمایه ‌گذاری برای بیت کوین در میان سرمایه گذاران وال استریت را افزایش دهد.

اتفاقا یک رویداد مشابه به بیت کوین کمک کرد تا قیمت خود را به بالای ۶۰۰۰ دلار برساند. گری تن (Garry Tan) یک سرمایه گذار سرشناس در تاریخ اکتبر ۲۰۱۸ گفت که سرمایه گذاران بزرگ حدود ۶ هزار دلار را به عنوان پایین ترین قیمت بیت کوین در نظر گرفته و آن را به عنوان فرصتی برای خرید این ارز دیجیتال در نظر دارند. او نام دیوید سوئنسن (David swenson) و وارن بافت (Warren Buffett) را به عنوان سرمایه گذارانی نام برد که مقدار نا مشخصی پول را در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند.

مایک نووگراتز میلیاردر مدیر شرکت گلکسی دیجیتال (Galaxy digital) در سپتامبر ۲۰۱۸ دوباره شش هزار دلار را به عنوان پایین ترین قیمت بیت کوین اعلام کرد و گفت که شرکت های مختلف تمایل به خرید این ارز دیجیتال در همین حدود قیمت دارند.

آقای نووگراتز گفت من فکر می کنم موسسات به سوی سرمایه ‌گذاری به پیش می‌روند. بسیار جالب توجه است که چه اتفاقاتی روی داده است.

ولی بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۸ به قیمتی پایین تر از ۶ هزار دلار رسید و تا تاریخ ۹ می در همان قیمت ثابت مانده آقای کلی اعتقاد دارد که افزایش قیمت بالاتر از این حد باعث می شود که مردم به همان پیش بینی هایی که توسط برخی موسسات در سال ۲۰۱۸ در مورد افزایش قیمت بیت کوین گفته می شد، ایمان بیاورند.

آقای کری گفت: «ما به مدت طولانی منتظر سرمایه‌ گذاری ‌های موسسات در این زمینه بودیم. فیدلیتی در حال راه اندازی صندوق سازمانی است. آنها در حال جمع ‌آوری مشتریان قابل توجهی هستند و مردم هم به حرف موسسات اعتماد دارند.

 

فاکتور ۲: تی دی امری‌ ترید و سرمایه گذاران خرده فروش

تی دی امری‌ ترید یکی از پلتفرم های خرید و فروش الکترونیک در آمریکا مبلغ نامشخصی در زمینه ارز دیجیتال جدید اریس ایکس (ErisX) سرمایه گذاری کرده است. بعد از اعلام شدن این موضوع، مشخص شد که تی دی در حال راه اندازی سرویس خرید و فروش بیت کوین برای سرمایه گذاران خرده ‌فروش می باشد که همان طور که آقای کلی اشاره کرد ، یکی از فاکتور های افزایش قیمت بیت کوین هستند. او گفت : « ما این امکان را در تی دی امری‌ ترید فراهم کردیم و آنها سرمایه گذاری کردند. حالا آن ها به خرید و فروش بیت کوین به مشتریان خود در ماه ‌های آینده خواهند پرداخت ممکن است سه چهار ماه طول بکشد . »

 

فاکتور ۳: رویداد هلوینگ بیت کوین

نرخ عرضه از نیمه دوم می ۲۰۲۰ کاهش می یابد و این به خاطر پروتکل ارزهای دیجیتال است که پرداخت استخراج بیت کوین را هر ۴ سال یکبار ۵۰% کاهش می یابد. شواهد تاریخی نشان می‌دهد که قیمت بیت کوین پس از یک رویداد هلوینگ افزایش داشته است. اولین کاهش عرضه که در نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد که نرخ بیت کوین از ۱۱ دلار به بالاتر از هزار دلار افزایش پیدا کند. هلوینگ بعدی در سال ۲۰۱۶ باعث شد که بیت کوین به بالاترین قیمت خود یعنی ۲۰ هزار دلار برسد.

 

بیت کوین و تاریخچه هلوینگ آن

آقای کلی از هلوینگ بعدی با عنوان رویدادی بزرگ برای بازار صعودی بیت کوین یاد می‌ کند. این تحلیلگر انتظار دارد که قیمت بیت کوین قبل از هلوینگ نیز افزایش پیدا کند و سیر صعودی خود را بعد از هلوینگ نیز ادامه دهد.

او می‌ گوید : «ما انتظار رقابت های زیادی را داریم و وارد دوره ای می شویم که عرضه کاهش پیدا خواهد کرد و این به معنای افزایش قیمت خواهد بود. »