video thumb

بیت‌ کوین در حال حاضر چه میزان پذیرش را می‌تواند مدیریت کند؟

بالاترین میزان تراکنش های بیت کوین ، ۴۹۰٫۰۰۰ تراکنش در طول یک روز می باشد. و نشانه هایی وجود دارد مبنی بر اینکه، این میزان تراکنش در آینده بیشتر نیز خواهد شد.

گفتنی است که پذیرش، یک هدف مقدس برای بیت کوین است. با این وجود، همانطور که امر پذیرش در یک سطح گسترده از لحاظ تئوری یک امر شگفت انگیز است، اما سوالاتی درباره اینکه بیت کوین و بلاک چین آن چگونه می خواهند این پذیرش گسترده را کنترل کنند نیز وجود دارد.

بیت کوین در ماه ها و سال های اخیر پیشرفت های قابل توجهی را شاهد بوده است، اما باز هم این مقدار کافی نبوده تا همه مردم در سراسر جهان بتوانند از این ارز دیجیتال استفاده کنند.

در واقع، به نظر می رسد که حداکثر ظرفیت کنونی بیت کوین حتی به اندازه‌ی یک درصد از میزان ظرفیت شبکه ویزا هم نمی باشد. با این وجود، برخی از ارائه دهندگان هسته بیت کوین معتقدند که این ارز دیجیتال با اجرای موفقیت آمیز شبکه لایتنینگ قادر خواهد بود تا تعداد نامحدودی از تراکنش ها را کنترل کند.

وضعیت کنونی بیت کوین

در زمان نگارش این مقاله و طبق گزارش Blockchain.com، بیشترین میزان تراکنش بیت کوین در یک روز ۴۹۰،۰۰۰ تراکنش می باشد که این میزان در تاریخ ۱۴ دسامبر سال ۲۰۱۷ پردازش شده است و به طور متوسط بیش از ۲۰،۰۰۰ تراکنش در ساعت انجام می شود. در همین حال، ویزا قادر به پردازش حداکثر ۶۵،۰۰۰ تراکنش در ثانیه است که به ۲۳۴ میلیون تراکنش در ساعت و حدود ۵٫۶ میلیارد تراکنش در روز خواهد رسید.

واضح است که این مقایسه برای بیت کوین بسیار مطلوب نیست، زیرا این نشان می دهد که بیت کوین تنها ۰٫۰۰۸۷٪ از حداکثر ظرفیت تئوری ویزا را دارا می باشد. به این ترتیب، ویزا (در سال ۲۰۱۶) اعلام کرد که در واقع به طور متوسط ۱۵۰ میلیون تراکنش در روز انجام می دهد که این بدین معنی است که بیشترین میزان تراکنش های واقعی پردازش شده توسط بیت کوین برابر با ۰٫۳۳% از میانگین روزانه تراکنش های ویزا می باشد.

با این حال، ناظران مشتاق بیت کوین به خوبی آگاهند که جامعه توسعه ارزهای دیجیتال به تازگی نوآوری ها و بروزرسانی های فنی ارائه داده است که مهم ترین آنها سگویت می باشد که اطلاعات امضا را از هر بلاک حذف می کند و به این ترتیب فضای بیشتری آزاد می شود. نیکولاس دوریر (Nicolas Dorier)، توسعه دهنده‌ی هسته بیت کوین در این رابطه به Cryptonews.comعنوان کرد که این عمل باعث افزایش ظرفیت بیت کوین می شود. وی اظهار داشت:

با درنظر گرفتن پذیرش صد در صدی سگویت که هنوز در مورد آن تصمیم گیری نشده است، میزان تراکنش های روزانه به حدود ۷۲۰٫۰۰۰ عدد خواهد رسید.

دوریر افزود: به دلیل دسته بندی تراکنش ها، “امکان ارسال یک تراکنش به چند نفر وجود دارد که صرفا همان فضای یک تراکنش را دربر می گیرد. به این ترتیب، میزان تراکنش ها را به حدود ۹۰۰،۰۰۰ پرداخت در روز می رساند. ”

به عبارت دیگر، با توجه به این وضعیت بیت کوین، حداکثر تعداد تراکنش هایی که در حال حاضر می تواند در طول ۲۴ ساعت پردازش شود، تقریبا ۹۰۰،۰۰۰ تراکنش می باشد. اما از آنجایی که این تکنولوژی صرفا یک تکنولوژی آزمایشی است، نمی توان از آن به میزان کافی برای پذیرش ارزهای دیجیتال استفاده کرد.

<a href=قیمت بیت کوین" width="850" height="500" />

نگرانی های زیست محیطی

مسئله دیگری نیز وجود دارد که امکان پذیرش گسترده‌ی بیت کوین را محدود می کند و آن هزینه برق و تاثیرات زیست محیطی است که قبلا توسط محققانی مانند Alex D’Vries PwC (با نام مستعار Digiconomist) مورد بررسی قرار گرفته است.

به عنوان مثال، در ماه مارس، de Vries یک مقاله جدید منتشر کرد که در آن چنین نتیجه گیری شده بود که بیت کوین مسئول مصرف حداقل ۴۰ تراوات ساعت برق در سال ۲۰۱۸، برابر با مصرف داخلی کشور مجارستان می باشد. با توجه به میانگین روزانه ۲۲۳۰۰۲ تراکنش در روز (با استفاده از داده های Blockchain.com برای سال ۲۰۱۸)، این بدان معنی است که اگر بیت کوین به مقیاس پردازش ۱۵۰ میلیون تراکنش در روز رسید، تقریبا ۲۶،۹۰۰ تراوات ساعت در سال مصرف خواهد کرد یعنی ۲۰۰ تراوات ساعت بیشتر از میزان برق مصرفی کل دنیا در سال ۲۰۱۸٫البته، لازم به ذکر است که مصرف انرژی بیت کوین به صورت خطی با تعداد تراکنش های پردازش شده، افزایش نمی یابد. در ضمن، اگر بیت کوین تا به حال بروز شده باشد تا قادر به پردازش ۱۵۰ میلیون تراکنش در روز باشد، این احتمال وجود دارد مکانیسم اجماع و انرژی مورد نیاز آن نیز شاهد تغییراتی باشد.

با وجود اینکه این مسائل، دشواری آماده سازی بیت کوین برای استفاده گسترده را برجسته می کند، Alex de Vries به Cryptonews.com عنوان کرد که حتی اگر رابطه مستقیمی میان مصرف انرژی بیت کوین با تعداد تراکنش های پردازش شده وجود نداشته باشد، اما باز هم مصرف برق با حجم تراکنش ها افزایش خواهد یافت.

وی عنوان کرد: “از لحاظ تاریخی، مصرف برق سریعتر از حجم تراکنش ها رشد می کند، بنابراین قطعا این امکان را برای سریع شدن دارد.” “توجه داشته باشید که بازارهای زیرساختی بیت کوین تا به امروز بسیار غیرنقدی عمل کرده اند.بنابراین، شما برای افزایش نسبی ارزش بازار (محرک اصلی برای مصرف برق) نیازی به جریان نقدی زیادی ندارید.”

توسعه آینده

علیرغم محدودیت های کنونی بیت کوین، نشانه هایی وجود دارد که این ارز دیجیتال می تواند در آینده به پذیرش گسترده ای دست یابد. توسعه دهندگان هسته‌ی بیت کوین به طور مداوم بر روی بهبود کارایی درونی این ارز دیجیتال کار می کنند و یکی از برجسته ترین آنها امضاهای Schnorr می باشد که امضاهای تراکنش های چندگانه را در غالب یک امضا امکان پذیر می کند.

نیکولاس دوریر عنوان می کند: “اگر این امربه طور کامل مورد پذیرش قرار گرفت، ما از کاهش تقریبی ۲۵ درصدی تراکنش ها بهره مند خواهیم شد. “با این حال، تجمع امضا، یک محرک جالب است، زیرا دسته بندی موجب تسریع در تراکنش ها می شود، وی همچنین اشاره کرد که دسته بندی تراکنش ها با یکدیگر باعث افزایش ظرفیت نیز می شود.

در راس همه ‌ی این بروزرسانی ها، شبکه‌ی لایتنینگ است و با وجود اینکه در مرحله‌ی آزمایش به سر می برد، اما پتانسیل افزایش ظرفیت بیت کوین را با یک حاشیه گسترده دارد.

دوریر عنوان کرد: “اگر شبکه لایتنینگ گسترش یابد، مسئله میزان تراکنش ها بسیار مهم نخواهد بود، زیرا این شبکه امکان انتقال تعداد نامحدود پرداخت ها را با یک تراکنش فراهم می کند. میزان تراکنش ها تنها به عنوان محدودیتی در تعداد کانال های لایتنینگ دارای اهمیت می باشد که می تواند در یک روز ایجاد یا بسته شود، اما من فکر نمی کنم که این مسئله حداقل تا ۱۰ سال آینده مشکلی ایجاد کند.”