video thumb

معرفی ارز دیجیتال Zcash

تاریخ تمام فناوری‌های قدیمی را از یاد برده است و فناوری‌های جدیدی را جایگزین آن کرده است. دوره تبادلات کالا به کالا تمام شد و به جای آن، وجه‌های نقد و بانک‌های جدیدی آمدند و هرکدام با خودشان انقلاب جدیدی را عرضه کردند که باعث تغییر در وضعیت اقتصادی مردم جهان شد. همانگونه که می‌دانید امروزه همه انسان‌ها درباره نوعی ارز صحبت می‌کنند که آن را ارزهای دیجیتال نامیده اند و معروف ترین ارز آن هم بیت‌کوین است. این ارزها به همراه خود انقلاب جدیدی را به وجود آوردند و در کنار خودشان فناوری جدیدی به نام بلاک‌چین را معرفی کردند. احتمالا از میان ارزهای دیجیتال تنها نام بیت‌کوین را شنیده باشید اما باید بدانید که ارزهای دیگری هم در این میان وجود دارند که امروز می‌خواهیم زدکش Zcash را به شما معرفی کنیم.

معرفی زدکش Zcash

زدکش هم مانند بسیاری از ارزهای غیرمتمرکز دیگر بر پایه بلاک‌چین توسعه داده شده است و می‌توان آن را بدون نیاز به هیچگونه واسطه ای بین دو شخص یا شرکت انتقال داد. زمانی که حرف از این ارزها می‌شود مردم ابتدا به دنبال امنیت آن هستند که معرف زدکش تحقیقات زیادی در این مورد انجام داده است. زدکش در ابتدا Zerocoin نام داشت اما در آینده به زدکش تبدیل شد و تنها تفاوتی که با رقیب‌های اصلی اش مانند بیت‌کوین دارد این است که زدکش دارای امنیت بالایی است و به دنبال امنیت در انتقال ارزها است.

شخصی به نام Zooko Wilcox – Ohearn توسعه‌دهنده چنین ارزی بود و از همان اول هم به دنبال این بود که امنیت را در این ارز به حداکثر برساند. زدکش هم مانند بیت‌کوین دارای ۲۱ میلیون واحد توکن است که حدود بیست درصد آن در همان ابتدا به فروش و توسعه رفت. تفاوت زدکش با بیت‌کوین در این است که بیت‌کوین اطلاعات فردی که مبلغی را انتقال داده است یا دریافت کرده است را نشان می‌دهد که این به خودی خود نوعی نقض حریم‌شخصی به شمار می‌رفت. زوکی سعی کرد که چنین آشکارسازی ای را از بین ببرد و مفهوم امنیت در ارز دیجیتال را تغییر داد.

او توانست که تبادلات زدکش را در مخفی‌ترین حالت نگه دارد به طوری که کسی نداند چه مبلغی از چه شخصی انتقال داده شده است و این همان امنیتی بود که کاربرها به آن نیاز داشتند. البته این الگوریتم به این معنا نیست که اطلاعات هر تبادلی از بین خواهد رفت.

 

زدکش Zcash هنوز هم متن‌باز است و به همین نحو هم درحال ادامه دادن است. توسعه‌دهنده‌های این ارز تنها به الگوریتم‌های ساده ای که در امنیت شان به کار گرفته بودند بسنده نکردند و الگوریتم جدید و پایداری را وارد ارز کردند که Zero-Knowledge  نام داشت و کاربرد این الگوریتم این بود که آدرس هر شخصی که مبلغی دریافت می‌کرد یا آن را انتقال می‌داد را مخفی نگه می‌داشت.

همین هم باعث شد که زدکش از سوی افرادی که قصد داشتند در دنیای دیجیتال مخفی بمانند، مورد تشویق و هواداری واقع شود و همچنین شرکت‌های زیادی نیاز داشتند که اطلاعات‌های مالی شان مخفی بماند و کسی از آنها اطلاعی نداشته باشد که با توجه به الگوریتم جدید زدکش، به آن ملحق شدند.

زدکش را می‌توان در مکان‌های دیگری مانند اداره‌های حقوقی هم استفاده کرد. البته زدکش را نمی‌توان بی عیب و بی نقض دانست زیرا عیب‌هایی هم برای خود دارد. یکی از ضعف‌های زدکش این بود که تا سال ۲۰۱۷ توانسته بود تنها چهار درصد از توکن‌های موجود خود را تحت الگوریتم Zero-Knowledge قرار دهد که این خود رقم کمی به حساب می‌آمد و دیگر توکن‌ها هم مانند تبادلات ارزهای دیگر، مبادله می‌شدند. البته این عدد کم همچنان رو به افزایش است.

توسعه‌دهندگان زدکش نتوانستند تنها به این الگوریتم دل خوش کنند و الگوریتم دیگری به نام Selective disclosure را اختراع کردند که این قابلیت را به هر کاربر می داد که بتوانند سوابق تبادلات خود را بررسی کنند. همین کار باعث می شد که از پول‌شویی جلوگیری شود و افرادی که می‌خواهند در برابر پول‌شویی ایستادگی کنند، به آرزوی خود برسند.

زدکش Zcash هنوز عمر زیادی نکرده است و مشخص نیست که کدام یک از قابلیت‌های آن قرار است تحت حمایت مردم قرار گیرد اما چیزی که به وضوح مشخص است این است که زدکش به نوعی باعث افزایش جرم و جنایت هم خواهد شد. در حقیقت معمولا افراد عادی سعی می‌کنند به سراغ ارزهای دیگری بروند زیرا کار با آنها برایشان آسوده‌تر است اما کسانی که می‌خواهند از چشم‌های پلیس‌ها و شرکت‌ها دور بمانند به سراغ این ارز می‌آیند که همین خود تاثیر در افزایش پول‌شویی و جرم‌ها دارد. البته نباید این را هم نادیده گرفت که زدکش سبب پیشرفت و رشد تجارت‌های آنلاین شده است.

استخراج زدکش

استخراج زدکش هم به سادگی تمام ارزهای دیگر است و می‌توان با سیستم‌های رایانه ای انجام داد و تنها تفاوتی که با دیگر ارزهایی همچون بیت‌کوین دارد این است که از الگوریتم Equihash استفاده می‌کند. برای اینکه بتوانید به سوددهی برسید باید مبلغ زیادی را برای خریدن سیستم رایانه ای داشته باشید زیرا زدکش نیازمند به برق زیادی است و با داشتن سیستم‌های قوی می‌توانید هش‌ریت بالاتری را برای خود به دست آورید که این مستقیما با سودی که به شما می‌رسید ارتباط دارد. می‌توانید اطلاعات استخراج خود را هم افزایش دهید و از طریق واحدهای گرافیکی هم مشغول به کار شوید.

والت زدکش

شما هربار که در اینترت درحال چرخش و مطالعه هستید، آی‌پی خودتان را حمل می‌کنید که باعث می‌شود اطلاعات دقیقی از مکان شما در اینترنت گذاشته شود. به طوری که حتی موتورهای جستجو مانند گوگل هم توانسته اند که سرچ‌های خودشان را بومی‌سازی کنند. حال در ارزهای دیجیتال شما تنها با دریافت یک جمله که از ترکیب حروف و اعداد است می‌توانید به شخصی ارز واریز کنید یا از طریق آن ارز خود را دریافت کنید. والت‌های زدکش هم مانند دیگر والت‌ها هستند و سعی کرده اند که محیطی آسان را برای کاربر فراهم کنند.

خود سایت زدکش والت‌های معتبری را معرفی کرده است که از سوی کاربران تعریف و تمجید شده اند اما یکی از امن‌ترین والت‌ها برای ارز زدکش Jaxx wallet است که می‌توانید برای ارز خودتان استفاده کنید.