video thumb

بیت کوین در حال ایجاد یک میدان رقابت جدید در حوزه خدمات پرداخت است

هر روزه تعداد بیشتر و بیشتری از کسب ‌و کارهای کوچک در سرتاسر دنیا از مزایای پذیرش پرداخت با بیت کوین آگاه می‌شوند. هزینه شارژ صفر، حق‌العمل تراکنش ناچیز (و گاهی اوقات صفر)، و عدم برگشت تراکنش‌ها مزایای بزرگی برای استفاده از بیت کوین به شمار می‌روند، اما این تازه آغاز راه است.

 

ارزجو: در مقیاس بزرگ‌تر، پذیرش بیت کوین هزینه‌ها و دردسرهای مرتبط با حق‌العمل تراکنش فرامرزی را برطرف می‌سازد و بازارهای جدید را در سرتاسر دنیا بر روی کسب‌وکارها می‌گشاید. پذیرش پرداخت با بیت کوین همچنین کسب‌وکارهایی که در این زمینه پیشگام می‌شوند را در کانون توجه رسانه‌ها قرار می‌دهد و به آنها کمک می‌کند تا از جایگاه برجسته‌ای در این رقابت برخوردار شوند.

نیکولاس تامینو (NicholasTomaino) مدیر توسعه تجاری شرکت کوین بیس (Coinbase) واقع در سانفرانسیسکو که در زمینه ارائه کیف پول جهانی بیت کوین و خدمات کسب‌وکار فعالیت می‌کند در این باره می‌گوید: «بیت کوین می‌تواند هزینه‌های [کسب‌وکارها در زمینه] پردازش کارت‌های اعتباری را به کمتر از یک درصد کاهش دهد. این امر به ویژه برای کسب‌وکارهای کوچکی که بین سه تا پنج درصد درآمدهای خود را به این موضوع اختصاص می‌دهند جذابیت دارد.»

به گفته تامینو، حدود ۵۰ هزار کسب و کار در گوشه و کنار دنیا در حال حاضر بیت کوین قبول می‌کنند. وی می‌گوید «اکثریت قاطع» آنها کسب‌وکارهای آنلاین هستند که این بخش از بازار را به «مساعدترین بخش جهت ورود بیت کوین» تبدیل کرده‌اند.

مانع موجود بر سر راه اکثر کسب‌وکارهای آنلاین و واقعی این است که نمی‌دانند چگونه بیت کوین قبول کنند و از فناوری لازم جهت پذیرش آن نیز بی‌بهره‌اند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

به موج فزاینده پردازشگرهای پایانه‌های پرداخت فروشگاهی بپیوندید و بدین طریق از فرصت استفاده نموده و کسب‌وکارها را به ابزارهای مورد نیاز جهت تبدیل فرآیند پرداخت با بیت کوین به یک فرآیند بی‌عیب و نقص مجهز سازید.

 بلاک چین https://arzjoo.com/blogs/616/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%87%d9%85%da%86%d9%86%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d8%a7%db%8c%d8%af-%d8%b1%d9%88%db%8c-%d8%a8%db%8c%d8%aa-%da%a9%d9%88%db%8c%d9%86-%d8%b3%d8%b1%d9%85%d8%a7%db%8c%d9%87-%da%af%d8%b0%d8%a7

یک بازی با بازیگران فراوان

تونی گالیپی (Tony Gallippi) از بنیانگذاران و رئیس ارشد اجرایی ارائه‌دهنده معتبر خدمات پرداخت با بیت کوین بیت ‌پی (BitPay) که در ماه مه ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد می‌گوید: «مردم بیت کوین دارند و می‌خواهند آن را خرج کنند و وظیفه ما تسهیل پذیرش بیت کوین برای کسب‌وکارهاست.

این استارت‌آپ که در آتلانتا قرار دارد به بیش از ۳۰۰۰۰ کسب‌وکار کمک می‌کند تا روزانه ۱ میلیون دلار بیت کوین در سرتاسر دنیا پردازش کنند. برخی از کسب‌وکارهای شناخته شده که در میان مشتریان بیت‌پی قرار دارند عبارتند از ویرجین گالکتیک (Virgin Galactic)، وردپرس (WordPress)، شاپیفای (Shopify)، گیفت (Gyft)، و تایگر دایرکت (TigerDirect). اپلیکیشن تسویه موبایلی بیت‌پی به خرده‌فروشی‌ها امکان می‌دهد تا پرداخت با بیت کوین را بر روی گوشی‌های هوشمند یا تبلت‌های خود قبول کنند.

بیت‌پی بسته‌های قیمتی ماهیانه ارائه می‌دهد و فاقد حق‌العمل در ازای تراکنش است. طرح‌های قیمتی بسته به گستره پشتیبانی که نیاز دارید و مجموع مبلغ خریدهایی که پردازش می‌شوند بین ۳۰ تا ۳۰۰ دلار در هر ۳۰ روز هزینه دارند.

برخی از دیگر اپلیکیشن‌های موبایلی پرداخت بیت کوین که در حال حاضر موجود هستند عبارتند از بی‌آی‌پی‌اس (BIPS)، کوین باکس (Coinbox)، و گو کوین (GoCoin) که این آخری معاملات با لایت کوین (Litecoin) و داگ‌ کوین (Dogecoin) را نیز امکان‌پذیر ساخته است.

رِوِل سیستمز (Revel Systems) که در ماه مه ۲۰۱۱ راه‌اندازی شد یک بازیگر عمده در زمینه سیستم‌های پرداخت فروشگاهی مبتنی بر آیید به شمار می‌رود. این استارت‌آپ واقع در سانفرانسیسکو پس از آنکه متوجه شد برخی مشتریانش بیت کوین قبول می‌کنند اخیراً با کوین بیس شریک شده تا بیت کوین را به سیستم‌های سخت‌افزاری ـ نرم‌افزاری پرداخت فروشگاهی مبتنی بر آیید اضافه کند. رِوِل سیستمز به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط خرده‌فروشی و صنایع غذایی از جمله گود ویل (Goodwill)، بلکین (Belkin)، دیری کویین (Dairy Queen)، و پوپیس لوییزیانا کیچن (Popeyes Louisiana Kitchen) خدمات ارائه می‌دهد.

لیزا فالزون (Lisa Falzone) از بنیانگذاران و رئیس ارشد اجرایی این شرکت می‌گوید کسب‌وکارها چاره‌ای ندارند جز اینکه طیف ارزهای جایگزین را گسترش دهند تا بدین طریق تقاضای فزاینده در این زمینه را برطرف سازند.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال قیمت بیت کوین

او در این باره می‌گوید: «ما قابلیت‌های بالقوه فراوانی در زمینه ارزهای دیجیتال، پرداخت موبایلی، و دیگر سرمایه‌ها مشاهده می‌کنیم که هنوز بر روی آنها سرمایه‌گذاری صورت نگرفته است. من فکر می‌کنم بیت کوین تنها یکی از بسیار ارزهای الکترونیکی است که در آینده پدیدار خواهند شد. توسعه آن دسته پلتفرم‌های پرداخت فروشگاهی که در حال حاضر با پردازشگرهای پرداخت و ارزهای دیجیتال بیگانه‌اند به توسعه و بکارگیری ارزهای دیجیتال در آینده کمک خواهد کرد.»

هنگامی که مشتری از طریق سیستم پرداخت فروشگاهی مبتنی بر آیید رِوِل سیستمز (مثلاً در ازای خرید مرغ سوخاری از شرکت پوپیس) اقدام به پرداخت با بیت کوین می‌کند، مسئول تسویه صرفاً گزینه پرداخت با بیت کوین را بر روی صفحه آیید انتخاب می‌کند. در گام بعد، مشتری با استفاده از اپلیکیشن کیف پول بیت کوین موجود بر روی گوشی هوشمند خود کد مندرج بر روی صفحه پرداخت آیید را اسکن می‌کند و در عرض یک دقیقه (که از مدت زمان پردازش هنگام پرداخت با کارت اعتباری بسیار طولانی‌تر است) فرآیند انتقال بیت کوین تکمیل می‌شود. ایمیل تائید تراکنش برای هر دو طرف ارسال می‌شود.

هزینه سیستم پرداخت فروشگاهی رِوِل سیستمز که یک آیید، روتر، و پرینتر را نیز شامل می‌شود ۳۳۰۰ دلار است بعلاوه هزینه مؤلفه نرم‌افزاری که ماهانه ۵۰ دلار است.

شرکت کوین کایت (Coinkite) واقع در تورنتو نیز پایانه‌های موبایلی پرداخت فروشگاهی مشابه اما کم‌هزینه‌تر و کوچک‌تر جهت پرداخت BitCoin برای همه کسب‌وکارها تولید می‌کند. دو محصول پایانه‌ای این شرکت پرداخت با بیت کوین و لایت کوین را امکان‌پذیر می‌سازند و دیگر ارزهای دیجیتال نیز قرار است به زودی مورد پشتیبانی قرار گیرند. پایانه‌های پرداخت کوین کایت بین ۴۹۰ دلار (فاقد ویژگی اسکنر کد کیوآر) تا ۸۳۰ دلار (دارای ویژگی اسکنر کیوآر) قیمت دارند.

 

موانع

پرداخت هزینه کالاها و خدمات با استفاده از BitCoin ایمن‌تر از پرداخت با کارت اعتباری قلمداد می‌شود و حداقل در حال حاضر یک فرآیند خصوصی‌تر به شمار می‌رود. پرداخت با کارت اعتباری می‌تواند خریداران را در برابر دزدان سایبری آسیب‌پذیر سازد (که در قالب موارد اخیر نفوذ به سازوکار امنیتی مایکل (Michael) و تارگت (Target) نمود پیدا کرد)، حال آنکه پرداخت با بیت کوین تنها آدرس بیت‌کوینی شما (یا رمز عمومی) را در اختیار کسب‌وکار قرار می‌دهد که، بنا بر گفته تامینو از شرکت کوین بیس، «کلاهبرداران قادر به استفاده از آن نیستند.» با این حال، یادتان باشد که کلاهبرداران از آسیب‌پذیری‌های موجود در سیستم ذخیره‌سازی سرد رمزهای خصوصی ام‌تی کاکس (Mt. Gox) سوءاستفاده کردند و میلیون‌ها بیت کوین را سرقت نمودند.

به گفته تامینو، بزرگ‌ترین چالش در رابطه با سامانه‌های پرداخت فروشگاهی BitCoin در حال حاضر این است که اپلیکیشن‌های این سامانه‌ها تنها بر روی دستگاه‌های همراه دارای سیستم عامل اندروید و ویندوز قابل نصب هستند. بر اساس تازه‌ترین آمارهای شرکت نیلسن (Nielsen)، حدود نیمی (۴۲ درصد) از آمریکایی‌های دارای تلفن همراه از دستگاه‌های همراه تولید اپل برخوردارند. بقیه نیز از تلفن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند (۵۲ درصد) و بخش ناچیزی از بازار نیز سهم کاربران بلک‌بری (۳ درصد) و ویندوز (۲ درصد) است.

اپل همچنان از اپلیکیشن‌هایی که تراکنش‌های BitCoin را انجام می‌دهند اجتناب می‌ورزد. اپل تا به اینجای کار بلاک چین، کوین بیس، و دیگر کیف پول‌های بیت‌کوینی مشابه را از بازار خود محروم ساخته است. نیکولاس کری (Nicolas Cary) رئیس ارشد اجرایی بیت کوین گمانه‌زنی کرده که شاید اپل به این خاطر به اپلیکیشن‌های بیت کوین آلرژی دارد که می‌خواهد اپلیکیشن پرداخت موبایلی پول‌ساز مخصوص خود را عرضه کند. اگر شایعات صحت داشته باشند، در آن صورت حق با کری است.

نکته جالب توجه اینکه، اپلیکیشن پایانه فروشگاهی مبتنی بر آیید رِوِل سیستمز همچنان در فروشگاه اپ‌استور اپل موجود است علیرغم آنکه رِوِل سیستمز اخیراً در زمینه گنجانیدن بیت کوین با کوین بیس همکاری داشته است.

بیت کوین و ارزهای دیجیتال ارزهای دیجیتال

آینده روشن

گالیپی آینده‌ای را پیش‌بینی می‌کند که در آن توانایی پرداخت هزینه کالاها و خدمات با استفاده از بیت کوین به یک هنجار تبدیل شده است. چنین آینده‌ای دور از دسترس نیست.

او در این باره می‌گوید: «من انتظار دارم پنج سال دیگر بیت کوین در سطح جهانی مورد پذیرش قرار گیرد که در نتیجه آن فرقی نمی‌کند به کجا سفر می‌کنید، بیت کوین نیز در کنار پول نقد و کارت اعتباری پذیرفته می‌شود.»

با این حال، تامینو انتظار دارد پرداخت با بیت کوین خیلی زودتر از اینها به یک شیوه پرداخت معمول تبدیل شود.

او در این باره می‌گوید: «ما سال آینده شاهد آن خواهیم بود که خرده‌فروشی‌های معتبر در داخل کشور پرداخت با بیت کوین را در مکان‌های مختلف قبول می‌کنند. ما همچنین شاهد آن خواهیم بود که چندین استادیوم ورزشی بیت کوین را در ازای بلیت مسابقات و اجاره ورزشگاه و خرید کالا می‌پذیرند.» تیم بسکتبال ساکرامنتو کینگز (Sacramento Kings) در حال حاضر اینکار را می‌کند.

سایت پرطرفدار بررسی مشتریان موسوم به یلپ (Yelp) اخیراً اعلام کرده که به کاربرانش اطلاع می‌دهد که کدامیک از میلیون‌ها کسب‌وکار موجود در فهرست این سایت در حال حاضر پرداخت با بیت کوین را می‌پذیرند.

در شرایطی که صدها ارز جایگزین پیشاپیش در گردش هستند و ارزهای جدید نیز به طور مرتب عرضه می‌شوند، مشتریان همچنان خواهان قابلیت پرداخت با ارزهای دیجیتال مورد انتخاب خود هستند. آیا کسب‌وکار شما آماده مواجه با انقلاب در حوزه پرداخت کریپتو است؟