video thumb

ثروتمندترین کشورهای دنیا چگونه بیت کوین را کنترل می‌کنند؟

بر اساس  یافته‌های گزارشی جدید که در مورد ۴۰ کشور مختلف به انضمام اتحادیه اروپا توسط کنگره کتابخانه حقوق در ماه گذشته ارائه شده است، ثروتمندترین کشورهای دنیا رویکردهای کاملاً مختلفی در مواجهه با بیت کوین دارند و برخی از آنها اصلاً ارزهای دیجیتال را که در زمره ارزها به حساب نمی‌آورند.

ارزجو :‌ در این گزارش که عصر دوشنبه توسط سناتور تام کارپر (Tom Carper) رئیس سنای امنیتی کمیته امور دولتی، منتشر شد، جزئیات این گزارش در مورد این است که چطور برخی از کشورها مانند چین و برزیل، قوانینی را در مورد چگونگی به کارگیری بیت کوین وضع کرده‌اند، ولی برخی دیگر از کشورها هنوز هم در حال بررسی اوضاع هستند.

سناتور می‌گوید ممکن است آنطور که برخی اظهار کرده‌اند ایالات متحده زیاد هم خارج از دایره ارزهای دیجیتال نباشد در واقع ایالات متحده شاید پرچمدار برخی از کشورها در زمینه گسترش این فناوری نیز باشد. در سراسر دنیا، کشورها در حال تلاش برای بررسی و قانونگذاری در مورد فرم جدیدی از پول هستند که هم بر پایه اندیشه باشد و هم سیستمی مناسب برای نقل و انتقال پول. کتابخانه حقوق در گزارش خود می‌نویسد: «بحث در مورد اینکه چطور با پول مجازی جدید باید برخورد شود هنوز هم در مراحل اولیه خود قرار دارد.»

ولی ارزش آن را دارد که روش برخورد ۶ کشور ثروتمند دنیا -بعد از ایالات متحده – در برخورد با بیت کوین و دیگر انواع ارزهای مجازی بپردازیم، زیرا این بررسی می‌تواند به پیش بینی اینکه ارزهای مجازی در ماه‌ها و یا سال‌های آینده چه وضعیتی خواهند داشت کمک کند.

کشورهای توسعه یافته بیشترین سرمایه را برای ریسک بر روی فناوری‌های جدید دارند. شرکت‌های سرمایه گذاری می‌توانند سرمایه‌گذاران را که تجارتشان بر پایه بیت کوین است تشویق کنند و فروشندگان بزرگ آن را به علت معروفیت رو به رشد به کار گیرند و تولیدکنندگان تکنولوژیک آن را در اختیار گرفته و مصرف نمایند. پس می‌توان گفت که همچنان گروه G7 سردمدار باز کردن میر استفاده از ارزهای دیجیتال است.

برخی از افراد تصور می‌کنند که بزرگ‌ترین سود بیت کوین نصیب کشورهای در حال توسعه می‌شود. ارز دیجیتال به کاربران اجازه می‌دهد که اتحادیه غربی و دیگر سرویس‌ها را دور بزنند و برای اعضای خانواده‌شان در دیگر کشورها پول بفرستند. این روش می‌تواند به عنوان منبع مالی غیر دولتی برای مردمی به حساب آید که وضعیت ارز رایج کشورشان قابل پیش بینی نیست. در واقع ثروت دیجیتال در صورتی که آمریکا و دیگر کشورهای توسعه یافته محدودیت‌های زیادی برای استفاده از آن قرار دهند، ممکن است در نقاط جنوبی جهان مانند آفریقا آمریکای لاتین و بیشتر قسمت‌های آسیا رایج شود.

 ارزهای دیجیتال بیت کوین

کانادا

همسایه شمالی آمریکا به رفتار دوستانه خود معروف است و در مورد بیت کوین هم استثنا قائل نشده است سال گذشته مرکز آنالیز گزارش‌ها و تراکنش‌های مالی کانادا -گزارش هوشمند مالی که از طرف وزارت دارایی این کشور منتشر می‌شود- اعلام کرد که کمپانی‌های بیت کوین که به عنوان سرویس‌های ارزی در قوانین کانادا دسته بندی نشده بودند، لزومی ندارد از قوانینی که برای دیگر مشاغل قابل اجراست پیروی کنند. کاربران بیت کوین از این تصمیم بسیار خوشحال شدند.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

ولی مشکل کوچکی وجود دارد: با اینکه بیت کوین به عنوان دارایی قانونی در کانادا شناخته نمی‌شود تراکنش‌هایی که به وسیله ارزهای دیجیتال انجام می‌شوند شامل قانون داد و ستد سده و باید مالیات پرداخت کنند. با این حال هنوز هم کانادا مشکل آنچنانی برای دارندگان بیت کوین ایجاد نکرده است. یک نماینده بانک مرکزی کانادا در ماه گذشته به گزارشگر وال استریت ژورنال گفت که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال باید میزان کمتری از مقررات و محدودیت‌ها را داشته باشند زیرا به طور کلی ریسک کمتری برای سیستم مالی کانادا محسوب می‌شوند

 

فرانسه

فرانسه اصلاً هیچ قانونی برای بیت کوین وضع نکرده است. با این حال بانک مرکزی فرانسه (Banque de France) گزارشی را در دسامبر سال ۲۰۱۳ منتشر کرد که به تندی در مورد ارزهای دیجیتال سخن گفته بود و آنها را نقد کرده بود. این گزارش می‌گوید که بیت کوین نمی‌تواند به عنوان ارز واقعی در فرانسه شناخته شود ولی بعداً می‌گوید که تبدیل ارزهای ثابت و بیت کوین باید بر اساس سرویس‌های رسمی پرداختی انجام شود. ممکن است کمی طول بکشد تا قانون گذاران فرانسوی این توصیه بانک مرکزی خود را جدی بگیرند.

ICON بیت کوین

آلمان

در آلمان پرداخت و ماین بیت کوین احتیاج به مجوز ندارد ولی خود بیت کوین دارای دسته بندی‌هایی است. گرچه ارزهای دیجیتال به عنوان ارزهای قانونی در آلمان محسوب نمی‌شوند، در دسته بندی ارزهای خارجی طبقه بندی می‌شود که برای تراکنش‌های شخصی یا دیگر نقل و انتقالات مالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. اساساً بیت کوین پول خصوصی محسوب می‌شود. سازمان نظارت مالی فدرال آلمان توضیح داده است که ممکن است برای مشاغل خاصی که با بیت کوین سروکار دارند مجوزهای را در آینده صادر نماید.

 

ایتالیا

ایتالیا از قوانین اتحادیه اروپا در مورد بیت کوین پیروی می‌کند. اتحادیه اروپا و ایتالیا قوانینی برای پول الکترونیک در نظر گرفته‌اند ولی در گزارش در سال ۲۰۱۲ که توسط بانک مرکزی اروپا منتشر کرد مشخص شد که دو تا از سه قانونی که در مورد ارز دیجیتال وضع شده در مورد بیت کوین به اجرا درآمده است. بنابراین با اینکه کمیسیون مالی اتحادیه اروپا در مورد بیت کوین به بحث و بررسی پرداخته‌اند و مقامات بانکی اروپا در مورد آن هشدار داده‌اند به نظر می‌رسد که بیت کوین بخشی قانونی در قوانین اتحادیه اروپا تبدیل شده است. همچنین بر اساس گزارش کتابخانه حقوق، ایتالیا قانون خاصی برای رد و بدل شدن بیت کوین توسط اشخاص، در نظر نگرفته و تمام قانون گذاری‌ها را به عهده اتحادیه اروپا گذاشته است.

ارزهای دیجیتال بیت کوین

ژاپن

سرزمین خورشید تابان هنوز قانون گذاری خاصی در مورد ارزهای دیجیتال در نظر نگرفته است. تعجبی ندارد که یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های آنلاین بیت کوین، یعنی Mt.Gox در توکیو قرار گرفته است. با این حال، هاروهیکو کورودا (Haruhiko Kuroda) مدیر بانک مرکزی ژاپن دسامبر گذشته گفته است که بانک مرکزی ژاپن در حال بررسی بیت کوین است. البته کاربران ارزهای دیجیتال امیدوارند که محدودیت‌های جدیدی در مورد این ارزها اجرا نشوند.

 

انگلستان

بیت کوین در انگلستان حداقل تا به حال، قانون گذاری نشده است. در بررسی که توسط دولت در تابستان گذشته انجام شد، نشان می‌دهد که مقامات به وضوح نگران جابجا شدن پول به صورت ناشناس توسط کاربران هستند ولی هنوز هیچ قانونی در این زمینه وضع نشده است.

با این حال بر اساس گزارش کتابخانه حقوقی، مرکز درآمد و گمرک سلطنتی بخشی از سیستم مالی دولت انگلستان، که یکی از وظایف آن جمع‌آوری مالیات و برآورد درآمد مینیموم ملی است بیت کوین را به‌عنوان «اوراق خرید و فروش شخصی» دسته بندی کرده است که ۱۰ درصد از ارزش افزوده خرید و فروش با آن، به مالیات تعلق می‌گیرد. کاربران ارز دیجیتال از این تصمیم خشمگین شدند

خارج از گروه G7 طرز برخوردها با بیت کوین کاملاً متفاوت است. سناتور کارپر در گزارش خود می‌نویسد با اینکه قوانین خاصی در برخورد با ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا هنوز وضع نشده ولی بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش در اقتصاد کلان هستند.

سناتور کارپر اضافه می‌کند که کمیته او به طور دقیق برای تنظیم مقررات مالیات برای ارزهای دیجیتال در سیستم مالیاتی داخلی ایالات متحده در حال فعالیت است. او اضافه می‌کند: «در آخر فکر می‌کنم که این گزارش برای اعضای کنگره آژانس‌های فدرال که شاهد افزایش فعالیت این نوع ارز در اقتصاد آمریکا و دیگر کشورها هستند هشداری است که نشان می‌دهد لازم است قانون گذاری مؤثر، بر اساس فکر و با صرف وقت کافی انجام شود.»