video thumb

خیرین دنیای ارزهای دیجیتال چگونه به خود و پیشرفت این ارزها کمک می‌کنند

صرافی های ارزهای دیجیتال مانند بایننس (Binance) و کوین بیس (Coinbase) تا استارت آپ‌ های بلاک چین (Blockchain) مانند ریپل (Ripple) و زی کوین (Zcoin) عواید مختلفی در دنیای ارز دیجیتال به مصارف خیریه اختصاص داده‌اند. مهم‌تر از آن اینکه، مشخص شده که ارزهای دیجیتال وسیله ای ایده آل برای خیرین می باشد، زیرا هزینه های مدیریتی و گاهی مشکلات فساد مالی که می تواند این اموال را از بین ببرد، منتفی می سازد.

ارزجو: ولی با اینکه خیریه می تواند به خوبی از طریق ارزهای دیجیتال انجام شود ولی روشن است که باید استفاده های دیگری نیز در این زمینه صورت گیرد تا پتانسیل کامل انجام کارهای خیریه به کمک ارزهای دیجیتال مشخص گردد.

 

یک سیستم پایدار و جامع

در جولای گذشته بایننس توانست موسسه خیریه بایننس (BFC) را پایه گذاری کند و در ماه فوریه موسسه جدیدی با نام «برنامه ناهار بچه‌ها» در اوگاندا پایه ریزی شد که روزانه دو بار غذای بچه های مدرسه ای را در شهر کامپالا تا آخر سال ۲۰۱۹ تقبل کرده است.

تأمین هزینه‌های این غذاها از طریق مبالغ خیریه که از طریق ارز دیجیتال به کیف پول های ارز دیجیتال والدین این کودکان واریز می شود، انجام می ‌گیرد. والدین مقدار لازم ارز دیجیتال را به تولید کنندگان این وعده های غذایی می پردازند. در مورد این برنامه غذایی در اوگاندا، این مبلغ خیریه که ۲۴ هزار دلار آمریکا هزینه در بر داشته است به وسیله زی کوین پرداخت شده، که به گزارش کریپتو نیوز چنین خیریه‌ای، به دنبال هدف طولانی مدت جا انداختن قالب ارزهای دیجیتال و استفاده از آن ها در به طور دائمی می باشد.

روبن یاپ (Reuben Yap) ناظر اجرایی زی کوین، در این مورد می گوید: د برنامه غذایی فقط نوعی خیریه نیست، بلکه همچنین در مورد استفاده از سامانه‌ های پایدار و جامع، برای استفاده از این مبالغ است. این مسئله برای والدین این بچه ها به این معناست که آن‌ها دارای کیف پول دیجیتال بسیار سهل الاستفاده ای شده‌اند تا به آنها کمک کند مبالغ مورد نیاز برای غذای کودکان را دریافت و مصرف نمایند. برای فروشندگان، این به آن معناست که آنها روش ساده‌ای برای دریافت مبالغ و تبدیل آن‌ها در صرافی بایننس به دست آوردند.»

همچنین یاپ اضافه می‌کند که این برنامه به افراد محلی آموزش می دهد که چطور از کیف های پول خود استفاده کنند تا بتوانند چرخه‌های ایجاد کنند تا نسل بعدی در مدرسه بماند و آموزش ببینند و به این ترتیب به جامعه اطراف خود خدمت نماید.»

کوین بیس شرکت دیگری است که می‌خواهد به ارتباطات بین ارزهای دیجیتال و خیریه کمک کند. برایان آرمسترانگ (Brian Armstrong) رئیس اجرایی صرافی کوین بیس می باشد. آرمسترانگ در جولای ۲۰۱۸ برنامه گیو کریپتو (GiveCrypto) را راه اندازی کرد که مبالغ خیریه را به صورت مستقیم به افراد نیازمند می رساند و به این ترتیب ۴۸۵۱ دلار به ۵۶۷ فرد ونزوئلایی رسانده شده است.

همچنین ریپل هم دو برنامه خیریه ایجاد کرده: ریپل ورکس (Rippleworks) و ریپل فور گود (Ripple for good). ریپل ورکس بیشتر به کمک مالی به کارآفرینان و استارت آپ ها می پردازد ولی ریپل فور گود که در ماه سپتامبر راه اندازی شد، بر روی گسترش مشارکت مالی، متمرکز شده است.

 

بانکداری و فساد

سازمان هایی مانند ریپل فور گود و موسسه خیریه بایننس امیدوار هستند که بتوانند با متمرکز شدن بر روی جمعیت بدون حساب بانکی دنیا، این افراد را وارد چرخه ارزهای دیجیتال کنند و اولین شانس آنها را برای آن که حساب بانکی داشته باشند، فراهم آورند.

ترانگ ترانگ (Trang Trang) از مسئولان پروژه موسسه خیریه بایننس، به کریپتو نیوز می ‌گوید: «بر اساس اظهارات بانک جهانی، بیش از دو میلیارد انسان در سراسر جهان حساب بانکی ندارند و بیشتر آنها از کشورهای در حال توسعه می باشند که به علت عدم توانایی برای باز کردن حساب های بانکی با این وضعیت مواجه شده اند. با استفاده از تکنولوژی بلاک چین، خیریه ارزهای دیجیتال می ‌تواند در چنین کشور هایی دسترسی به سیستم مالی با عدم پرداخت هیچ گونه هزینه ای را فراهم آورد. همچنین به مردمی که به پول احتیاج دارند، کمک مالی می کند، به رشد اقتصادی در چنین مناطقی یاری رسانده و اقتصاد ارزهای دیجیتال محلی را رونق می بخشد.»

به عبارت دیگر، خیریه روشی برای ارزهای دیجیتال است تا بتوانند در چنین بازارهایی، خود را تثبیت کنند. جایی که افراد به احتمال بیشتر علاقه مند به استفاده از چنین خدماتی هستند. با وجود اینکه مردم در کشورهای توسعه یافته ممکن است در مورد چیزهایی مانند ارز های دیجیتال اطلاعات کمتری داشته باشند، زی کوین و موسسه خیریه بایننس، هردو اعلام کرده‌اند که مردم اوگاندا بسیار مشتاق بودند تا بتوانند در مورد ارزهای دیجیتال اطلاعاتی را کسب کنند.

ترانگ ترانگ می ‌گوید: «بیشتر آنها درک خوبی داشتند و هنگامی که سعی کردیم چگونگی استفاده از ارز های دیجیتال را با اپلیکیشن های تکنولوژی بلاک چین به آنها توضیح دهیم و بگوییم که چطور این تکنولوژی می تواند زندگی آنها را دگرگون کند و از پولشویی و فساد مالی جلوگیری نماید، رضایت بسیاری را نشان دادند. آنهایی هم که قبلاً در مورد ارزهای دیجیتال شنیده بودند تمایل داشتند که مطالب بیشتری در مورد آن یاد بگیرند.» روبن یاپ از زی کوین می گوید که یکی از دلایل اصلی که مردم اوگاندا و مکان ‌های دیگر علاقه مند به استفاده از ارز های دیجیتال هستند این است که آنها به یکی از نقاط قوت اصلی ارزهای دیجیتال پی برده اند و آن، حذف واسطه ها و شفافیت در معامله می باشد.

او می گوید در واقع روشی که با آن کمک ها ارسال می شوند، شاید کمتر از این مسئله مورد توجه قرار بگیرد که دیگر این کمک‌ ها از فیلتر واسطه ها رد نمی ‌شوند. در فرایند معمول ارسال مبالغ خیریه که در آن ارزهای فیات استفاده می‌شوند و از طریق سیستم های مالی سنتی ارسال می گردند، این بزرگ ‌ترین مشکل است. روشی که موسسه خیریه بایننس پیش گرفته است، استفاده از ارز های دیجیتال می ‌باشد و مطمئنا مبالغ به همان کسانی می رسد که به آن بیش از بقیه احتیاج دارند و ما معتقدیم که این همان چیزی است که مورد توجه مردم قرار خواهد گرفت.»

 

گامی کوچک برای شروع

با وجودی که مبالغ و کمپین هایی که از آنها نام برده شد، همگی اولین قدم ها را برداشته اند، ولی کاملا مشخص است که آنها فقط قطره ای در دریا هستند و با استفاده کامل از تکنولوژی ارزهای دیجیتال و بلاک چین، راه زیادی مانده است. کمک به بچه مدرسه ای ها و خانواده هایشان با ارزهای دیجیتال در اوگاندا، در صورتی که این ارز ها فقط برای غذای بچه ها مورد استفاده قرار بگیرد، تأثیر زیادی بر روی گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال نخواهد داشت.

البته باید گفت که برنامه غذایی بچه ها و برنامه های این چنینی، می ‌تواند قدم های اولیه خوبی باشند و باید اشاره کرد که موسسه خیریه بایننس و دیگر سازمان های خیریه، قصد دارند سیستمی جامع برای استفاده از ارزهای دیجیتال ایجاد کنند تا مجبور نباشند فقط بر روی ارسال مبالغ خیریه محدود، متمرکز شوند.