video thumb

بانک مرکزی اروپا: ارزهای دیجیتال تاثیر چندانی بر روی اقتصاد ندارند!

بانک مرکزی اروپا (ECB) طی گزارش در ماه می اظهار داشت که ارزهای دیجیتال تاثیری بر سیاست پولی و اقتصاد ندارند. در این گزارش، بر دارایی های دیجیتال به عنوان پیامدهای ثبات مالی، سیاست های پولی و زیرساخت بازار و پرداخت ها، ذکر شده و بانک مرکزی اروپا، تاثیر بالقوه‌ی ارزهای دیجیتال بر روی توسعه‌ی اقتصادی و سیاست پولی را مورد بررسی قرار می دهد.

این بانک به طور ویژه بیان می کند که اگر چنین پیامدهایی رخ دهد، ارزهای دیجیتال به یک جایگزین قابل اعتماد برای پول نقد و سپرده ها تبدیل می شوند، اما آنها در حال حاضر کار پول را انجام نمی دهند.

این بانک همچنین عنوان می کند که گسترش استفاده از ارزهای دیجیتال امکان پذیر نیست، زیرا شمار محدودی از تجار حاضر به خرید کالا و خدمات با استفاده از ارزهای دیجیتال هستند، چراکه قیمت دارایی های دیجیتال با نوسانات زیادی همراه است.

با این حال، بانک مرکزی اروپا یادآور می شود که توسعه‌ی استیبل کوین ها که ارزش آنها به دارایی های فیزیکی بستگی دارد و ارزهای فیات که توسط یک الگوریتم تثبیت شده اند، نیاز به نظارت مستمر دارد، زیرا ممکن است با احتساب ذخایر مرکزی بانک ها کمتر دچار نوسان شوند.

در نهایت، این بانک عنوان می کند که فقدان یک مؤسسه خاص (مانند یک بانک مرکزی یا یک مقام پولی) با ممانعت از استفاده از یک نوع پول از ارزش دارایی های دیجیتال محافظت به عمل می آورد. زیرا نوسانات ارزهای دیجیتال: الف) مانع استفاده از آنها به عنوان ذخیره ارزش ها می شود ب) استفاده از آنها را به عنوان یک وسیله‌ی پرداخت مورد تشویق قرار می دهد ج) استفاده از آنها را به عنوان یک واحد محاسبه دشوار می کند.

ماریو دراگی (Mario Draghi)، رئیس بانک مرکزی اروپا، پیشتر در ماه می عنوان کرده بود که “ارزهای دیجیتال” به اندازه کافی دارای اهمیت نیستند که بتوانند در یک سطح گسترده بر روی اقتصاد ما تاثیرگذار باشند. وی افزود:

ارزهای دیجیتال یا بیت کوین، و یا هر چیز دیگری مانند آن، ارزهای واقعی نیستند، آنها دارایی هستند. یک یورو یک یورو است، امروز، فردا، در طول یک ماه همیشه یک یورو است و بانک مرکزی اروپا در پشت آن قرار دارد. اما چه کسی پشت ارزهای دیجیتال قرار دارد؟ بنابراین آنها دارایی های بسیار، بسیار خطرناکی هستند.”

با وجود موضع بانک مرکزی اروپا در مورد استیبل کوین ها، Francois Villeroy de Galhau، مسئول بانک فرانسه عنوان کرد که این بانک به زودی پیشرفت و توسعه‌ی استیبل کوین ها را مشاهده خواهد کرد. وی استیبل کوین ها را از توکن های دیجیتال متمایز دانست و عنوان کرد که استیبل کوین ها به طور کامل متفاوت از دارایی هایی نظیر بیت کوین و غیره می باشند.