video thumb

تاثیر سیستم مالی غیر متمرکز بر معاملات

کسب و کارهای کوچک و معمولی که در سیستم تجاری خود از کارت های اعتباری استفاده می کنند باید به خدمات رسان های این کارت ها کارمزدی در ازای هر تراکنش بپردازند. این تراکنش ها که توسط بانک ها انجام می شود در واقع سیستم مالی و جریان مالی فعلی است. این سیستم مالی هم بوروکراسی اداری و هم هزینه ها را افزایش می دهد. در این میان اگر بخواهید یک دیدگاه و آینده نگری درست درباره ارزهای دیجیتالی مانند بیت کوین، ریپل، اترتیوم، لایت کوین و غیره پیدا کنید، این دیدگاه به این بستگی دارد که چه کسی را طرف مشورت خود قرار دهید. زیرا در ارزهای دیجیتال می توان کاملا بازنده بود و یا سود خوبی به دست آورد. البته هدف اصلی ارزهای دیجیتال غیر متمرکز سازی امور مالی است. یک سیستم مالی غیر متمرکز بدون واسطه برای کسب سود بیشتر که همتا به همتا است.

سیستم مالی غیر متمرکز ارزهای دیجیتال ویژگی هایی دارد که از آن جمله این است که ضمن داشتن امنیت و شفافیت بیشتر نسبت به سیستم مالی متمرکز، برای انجام یک تراکنش مالی و تایید اعتبار احتیاجی به شخص ثالث ندارند و کاربران به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند. اما این سیستم مالی در بستر فناوری به نام بلاک چین به عنوان یک دفتر کل عمومی گسترده است که باعث می شود امنیت معاملات بیشتر و احتمال کلاهبرداری کمتر شود و ضمن حفظ حریم کاربران هیچ تراکنشی از آن پاک نمی شود مگر با رضایت شرکت‌کنندگا، در واقع در شبکه همتا به همتا متشکل از کامپیوترهای شخصی که از سیستم بلاک چین بهره می گیرند، تاریخچه تراکنش های بلاک چین ذخیره می شود. حتی سوابق تراکنش های ثبت‌ شده در آن با وجود از کار افتادن یک نود (node) کل شبکه دست‌ نخورده باقی می‌ماند. ضمن اینکه هیچ نهاد یا شخص خاصی صاحب این کامپیوتر ها نیست بنابراین شبکه بلاک چین می توان گفت یک شبکه غیر متمرکز است که نقطه آسیب پذیری ندارد. و از چنین سیستمی همه مردم جهان می توانند استفاده کنند.

در قدیم پول ارزش خود را از طلا و نقره به دست می آورد هرچند امروزه دیگر پشتوانه اسکناس ها طلا نیست. بانک های کشورها نیز با چاپ اسکناس های بیشتر و بیشتر و وارد کردن آن به اقتصاد برای جبران توازن سیستم مالی، نقدینگی را بالا برده و منجر به تولید تورم می شوند پول های مرجع مانند دلار و یورو نیز که مدام در معرض نوسان ارزش قرار دارند. با این جریانات اقتصاد از تعادل خود خارج می شود این در حالی است که همه ما به تصمیم بانک‌ها و مقامات تنظیم‌کننده اقتصاد اعتماد می کنیم. این سیستم یک اقتصاد متمرکز است اما در سیستم غیر متمرکز تورم و افزایش قیمت ها به این شکل نخواهد بود.

تولید پول منحصر به فرد توسط تک تک افراد جامعه که دارای ارزش ذاتی هستند یک ویژگی خوب ارزهای دیجیتال است پولی که با آن شما می توانید به یک رستوران شیک رفته و غذای دلخواهتان را سفارش و هزینه آن را از اعتبار حساب خود، در قالب توکن پرداخت کنید. به دلیل زحمت و قدرت محاسباتی زیادی که صرف ارزهای دیجیتال شده دارای ارزش ذاتی هستند.

اما پول و سکه های رایج فعلی که در یک سیستم غیر متمرکز مالی تولید می شوند به دلیل دخالت بانک ها برای ایجاد نقدینگی احتمال وقوع نوسان در بازار را بیشتر می کنند. البته تولید این پول های رایج در برابر تولید ارزهای دیجیتال بسیار راحت است. در مقابل، تولید پول‌های فیات، مانند دلار، در مقایسه با ارزهای دیجیتال، بسیار آسان است. در چنین سیستمی، بانک‌های بزرگ به‌ سادگی از اختیار خود برای ایجاد نقدینگی استفاده می‌کنند و احتمال وقوع نوسان در بازار بیشتر می‌شود

در سیستم مالی متمرکز که مبتنی بر پول کاغذی است مبادله نیازمند سنجش اعتبار مالی فرد برای پرداخت هزینه های آن است این اعتبار سنجی می تواند توسط یک ضامن بی طرف باشد یعنی شما بتوانید با کارت های اعتباری خود حتی خارج از مرزهای کشورتان خرید کنید البته ۷ درصد ارزش افزوده خواهد داشت اما این بروکراسی و دردسر ها در بلاک چین وجود ندارد و فرد سوم بی طرف از معامله کارگزار شخص ثالث حذف می شود در واقع هر نوع معامله یا انتقال پول به هر جای دنیا ارزان، آسان و بدون واسطه خواهد بود. البته در سیستم مالی غیر متمرکز وام دهی مانند سیستم کنونی است و هر شخصی که سرمایه ای مازاد دارد می تواند با دریافت مبلغی سود وام پرداخت کند.

ارز دیجیتال

در حالیکه بانک ها برای پرداخت وام با شما قراردادی امضا و از شما تضمین دریافت می کنند هر چند برایشان کمی ریسک دارد اما در سیستم ارزهای دیجیتال این ریسک بسیار بالاتر است شرکت‌ بی.تی.سی.پاپ و بیت باند و برخی دیگر از شرکت ها وام ارزهای دیجیتال و استخرهای سرمایه‌گذاری را به کاربران ارائه می‌دهند. البته برخی صرافی ها مانند پولونیکس نیز وارد این وادی شدند و بر اساس گردش حساب ارز دیجیتال کاربران و میانگین اندوخته آنها وام پرداخت می کردند که با توجه به ریسک بالا و نگرانی که برای عدم بازگشت سرمایه وجود داشت آن را متوقف کردند.

حال این سوال مطرح است یک سیستم مالی غیر متمرکز یا متمرکز کدام یک می‌تواند عادلانه‌تر باشد؟

اما شواهد نشان می دهد که قدرت سیستم‌های مالی غیر متمرکز از متمرکز برای ادامه راه بیشتر است پس می تواند ماندگار تر باشد. به نظر می‌رسد که ارزهای دیجیتال قدرت بیشتری برای ماندگار شدن نسبت به پول های کاغذی در اختیار دارند زیرا آنها در دسترس اکثر مردم جهان فراتر از جنسیتشان(که در کشورهای جهان سوم جنس مطرح است) است و می تواند زندگی آسان تری برای همه به ارمغان بیاورد. گاهی محل تولد فرد مانند تولد در کشورهای عقب افتاده تر و جهان سوم در مشارکت اقتصادی و مبادلاتش بسیار مهم و اثر گذار است و در برخی مواقع حتی خیلی از آنها مانند زنان حتی حساب بانکی نیز نمی توانند داشته باشند و در واقع راهی برای ایجاد اعتبار ندارند که تاثیر مهمی در کیفیت زندگی آنها و رکود اقتصادی کشورشان دارد.