video thumb

چرا ممکن است به بلاک چین احتیاج پیدا کنید؟ ( بخش دوم )

با اینکه هنوز هم انگیزه‌های مالی برای پیدا کردن راه حلی برای مشکل عمده ورود و خروج دیتا وجود ندارد، مکانیسم‌هایی برای بسیاری از موارد مهم و مخصوص به وجود آمده‌اند. این مکانیسم ها شامل API، JSON/PDF/CSV، فایل‌ های MBOX، و (در موارد بانکی نیز) SFTP هستند. ( بلاک چین )

 

ارزجو: برای اینکه وضعیت کنونی را بهتر درک کنید بهتر است درباره این موارد بیشتر بدانیم.

رویکردهای کنونی در مورد مشکل ورود و خروج دیتا:

ای‌پی‌آی (API): یکی از معروف ترین روش های ورود و خروج دیتا از طریق رابط برنامه‌نویس کاربردی می باشد که با عنوان اختصاری API معروف شده است. برخی از شرکت ها به شما اجازه می دهند که مقداری از دیتا را خارج کنید یا این توانایی را به شما می دهند که دیتا را در حساب کاربری خود بنویسید. ولی برای این کار هم قیمتی وجود دارد. ابتدا اینکه فرمت دیتای داخلی آنها معمولا اختصاصی می باشد و به صورت استاندارد صنعتی نیست. دوم اینکه گاهی این API ها را می ‌توان غیرفعال کرد. سوم اینکه در صورت فعال کردن این api ها، قیمت می ‌تواند به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. به طور کلی در صورتی که در حال خواندن یا نوشتن در یک API هستید، در واقع ارائه کننده آن API به شما لطف کرده است. ما به این موارد، ریسک پلتفرم میگوییم و اینگونه غافلگیر شدن به بسیاری از استارت آپ ‌ها لطمه وارده کرده است.

فایل JSON: یک راه حل مرتبط دیگر آن است که به کاربران اجازه دهیم تا فایل‌ های JSON را دانلود کنند یا آنها را برای یک API تایید شده بخوانند یا بنویسند. این روش تا جایی می تواند مفید باشد. ولی JSON فرمی بسیار آزاد است و می تواند هر چیزی را به صورت مجازی تعریف کند. برای مثال جداول API فیس‌ بوک و API REST لینکد این (Linkedln) با موارد مشابهی سر و کار دارند ولی نتایج JSON متفاوتی نیز دارند.

– پی‌دی‌اف (PDF): یک راه حل دیگر نیز آن است که به کاربران اجازه دهیم دیتای خود را به صورت پی دی اف از سیستم خارج کنند. این مورد برای اسنادی که به صورت پی دی اف وجود دارند، یک استاندارد باز است که توسط دیگر اپلیکیشن ها مانند نرم‌افزارهای پریویو (Preview)، ادوبی آکروبات (Adobe Acrobat)، گوگل درایو (Google Drive)، دراپ ‌باکس (Dropbox)، و غیره، قابل خواندن می ‌باشند. ولی pdf یک محصول نهایی است که می ‌تواند توسط انسان ها نیز خوانده شود. غیر از یک نرم افزار PDF خوان، نباید آن را به جای دیگری منتقل کرد.

– سی اس وی (CSV): این سیستم می تواند یک راه حل کلی برای مشکل ورود و خروج اطلاعات باشد. برخلاف API، که ذاتا اختصاصی است در واقع CSV فرمت استانداردی است که به وسیله RFC 4180 تعریف شده. برخلاف JSON که تقریبا می تواند هر چیزی را ارائه دهد، یک CSV تنها می تواند یک جدول را ارائه نماید. و برخلاف pdf فایل csv را تنها می توان به صورت داخلی و توسط کاربر داخل یک اسپرد شیت مورد ویرایش قرار داد یا آن را به فایل قابل خواندن توسط دستگاه برای اپلیکیشن ابری یا داخلی تبدیل نمود. ( بلاک چین )

از آنجا که بیشتر دیتاها را می ‌توان در دیتابیس ‌های وابسته ارائه داد، و از آنجایی که دیتابیس های وابسته را معمولا می توان به شکل یک CSV بسیار بزرگ منتقل کرد، این کار نیز بسیار معمول می باشد. با این حال از CSV ها می توان به روش های مختلف سوء استفاده کرد. اولاً برخلاف API، قابل هاست شدن نیستند. هیچ امکان قانونی برای خواندن و نوشتن یک CSV که گزارش تراکنش ها یا جدولی از نقشه های متا دیتا را ارائه می ‌دهد، وجود ندارد. دوما، CSV ها در مقابل تهاجم، آسیب‌پذیر هستند. در صورتی که یک کاربر، گزارش تراکنش ها را از سرویس الف گرفته و آن را در سرویس ب آپلود کند، سرویس دوم هم امنیت بیشتری ارائه نخواهد داد. سوما CSV ها یکپارچگی داخلی ندارند تا در مقابل اشتباهات غیرعمدی مقاوم شوند. برای مثال ردیف های یک csv دارای اطلاعات ثابت نیستند و این به آن معناست که یک ردیف شامل ماه های سال از ۱ تا ۱۲ می باشد که می ‌تواند در هنگام ورود به سیستم‌ های دیگر تبدیل به یک عدد صحیح شود و سردرگمی ایجاد نماید.

( بلاک چین ) ادامه دارد …