video thumb

نکاتی که باید درباره استخراج ارز دیجیتال زی کش بدانید

یکی از ارزهای دیجیتال مورد توجه این روزها، بر اساس اثبات کار و با الگوریتم Equihash زی‌ کش ZCach است. یک ویژگی زی کش این است که در صورتی که کاربران علاقمند باشند مقدار تراکنش هایشان می تواند به صورت عمومی انجام شود در غیر این صورت فرستنده و مقدار تراکنش بصورت محرمانه باقی می‌ماند.

تکنیک‌ رمزنگاری پیشرفته‌ که زی کش برای مخفی نگه داشتن تراکنش‌ها از آن استفاده می کند ثبات دانایی صفر (Zero-Knowledge Proofs) است. تهیه دستگاه‌های مخصوص ای‌ سیک ASIC یا ریگ کارت گرافیک، ایجاد کیف پول، رم افزارهای مورد نیاز و پیوستن به استخر استخراج، از جمله فرایند شروع استخراج به صرفه زی‌ کش است. ضمن اینکه ای سیک‌ ها هیچ نیازی به نرم‌افزارهای مخصوص ندارند. زیرا خود دستگاه ای سیک دارای رابط کاربری است.

هر چقدر قدرت دستگاه اسیک شما بیشتر باشد سختی شبکه کمتر خواهد بود بنابراین تاریخ عرضه دستگاه‌های جدید را قبل از خرید چک کنید همچنین در زمان خرید سختی شبکه را در نظر داشته باشید. البته شما برای نصب و راه اندازی دستگاه ای سیک سختی نخواهید داشت چون راه اندازی آنها بسیار آسان و راحت است. به دلیل قدرت گرافیک بالا و کم بودن میزان مصرف برق علاقمندان می توانند با کمک دستگاه ای سیک برای کسب سود در استخراج استفاده انبوه کنند.

اولین دستگاه اسیک Antminer Z9 Mini با میزان مصرف ۳۰۰ وات برق بود که در ژوئن ۲۰۱۸ وارد بازار شد که به دلیل قابلیت هایی که داشت با استقبال مواجه شد و منجر به پایین آمدن قیمت آن تا ۸۵۰ دلار شد. شما برای استخراج اول نیاز به ریگ استخراج کارت گرافیک با تعداد کارت گرافیک های بالا که شبیه کیس کامپیوترهای خانگی هستند را دارید هر چند ریگ های استخراج آماده در بازار وجود دارند اما گاهی ماینرها با توجه به نیازشان آن را خریداری می کنند که بهتر است از تعداد کمی کارت گرافیکی قدرتمند آن هم از یک برند به جای چندین کارت ضعیف استفاده کنند.

داشتن یک CPU متوسط که به مادربرد شما متصل شود یک رم ۴GB DDR3 ، یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD و اینترنت ۲ تا ۴ مگ البته بدون قطع و وصل و مودم ساده و بادوام با کابل Ethernet برای اتصال به کارت شبکه مادر بورد نیز از دیگر نیازهای شما برای استخراج است.

در الگوریتم های مختلف هش ریت کارت های گرافیکی فرق دارد برای پیدا کردن قدرت هش کارت گرافیک خود کافی است در اینترنت جستجو کنید و به راحتی سود خود را با کمک ماشین استخراج به دست آورید. همچنین برای سوار کردن قطعات ریگ به یک شاسی که قطعات گرافیک‌ها به خوبی روی آن پیچ شوند، نیز نیاز دارید. اگر تعداد متعددی کارت گرافیک دارید بهتر است از چند پاور قدرتمند استفاده کنید زیرا کمک بزرگی برای جلوگیری از آسیب قطعات است پس روی آن حساسیت نشان دهید و حسابی درباره یک پاور خوب مشورت کنید.

در صورتی باید کل بلاک چین زی‌ کش را دانلود که می خواهید بدون پیوستن به استخرهای استخراج ماین کنید. بنابراین بهتر است برآوردی از حجم بلاک خود در آینده داشته باشید در غیر این صورت داشتن یک درایو ۱۲۰ گیگابایتی SSD کافی است همچنین به کابل های مناسب در اتصالات و کابل های PCI Express USB برای ایجاد اتصال بین گرافیک‌ها و مادربرد و یک مادر برد با اسلات‌های PCI Express نیاز دارید.

اسمبل قطعات روی مادربرد و شاسی زیاد پیچیده نیست و با کمک یک فرد حرفه ای یا دیدن فیلم های آموزشی مربوطه در یوتیوب می توانید آن را انجام دهید. ویندوز ۱۰ و سیستم عامل های ویندوز، مک و یا لینکوس برای اجرای نرم افزارهای استخراج پیشنهادات خوبی است. شما می توانید ویندوز را با فلش مموری نصب کنید و سپس کیف پول زی‌کش خود را راه اندازی کنید.

البته نسخه رسمی کیف پول زی‌ کش با توزیع دبیان لینوکس سازگار است.

از کیف پول Guarda به عنوان یکی از بهترین کیف پول‌های موجود نیز می توانید استفاده کنید این کیف پول که در پلتفرم‌های آندروید و سیستم‌های عامل ویندوز، لینوکس، مک و نسخه تحت وب عرضه شده اطلاعات مشتریان یا کلیدهای خصوصی را روی سرورهای خود ذخیره نمی‌کند و شما می توانید برای استفاده از آن به وب‌ سایت این کیف پول مراجعه کنید.

یک استخر استخراج برای استخراج زی‌ کش نیاز دارید این استخر جایی است که علاقمندان و ماینر ها کنندگان برای استخراج یک بلاک در آن جمع می شوند برای این کار شما به یک حساب کاربری در وب‌سایت www.minergate.com نیاز دارید که در این وب سایت کیف پول مخصوص به خود و نرم‌افزار ماینرگیتنیز نیز موجود است این نرم افزار با توجه به تعداد هسته‌ های کارت گرافیک و CPU، این امکان را با شما می‌دهد که تعداد هسته‌ های به‌کار گرفته‌ شده را انتخاب کنید همچنین با توجه به تجهیزات، سخت‌افزار، قیمت بازار و سخت استخراج، بهترین ارز ممکن را برای شما انتخاب می کند.

هر چند شما می توانید کار استخراج را با سیستم های خانگی انجام دهید و البته برایتان با توجه به هزینه ها بهصرفه نخواهد بود اما این کار با لپ تاپ اصلا امکان پذیر نیست زیرا صدمات جبران ناپذیری به آن خواهد زد. مساله اصلی شما کارت‌های گرافیک است زیرا دمای زیادی تولید می‌ کنند و مصرف برق بالایی دارند بنابراین شما باید به طور مداوم دمای دستگاه را چک کنید و در ایران به دلیل بالا بودن قیمت برق بهتر است از برق صنعتی سه فاز استفاده کنید.