video thumb

راه‌اندازی ابزار احراز هویت غیرمتمرکز بر روی بلاک‌ چین بیت‌ کوین توسط مایکروسافت!

مایکروسافت، اولین زیرساخت غیرمتمرکزی را با یک شرکت فناوری پیشرفته آغاز می کند که به طور مستقیم بر روی بلاک چین بیت کوین ساخته شده است.

این پروژه متن باز که یون (Ion) نامیده می ‌شود، با ساز و کار اصولی اینکه شبکه‌ ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می ‌کنند، سر و کار دارد. برای مثال، اگر شما با استفاده از فیس‌ بوک وارد Airbnb شوید، یک پروتکل با نرم ‌افزاری که اطلاعات شخصی شما را از روی پروفایل شبکه اجتماعی به ارائه‌‌دهنده خدمات خارجی ارسال می کند، در ارتباط است. در این شرایط، یون، تائیدکننده های غیرمتمرکز را مدیریت می ‌کند که یعنی این توانایی را کنترل می ‌کند تا مطمئن شود که شما کلیدهای دسترسی به این اطلاعات در اختیار دارید.

کریستوفر آلن (Christopher Allen)، از پیشکسوتان عرصه‌ی ارزهای دیجیتال و یکی از بنیان‌ گذارن کار گروه راهکارهای احراز هویت غیرمتمرکز (DID) در کنسرسیوم وب جهانی (W3C)، به کوین‌ دسک گفت که این حرکت مایکروسافت می‌تواند بر کل صنعت فناوری تاثیرگذار باشد.
آلن اظهار داشت: بسیاری از زیرساخت‌های سازمانی از محصولات مایکروسافت استفاده می‌کنند. بنابراین اگر آنها این ویژگی را با هر یک از محصولات زیرساختی خود ادغام کنند، به DID دسترسی خواهند داشت.

در حقیقت، یورک رودز (Yorke Rhodes)، مدیر برنامه تیم مهندسی بلاک چین مایکروسافت، در گفتگو با کوین‌دسک عنوان کرد که تیم مایکروسافت بیش از یک سال بر روی امضای تائیدیه و نرم‌افزار اعتبارسنجی متکی بر شبکه‌های عمومی مانند بیت کوین و اتریوم کار کرده است، اما می‌تواند عملیاتی بسیار بزرگ‌ تر از خود بلاک چین را انجام دهد.

با توجه به این واقعیت که مایکروسافت یکی از بنیان‌گذاران بنیاد احراز هویت غیرمتمرکز بود، رودز اظهار کرد:

ما در مایکروسافت سیستم‌ هایی داریم که در زمینه سازمانی به شما مجوز می‌دهد. ما فکر می‌کنیم که محصولی به نام اکتیو دایرکتوری (Active Directory) باید قادر به تشخیص احراز هویت‌های غیرمتمرکز نیز باشد.

وی افزود: محصولات زیرساختی و خدمات مرتبط با Azure از جمله محبوب‌ ترین محصولات مایکروسافت هستند. این بخش کوچک از یک مجموعه بزرگ می‌ تواند تاثیرات گسترده‌ای داشته باشد.

در همین حال، یک منبع ناشناس که در جریان پروژه مایکروسافت بود به کوین‌دسک گفت که اواخر امسال یون از شبکه آزمایشی بیت کوین بر روی شبکه اصلی آن خواهد رفت. به این ترتیب، هر فرد مشتاق فناوری می‌ تواند یک نود را اجرا کرده و از این طریق به این پروژه کمک کند.

آلن از کار گروه کنسرسیوم وب جهانی احراز هویت غیرمتمرکز اظهار داشت:

مایکروسافت می‌گوید آنها از بیت کوین نمی‌ ترسند. در واقع بیت کوین دارای ویژگی‌ های بسایر خوبی است و  ما متمایل به استفاده از این ویژگی ها هستیم، من فکر می کنم که آنها در یک مسیر درست گام برداشتند.

تفاوت بین یک سیستم احراز هویت غیرمتمرکز با زیرساخت‌ های فعلی آن است که کاربران خودشان مالک محتوا و دسترسی‌ هایشان هستند. در مورد فیس‌بوک و Airbnb، با سیستم احراز هویت غیرمتمرکز، ممکن است فیس‌بوک بتواند حساب کاربری رسانه‌ اجتماعی شما را ببندد، اما نمی‌ تواند دسترسی به تمام ابزارهایی که با استفاده از شناسه‌ی فیس‌بوک وارد آنها شده‌اید را لغو کند. علاوه بر این، تمام عکس‌های شخصی روی فیس‌بوک متعلق به کاربر، یا همان دارنده نگهدارنده احراز هویت غیرمتمرکز خواهد بود.

با این حال، ممکن است که فیس‌ بوک در برخی موارد خاص با رویکرد مایکروسافت هم‌ خوانی نداشته باشد.

منبع ناشناس دیگری به کوین‌ دسک گفت: اگرچه فیس‌ بوک برای همکاری و شرکت در پروژه احراز هویت غیرمتمرکز مایکروسافت دعوت شده بود، اما تاکنون این شرکت رسانه اجتماعی از پذیرش آن سر باز زده و به رویکرد تاریخی خود نسبت به داده‌ های کاربران ادامه داده است.

این منبع ناشناس ادامه داد: “آنها در مسیر متفاوتی قرار دارند که آن‌ قدرها هم غیرمتمرکز نیست.”

درگیری های سازمانی

وال استریت ژورنال و دیگر مجله‌ ها گزارش دادند که فیس‌ بوک قصد دارد تا یک پلتفرم پرداخت مبتنی بر ارز دیجیتال با ثبات برای شبکه‌ های اجتماعی ایجاد کند. با این حال، آلن گفت که او هیچ تلاشی از سوی فیس‌بوک برای پشتیبانی از پروژه احراز هویت غیرمتمرکز و یا تلاش‌ های جامعه W3C ندیده است. ممکن است این حرکت سبب ایجاد اختلاف در شرکت‌ هایی مانند مایکروسافت شود که چنین استانداردهایی را به عنوان رکن اصلی مدل کسب و کار خود قرار می‌ دهند.

روون هک (Rouven Heck)، مدیر بخش احراز هویت غیرمتمرکز در کانسنسیس و عضو فعال کنسرسیوم جهانی وب در گفتگو با کوین‌ دسک عنوان کرد: فیس بوک به طور قابل توجهی از بحث های جوامع صنعت فناوری در رابطه با احراز هویت غیرمتمرکز، غایب است.

اگرچه رودز عنوان کرد که او از هیچ‌ گونه ارتباطی با فیس‌  بوک آگاه نبوده، اما کاملا مشخص است که بین اهداف دو شرکت برای استفاده از فناوری بلاک چین اختلاف نظر وجود دارد.

وی افزود: سیاست‌ های فیس‌ بوک با حریم خصوصی کاربران در تضاد کامل است. مدل کسب و کار آنها بر اساس این واقعیت است که می‌ توانند از اطلاعات خصوصی شما کسب درآمد کنند.

علاوه بر این، هفته گذشته، کمیسیون بانکداری مجلس سنای ایالات متحده نامه‌ای به فیس‌بوک نوشت که در آن، نگرانی های خود را در خصوص پروژه‌ی ارز دیجیتال این شرکت تحت عنوان “پروژه‌ی لیبرا” و نحوه‌ی برخورد آن با داده های مالی افراد، ابراز کرد. پس از انتشار گزارش آن، جزئیات اندکی در رابطه با لیبرا به اشتراک گذاشته شده است.

آلن در گذشته گفته بود که فیس‌بوک تنها بخشی از پروتکل‌‌ هایی که اشتراک داده‌ها را به روشی اختصاصی و به گونه‌ای که تنها برای خودش منفعت داشته باشد، به اجرا درآورده است.

با توجه به رویکردی که غول رسانه‌ های اجتماعی نسبت به سیستم‌های بلاک چین اتخاذ کرده است، سخنگوی فیس‌بوک به کوین‌دسک گفت:

مانند بسیاری از شرکت‌های دیگر، فیس‌ بوک به دنبال راه‌ هایی برای بهره بردن از قدرت فناوری بلاک چین است. این تیم کوچک جدید در حال بررسی کاربردهای مختلف است. ما چیزی بیشتر از این برای به اشتراک گذاشتن نداریم.

سرمایه داری اخلاق مدار

در مقابل این اتهامات که فیس بوک با پروژه ‌اش، جهت‌ گیری متفاوتی را اتخاذ کرده است، کانسنسیس و مایکروسافت در تلاش هستند تا طرح‌ های نوآورانه متن ‌باز را به عنوان پایه‌ های اصلی مدل‌های کسب و کار خود در نظر بگیرند.

هک عنوان کرد: اگر ما بتوانیم استانداردهای خاصی را ایجاد کنیم، به ساخت سریع ‌تر سیستم کمک خواهیم کرد و این برای همه ما مفید است. همه محصولات مختلفی که ما داریم در فضای این صنعت مفید هستند و بر مبنای مصارف اختصاصی ساخته نشده ‌اند.

رودز با این رویکرد موافق است و عنوان کرد که درگیر شدن با اکوسیستم متن باز در جهت اهداف تجاری مایکروسافت است. وی افزود: فلسفه مالکیت مصرف‌ کننده و مشتری‌مداری از اصول بنیادی طراحی نرم‌ افزار مایکروسافت می باشند.

آلن گفت: امیدوار است که احساس مسئولیت عمومی همچنان به عنوان یک مزیت رقابتی تلقی شود. به ویژه در شرایطی که مایکروسافت آژور و خدمات وب آمازون برای سهم بازار ابری در رقابت تنگاتنگی قرار دارند.

آلن گفت: شما می‌توانید به وسیله مایکروسافت آژور سرویسی که بر روی میزبان ابری است، داشته باشید، اما این سرویس کاملا امن است، زیرا همه چیز در آن با کلیدهای شما که تحت کنترل شماست، رمزگذاری می شود، حتی اگر در ابر باشد.

به نظر رودز، آزمایش های فعلی که با فناوری بلاک چین اتفاق می ‌افتد قابل مقایسه با انتشار ویندوز ۹۵ مایکروسافت در دهه ‌های گذشته است؛ که به رونق استفاده گسترده اینترنت از طریق سیستم عامل مبتنی بر مصرف ‌کننده کمک کرد.

رودز در مورد اینترنت پیش از ویندوز ۹۵ گفت: پشته ‌‌های شبکه برای ورود به شبکه‌ های موجود بسیار وابسته بودند. من فکر می کنم که یون نیز به همین شکل اهمیت زیادی دارد.