video thumb

بلاک چین چگونه می تواند از سرقت هویتی جلوگیری نماید (بخش دوم)

بلاک چین منبع اطلاعاتی قابل اطمینانی ارائه می دهد که به وسیله آن، عوامل متعدد این اکوسیستم می توانند از طریق آن اطلاعات را تایید کنند. بنابراین اعتبار هویت دیجیتال و موارد مربوط به آن کاملاً قابل اطمینان خواهد بود.

با استفاده از بلاک چین قطعات هویت دیجیتال مانند تاریخ تولد، شماره تامین اجتماعی (SSN) یا آدرس که یک جاعل ممکن است برای استفاده از آن دست به جعل بزند به سرعت و به صورت اتوماتیک شناسایی شده و بنابراین تراکنش تا زمانی که پروسه تایید دو مرحله ای انجام نشود یا از طرف یک انسان مورد بررسی قرار نگیرد، قابل انجام نخواهد بود.

 

جعل هویت بدون کارت

شاید شایع‌ ترین شکل جعل، از زمان ارائه انبوه کارت‌های EMV (یوروپی، مستر کارت و ویزا) در ایالات متحده، روش سرقت شماره کارت، تاریخ انقضا و شماره CVV باشد تا جاعل بدون اطلاع صاحب کارت و بدون هیچ مانعی و بدون آنکه تایید هویتی صورت گیرد، به صورت آنلاین بتواند به استفاده از مبالغ کارت مربوطه بپردازد.

در صورتی که کارت‌های اعتباری به اولویت های دیجیتال متصل شوند و همه خرید های آنلاین از بلاک چین عبور کنند و تمام تراکنش ها پس از تایید هویت فرد صورت بگیرد، نه تنها تمام خرید ها به صورت قانونی و با تأیید خریدار اصلی صورت می گیرد بلکه گزارشی تکمیلی به دست می آید که بر اساس آن، الگوی ثابتی تهیه شده و ریسک جعل های آینده را کاهش داده و در مراحل بعدی هرگاه که استفاده از بلاک چین لازم باشد، تایید هویت را به صورت نامحسوس انجام می دهد. در مقابل فروشندگان آنلاین نیز می توانند به شناسایی هویت مشتریان خود از طریق سیستم های جهانی تایید هویت بپردازند و دیگر مشتریان احتیاجی به تأیید هویت دوباره خود در اکانت های مختلف ندارند. در یک دنیای ایده آل، تراکنش های پرداختی به آسانی تایید هویت مشتری، توسط فروشندگان انجام می شود.

 

جعل هویت مالیاتی

در طول فصل پرداخت مالیات، همیشه این تهدید وجود دارد که جاعلان بتوانند از طریق جعل، کاری کنند که مبلغ پرداختی مالیات شخصی به حساب آنها واریز شود (این حساب نیز معمولاً یک حساب جعلی می باشد) و مبالغ جمع آوری شده را قبل از آنکه پرداخت کننده مالیات متوجه شود صاحب می‌شوند. این اتفاق تقریبا هر سال رخ می دهد. در صورتی که سرویس دریافت مالیات، می‌توانست از سیستم تایید هویت دیجیتالی بلاک چین استفاده کند که در آن کارمندان و هویت فرد پرداخت کننده مورد تایید قرار می گرفتند و مالیات هر سال پس از تایید هویت توسط سیستم بلاک چین دریافت می‌شد تا این مشکلات به وجود نیاید.

این نکته را نیز نباید فراموش کنیم که انجام چنین کارهایی به همکاری، نوآوری و ابتکار عمل بین صنایع و ارائه دهندگان تکنولوژی بستگی دارد تا هر گونه سناریو را از واقعیت تشخیص دهند. با این حال نه تنها بلاک چین می‌تواند از چنین جعل ‌هایی جلوگیری کند بلکه می‌تواند امنیت هر سازمان دولتی، بانک ها، ارائه دهندگان کارت های اعتباری و سرویس‌های دریافت مالیات را به وسیله حذف واسطه ها و نگهداری اطلاعات و نهایتاً تایید هویت دیجیتال، نیز تامین نماید. این همان وظیفه ای است که کاملا با بلاک چین هماهنگی دارد و می‌تواند راه حلی برای حمایت و حفاظت از هویت ‌های باارزش ما باشد.