video thumb

بیت کوین چگونه مردم را در خود جذب می‌ کند؟ (قسمت اول)

بیت کوین (Bitcoin)از نظر افراد مختلف، متفاوت است. هر معنایی که برای شما داشته باشد، مفهومی با اتکا به خود و چندوجهی است. در بطن بیت کوین، ایده های زیادی نهفته است و ممکن است برخی یا همه آنها برای شما جالب باشند.

ارزجو: اختراع بیت کوین و بلاک چین آن، که بسیار زیاد مورد سوء تعبیر قرار گرفت، بسیاری از پروژه ها شبکه ها و جوامع را در بر گرفته است. برخی از این شبکه ها در رقابت مستقیم با بلاک چین هستند که باعث شده بحث‌ ها و جدل‌ های ‏پایان ناپذیری رخ دهد. ریشه این درگیری ها طبیعت ایدئولوژیک دارد: عدم توافق درباره اینکه دنیا چگونه است و چگونه باید باشد، عدم توافق ایده ها.

در ادامه برای توضیح برخی از دلایل پشت این چندقطبی شدن تلاش می‌کنیم و سعی داریم دینامیک های موجود را با جزئیات بیشتر توضیح داده و بگوییم که چرا تعداد زیادی از مردم به سمت بیت کوین جذب می شوند.

 

-داگلاس آدامز (Douglas Adams): «در روشی که هر کدام از ما دنیا را می بینیم تفاوت ‌های زیادی وجود دارد. این باورها که ما در قعر جاذبه زمین و در سطحی از این سیاره که با گاز پر شده زندگی می‌کنیم و به دور گلوله ای از آتش می‌ چرخیم که ۹۰ میلیون مایل از ما فاصله دارد، و فکر می‌کنیم که تمام این‌ ها طبیعی و نرمال است، نشان دهنده آن است که تا چه حد دیدگاه‌ های ما می تواند دور از واقعیت باشند، ولی ما کارهای زیادی در طول تاریخ انجام داده ایم تا بتوانیم به آرامی این باور های اشتباه را تغییر دهیم.»

بیت کوین

توافق بر روی برخی از ایده ها

هدف شبکه بیت کوین رسیدن به توافق کلی بر روی وضعیت این سیستم می باشد. نوآوری بیت کوین در به کار گرفتن هزینه‌های نامتناهی برای رسیدن به یک اجماع جهانی بدون نیاز به تکیه بر مقامات مرکزی می باشد.

بیت کوین را می ‌توانید به عنوان یک بازی که هر شخصی می ‌تواند به آن وارد شود در نظر بگیریم. همانند تمام بازی ها، تنها می توانیم هنگامی بازی کنیم که قوانینی برای این بازی در نظر گرفته شود که کاملا لازم الاجرا باشند. در غیر این صورت این بازی دیگر قابل انجام نیست و تبدیل به آشوب می شود.

 

– در کتاب نقشه معنی (maps of meaning) آمده: «قبل از اینکه بتوانیم هر بازی را انجام دهیم، باید قوانین آن از قبل تصویب شده باشند، قبل از آنکه بازی را شروع کنیم این قوانین باید به خوبی لازم الاجرا باشند. تمام کسانی که قوانین را می شناسند و آنها را قبول کرده اند می توانند در این بازی شرکت کنند و هیچ و بحث و جدلی بر سر قوانین رخ نمی دهد. این مسئله باعث می شود که وضعیت صلح آمیز ثابتی برقرار شود و باعث گردد که بازی به خوبی پیش برود. البته در تمام موارد ممکن است یک بازی بهتر، بتواند این بازی را از میدان به در کند.»

قوانین توافقی بیت کوین این‌ ها هستند:

تعدادی ایده که تبدیل به قوانین تدوین شده گشته و توسط نود هایی بر روی شبکه فعال شده ‌اند‏. تغییر دادن این هسته ایده ها بستگی به تغییر ماهیت بیت کوین و طبیعت غیرمتمرکز این شبکه دارد که تغییر آن بسیار دشوار است. هیچ‌ گونه مقام مرکزی برای اجرای تغییرات وجود ندارد و لازم الاجرا کردن ایده های جدید غیر ممکن به نظر می رسد. هر کسی که این قوانین را تغییر دهد حتی اگر تصور کند که این تغییرات باعث بهتر شدن شرایط می گردد در واقع بازی جدیدی را آغاز کرده است و تنها کسانی که با او همراه می شوند در این بازی شرکت دارند.

همانطور که ایجاد کننده بیت کوین گفته است طبیعت بیت کوین طوری است که هنگامی که اولین ورژن آن ایجاد شد، طرح مرکزی آن برای تمام طول مدت عمر بیت کوین یکسان باقی خواهد ماند.

بدون شک ساتوشی در هنگام ایجاد بیت کوین، ایده های خاصی در ذهن خود داشته است. بسیاری از این ایده ها در نوشته های او انعکاس داده شده ‌اند‏ و حتی در بلاک چین نیز قابل مشاهده هستند. مهم‌ تر از همه اینکه ایده مرکزی قوانین توافقی بیت کوین این موارد را در بر می گیرد:

– مقدار ثابت

– نقطه مرکزی شکست شناخته شده

– بدون احتمال سانسور یا مصادره

– هر کسی می تواند در هر زمانی همه چیز را تعیین اعتبار کند

 

این مجموعه از ایده ها به صورت قوانین این شبکه ارائه شده و می توانید با به کار بردن آنها در این شبکه به کار بپردازید. در واقع شبکه ای مانند بیت کوین، قراردادی اجتماعی در نرم افزار خود ایجاد می کند: ایده هایی که به وسیله همه افراد مشترک در این شبکه به اشتراک گذاشته می شوند.

بیت کوین صدای ارزجو

گسترش ایده ها

تمام چیز های بزرگ از قدم های کوچک آغاز می شوند و بیت کوین نیز در این مورد استثنا نبوده است. در هنگام شروع تنها یک نود، یک قطعه سخت افزاری، یک فرد و یک تعداد ایده وجود داشت. ۳۱ اکتبر سال ۲۰۰۸ دستور العمل بیت کوین منتشر شد. دو ماه بعد در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ یک بلوک اولیه ایجاد شد.

 

-ایجاد شبکه بیت کوین: «تاریخ سوم ژانویه ۲۰۰۹ یک تعهد دیگر برای بانک‌ ها»

تنها ۲ روز طول کشید که دومین فرد به این شبکه بپیوندد. هال فینی (Hal Finney) نرم افزار را دانلود کرد و به نود ساتوشی متصل شد و شبکه بیت کوین به وجود آمد. به زودی افراد دیگری نیز با این پدیده آشنا شدند. نرم افزار را دانلود کردند و نود های خودشان را برای افزودن به شبکه فعال کردند. بقیه آنچه که اتفاق افتاد تاریخچه بیت کوین را تشکیل داده است.

شبکه بیت کوین یک تشکیلات کاملاً پیچیده است. تشکیل دهندگان این شبکه که بخشی از آن تکنولوژی و بخش بیولوژی می باشد که توضیح و فهم آن را کمی مشکل ساخته است. گرچه چیزی که می گویم نمی تواند توضیح کاملی برای این سیستم باشد ولی فکر می کنم تمرکز بر روی برخی از آموزش بخش های جزئی آن می تواند مفید واقع شود. به طور خاص، من می خواهم بر روی چهار بخش زیر تمرکز داشته باشم: ایده ها، افراد، کد و نود ها.

 

مواد تشکیل دهنده بیت کوین: دو بخش نرم افزار، دو بخش سخت افزار.

در لایه فیزیکی، این شبکه از نودهای به هم پیوسته تشکیل شده است. قوانین توافقی بیت کوین در نرم افزار آن پنهان هستند، یعنی کدی که بر روی نودها قرار داده شده است. نهایتاً افراد هستند که انتخاب می کنند از کدام نرم افزار استفاده کنند. انتخابی که با توجه به ایده هایی که در ذهن دارند آن را عملی می‌ کنند.

امکان راه‌اندازی نودهای تنظیم شده توسط خود افراد، بخشی از دلایلی است که چرا تغییر قوانین توافقی بیت کوین، بسیار دشوار می باشد. همانطور که در بالا توضیح داده شد، هیچ مقام مرکزی یا مرجعی برای مراجعه وجود ندارد. تغییرات باید به صورت داوطلبانه تمام تاییدات انجام شود. افراد آزاد هستند که هر ورژنی از نرم افزار را که می‌خواهند به کار بگیرند که با توجه به شرایط شخصی خود، نرم افزار مورد نظر را انتخاب می کنند.

بر اساس آنچه در دستور العمل گفته شده، بیت کوین سیستمی است که به جای اعتبار بر اساس رمزنگاری به اجرا گذاشته شده است. فرض بر این است که شما خودتان مقام مسئول هستید و باید همه چیز را به تنهایی برای خودتان مورد بررسی قرار داده و تایید کنید. از اینجاست که توافق به وجود می‌آید.

– فرانک می‌یر (Frank Meyer) در دفاع از آزادی: «آزادی انسان را با مسئولیت های خود در قبال اعمال آزادانه اش، رو در رو و مستقیم قرار می دهد.»

وقتی توافق بر روی شبکه انجام شد، قیمت ‌ها معنا و مفهوم پیدا می‌ کنند. بیت کوین یا هر نوع پول دیگر، به این علت قیمت و ارزش پیدا می‌ کند که مردم قانع شوند از آن استفاده کنند.

در مورد بیت کوین، این روند حدوداً ۵۰۰ روز به طول انجامید. هنگامی که شبکه هنوز به معروفیت نرسیده بود، بیت کوین ها هیچ گونه ارزشی نداشتند. فقط افراد کنجکاو شروع به استخراج بیت کوین ها کرده و آنها را برای یکدیگر می‌فرستادند یا دریافت می‌کردند. با این حال هنگامی که لاسزو (Laszo) ده هزار بیت کوین را در ازای دو پیتزا پرداخت کرد، قیمت بیت کوین از صفر به یک دلار رسیده بود. در فاصله کوتاهی این شبکه ارزش خود را پیدا کرد.

از آن زمان تا به حال لوپ بازدهی ایده – ارزش به کار رفته است:

– ایده های بیت کوین -گزاره ارزش آن- مردم را به خود جذب می‌ کند

-مردم به طور آزادانه انتخاب می کنند که از کدام کد استفاده کنند

– کد های انتخابی بر روی نود های شخصی اجرا می شوند تا عملکردهای خاصی را موجب گردند

– نودها به شبکه متصل می شوند و با افرادی که هم ایده آنها هستند، ارتباط برقرار می‌ کنند

– شبکه به توافق در مورد این مسئله می رسد که چه چیزی متعلق به چه کسی می باشد

– در عوض، ارزش بیت کوین، باعث ضمانت اجرای قوانینی می شود که ایده های اولیه آن ها را وضع کرده اند: تجسم معادله ارزش.

 

چرخه بازدهی ایده – ارزش

چرخه بازدهی ایده ارزش اجرای ایده هایی است که در حین انجام آنها، ارزشی تولید می شود و این مکانیسمی است که باعث جذابیت بیت کوین شده است. همه چیز در این دوره به روی چیزهای دیگر تاثیر می گذارد و اهمیتی ندارد که نرم افزار، سخت افزار یا خیس افزار (wetware) باشد. این چرخه همان چیزی است که مردم را به خود جذب می کند و از آنجایی که هسته مرکزی ایده های بیت کوین به صورت مجازی تنظیم شده است تاثیرات جالبی بر روی نظرات مردم می گذارد.

 

مرکز ثقل بیت کوین

همانطور که در بالا گفتیم بیت کوین نرم افزاری است که بر اساس ایده هایی شکل گرفته و شبکه ای خود مرکز را تشکیل داده است. نتیجه یک شبکه ایده‌ گرایانه آن است که افرادی خود مرکز بین را نیز به خود جلب می کند.

قابل بحث است که کاربران اولیه بیت کوین همگی دارای نظریات مشابه ایده مرکزی بیت کوین بودند. همانطور که دن هلد (Dan Held) در کتاب ایجاد بیت کوین (Planting Bitcoin) می‌ گوید، ساتوشی با دقت گروه اولیه را انتخاب کرد که شامل رمزنگاران و وبگردها بودند که بخش های تکنیکی تشکیل دهنده بیت کوین را می‌فهمیدند.

مسیر های زیادی وجود دارد که می تواند شما را جذب بیت کوین کند: ممکن است به رمزنگاری، امنیت اطلاعات یا فنّاوری ‌های مالی، علاقه داشته باشید. ممکن است عقاید خاص سیاسی یا اقتصادی داشته باشید. ممکن است علاقه ‌مند به طلا، علاقه ‌مند به آزادی بیان یا دلال باشید. ممکن است وضعیتی پیش آمده باشد که مجبور به استفاده از بیت کوین شده باشید. به هر علتی که در ابتدا با بیت کوین ارتباط برقرار کرده باشید، احتمال زیادی وجود دارد که جذب آن شده باشید. ساتوشی بر روی این جاذبه چند جانبه بیت کوین در یکی از ایمیل‌های خود اشاره می کند.

-ساتوشی ناکاموتو: «از لحاظ آزادی شناسی بسیار جالب است اگر بتوانیم به درستی به توضیح بیت کوین بپردازیم. من در کد نویسی تخصص بیشتری دارم تا بازی با کلمات.»

یکی از راه‌های بررسی این مسئله، توسط دورنمایی از ایده‌ها است. از آنجایی که تعداد ایده های قابل ذکر اساساً بی نهایت است باید روی تعداد محدودی از آنها تمرکز پیدا کنیم. و از آنجایی که در حال صحبت کردن در مورد بیت کوین هستیم، بر روی ایده هایی تمرکز می‌کنیم که در مورد چیستی بیت کوین بحث می کنند.