video thumb

امسال نزدیک به یک میلیارد دلار ارز دیجیتال توسط هکرها به سرقت رفته است

از دست دادن ارز دیجیتال در اثر هک به سرعت در حال افزایش است و بر اساس گزارش جدید، امسال حدود یک میلیارد دلار ارز دیجیتال، سرقت شده است.

ارزحو : بر اساس گزارشی جدید از شرکت امنیت بلاک چین سایفرتریس (CipherTrace) در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸ ۲۷ میلیون دلار از ارزهای دیجیتال و دیگر پلتفرم‌ها را سرقت کرده‌اند. گزارشی با عنوان «ارز دیجیتال بر ضد پولشویی ۲۰۱۸» عنوان می‌کند که مقادیر سرقت شده در اثر هک سه و نیم برابر بالاتر از مقادیری هستند که در سال ۲۰۱۷ با این روش به سرقت رفتند (۲۶۶ میلیون دلار). سایفرتریس پیش بینی کرده که مقدار کل این سرقت‌ها در پایان سال ۲۰۱۸ به یک میلیارد دلار خواهد رسید.

مهم‌ترین سرقت ارزهای دیجیتال به وسیله هکرها در سال ۲۰۱۸ مربوط به شرکت تجاری ژاپنی کوین چک (Coincheck) بود که معادل ۵۳۰ میلیون دلار ارز دیجیتال از این شرکت به سرقت رفت. دیگر سرقت‌های ارزهای دیجیتال مانند سرقت از شرکت ایتالیایی بیت ‌گریل (BitGrail) به مبلغ ۱۹۵ میلیون دلار، سرقت از شرکت ژاپنی Zaif به مبلغ ۶۰ میلیون دلار و هک شرکت کره جنوبی کوین ریل (Coinrail) به مبلغ بیش از ۴۰ میلیون دلار و شرکت بیت هامپ Bithumb به مبلغ ۲۳ میلیون دلار و شرکت گت (Geth) که از ارز مجازی اتریوم (Ethereum) استفاده می‌کرد به مبلغ ۲۳ میلیون دلار مورد سرقت قرار گرفتند.

با اینکه بزرگ‌ترین حملات هکران در این گزارش، مورد توجه قرار گرفتند، این گزارش افزایش تعداد سرقت‌های کوچک‌تر را در مبالغ ۲۰ تا ۶۰ میلیون دلاری نشان می‌دهد که به طور کلی مبلغی معادل ۱۶۶ میلیون دلار را در گزارش یک چهارم دوم امسال شامل شده است.

این گزارش می‌نویسد: این اطلاعات نشان می‌دهد که الگویی از سرقت‌های کوچک‌تر به صورت منظم و برنامه ریزی شده از طرف سارقان سایبری حرفه‌ای انجام می‌شود که هک‌ها را در سطح مبادلات و در پلتفرم‌ها و همچنین به وسیله کارکنانی که در این شرکت‌ها کار می‌کنند، به انجام می‌رساند.

NANO ارزهای دیجیتال

بر اساس گزارش‌ها، برخی هک‌های دیگر مانند فیشینگ کوین هوردر CoinHoarder ۵۰ میلیون دلار را به سرقت بردند. سایفرتریس گفته است که اگر این مبلغ تأیید شد، آن را هم در گزارش سالیانه ۲۰۱۸ خواهد گنجاند. این شرکت همچنین گفته است که یک هک بالای ۶۰ میلیون دلار نیز وجود دارد که تا به حال به صورت عمومی گزارش نشده است.

سایفرتریس همچنین فاش کرده است که ۹۷ درصد پرداخت‌های مستقیم بیت کوین از طرف خلافکاران به صرافی‌های کشورهایی وارد می‌شود که از لحاظ مبارزه با پولشویی دارای قوانین مناسبی نیستند و در این پروسه مقدار قابل توجهی بیت کوین یعنی حدود ۳۸۰ هزار بیت کوین یا دو و نیم میلیارد دلار، مورد پولشویی قرار گرفته است.

به گفته این گزارش، برخی از دولت‌های سراسر دنیا قوانین سفت و سخت‌تری برای مبارزه با این سرقت‌ها در نظر گرفته‌اند و برخی از دولت‌های دیگر در تدارک برای وضع قوانین محکم‌تری در ارتباط با ارز دیجیتال تا پایان امسال هستند.

دیو جیوانز (Dave Jevans) مدیرعامل شرکت سایبر تریس CypherTrace در کنفرانس مطبوعاتی می‌گوید: «کشورهای مختلف در حال رقابت برای قانونگذاری در مورد ارز دیجیتال هستند تا بتوانند در این رابطه به منابع قابل اعتمادی تبدیل شوند و اقتصاد خود را رشد دهند. خواهیم دید که فرصت پولشویی به وسیله ارزهای دیجیتال به طور عمده‌ای در ۱۸ ماه آینده که قوانین و مقررات ارزهای دیجیتال تدوین خواهد شد در سطح جهان کاهش می‌یابد.»

طبق گزارش کوین دسک CoinDesk شرکت تک بیورو Tech Bureau که حامی شرکت زیف Zaif است برنامه‌ای جدید برای تشویق کاربران برای استفاده از خدمات این شرکت، پس از هک بزرگی که در ماه گذشته بر روی این شرکت انجام شد، دارد.

همچنین در گزارش کوین دسک ذکر شده است که گروه باکور Bancor تصمیم به بلوکه کردن نقل و انتقال دو و نیم میلیون دلار از اوراق بهادار بی‌ان‌تیBNT (معادل ۱۰ میلیون دلار) خود را دارند که میزان ضرر آنها را به ۱۳ و نیم میلیون دلار کاهش خواهد داد.