video thumb

ارثیه بیت کوین: پس از مرگ چه اتفاقی برای ارزهای دیجیتال شما می‌افتد؟

سایمون گلدرینگ (Simon Goldring) وکیل و یکی از شرکای شرکت انگلیسی مک ‌درموت ویل و انری (McDermott will and Emery) مقاله را در نشریه نشنال لا ریوو (national law review) در این هفته نوشته است و در مورد عملکرد ارز های دیجیتال و بیت کوین به عنوان ارثیه صحبت کرده است. با اینکه این وکیل متخصص ارزهای دیجیتال نیست با این حال توصیه های خوبی را در مورد اینکه چطور ارز های دیجیتال را پس از آنکه از دنیا رفتیم به دیگران منتقل کنیم، ارائه می دهد.

ارزجو: قوانین ارثیه در انگلستان شامل ارزهای دیجیتال نیز می شود. او اشاره می ‌کند که حداقل در بریتانیا ارز های دیجیتالی که به ارث می رسند شامل مالیات می گردند. این به آن معنا است که اگر یکی از بستگان شما از طرف شما ارز دیجیتال را به عنوان ارثیه دریافت کند، ملزم به پرداخت مالیات آن خواهد بود که البته اگر ارزهای دیجیتال به بالاترین قیمت های خود برسند، این مسئله می تواند مشکل ساز باشد.

برخی راه حل ‌های خلاقانه وجود دارند که برخی اشکال پولشویی در بر می گیرند که باعث شود مقدار کمتری مالیات مجبور باشید بپردازید. ولی نهایتاً درسی که می ‌گیریم این است که اگر ارز دیجیتال داشته باشید، پس از مرگ، دولت همانند دیگر املاک، بخشی از آن را تصاحب خواهد کرد. سکه های خصوصی یکی از راه ‌هایی است که می‌ توانید قسر در بروید، ولی نهایتاً بستگی به خود فرد دارد که بهترین کار برای انجام چیست. گولدرینگ می‌ نویسد:

«بهترین توصیه استفاده از روش‌ های قدیمی است، پیشگیری بهتر از درمان است. بهتر است به جای ذکر کردن این مقادیر در وصیت‌نامه، به صورت خصوصی نامه هایی را برای فرد مورد نظر بفرستید و جزییات را ذکر کنید و راه دسترسی به ارزهای دیجیتال را بگویید و یا کلید اختصاصی به کیف پول ارز دیجیتال خود را به او واگذار کنید.

عدم فعالیت می ‌تواند عامل نشان‌ دهنده تغییرات باشد. برخی از پلتفرم‌ها دارای برنامه‌های خاص اندازه‌گیری میزان فعالیت (API) هستند. کاربران می‌ توانند تعیین کنند که پس از مدتی عدم فعالیت، مثلا سه سال، دارایی‌ های آنها به شخص خاص دیگری منتقل شود.

هال فینی (Hal Finney) کلیدهای اختصاصی کیف پول بیت کوین خود را در گاو صندوقی گذاشته تا هنگامی که از دنیا رفت، خانواده‌اش بتوانند به آن دسترسی پیدا کنند. او در این باره نوشته است:

«این مباحث در مورد ارثیه بیت کوین بیشتر شبیه یک ارثیه علمی است. کلید خصوصی بیت کوین های من، در گاوصندوق خصوصی ما قرار گرفته و پسر و دخترم کاملاً به تکنولوژی مسلط هستند. فکر می ‌کنم همین برای امنیت اموالم کافی است. و از ارثیه‌ای که می ‌گذارم، راضی هستم.»

بهترین روش به ارث گذاشتن ارزهای دیجیتال چیست؟

با استفاده از کیف پول سخت افزاری یا کاغذی، یا دیگر روش‌ های نگهداری کلید اختصاصی، می‌ توانید مطمئن باشید که خانواده‌تان به آن دسترسی پیدا می‌ کنند. ممکن است روش‌ های قانونی مثل ارث گذاشتن کامپیوتر شخصی تان، نیز برای دسترسی خانواده شما به ارثیه ارز دیجیتالتان وجود داشته باشد که آنها را از شر پرداخت مالیات، خلاص کند. نهایتاً هر نوع استراتژی، بستگی به خود فرد دارد.

همانطور که گولدینگ می‌ گوید: «مهم است که اولین قدم ‌ها را با احتیاط بردارید تا هنگامی که احتیاج به دسترسی به ارز دیجیتال هست، به راحتی آنها را به دست آورید، مثلا موارد مربوط به آن را در وصیت‌نامه ذکر کنید یا اطلاعات را به صورت نامه، به شخص مورد نظر برسانید که این روش، این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. با اینکه صرافی ‌ها این روزها شروع به استفاده از بلاک چین برای جلوگیری از به هدر رفتن توکن ‌های گمشده کرده‌اند، ولی بهترین استراتژی همین است که صاحبان این توکن ‌ها ریسک پذیری را کنار گذاشته و مطمئن شوند که ارز دیجیتال آنها، توسط افرادی که خودشان می‌ خواهند، تصاحب خواهد شد.»

خیلی از ما در زمان حال زندگی می ‌کنیم ولی اگر قبول داشته باشیم که بیت کوین ماندگار است، منطقی است که فکر کنیم بعد از مرگ ما نیز بلاک چین به کار خود ادامه خواهد داد. نسل‌ های آینده، می‌ توانند پس از مرگ والدینشان، از ارثیه آنها استفاده کنند. فیس ‌بوک نهایتاً، باید راهی پیدا کند که به خویشاوندان اجازه دهد اکانت ‌های اعضای فوت شده خانواده خود را ببندند. کمپانی‌ های بیت کوین، نیز باید شروع به ارائه راه‌ حل ‌هایی برای مشکل ارثیه کنند.