video thumb

نبرد جدید بر سر قیمت در استخراج بیت کوین

همانطور که قیمت بیت کوین افزایش پیدا می ‌کند، استفاده ابزار دست دوم استخراج بیت کوین باعث سوددهی بیشتر می شود

ارزجو: قیمت ابزارهای استخراج دست دوم در هفته های اخیر تقریباً دو برابر شده و به ۲۵۰-۳۲۰ دلار در ازای یک بیتمین انتماینر (bitmain antminer) رسیده است. حدوداً عددی بین ۲۲۰ هزار تا ۷۰۰ هزار واحد استخراج در این تابستان به صورت آنلاین شروع به کار می‌کنند. مدل های جدیدتر قدرتمندتر تا ماه ها در دسترس نخواهد بود و مدت طولانی تری طول خواهد کشید تا هزینه خرید خود را جبران کنند.

قیمت ابزار دست دوم استخراج ارزهای دیجیتال در چین در هفته‌های گذشته حدود دو برابر شده زیرا قیمت بیت کوین ناگهان در هفته‌های اخیر افزایش پیدا کرده است.

سیر صعودی که در اواسط آوریل در بازار ایجاد شد، باعث شده که این دستگاه ها برای استفاده، به صرفه تر باشد. بر اساس شرکت دیتای بلاکچین توکن‌ اینسایت (TokenInsight)، از تاریخ ۸ آوریل سرمایه گذاری در زمینه انواع وسایل مورد نیاز برای استخراج ارزهای دیجیتال، تقریباً ۲۰۰ تا ۳۵۰ روز طول می ‌کشد تا به بازدهی کامل برسد، و قیمتی که در قبال آنها پرداخت شده به وسیله استخراج بیت کوین جبران کند.

ولی صعود بیت کوین از قیمت ۴۰۰۰ دلار در اوایل آوریل به قیمت ۵۰۰۰ دلار توانسته جبران قیمت خرید ابزار را سریع ‌تر ممکن سازد (بر اساس تقسیم قیمت دستگاه استخراج بر تعداد روزهای سوددهی) و این میزان برای چند مدل دسته دوم حدوداً کمتر از ۲۰۰ روز خواهد شد.

مایکل ژونگ (Michael Zhong) یک تجزیه و تحلیلگر استخراج در شرکت توکن ‌اینسایت می‌ گوید: «از هنگامی که دوره جبران قیمت خرید به کمتر از ۲۰۰ روز رسیده، باعث شده که استخراج کنندگان زیادی به این نتیجه برسند که فرصت خوبی است. این مسئله باعث شده است که آنها به سراغ خرید دستگاه های دست دوم استخراج بروند و همین مسئله باعث افزایش قیمت این دستگاه ها شده و دوباره تعداد روزهای جبران قیمت خرید را به بیش از ۲۰۰ روز می رساند.»

این تغییرات بازار بر روی کار تاجرانی مانند داریوش شریف سامانی، یک استخراج کننده مستقل که دستگاه هایی در چین دارد و به خرید و فروش ابزار استخراج می پردازد، تأثیراتی داشته باشد. او به کوین ‌دسک (CoinDesk) گفت که در ماه مارس شروع به خرید واحدهای انتماینر S9 با قیمت ۱۴۰ دلار کرد. این دستگاه ها که به وسیله کمپانی بزرگی مانند بیتمن ساخته شده‌اند می ‌توانند محاسبات را با سرعت ۱۴ تراهش در ثانیه (TH/S) انجام دهند.

از آن زمان قیمت همان ماشین به چیزی کمتر از ۲۵۰ دلار رسیده و باید ۲۸۰ دلار برای خرید نسخه جدید انتماینر S9 که می تواند محاسبات را با سرعت ۱۴/۵ TH/s انجام دهد پرداخت کرد، در حالی که برخی خواستار یونیت‌ های با قیمت ۳۲۵ شده‌اند. این واحدها می ‌توانند سرعتی معادل ۲۲ تراهش داشته باشند.

در صورت ادامه افزایش قیمت ها، خرید ابزار استخراج می ‌تواند برای بسیاری از افراد غیر ممکن شود. سامانی در این مورد به کوین دسک گفت:

«هیچ کس به غیر از تعدادی از مزرعه های استخراج با پشتوانه مالی مناسب تمایلی نخواهد داشت که سخت افزارهای جدید را که در هر ثانیه ۲۳ تراهش سرعت محاسباتی دارند خریداری نمایند.»

بیت کوین ارزهای دیجیتال

آیا موجودی کالا تمام شده؟

برخی از عمده فروش‌ های ابزار استخراج به سامانی گفته‌اند که برخی از مدل های آن ها به طور کامل به فروش رفته و تمام شده است.

او گفت: «اولین بار بود که در این ماه شخصی به من گفت که برخی از مدل های دستگاه های آنها کاملاً به فروش رفته و تمام شده است که من تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودم.»

البته او به این مسئله نیز مشکوک است که شاید عمده فروش‌ ها حقیقت را نمی‌گفتند.

سامانی در این مورد می گوید: «برخی منتظر هستند که رقابت بر سر به دست آوردن این مدل ها آغاز شود. ممکن است که بسیاری از استخراج کنندگان که به طور شخصی کار می کنند خواهان خرید این مدل ها باشند.»

ژونگ از شرکت توکن ‌سایت نیز این نظر را تائید می ‌کند و اضافه می ‌کند که معمولاً عمده فروش‌ های این وسایل و ابزار و فروشندگان ابزار دست دوم به دنبال به دست آوردن سود بیشتر هستند.

 

گسترش بازار

گذشته از افزایش قیمت ناگهانی بیت کوین، پیش‌بینی کلی در مورد قیمت ارزان استفاده از نیروی آب در طول فراوانی آب در تابستان چین نیز می ‌تواند عاملی برای افزایش تقاضا برای این گونه وسایل باشد.

اپراتور های مزارع استخراج در مناطق جنوب غربی چین قبلاً محاسبه کرده بودند که بیش از یک میلیون دستگاه در این منطقه در طول تابستان به کار می‌افتند و این مسئله می تواند قدرت هش شبکه بیت کوین را به ۷۰ کوین تیلیون هش (EH/s) در هر ثانیه برساند.

این میزان رکورد جدیدی برای سرعت هش است. رکورد قبلی ۶۰ EH/s بود که در اوت سال گذشته بر اساس اطلاعاتی که از بلاک چین ‌اینفو (Blockchain.info) در دست داریم، ثبت شده است.

در صورتی که تمام این ۱۰ EH/s از مدل های جدیدی مانند انتماینر S17 با سرعت هشی معادل ۴۵ TH/s به دست آمده باشند به این معناست که ۲۲۰ هزار واحد جدید به بازار در ماه‌های اخیر اضافه می ‌شود و این در صورتی است که فرض کنیم قیمت بیت کوین ثابت باقی بماند (۱۰ EH مساوی است با ۱۰ میلیون TH)

ولی در صورتی که ۱۰ EH اضافه از دستگاه های دست دوم قدیمی تر مانند انتماینر S9 به دست آمده باشد، که هر کدام قدرت هش ۱۴ TH/s را دارند، تعداد واحدهایی که آنلاین، در حدود ۷۰۰ هزار خواهد بود.

در حال حاضر بزرگ‌ ترین بازار سرمایه ارز های دیجیتال، حدوداً ۵۰ EH/s قدرت هش دارد.

صفر تا صد با ارزجو, آموزش بیت کوین, ارزهای دیجیتال, آموزش ارزهای دیجیتال,مفاهیم پایه ای بیت کوین,بلاک چین,آموزش بلاک چین,پادکست بلاک چین,پادکست بیت کوین,بیت کوین چیست؟,کسب درآمد از ارزهای دیجیتال

عرضه و تقاضا

کریس ژو (Chris Zhoo) از مؤسسان ارز دیجیتال پولین (Poolin) یک استخر استخراج ارز دیجیتال چینی، می‌ گوید که یکی از عوامل افزایش تقاضا برای ابزار دست دوم، ورود سرمایه های جدید از طرف نیروهای تازه وارد به این بازار می باشد.

او اضافه می ‌کند: «مقادیر زیادی از سرمایه جدید امسال وارد بازار شد که در فصل مناسبی نبود و به بازار نزولی برخورد کرد. و آنها خیلی کمتر ریسک پذیر هستند.»

یکی از این سرمایه های تازه وارد چهل و چهار و نیم میلیون دلار سرمایه استخراج است که به وسیله شرکت سرمایه گذاری بلاک چین در شانگهای جمع آوری شده که بر روی وسایل و ابزار و مزارع استخراج در تابستان پیش رو سرمایه گذاری خواهد کرد. ژو (Zhoo) و ریموند یوآن (Raymond Yuan)، مؤسسان لابراتوارهای بنیادی توضیح دادند که امسال مزارع استخراج بیشتری وجود خواهد داشت و تعداد آن از میزان وسایل استخراج که در بازار موجود هستند، بیشتر خواهد شد.

ژو در این باره می‌ گوید که تعداد زیادی مزارع برای آینده در دست تولید هستند، اپراتورهای آنها کسانی هستند که بدون آنکه واقعاً مزرعه ای در دست داشته باشند در حال جمع آوری سرمایه از مردم برای ساخت این مزارع در آینده می باشد.

این افراد به امید اینکه پول و ابزار برای ایجاد این مزارع داشته باشند، از مردم پول جمع آوری می کنند. به نظر ژو این استراتژی اصلاً قابل اعتماد نیست زیرا آنها بدون هیچگونه پشتوانه ای، وعده ایجاد مزرعه را می‌دهند.

یوآن از لابراتوار بنیادی با این مسئله موافق است و می‌ گوید میزان تولید ابزارهای جدید استخراج ارزهای دیجیتال از طرف تولید کنندگان بسیار محدود است. او اضافه می ‌کند:

«اپراتورهای مزارع استخراج ممکن است جذابیت فصل بارندگی را به طور اشتباه محاسبه کرده باشند. بنابراین عرضه ابزار در دسترس در مزارع استخراج باید بیش از آن چیزی باشد که کارخانه های تولید این ابزار توان عرضه آن را دارند.»

 

مدل های جدید

در واقع در حالی که تولید کنندگان اصلی ابزار استخراج دستگاه های پر قدرت بیشتری را در امسال تولید کرده‌اند تعداد کمتری توانسته اند این ابزارها را با تعداد بیشتر به بازار عرضه کنند.

برای مثال بیتوی (Bitewei) یا میکروبی‌تی (MicroBT) به عنوان برندهای تولیدی این ابزار، توانسته‌اند واتس ‌ماینر M20S (WhatsMiner) را در ماه آوریل با قدرت هش ۷۰ TH/s و با برق مصرفی ۴۸ وان به ازای هر هش تولید کنند.

ژوزینگ یانگ (Zuoxing Yang) مؤسس میکروبی‌تی به کوین دسک گفته است که ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ از این نوع دستگاه برای انتقال به بازار در ماه می آماده خواهد شد ولی سفارش ها بیش از ۱۰ هزار واحد می باشد که باید تا جولای یا اوت برای تولید منتظر بمانند.

همچنین استخراج کنندگانی که جدیدترین مدل اینوسیلیکون (InnoSilicon) یعنی T3 را با قیمت ۱۵۸۰ دلار با قدرت هش ۴۳ TH/s سفارش داده بودند هم باید تا ژوئن برای رسیدن سفارش های خود صبر کنند.

از سوی دیگر بیتمین انتماینر S17 و S17pro خود را در ماه های اخیر به بازار عرضه کرده ولی محموله اول تا ماه می به بازار عرضه نخواهد شد و تمام این دستگاه ها پیش فروش شده اند. همچنین به نظر می رسد که بیتمین برخی از دستگاه‌های S17 خود را احتکار کرده تا بتواند قدرت هش این دستگاه‌ ها را از طریق قراردادهای استخراج ابری، همانطور که در وب‌سایت این شرکت نوشته شده به فروش برساند.

ولی با اینکه این دستگاه های جدید بسیار قدرتمند به نظر می رسند، مدت زمان سوددهی آنها بسیار طولانی تر از دستگاه های دست دوم حتی با توجه به قیمت بالای این دستگاه‌ ها و قیمت پایین بیت کوین در بازار نزولی سال ۲۰۱۷ می باشد.

ژونگ در این باره می گوید: «تولیدکنندگان ابزارهای استخراج نیز به قیمت بیت کوین بسیار وابسته هستند تا تصمیم بگیرند چگونه دستگاه های خود را قیمت گذاری نمایند و به فروش برسانند. در صورتی که قیمت بیت کوین بتواند به میزان ثابت و بالای ۸۰۰۰ دلار قرار گیرد، تولیدکنندگان ابزارهای استخراج، دیگر علاقه ای به تولید تعداد بالای ابزار جدید با قدرت هش بیشتر، نخواهند داشت.»