سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

چرا ارزهای دیجیتال به ویژه بیت کوین حباب نیستند؟!

ارزجو: بیت کوین نسخه قرن ۲۱ جنون گل لاله است. این همان بحثی است که منتقدان ارز دیجیتال در مورد بیت کوین از زمان ایجاد آن، دنبال کرده اند. اما شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ارزهای دیجیتال مخصوصاً بیت کوین، مقطعی نیستند و تکنولوژی انقلابی خواهند بود که الگوها را دچار تغییر خواهند ساخت. بیایید به این فرضیه نگاهی داشته باشیم.

 

لاله های دیجیتال؟

همیشه از حباب لاله در سال های ۱۶۳۶ تا ۱۶۳۷ به عنوان سمبل عدم پایداری و پدیده ای که احتمال ظهور مجدد آن وجود دارد، یاد می شود. برای کسانی که از این ماجرا اطلاعی ندارند، باید گفت که در سال های ۱۶۳۶ و ۱۶۳۷ قیمت پیاز گل لاله که البته در زندگی روزمره مردم نقش خاصی نداشت، ناگهان افزایش پیدا کرد و از قیمت ناچیزی، ناگهان به قیمت سرسام آور رسید. این ماجرا به نظرتان آشنا نیست؟

ممکن است به نظرتان شبیه به بیت کوین بیاید ولی بیت کوین در یک دهه اخیر سهم قابل توجهی در بازار سهام بازی کرده است که در سال ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ به اوج خود رسید و شاهد بودیم که بیت کوین را برای اولین بار در رأس اخبار رسانه ها قرار داد. ولی بسیاری از سنت گرایان دید خوبی به شهرت ارزهای دیجیتال ندارند و به سرعت در مقابل آن جبهه گرفته و بحث جنون لاله مدرن را به پیش کشیده اند.

البته این مسئله ممکن است ربطی به کل ماجرا نداشته باشد. همانطور که یکی از نویسندگان توییتر با نام Moon Capital به تازگی اشاره کرده است اگر بیت کوین بتواند بازگشت صعودی را تجربه کند، افرادی که با آن به مخالفت برخاسته اند قادر نخواهند بود ادعا کنند که بیت کوین در مسیری قدم میزند که محکوم به ورشکستگی و رسیدن قیمت آن به صفر می باشد.

بنابراین باید گفت که جدول بیت کوین از هر گونه حباب که تا به حال با آن برخورد داشته ایم، بسیار متفاوت است. ولی چگونه می توان ثابت کرد که بیت کوین یک سرمایه بی ارزش نیست؟ روش اثبات این مسئله آمار زنجیره ای است.

ارزهای دیجیتال

همانطور که دن هلد (Dan Held) یکی از پیشروان در این زمینه ذکر می کند، بیت کوین ممکن است صرفا یک تجربه مالی باشد ولی این تجربه به عنوان یک ارز دیجیتال بسیار موفقیت آمیز بوده است. همانطور که هلد گفته است، از ۱۰ سال پیش که بیت کوین وارد بازار شد این پروتکل توانسته، ۴۰۰ میلیون تراکنش غیر متمرکز، غیرقابل سانسور، بین المللی و با هزینه کمتری را به انجام برساند.

به علاوه اینکه بیت کوین دارای بازار سرمایه ای معادل ۹۴ میلیارد دلار می باشد که آن را به دوازدهمین پایگاه بزرگ مالی جهان بر اساس جدول کریپتو وویسز (Crypto Voices) تبدیل کرده است. این مسئله ساده و عجیب هنگامی اهمیت بیشتری پیدا می ‌کند که بدانیم این ارز دیجیتال به وسیله شبکه‌هایی ایجاد شده که بر اساس تئوری بازی (game theory) بنا نهاده شده اند و برنامه ریزی آن به وسیله یک طراح ناشناس به نام ساتوشی ناکاموتو (Satoshi Nakamutu) انجام شده است. به این شکل دیگر شباهت خاصی بین بیت‌کوین و جنون لاله وجود ندارد. درست است؟

رشد قابل توجه بیت کوین توسط سازمان ها و شرکت ها نادیده گرفته نشده است. فیدلیتی اینوستمنتز (Fidelity investments) یکی از بزرگ ‌ترین و شناخته شده ترین غول های مالی ایالات متحده به تازگی سرویس مخصوص بیت کوین خود را فعال کرده تا بتواند به این شکل فضا را برای ۲۰ هزار مشتری دارای ارز دیجیتال، هموار نماید.

انتظار می رود که شرکت اینترکانتیننتال اکسچنج (intercontinental exchange) نیز از طریق بکت (Bakkt) و همچنین بازار بورس آمریکا، به زودی تراکنش های بیت کوین را در خود داشته باشند که این مسئله می‌ تواند از استیلای کامل گروه مالی CME در این زمینه بکاهد. همچنین انتظار می رود که تعدادی از کارگزاران خرده‌فروشی از جمله ای‌ترید (ETrade) با ۵ میلیون مشتری و تی‌دی امریتید (TD Ameritrade) با ۱۱ میلیون مشتری، در پلتفرم های خود از بیت کوین استفاده کنند و به عنوان کاتالیزوری برای استفاده گسترده تر از بیت‌کوین محسوب شوند.

البته برخی ادعا می کنند که این مسئله می‌ تواند مقطعی باشد ولی علاقه به بیت کوین از طرف شرکت های بزرگ ثابت می ‌کند که بیت‌کوین یک تب مقطعی نیست.

 

برنامه بعدی بیت کوین چیست؟

اما این سؤال پیش می‌آید که اگر بیت کوین آخرین ارز دیجیتال در تاریخ نیست برای آینده چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است؟

همانطور که بیت کوین و تکنولوژی هایی که در رابطه با آن ایجاد شده‌اند، برای استفاده روزانه و زودگذر به نظر می‌رسد ولی برخی معتقدند که بیت کوین نهایتاً به یک فرم رایج از پول تبدیل می‌ شود که به عنوان واحدی از حساب، وسیله پرداخت، و مهم‌ تر از همه محل ذخیره ارزش خواهد بود. همانطور که برندان برنستاین (Brendan Bernstein) موسس شرکت تتراس کپیتال (Tetras Capital) می‌گوید، طوفانی تمام و کمال برای استفاده از بیت کوین به عنوان ارز رایج، در راه است.

برنستاین افکار خود را حول این محور بیان می ‌کند که، با شهرت یافتن سیاست‌ های استفاده از سیستم مالی مخصوصا سیستم‌ های مالی مدرن (MMT) و کاهش ارزش مالی و دیگر فاکتورهای خاص اقتصاد کلان، تورم در جوامع غربی می‌ تواند به زودی به مسئله ‌ای معمول تبدیل شود. البته این مسئله باعث می‌ شود که مردم به دستاویزهای دیگری مانند طلا، یا حتی بیت کوین متوسل شوند، زیرا این ارز دیجیتال برای دنیای امروزی برنامه ریزی شده است.

در صورتی که اقتصاد کلان و تغییرات ژئوپلیتیک هم به وسیله معجزاتی حل و فصل شوند، باز هم برخی افراد هستند که معتقدند بیت‌کوین می تواند به عنوان پول قابل برنامه ریزی، ارزشمند باشد و استفاده از بلاک چین در اقتصاد، بهداشت و تجارت می تواند کاربردی باشد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location