video thumb

سود ۱۰۰ هزار برابری سرمایه‌گذاران بیت کوین

ارزجو: بیت کوین به اولین منبع سرمایه گذاری تبدیل شده است که به سرمایه گذاران اجازه داده به میزان ۱۰۰ هزار درصد سود به دست آورند.

 

در دو دهه اخیر، صنایع اینترنت و تکنولوژی، باعث ایجاد ثروت های غیرقابل تصوری شده اند. ترکیدن حباب صنعت دات کام (Dotcom) می‌توانست در دو دهه پیش باعث ورشکستگی صنعت اینترنت شود، ولی ثروت سیلیکون ولی (Silicone Valley) توانست این روند را تغییر دهد. اما در اینجا موضوع قابل بحثی نیز وجود دارد، رشد تکنولوژی های جدید، که باعث ایجاد این ثروت ها شده است موجب اختلافات شدید مالی نیز گشته است. با این حال، این همان زمانی است که بیت کوین وارد عرصه می‌شود.

 

هیجان عرضه اولیه (IPO Frenzy) آنچنان هم بی‌تاثیر نیست

تنها دو هفته پیش، لیفت (Lyft) استارتاپ مشهور حمل و نقل که حدوداً ۳۳ درصد بازار در این زمینه را در اختیار دارد، شروع به فروش سهام در بازار بورس سهام آمریکا کرد. سهام لیفت، که با علامت اختصاری LYFT به فروش می‌رسید، از آن زمان به صورت عجیبی (۳۰٪) افت داشته است ولی سهام مشابهی هستند که از همین روش توانسته اند سود خوبی کسب کنند. در صورتی که هنوز متوجه نشده اید باید گفت این شرکت های سرمایه‌گذاری ارائه‌کننده سهام هستند.

حدوداً چند سال پیش شرکت های سرمایه‌گذاری مانند اندرسن هورووینز (Anderson Horowitz) و پیتر تیل (Peter thiel) توانستند سهام شرکت لیفت را کمتر از قیمت اصلی خریداری کنند و بعد به سود خوبی برسند.

برای مثال اندرسون هوروویتز حدود ۶٪ از سهام لیفت را در سال ۲۰۱۲ با قیمت ۴/۲۵ دلار خریداری نمود. همان سهام در حال حاضر به ازای هر سهم ۵۷ دلار در بازار آزاد خرید و فروش می‌شود و باعث شده که سهم اندرسون هوروویتز به بیش از یک میلیارد دلار برسد. البته این سرمایه‌گذاران با وجود آن که می دانستند ریسک بزرگی در سرمایه گذاری در لیفت وجود دارد پول خود را در اختیار گذاشتند ولی در این راه میلیون ها و بلکه میلیاردها دلار به دست آوردند. حساب بانکی آنها نیز همچنان رو به رشد خواهد بود و از سرعت آن کاسته نخواهد شد.

در این ماه شرکت بیاند میت (Beyond Meat) شرکت گوشت، برنامه‌های خود را برای افزایش سرمایه از طریق فروش سهام در دیتازون (Dazone) پینترست (Pinterest) پیجردوتی (Pagerduty) اعلام کرده است. و همچنین از شرکت هایی مانند اوبر (Uber)، پست میتز (Postmates)، اسلک (Slack)، ایربی‌ان‌بی (Airbnb) نیز انتظار می‌رود که به زودی برنامه خود را برای فروش سهام در بازار سهام آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۹ اعلام کنند.

اگر عرضه اولیه عمومی همان طور که تحلیلگران انتظار داشتند پیش برود، لیست استارتاپ‌ های تایید اعتبار شده، که برخی از آن با عنوان هیجان عرضه اولیه نام می برند، احتمالا بزرگ‌ ترین پروسه تولید ثروت در تاریخ سهام خواهد بود. شرکت های سرمایه‌گذاری و منابع اقتصادی بزرگ قادر خواهند بود که سهام خود را تغییر کاربری داده و در قبال نگهداری از یک سهام راکد، سرمایه در گردش دریافت نمایند.

ممکن است که این مسئله کاملاً مناسب و خوب به نظر بیاید ولی از دید برخی افراد مشکلاتی هم در این زمینه وجود دارد. همانطور که بن هوروویتز، یکی از سازندگان شرکت اندرسون هوروویتز گفته است: «سرمایه گذاران بازار عمومی به رشد زیادی دسترسی ندارند و این مسئله باعث عدم عدالت در زمینه تقسیم ثروت شده است.» به همین خاطر است که بسیاری از بخش های پولساز، قبلا به وسیله سرمایه گذاران بزرگ در اختیار قرار گرفته شده و امکان کسب درآمد از آن ناحیه برای دیگر افراد، امکان پذیر نمی باشد. این مسئله در مورد بیت کوین کاملاً متفاوت می باشد. بیت کوین باعث ایجاد عدم عدالت در زمینه تقسیم ثروت نمی شود. به طور کلی بیت کوین اولین منبع مالی از این نوع می ‌باشد که تا به حال ارائه شده است.

بیت کوین منبع پولی غیرمتمرکز، مستقل، ضد رکورد، ضد تورم و غیرقابل سانسور است که به وسیله یک پروتکل کامپیوتری و توسط یک برنامه‌نویس ناشناس اینترنتی ایجاد شده است. آنچه که در این مباحث، حائز اهمیت است، آن است که بیت کوین اولین منبع مالی از این نوع می باشد که باعث شد سرمایه گذاران اولیه آن در حدود صد هزار درصد (هزار برابر) سود کنند. به عبارت دیگر بیت کوین را می توان به عنوان عاملی برای تولید عدالت در تقسیم ثروت در نظر گرفت.

لزومی نداشت که شما یک سرمایه گذار ثروتمند و شناخته شده در سیلیکون ولی باشید که مقادیر زیادی پول در اختیار دارد، تا می توانستید در روزهای اول ایجاد بیت کوین به خریداری بیت کوین بپردازید. تنها چیزی که به آن احتیاج داشتید آن است که مقداری هوش و استعداد سرمایه گذاری داشته باشید تا بتوانید با فراز و فرودهای آن کنار بیایید و در زمان کاهش قیمت از فروش آن خودداری کنید و توانایی نگهداری بیت کوین های خود را در مکانی امن در اختیار داشته باشید.

همانطور که در جدولی که به وسیله جیمز تودارو (James Todaro) مدیر اجرایی شرکت بلکتاون کپیتال (Blacktown Capital) کشیده شده است، می‌بینید، می‌توان گفت که بیت کوین یکی از منابع مناسب برای سرمایه گذاری در دنیای مدرن می باشد.

ولی بیت کوین تنها منبع سرمایه گذاری است که به افرادی با هیچ نوع اعتبار مالی اجازه می‌دهد سرمایه گذاری کنند و بیشتر سرمایه‌گذاران در آمریکا را نیز در بر می گیرد تا بتوانند شاهد افزایش سهام ثروت خود باشند.

افراد عادی پس از اینکه سرمایه‌گذاران اولیه به میزان ۵۰ هزار درصد تا ۲۰۰ هزار درصد سود کردند، فقط کافی بود در فیس بوک (Facebook) اوبر (Uber) لیفت (Lyft) توییتر (Twitter) و غیره سرمایه‌گذاری کنند. و نیازی نبود از هوش سرشاری برخوردار باشید تا بتوانید این موج از سرمایه گذاری و سود را حدس بزنید.

با این حال قابلیت های قابل ستایش بیت کوین در یک دهه اخیر، امکان رقابت با آن را از بین نبرده است. در واقع آن چه جالب است این است که پولی که در خرید و فروش سهام در سیلیکون ولی به دست می آید می‌ تواند به عنوان کاتالیزوری برای رشد اقتصادی در آینده محسوب شود. همانطور که بری سیلبرت (Barry Silbert) از مدیران بخش مالی دیجیتال در اواخر ماه مارس توضیح داده است، این مقدار از سهام اقتصادی می‌ تواند به طور عمده، راه خود را از طریق ارزهای دیجیتال و بلاک چین طی کرده و مسیر خود را بیابد.