سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

کاربردهای بلاک چین در بهبود وضعیت اداری، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و… در ایران

اگر علاقه مند به دنیای تکنولوژی باشید و مقالات متعددی که در وبلاگ ما در مورد بلاک چین ، ارزهای دیجیتال و … در اختیارتان قرار داده شده است را دنبال می کنید بدون شک با مفهوم جنجالی بلاک چین آشنا هستید.
در این نوشتار قصد داریم به بررسی تاثیراتی که این فناوری می تواند از جنبه های مختلف اداری ، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بر بهبود اوضاع کشورمان بگذارد بپردازیم . این جنبه های کاربردی عبارتند از : قراردادهای هوشمند ، رای گیری ، احراز هویت ، دفتر اسناد رسمی ، ذخیره سازی اطلاعات و … که در ادامه بیشتر در مورد آن ها می خوانید .
در ابتدا جهت شفافیت بیشتر موضوع مورد بحث ، توضیحات مختصری در مورد بلاک چین ارائه می دهیم .

تعریف بلاک چین

همان طور که می دانید این کلمه از دو واژه ی بلاک به معنای بلوک و چین به معنای زنجیره تشکیل شده است و اطلاعات مختلف در بلاک های آن ذخیره می شود، در واقع بلاک چین یکی از انواع شبکه های اینترنتی است که وجه تمایز آن با شبکه اینترنت عادی امنیت بالای آن نسبت به اینترنت معمولی است.
فناوری های موجود در بلاکچین
بلاک چین یک فناوری جدید و نو می باشد که از تشکیل سه فناوری دیگر به وجود آمده است، این سه فناوری قدیمی هستند که از ترکیب آن ها فناوری جدیدی که بلاک چین نام دارد به وجود آمد است، سه اصل موجود در بلاک چین عبارتند از:
• رمز نگاری
• شبکه
• قانون و انگیزه
منظور از انگیزه در مورد سوم این است که بلاک چین باید بتواند این انگیزه را در کاربران ایجاد کند که جهت انجام تراکنش های خود از بلاک چین استفاد کنند.

بلاک چین

دلیل اهمیت بلاک چین

کاربرد های بلاک‌چین نامحدود است و در تراکنش های مختلفی مانند نقل و انتقال پول، املاک و… می توان از آن استفاده کرد.
بعد از اینکه تراکنش های نام برده شده در بلاک چین ذخیره شد، دیگر نمی توان آنها را تغیر داد به همین دلیل استفاده از بلاک چین از کلاهبرداری جلوگیری می کند و دلیل اهمیت اصلی بلاک چین نیز امنیت و متنوع بودن کاربرد های آن می باشد .

وسعت استفاده از بلاک چین

استفاده از بلاک چین در ایران در حال افزایش افزایش است و موسساتی مانند بانک و دفاتر بیمه جهت کم کردن هزینه ها و افزایش سرعت تمایل زیادی به استفاده از این فناوری دارند ، اما به طور کلی تمام افرادی که دارای اینترنت هستند می توانند جهت انجام تراکنش های خود از بلاک چین استفاده کنند.
پیدایش بلاک چین مزیت های مهمی در بهبود وضعیت اداری، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی کشورمان و… داشته است که در ادامه مطلب قصد داریم شما را با کاربردهای بلاک چین در ایران آشنا کنیم و اطلاعات خوبی در این باره در اختیارتان قرار دهیم. منظور ما از کاربرد در این جا کاربردهایی است که شاید تاکنون به بخشی از آن دست یافته ایم و یا کاربردهایی که در آینده می توانیم از آن استفاده کنیم .

بلاک چین و رمز ارزها

یکی از اهمیت های بلاک چین در رابطه با ارز های دیجیتال می باشد و تمام اطلاعات و تراکنش هایی که توسط شما با این ارز ها انجام می شود در بلاک چین ذخیره می شود و در صورتی که شخص دیگری بخواهد کلاهبرداری کند بلاک چین آن را شناسایی می کند و مانع از انجام کار او می گردد .

مفهوم امضای دیجیتال در بلاک چین

همان طور که می دانید امضای هر شخص خاص و مخصوص اوست، امضای دیجیتال نیز در دنیای اینترنت مانند امضای معمولی منحصر به فرد می باشد و برای شناخت فرد در دنیای اینترنت ساخته می شود.
در بلاک چین نیز امضای دیجیتال وجود دارد و از مجموعه ای از کد ساخته می شود در صورتی که شخصی برای شما پیام ارسال کند با استفاده از امضای او می توانید از هویت او مطلع شوید.
مفهوم امضای دیجیتال در بلاک چین از موارد بسیار اثرگذار است که به دلیل بالا بردن امنیت ، کاربردهای این سیستم را افزایش می دهد .
بلاک چین و شهرهای هوشمند
تعجب نکنید ! برخی از شهرها جهت بهبود خدمات شهری و رابطه بین شهروندان از بلاک چین استفاده می کنند، برای مثال استفاده از لامپ های سنسوردار یکی از انواع کابرد بلاک‌چین در این شهرها می باشد.
استفاده از بلاک‌چین جهت کنترل شهرها در کشورهایی مانند چین و آمریکا در حال انجام می باشد، امید است که درآینده از این فناوری در شهرهای ایران نیز استفاده شود.

انجام قراردادهای هوشمند

همان طور که می دانید انجام تراکنش هایی که طولانی و وقت گیر هستند می تواند مانع از رونق گرفتن کسب و کار شود ، اما بلاک چین این مشکل را حل کرده است و با استفاده از آن می توان به سادگی و بدون اتلاف وقت بین دو طرف قرارداد بست .
قرارداد هوشمند بدین صورت است که اطلاعاتی که شامل شرایط قرارداد و بندهای متن قرارداد است در بلاک‌چین ذخیره می شود و امضا و تایید آن نیز به صورت خودکار انجام می شود و تمام بندهای قرارداد نیر به صورت اتوماتیک اجرا می شود، این نوع قرارداد برای شرکت هایی مناسب است که روزانه نیاز به بستن قراردادهای گسترده با شرکت ها وافراد مختلف دارند.

رای گیری و بلاک چین

هدف استفاده از بلاک چین در رای گیری جلب اعتماد شهروندان است ، زیرا با استفاده از این فناوری امکان تقلب کاهش می یابد و مردم با خیال راحت در رای گیری شرکت می کنند و این مسئله افزایش رای مردم را به دنبال دارد.

احراز هویت

برخی از سازمان ها دارای سرویس تایید احراز هویت هستند که افرادی که خواستار انجام این کار هستند باید هزینه ی زیادی را جهت این کار پرداخت کنند، اما بلاک چین این مشکل را حل کرده است و بدون پرداخت هزینه ای می توانید مشکلات تان را حل کنید.
برای مثال شما می توانید در بستراتریوم اطلاعات شخصی تان را ذخیره کنید و بعد از ذخیره سازی، افرادی که خواستار فهمیدن اطلاعات هویتی شما باشند می توانند به سادگی و با سرچ ساده در بلاک چین به اطلاعات شما دست پیدا کنند .

دفتر اسناد رسمی

همان طور که می دانید در دفاتر اسناد رسمی سوابق مالکیتی شما در کاغذ نوشته می شود و امکان دستبرد در این اسناد وجود دارد ، اما اگر برای ثبت این اسناد از کامپیوتر و بلاک چین استفاده کنید از شر این مسائل راحت می شوید و خیالتان از این بابت آسوده می گردد، چون بعد از ذخیره سازی اطلاعات در بلاک چین امکان ویرایش مجدد وجود ندارد و در صورتی که فردی قصد دست کاری در این اطلاعات را داشته باشد عبارت هش ( عبارتی که به منظور ردیابی تغییرات در یک فایل به صورت کدهای باینری ذخیره می شود .) در این اطلاعات تغییر می کند و شما نیز از این تغییر باخبر می شوید.
استفاده از بلاک چین علاوه بر اینکه امنیت را افزایش می دهد، هزینه های شما را نیز کاهش می دهد چون ثبت اسناد به روش قدیمی بسیار هزینه بر می باشد هر چند در کلیه ادارات کشورمان از سیستم ها و شبکه های کامپیوتری برای ثبت اطلاعات استفاده می شود اما استفاده از بلاک چین مزیت های بسیار بیشتری در پی خواهد داشت .

کاغذی (DAI) بلاک چین پکسوس

ICO

ICO راهی است که با استفاده از آن می توانید سرمایه گذاری کنید، بعد ازاینکه فردی در شرکت شما سرمایه گذاری کرد، باید از شما رسید دریافت کند و شما این رسید را از طریق توکن هایی که در کیف پول بلاک چینی شما ذخیره شده است تحویل می دهید.
وظیفه ICO در این سیستم پیشنهاد دارایی های دیجیتالی است و شما با قبول این پیشنهاد توکن هایی را در کیف پول بلاک چینی خود ذخیره می کنید.

ذخیره سازی داده ها در بلاک چین

Drop box و سیستم های مشابهی که برای ذخیره اطلاعات و فایل ها به کار گرفته می شود، مشکلاتی دارد از جمله این که این سرویس ها خیلی قابل اعتماد نیستند و ریسک افشای اطلاعات در آن ها بالاست پس برای اینکه خیالتان از این بابت راحت شود پیشنهاد می کنیم جهت ذخیره سازی اطلاعات خود از بلاک‌چین استفاده کنید.

کاربرد بلاک چین در پزشکی

یکی از کاربرد های بلاک چین در حوزه بهداشت و درمان می باشد، کاربرد بلاک چین در این حوزه به این صورت است که با ورود مریض اطلاعات مربوط به وی مانند زمان بستری شدن، سوابق پزشکی و… در بلاک های بلاک چین ذخیره می شود و هر زمانی که پزشک و یا خود بیمار به آن اطلاعات نیاز داشته باشند می توانند به راحتی به آن ها دسترسی پیدا کنند.

صدور قبض های آب و برق توسط بلاک چین

یکی از مهم ترین کاربرد های بلاک چین در سازمان هایی مانند آب و برق است، همان طور که می دانید برای صدور یک قبض مراحل زیادی طی می شود که این کار هزینه ی زیادی را می طلبد اما استفاده از بلاک چین این مشکل را حل کرده است و به سادگی می توان اطلاعات مربوط به یک خانوار را در یک بلاک ذخیره کرد و در زمان مشخص شده قبض را برای آن ها صادر کرد.

نقش بلاک چین در ثبت احوال

ثبت احوال یکی از مهم ترین نهاد های موجود در هر شهری است که اطلاعات مربوط به هر شخص مانند سن، تصویر، زمان تولد، مجرد یا متاهل بودن و زمان فوت در آن ثبت می شود، همان طور که می دانید جمعیت روز به روز در حال افزایش است و ثبت تمام این موارد توسط کارمندان ثبت احوال بسیار سخت است و احتمال خطا در آن بسیار بالا می باشد.
به دلیل موارد بالا استفاده از بلاک‌چین در ثبت احوال ضروری می باشد که اطلاعات مربوط به افراد درون بلاک های آن ذخیره شود و علاوه بر اینکه احتمال خطا به صفر می رسد ، به دلیل استفاده نکردن از کاغذ محیط زیست دچار آسیب کم تری می شود.

بلاک چین و هنرمندان

همان طور که می دانید کارهای هنری دارای اهمیت فوق العاده ای می باشند، به همین دلیل در بیشتر کشورهای دنیا جهت حمایت از هنرمندان و حفاظت از آثار آن ها قوانین محکمی در خصوص کپی رایت از آثار آن ها وجود دارد، اما در کشور ما به این مسئله توجه چندانی نمی شود و به سادگی می توان به آثار هنرمندان دسترسی پیدا کرد و به صورت رایگان آن ها را دانلود کرد .
پیدایش بلاک‌چین این مشکل را حل کرده است و تمام هنرمندان می توانند از این فناوری استفاده کنند. برای مثال شما جهت دانلود موسیقی از خواننده مورد نظرتان باید مبلغ تعیین شده را بپردازید، و پول پرداخت شده توسط شما به حساب مجازی خواننده مورد نظرتان منتقل می شود.

تحولی در انبارداری

یکی دیگر از تحولاتی که بلاک چین ایجاد کرده است در حوزه انبارداری است، همان طور که می دانید در کنار محصولات ممکن است سنسورهایی قرار دهند که با چشم نیز دیده می شود، این سنسورها اطلاعات یک محصول را به صورت مداوم به متصدی منتقل می کنند و افزایش تعداد محصولات مدیریت کردن آن را بسیار سخت می کند.
برای رفع این مشکل پیشنهاد می کنیم در صورتی که دارای انبارهای مختلف با محصولات متنوعی می باشید جهت مدیریت کردن سنسورها از بلاک‌چین استفاده کنید ، نقش بلاک چین در این سیستم قرار دادن محصولات در بلاک های مختلف براساس در خواست شما می باشد.

کاربرد پیشرفته بلاک چین

شاید تصورتان از بلاک چین محدود و تنها ثبت و تایید یک موضوع باشد اما باید بدانید که بلاک‌چین بسیار گسترده تر از این مسائل است، یکی از کاربردهای پیشرفته بلاک‌چین اجرا کردن کد اتریوم بر روی آن می باشد.
برای درک مطلب بالا تصور کنید در دنیای اینترنت و از فردی ناشناس می خواهید محصولی را خریداری کند با استفاده از بلاک‌چین جهت این کار می توانید مبلغ مورد نظر را که توافق کرده اید پرداخت کنید اما فروشنده نمی تواند این مبلغ را استفاده کند و برای استفاده از آن لازم است شما بعد از تحویل محصول گزینه تایید را فشار دهید تا مبلغ مورد نظر برای فروشنده قابل استفاده شود.

بلاک چین و فعالیت های نظامی

یکی از کاربردهای بلاک چین در حوزه ی فعالیت های نظامی است، این کاربرد بلاک‌چین معمولا در کشور ما طرفدار چندانی ندارد ولی در کشورهایی مانند چین در حال اجرا می باشد، استفاده از بلاک‌چین در فعالیت های نظامی بدین صورت است که افراد می توانند وسایل نظامی خود را از طریق بلاک‌چین به صورت سری و مخفیانه خریداری کنید.

بلاک چین

بلاک چین و موسسات خیریه

احتمالا در جریان هستید که یکی از موسساتی که شکایت از آن زیاد است موسسه خیریه می باشد، شکایت اصلی از این موسسات به این دلیل است که پول دریافت شده از طرف مردم را به نیازمندان پرداخت نمی کنند.
امروزه موسساتی که از سیستم بلاک‌چین در کار خود استفاده می کنند، از شکایت هایی در این خصوص در امان هستند چون پول پرداخت شده توسط افراد تا زمان تحویل به فرد نیازمند ردیابی می شود و به همین دلیل اعتماد مردم به این موسسات افزایش می یابد و کمک های مردم نیز بیشتر می شود.

کاربرد بلاک‌چین در تلگرام

جدیدا مدیر تلگرام از ساخت نسخه جدید تلگرام که دارای بلاک‌چین می باشد اطلاع داد و گفت این نسخه از تلگرام امکان فیلتر شدن تلگرام به وسیله دولت را محدود می کند.
علاوه بر مورد بالا استفاده از بلاک‌چین در تلگرام به شما امکان می دهد که براساس ارزهای دیجیتالی تراکنش های مورد نیاز خود را انجام دهید.

بلاک چین و شباهت به سایت ویکی پدیا

سایت ویکی پدیا یکی از سایت هایی است که به بلاک‌چین شباهت دارد، در این سایت شما می توانید مطلب مورد نظرتان را بنویسید و بعد از تایید توسط عموم مردم قابل مشاهده می باشد، شباهت بلاک‌چین به این سایت به این دلیل است که در بلاک چین نیز بعد از ذخیره سازی داده ها در بلاک ها عموم مردم می توانند آن را با سرچ مشاهده کنند، البته باید بدانید که امنیت بلاک‌چین بسیار بالا می باشد و هیچ کس نمی تواند مطالب موجود در بلاک‌چین را تغییر دهد و یا دستکاری کند.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location