video thumb

استخراج بیت کوین در چین متوقف شد

با توجه به بررسی ها و تحقیقاتی که انجام شده است، ۷۵ درصد از استخراج کل ارز های رمز پایه در کشور چین انجام میشود. با توجه به مصرف بالا انرژی و تامین انرژی و آلودگی های محیط زیستی که در پی دارد باعث شده است تا دولت چین استخراج بیت کوین را در این کشور ممنوع اعلام کند.

اخیرا دولت چین لیستی ازصنعت هایی که کشور چین در آن ها فعالیت کرده است را منتشر کرده است و برای فشار بیشتر در بخش ارز دیجیتال در این کشور قصد دارد تا مانع ادامه این کار بشود. طبق این هدف دولت چین استخراج و هرگونه ماینیگ کردن بیت کوین را در کشور چین و مرز های این کشور ممنوع اعلام کرده است. چالب است بدانید که کشور چین یکی از بزرگترین بازار های سخت افزاری را دارد که سخت افزار های اسیک، مختص به استخراج ارز های دیجیتالی طراحی شده است را داراست، هم اکنون با توجه به ممنوعیت استخراج ارز های دیجیتالی در چین این فعالیت به صورت غیر رسمی و درسطح گسترده ایی انجام می شود.

کمیسیون توسعه و اصلاحات کشور چین بیانیه ای صادر کرده است و در این بیانیه از مردم چین خواسته است که، نظرات و دیدگاه ها خود را دررابطه با صنعت هایی که باید مورد تشویق قرار گیرد و یا محدود شود را اعلام کنند. این فهرست در سال۲۰۱۱ برای اولین بار منتشر شد و پیش نویس فعلی حاوی یک سری تغییراتی که شامل: فعالیت هایی همچون استخراج ارزهای دیجیتالی است.

چین نیمی از کل پایگاه ماینینگ بیت کوین را در خود جای داده است:

هنوز هیچ زمان و تاریخ مشخصی برای ممنوعیت استخراج بیت کوین اعلام نشده است. تا هفت می ماه میلادی جاری به مردم کشور چین فرصت داده شده است تا پیشنهادات و انتقادات خود را در پیش نویس اعلام کنند. روزنامه securies times در مقاله ای که روز سه شنبه همین هفته منتشر شده است،اعلام کرده است که این پیش نویس تمایلات سیاسی و صنعتی چین نسبت به صنعت ارزهای دیجیتالی است.

یکی از شرکای شرکت کنتیک، شرکت سرمایه گذاری فعال در صنعت بلاک چین به نام جیهان چو، اعلام کرده است که: به‌طور کلی، اتخاذ این تصمیم توسط NDRC در راستای اجرای تمایلات دولت چین برای کنترل لایه‌های مختلف در صنعت به‌سرعت در حال رشد ارز دیجیتال انجام می‌شود و هیچ تغییر عمده‌ای را در سیاست‌های صنعتی دولت نشان نمی‌دهد. من باور دارم که آن‌ها تنها می‌خواهند این صنعت را تبدیل به صنعتی کنند که به‌راحتی بتوان بر آن نظارت کرد؛ این همان روشی است که در گذشته در قبال اینترنت نیز اتخاذ کردند.

سخت گیری ها در رابطه با بیت کوین ادامه دار است:

در هفته گذشته یمت بیت کوین بیست درصد افزایش داشته و به مرز ۵۰۰۰هزار دلار رسید. قیمت بیت کوین حدود نیمی از بازار ارزهای دیجیتالی را تشکیل می دهد؛ بیت کوین در روز سه شنبه حدود ۱٫۴ درصد کاهش قیمت داشته و در عین حال ارزهای دیجیتال دیگری هم به مانند اتریوم هم کاهش قیمت داشته اند. خیلی از تحلیلگران معتقدند که هنوز مشخص نیست تصمیم دولت چین چه تاثیری در بازار ارز های دیجیتالی خواهد داشت.

دولت چین محدودیت هایی در راستا ارز های دیجیتالی قرار داده است که خیلی از پایگاه های استخراج ارزهای دیجیتالی را مجبور کرده است تا در نقاط دیگری از کشور پایگاه استخراج خود را انتخاب کنند. با توجه به مطالعات دانشگاه کمبریج، نیمی از پایگاه های استخراج ارز های رمز پایه در قاره های آسیا و اقیانوسیه است.

نتیجه گیری:

ماتی گرینسپان، از تحلیل گران در صنعت ارزهای دیجیتالی گفته است که، تصویب و اجرا هر ممنوعیتی از سوی دولت چین می تواند چالش بزرگی برای تامین برق ارزان را به وجود آورد و در نتیجه میانگین هزینه های استخراج ارز دیجیتالی را افزایش دهد.

شرکت های چینی از بزرگترین شرکت ها در گروه تولید کنندگان تجهیزات سخت افزاری بیت کوین هستند. شرکت های بیتماین تکنولوژيز و کانان ازبزرگترین شرکت ها در ساخت تراشه مخصوص استخراج بیت کوین هستند و فعالیت های خود را در این کشور متوقف کرده اند. جالب است که بیتماین هیچ بیانیه و نظری در رابطه با تصمیم کمیسیون توسعه و اصلاحات کشور چین در رابطه با ممنوعیت استخراج بیت کوین اعلام نکرده است و همچنین کانان هم در رابطه با این درخواست ها هیچ پاسخی نداده است.

بر اساس گزارشات سالانه شرکت کانان، فروش تجهیزات سخت افزاری بلاکچین درسال گذشته سرمایه ایی درحدود ۱٫۳۰میلیارد دلار داشته است و پیش بینی میشود فروش این تجهیزات تا سال ۲۰۲۰در چین به ۳۵٫۶ میلیارد یوان خواهد رسید.