video thumb

آیا ممنوعیت استخراج بیت کوین در چین مهم است؟

اخیرا گزارش شده که دولت جمهوری خلق چین قصد دارد تا امکان استخراج یا ماینینگ تمامی ارزهای دیجیتال را در این کشور پایان دهد. روز سه شنبه رویترز گزارش داد که کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات چین (NDRC) روز دوشنبه اعلام کرده است که “در رابطه با فهرست تجدید ‌نظر مربوط به صنایعی که قصد تشویق، محدودسازی و یا ممنوعیت آنها را دارد، به دنبال نظرسنجی عمومی است”. این فهرست که تحت عنوان “کتاب راهنما برای تنظیم ساختار صنعتی” شناخته می‌ شود، برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ منتشر شده است.

این کتاب راهنما در واقع “یک سند تکمیلی” یا برای “قوانین موقت در رابطه با ارتقاء روند تعدیل و اصلاح ساختار صنعتی” می‌باشد. هنگامی که این این کتاب راهنما برای اولین بار منتشر شد، بیش از ۲۰ صنعت از جمله کشاورزی، حفاظت آب، زغال سنگ، برق، حمل و نقل، صنعت اطلاعات، آهن و فولاد، فلزات ترکیبی،‌ صنایع پتروشیمی، مصالح ساختمانی، ماشین‌ آلات صنعتی، صنایع سبک و نساجی، خدمات صنعتی، محیط زیست و حفاظت از آن، حفاظت و بهره‌ برداری گسترده از منابع و غیره بود. در مجموع ۵۳۹ مقاله در رده‌ی تشویق، ۱۹۰ مورد در رده‌ی محدود‌سازی و ۳۹۹ مورد نیز در رده‌ی حذف وجود دارد.

طبق گزارش رویترز، در نسخه‌ی پیش‌ نویس کتاب راهنما صنعت استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یکی از ۴۵۰ فعالیتی است که به گفته‌ی NDRC به دلایلی از جمله عدم تطابق با قوانین و مقررات مربوطه، خطرناک بودن، هدررفت منابع و یا آلودگی محیط زیست باید کنار گذاشته شوند. ظاهرا این سند تاریخ مشخص یا برنامه‌ ریزی دقیقی برای چگونگی حذف استخراج بیت کوین مشخص نکرده است، این بدان معناست که این فعالیت باید بلافاصله ممنوع اعلام شود. لازم به ذکر است که شهروندان کشور چین می‌توانند تا تاریخ ۷ام ماه می نظرات خود را در رابطه با تغییرات پیشنهادی در این فهرست ارائه نمایند.

این گزارش همچنین به نقل از روزنامه اوراق بهادار دولتی عنوان شده که این فهرست پیش نویس به روشنی منعکس کننده نگرش سیاست صنعتی کشور نسبت به صنعت ارزهای دیجیتال است.

اگرچه بانک های مردم چین (PBoC) در سپتامبر ۲۰۱۷، عرضه سکه های اولیه (ICOs) را ممنوع کرده اند، اما تا کنون، استخراج ارزهای دیجیتال همچنان قانونی بوده است، اگرچه با توجه انرژی زیادی که برای آن صرف می شود، از رونق افتاده است. به عنوان مثال، در روز ۴ ژانویه ۲۰۱۸، یکی از خبرگزاری های چین به نام South China Morning Post (SCMP) گزارش داد که با توجه به گفته‌های یک منبع ناشناس، کشور چین قصد دارد از طریق محدود کردن میزان برق مصرفی ماینرها باعث تعطیلی فعالیت آنها شود، زیرا مقامات چینی نگران این مسئله هستند که “ماینرهای بیت‌ کوین در حال استفاده از مزیت برق ارزان برخی مناطق این کشور بوده و در برخی موارد بر روی میزان مصرف برق معمولی تاثیر بگذارند.” جالب تر اینکه، در این مقاله عنوان شده که محدودیت های ذکر شده شامل منابع قانون‌گذاری دیگری از جمله NDRC نیز می‌باشد.

مطمئنا این اقدام دولت چین برای شرکت هایی که همچنان مشغول استخراج ارزهای دیجیتال در این کشور می باشند، به هیچ عنوان تعجب‌آور نخواهد بود. به عنوان مثال، گزارشات منتشر شده از بلومبرگ نشان می‌دهد شرکت بزرگ بیت ‌مین در حال حاضر فعالیت استخراج ارزهای دیجیتیال خود را در کشور‌های دیگری همچون ایالات متحده و کانادا راه اندازی کرده است.

حساب توئیتری cnLedger که اخبار مرتبط با صنعت ارزهای دیجیتال و بلاک ‌چین را در کشور چین منعکس می‌کند، روز دوشنبه اعلام کرد که کارگزاری های مبادله‌ی ارزهای دیجیتال (OTC) که پس از ممنوعیت ICOها توسط PBoC در کشور چین تقریبا تنها راه خرید ارز دیجیتال به واسطه‌ی ارز فیات محسوب می‌ شوند، شاهد حجم زیاد خرید استیبل کوین تتر (USDT) می باشند. و سرمایه‌ گذاران و معامله‌ گران چینی ابتدا اقدام به خرید استیبل کوین تتر کرده و سپس در صرافی‌ های مورد نظر خود تتر را به سایر ارزهای دیجیتال همچون بیت‌ کوین تبدیل می‌ کنند.