video thumb

تاثیر استخراج ارزهای دیجیتال در بهینه سازی و صرفه جویی در انرژی

امروزه ارزهای دیجیتال و استخراج این نوع از ارز های رمز پایه بسیار پرکاربرد است و تبدیل به صنعت شده است که این صنعت نیروی برق زیادی را مصرف می کند و تامین برق مصرفی این صنعت بسیار دشوار شده است و باید به دنبال راهکار های ارزان و ساده برای صرفه جویی در انرژی باشیم.

بلاک چین یکی از فناوری های جدید است. هر فردی که قصد داشته باشد آینده ای مطمئن داشته باشد و کاملا آماده برای اتفاقات آینده باشد با شرکت در فناوری بلاک چین به آمادگی های لازم خواهد رسید. بلاک چین در حوزه های مختلفی کاربرد دارد، یکی از کاربرد های بلاک چین امکان انجام تراکنش همتا به همتا ارزهای دیجیتال به مانند بیت کوین است. در واقع ارز های رمز پایه متن باز هستند و هیچ نهادی نظارت ندارند. جالب است بدانید که تراکنش های ارزهای دیجیتال توسط استخراج کنندگان که ماینر هم نامیده می شود، تایید می شود و هر کدام از این تراکنش ها در بلوکی قرار می گیرند و همینطور این بلوک ها به یک زنجیره اضافه می شوند.

البته اضافه کردن این بلوک ها به  زنجیره  توسط ماینر ها انجام می شود که باید تعدادی از مسائل ریاضی بسیار دشوار در یک توالی ویژه حل کنند. انجام دادن همین کار هم احتیاج به انرژی زیادی برای فرآیند های رایانشی و محاسباتی دارد. با توجه به این مورد هم دو پرداخت برای استخراج کنندگان وجود دارد که یکی برای حل کردن مسائل دشوار ریاضی و بلوک ها است و مورد دوم اخذ کارمزد برای انجام تراکنش ها است. در نتیجه مشخص است که هر چه توان پردازشی استخراج کننده بیشتر باشد احتمال اضافه کردن بلوک های بیشتر به زنجیره برای دریافت بیشتر پاداش، بیشتر خواهد شد.

با توجه به موارد بالا، تلاش بیشتر برای پاداش بیشتر رقابت بیشتری هم در برابر دست یابی به توان پردازشی افزایش پیدا می کند در نتیجه مصرف انرژی هم بیشتر خواهد شد. با توجه به بررسی هایی که انجام شده است، تنها شبکه بیت کوین به طور سالیانه ۲٫۵ گیگا وات برق مصرف می کند که این  مصرف انرژی با مصرف انرژی سالیانه کشور ایرلند برابری می کند. در رابطه با استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال تخمین زده شده است که طبق این تحقیقات ۷۵ درصد از کل استخراج ارزهای دیجیتالی در کشور چین انجام می شود. در نتیجه مشخص است که انرژی لازم برای تامین برق این حجم از استخراج ها از زغال سنگ و سوخت های فسیلی بدست می آید که استفاده بیش از حد انتشار آلودگی و فزاینده های آلاینده جوی را در پی دارد.

رابطه انرژی های تجدید پذیر و استخراج ارزهای دیجیتال

در واقع یکی از مشکلات بارز این است که در استفاده از انرژی تولید شده از منابع از تجدید پذیر هدر می رود. در روز های آفتابی و یا حتی روزی که با وزش باد همراه است صفحات خورشیدی و توربین های بادی انرژی بیشتر از مصرف تولید می کنند و با توجه به همین شرایط اگر این انرژی در شبکه برق مازاد باشد بخش زیادی از انرژی خورشیدی و بادی بدون استفاده باقی می ماند. در واقع دلیل عدم بهره برداری از انرژی مازاد تولید شده از ذخیره آن در باتری ها بهتر و ارزان تر است. این مسئله ای است که در سراسر جهان مطرح است و یکی از چالش های اقتصادی است به این دلیل که هدر رفتن منابع تجدید پذیر از اهداف اقتصادی بسیار دور است.

طبق بررسی هایی که سالانه انجام می شود، هر ساله میزان کل انرژی های تولیدی از منابع تجدید پذیر به طور تقریبی ۲٫۹ درصد افزایش پیدا میکند. علاوه بر این سهم انرژی های تولیدی تجدید پذیر از کل انرژی های تولیدی از ۲۲ درصد سال ۲۰۱۲ به ۲۹ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید. این آمار و ارقام نشان دهنده پیشرفت در زمینه انرژی های پاک است. اما راهکار برای استفاده مازاد انرژی های تولیدی تجدید پذیر چالش بزرگی را برای سرمایه گذاران و مصرف کنندگان قرار داده است.

به همین دلیل باید به دنبال روش های جدید و مدرن امروزی برای شبکه های برق و انرژی باشیم و این روش های سنتی را به طور کلی کنار بگذاریم. یکی از راهکار های جدید و امروزی، استخراج ارز های رمزپایه و دیجیتال با استفاده از انرژی های مازاد است. این روش و راهکار پتانسیل بسیار بالایی برای از بین بردن نقص های مالی و فنی دارد و از هدر رفتن انرژی به راحتی جلوگیری می شود و به دنبال آن ثروت هم به همراه خود دارد. در واقع می توان با سود حاصل از ارزهای دیجیتال در حوزه های انرژی تجدید پذیر سرمایه گذاری انجام داد.

بهینه سازی

استخراج ارزهای دیجیتال، تبدیل برق به بهره مالی:

امروزه، بخش بزرگی از انرژی مصرفی برق برای استخراج ارز های رمز پایه از منابع سوخت های فسیلی و غیر تجدید پذیر تامین می شود که در مقایسه با منابع تجدید پذیر ارزان تر است. اما هدف، هدایت انرژی بدون استفاده تجدید پذیر به سمت اسخراج ارزهای دیجیتالی است تا آلودگی و انتشار گاز های آلاینده کاهش پیدا کند. اما برای این هدف درهنگام تولید انرژی تجدید پذیر دو گزینه باید درنظر گرفته شود:

انرژی های تجدید پذیر به قیمت عمده بازار به شبکه برق فروخته شود.

در زمان تولید مازاد در شبکه بخش اضافی برای مصرف در اوج زمان ذخیره شود.

وقتی که به دلیل پر بودن باتری‌ها یا به‌صرفه نبودن، تقاضای ذخیره‌سازی کاهش می‌یابد، می‌توان از مازاد انرژی تولید شده برای استخراج ارزهای رمزپایه استفاده کرد.

دو مورد اول هم اکنون برای کسب درآمد از انرژی تجدید پذیر در شبکه برق استفاده می شود. اما گزینه سوم مورد جدید و اضافه ای است که می تواند در اختیار افراد قرار گیرد. در واقع استفاده از مازاد انرژی نه تنها از اتلاف منابع جلوگیری می شود بلکه باعث ایجاد ارزش و سرمایه می شود و همچنین باعث می شود تا ارزهای دیجیتال بیشتر با محیط سازگار بشوند. در نتیجه استخراج ارز های دیجتال و اضافه کردن بلوک ها بدون ایجاد هیچ گاز آلاینده ایی انجام خواهد شد.

با توجه به تحقیقات، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۲ درصد از انرژی بادی در چین هدر رفته است. با استفاده از انرژی مازاد در راستای استخراج ارز های رمز پایه ثروتی را به وجود می آورد که می تواند تاثیر قابل توجهی در برطرف کردن آلاینده های جوی داشته باشد.

درست به مانند یک دومینو، تصور کنید که یک ارز دیجیتال استخراج می شود از ثروت بدست آمده می توان برای سرمایه گذاری در زیر ساخت های انرژی تجدید پذیر استفاده کرد و به همین ترتیب چرخه ثابت و مفیدی به وجود خواهد آمد. در واقع  در این چرخه جدا از سرمایه پایداری  که بدست می آید بلکه باعث رشد سیستم ارز های رمز پایه هم خواهد بود.

تاثیر استخراج ارزهای دیجیتال با استفاده از انرژی مازاد تجدید پذیر بر زندگی شهروندان:

این روش علاوه بر خلق ثروت و کمک به محیط زیست و قابلیت متعددی که به همراه خود دارد. در متحول کردن زندگی شهروندان هم تاثیر به سزایی دارد.

منازل مسکونی:

در واقع این روش نوعی کسب در آمد از محل سکونت است. به این معنا که خانه ها و شهرک ها کوچک که به طور مستقل برق مصرفی خود را تولید می کنند می توانند از این برق تولید مازاد خود برای استخراج ارزهای دیجیتالی بهره ببرند.

تاسیسات تجاری و صنعتی:

در صنعت از برق مازاد برای برپایی دستگاه های استخراج در ابعاد بزرگ استفاده می شود. این روش برای تاسیسات انرژی تجدید پذیر فراساحلی و یا تاسیسات مستقر در نواحی دور افتاده کاربرد دارد. که در این دستگاه ها انتقال و ذخیره برق نیاز به صرف هزینه بالایی است و به طور معمول از برق مازاد تولید شده هدر می رود.

ساختمان ها و شهر ها:

با استفاده از این روش به اقتصاد دورانی خواهید رسید. اقتصاد دورانی، اقتصادی است که هدف اصلی آن عدم تولید پسماند و محافظت از محیط زیست و درکنار این موارد همزمان رسیدن به اقتصاد پایدار است. در واقع هنگامی که ساختمان های مرتفع مسکونی در تولید و ذخیره انرژی و مصارف سرمایه ای آن شریک هستند، چرا در سود حاصله از انرژی مازاد سهیم نباشند. علاوه بر بهره های مالی که به وجود می آورد باعث کاهش انتشار کربن در شهر ها خواهد بود. در تمام این داستان فناوری بلاک چین نقش اول و اصلی را بازی می کند و باعث می شود تا خیلی آسانتر به هدف هوشمند سازی شهر ها برسیم.

آینده پیش رو:

درست است که تولید انرژی های تجدید پذیر متوقف نخواهد شد، اما محدودیت هایی همچون مدیریت کارآمد و انتقال و مصرف درگیر صنعت برق هستند. در نتیجه راهکاری که در این مقاله گفته شده است تمام این محدودیت ها را از حل نخواهد کرد و شامل تمام فاکتور های موثر نیست، اما چهره جدیدی از فناوری بلاک چین را به نمایش خواهد گذاشت.