video thumb

ماین کردن بیت کوین می‌تواند اینترنت جهانی را از کار بیندازد!

بر اساس گزارشی که اخیرا منتشره شده، مقدار انرژی مورد نیاز برای محاسبات کامپیوتری که در رابطه با بیت کوین و ارزهای مجازی مورد نیاز است فقط یکی از دغدغه‌های بانک بین‌المللی حل و فصل اختلافات سرمایه‌گذاری است!

ارزجو: ماین کردن (Minning) بیت کوین فرایند ایجاد واحدهای جدید ارز دیجیتال است و به مقدار زیادی انرژی مصرف می‌کند. میزان کربنی که برای حل یک معادله مصرف می‌شود، معادل انرژی الکتریکی است بیش از ۱۵۹ کشور با همراه مصرف می‌کنند. این ایراد که در رابطه با تولید واحدهای جدید ارز دیجیتال بر اساس بلاک چین مطرح شده است فقط یکی از اشکالاتی است که منتقد منتقدان در این مورد مطرح کرده‌اند. در یک گزارش جدید بانک بین‌المللی حل و فصل سوئیس (BIS) – موسسه مرکزی بانک‌های مرکزی- از این فناوری به خاطر عدم وجود مقررات، تغییرات دائمی ارزش، و دیگر دلایل، به عنوان صندوقی ناکارآمد برای پس‌انداز پول نام برده شده است.

یکی از انتقادات دیگری که بانک بین‌المللی حل و فصل سوئیس از آن نام می‌برد، نه تنها میزان انرژی که برای ماین کردن ارزهای دیجیتال به کار می‌رود است بلکه انجام تراکنش‌ها هم مایه نگرانی هستند. به علت اینکه گزارش‌های تمام تراکنش‌های ارزهای دیجیتال بر روی یک دفتر غیرمتمرکز به جای بانک مرکزی جمع آوری می‌شوند، حجم این دفتر به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد.

ارزهای دیجیتال بلاک چین

در حال حاضر برای انجام تراکنش‌های فروش دیجیتال در شرایط بسیار خوش‌بینانه سیستم‌های پرداخت ملی به کار می‌روند که دفاتری که برای ثبت آنها باید به کار می‌رود، روزانه بیش از ظرفیت یک تلفن هوشمند کنونی خواهد بود و بعد از چند هفته از حافظه یک کامپیوتر شخصی نیز فراتر خواهد رفت و بعد از چند ماه دیگر در سرورها هم جایی برای این اطلاعات باقی نخواهد ماند. همچنین در گزارش این بانک توضیح و هشدار داده شده است که میزان انرژی که برای انجام محاسبات این تراکنش‌ها لازم است، می‌تواند باعث از کار افتادن اینترنت در سطح جهانی شود. در این گزارش گفته شده است که فقط سوپرکامپیوترها می‌توانند اطلاعات مربوط به این تراکنش‌ها را در خود ثبت کنند و حجم ارتباطاتی که برای رد و بدل کردن فایل‌ها به وسیله میلیون‌ها کاربر با حجمی معادل ترابایت انجام می‌شود، می‌تواند باعث از کار افتادن اینترنت شود.

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

در گزارش این بانک توضیح داده شده است که همچنین مشکل تراکم نیز وجود دارد. اولاً بلوک‌های جدید در بلاک چین (گروهی از گزارش‌های تراکنش‌ها) را می‌توان در فواصل از پیش تعیین شده قرار داد زیرا این فناوری بر اساس محدودیت‌های محاسباتی، برنامه ریزی شده است. بنابراین زمانی که سیستم از دسترس خارج می‌شود صفی از این صورتحساب‌ها تشکیل شده و مقدار صورتحساب‌های موجود در این صف، افزایش خواهد یافت. در ویدیویی که به همراه این گزارش منتشر شده است، هیون سونگ شین (Hyun Song Shin) مدیر بخش تحقیقات بانک بین‌المللی حل و فصل سوئیس توضیح می‌دهد که کسی که با بیت کوین، دو دلار قهوه می‌خرد، در واقع باید ۵۷ دلار برای انجام تراکنش بپردازد (البته این گزارش در زمان افزایش قیمت بیت کوین در دسامبر ۲۰۱۷ منتشر شده است)

استخراج بیت کوین

به عبارت بهتر هرچه مردم از بیت کوین به عنوان پول، بیشتر استفاده کنند استفاده از آن دشوارتر خواهد شد. شرایط استفاده از آن بسیار سخت‌تر از شرایط استفاده از ارز متمرکز خواهد بود. به گفته گزارش این بانک: «هرچه مردم بیشتر از ارز دیجیتال استفاده کنند انگیزه برای استفاده از آن بیشتر خواهد شد.»

البته این گزارش را باید با در نظر گرفتن این شرایط خواند که این بانک سوئیسی، نماینده بانک‌های مرکزی است و تمایل دارد که سیستم بانکی متمرکز همچنان باقی بمانند و به کار خود ادامه دهند.

اوضاع به این بدی و تاریکی هم نیست. گزارش بانک حل‌وفصل سوئیس، پتانسیلی که در فناوری ارزهای دیجیتال (بلاک چین) نهفته است را نمی‌تواند کتمان کند و فقط خود این ارزها را زیر سؤال می‌برد. این گزارش، توضیح می‌دهد که این فناوری ممکن است برای تسهیل فرایندهای اداری مرتبط با تراکنش‌های مالی پیچیده، مانند امور مالی تجاری، سودمند هم باشد.