سرمایکس
sarmayex Coin icon

بازار معامله حرفه ای

سرمایکس راه اندازی شد

sarmayex Coin icon
شروع معامله sarmayex Arrow icon
video thumb

قبل از سرمایه‌گذاری بر روی بیت کوین این مقاله را بخوانید

بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال طی سال جاری بارها به تیتر یک اخبار تبدیل شده‌اند. قیمت بیت کوین به‌ عنوان پرطرفدارترین ارز دیجیتال از ۹۹۷ دلار در روز اول ماه ژانویه به بیش از ۱۹ هزار دلار در اواسط ماه دسامبر افزایش یافت. اما بسیاری از سرمایه‌گذاران همچنان به دیده احتیاط به بیت کوین می‌نگرند و جمی دایمن (Jamie Dimon) رئیس ارشد اجرایی جی‌پی مورگان (JP Morgan) تا به آنجا پیش رفته که بیت کوین را «کلاهبرداری» خوانده و گفته که «اگر حماقت کنید و بیت کوین بخرید تاوان آن را روزی خواهید پرداخت.» در این گزارش مطالبی درباره آینده بیت کوین ارائه خواهیم داد.

ارزجو : در حالی که جمی دایمن آشکارا مخالف بیت کوین است، بورس معاملات اختیاری شیکاگو (CBOE) و بورس کالای شیکاگو (CME) که دو مرکز بزرگ دادوستد کالا به شمار می‌روند هر دو بیت کوین را در ماه دسامبر ۲۰۱۶ در بورس قراردادهای آتی خود پذیرفتند. با توجه به این مؤلفه ثبات و موفقیت بیت کوین، آیا اکنون وقت آن رسیده که رسماً به ارزهای دیجیتال بپیوندیم؟ بیایید ببینیم گام‌های بزرگ بورس شیکاگو چه معنا و مفهومی برای بیت کوین دارند؟

همچنین بخوانید: خرید ارز دیجیتال ، خرید بیت کوین ، خرید اتریوم ، خرید تتر ، خرید ترون ، خرید شیبا اینو ، خرید پرفکت مانی ، خرید لونا کلاسیک

قرارداد آتی چیست؟

اگر با دنیای سرمایه‌گذاری اختیاری ناآشنا هستید، «معاملات آتی» شاید واژه غریبی برایتان باشد. معاملات اختیاری و معاملات آتی معمولاً جای یکدیگر استفاده می‌شوند و به معنای یک قرارداد جهت خرید یک دارایی مشخص با یک قیمت مشخص در یک تاریخ آتی هستند. معاملات اختیاری صدها سال است که موجودیت پیدا کرده‌اند، هرچند یک بورس رسمی در آن دوران در آمریکا موجود نبوده است. از لحاظ تاریخی، معاملات اختیاری برای این به وجود آمدند که به کشاورزان و دیگر تولیدکنندگان کالا کمک کنند تا قبال از آنکه آماده فروش محصولات خود در بازار آزاد شوند یک قیمت فروش برای محصول خود مشخص کنند.

برای مثال، یک برنج‌کار در چین ماه‌ها قبل از آنکه برنج برای برداشت و فروش آماده شود کشت محصول خود را آغاز می‌کند. این کشاورز می‌تواند یک خواربارفروشی یا دلال بازاری پیدا کند که تضمین دهد کل محصول را به قیمت ایکس دلار در هر کیلوگرم در یک تاریخ آتی خریداری خواهد کرد. در این سازوکار، به کشاورز تضمین داده می‌شود که یک قیمت پیش‌بینی شده در ازای محصول خود دریافت خواهد کرد و به خریدار نیز تضمین داده می‌شود که محصول مورد نیاز خود را به دور از هرگونه ابهام درباره قیمت آن دریافت خواهد کرد. این یک موقعیت برد ـ برد برای کشاورز و خریدار است، زیرا نیازی نیست هیچکدام از آنها نگران نوسانات عمده قیمت و از دست رفتن سود و منفعت خود در زمان برداشت محصول باشند. این معاملات را گاهی اوقات معاملات آتی می‌خوانند، زیرا در قالب آنها قیمت آتی محصول در زمان حاضر مشخص می‌گردد.

ارزهای دیجیتال فناوری بلاک چین

بسیاری از قراردادهای آتی در قالب معاملات اختیاری تنظیم می‌شوند. در چنین حالتی، فروش آتی تضمین شده نیست اما گزینه خرید به قیمت مشخص تضمین شده است. برای مثال، فرض کنید قیمت هر اونس طلا امروز ۱۵۰۰ دلار است و برداشت شما این است که قیمت آن دو ماه آینده بیش از ۱۷۰۰ دلار خواهد بود. شما می‌توانید به انتخاب خود طلا را امروز ۱۷۰۰ دلار در هر اونس خریداری کنید و اگر قیمت هر اونس طلا بالاتر از ۱۷۰۰ دلار رفت می‌توانید قرارداد را در راستای کسب منفعت به اجرا بگذارید. اگر قیمت هر اونس طلا به ۱۸۰۰ دلار رسید، در آن صورت می‌توانید قرارداد را اجرایی کرده و فوراً ۱۰۰ دلار سود در ازای هر اونس طلا به جیب بزنید. اگر قیمت هر اونس طلا زیر ۱۷۰۰ دلار رفت، می‌توانید قرارداد را منقضی سازید که در آن صورت تنها هزینه انعقاد قرارداد را متضرر خواهید شد و چیز بیشتری از دست نمی‌دهید.

منطق ورای اینگونه معاملات بسط یافته و سهام، اوراق قرضه، و دارایی‌های دیگری که در بازار سهام و دیگر بازارها معامله می‌شوند را نیز در بر می‌گیرد. بزرگ‌ترین بازارهای کالای آمریکا در شیکاگو واقع شده‌اند. در آنجا می‌توانید هر چیزی را از ذرت گرفته تا شکمبه خوک و فلزات گران‌قیمت معامله کنید. این بازارهای بورس با گذشت زمان دارایی‌های دیگری را نیز اضافه کرده‌اند که از جمله می‌توان به ابزارهای مالی نظیر سهام و اوراق قرضه اشاره کرد.

 

معاملات آتی بیت کوین به چه شکل است

معاملات آتی بیت کوین روز ۱۰ دسامبر ۲۰۱۶ به بورس معاملات اختیاری شیکاگو و روز ۱۷ دسامبر همان سال به بورس کالای شیکاگو اضافه شدند. این تاریخ‌ها نمایانگر آغاز رسمی، قانونی، و به رسمیت شناخته شده قراردادهای اختیاری در بورس‌های کالایی معتبر در آمریکا بودند. از نظر من، این یک گام عمده به سمت مشروعیت بخشیدن به ارزهای دیجیتال و دور ساختن آنها از «کلاهبرداری» هایی است که به زعم جمی دایمن و دیگران در بازار ارزهای دیجیتال صورت می‌گیرند.

معامله اختیاری بیت کوین نیز همانند مثالی است که در بالا درباره طلا ارائه شد. من در مثال فوق از ارقام غیرواقعی استفاده کردم، اما شما می‌توانید ارقام واقعی را در بازار بورس و دیگر وب‌سایت‌های گزارش بازار به صورت زنده و آنلاین مشاهده کنید. قراردادهای آتی بر اساس قیمت کنونی دارایی و تقاضای بازار قیمت‌گذاری می‌شوند. در اینجا تصویری از معاملاتی آتی بیت کوین مربوط به روز ۲۱ دسامبر آمده است.

فناوری بلاک چین ارز دیجیتال

همانگونه که در تصویر می‌بینید، معاملات آتی مربوط به بیت کوین را می‌توانید با قیمت‌های انتظاری متفاوت در ماه‌های ژانویه، فوریه، و مارس خریداری کنید. قراردادهای آتی بیت کوین از طریق شماری از شرکت‌های واسطه‌ای قابل دسترس هستند که بزرگ‌ترین و قابل ذکرترین آنها تی‌دی آمری‌ترید (TD Ameritrade) نام دارد. اگر پیشاپیش در معاملات آتی بازار بورس سرمایه‌گذاری کرده‌اید، این تصویر برایتان بسیار آشناست. در غیر این صورت، باید قبل از سرمایه‌گذاری یک دوره آموزشی فشرده را پشت سر بگذارید.

معاملات آتی بیت کوین دو کاربرد اصلی دارند: پوشش ریسک سرمایه‌گذاری‌های کنونی بر روی بیت کوین و کسب منفعت از بیت کوین بدون آنکه سکه‌ای در سبد سرمایه‌گذاری خود داشته باشید.

بهره‌گیری از معاملات آتی به‌ عنوان پوشش ریسک یک تاکتیک رایج جهت محافظت از دارایی در برابر زیان عمده به ویژه هنگام سرمایه‌گذاری بر روی دارایی‌های متزلزل نظیر بیت کوین به شمار می‌رود. پوشش ریسک اینگونه عمل می‌کند: فرض کنید ۱۰ بیت کوین دارید و نگران آن هستید که قیمت‌ها ممکن است پایین بیایند و ارزش سکه‌های شما به میزان چشمگیری کاهش یابد. به جای آنکه بیت کوین‌های خود را فروخته و بی‌خیال سود آتی آن شوید می‌توانید یک قرارداد آتی «فروش» (اختیار فروش بیت کوین و نه خرید) برای بیت کوین برای یک تاریخ آتی خریداری کنید. اگر قیمت کاهش یافت می‌توانید قرارداد را اجرایی کنید و ضرر خود را جبران سازید. اگر قیمت بیت کوین بالا رفت قرارداد همانند بیمه‌نامه‌ها منقضی می‌شود و ارزش سکه‌های شما نیز بالا می‌رود و از آنها منفعت می‌برید.

اگر می‌خواهید بدون خرید بیت کوین سود و منفعت کسب کنید، معاملات اختیاری روش بسیار خوبی هستند. می‌توانید صرفاً یک قرارداد اختیاری را برای یک تاریخ آتی خریداری کنید و اگر قیمت‌ها از قیمت اختیاری شما بالا رفت قرارداد را اجرایی سازید. این یک شیوه کم‌ریسک جهت ورود به دنیای بیت کوین و سبک و سنگین کردن اوضاع است بدون آنکه مجبور باشید با سر در آن غوطه‌ور شوید.

 

بورس معاملات اختیاری شیکاگو و بورس کالای شیکاگو به بیت کوین مشروعیت می‌بخشند

افزودن بیت کوین به بورس‌های معاملات اختیاری به کل سیستم ارزهای دیجیتال تا حدودی مشروعیت می‌بخشد. با اینکه در حال حاضر بیت کوین تنها دارایی بلاک چین برخوردار از قراردادهای آتی رسمی است، اما اتریوم، لایت کوین، و دیگر ارزهای دیجیتال نیز شاید به همین زودی‌ها از توفیق مشابهی برخوردار شوند. بسیاری از ارزهایی که از گوشه و کنار سروکله‌شان پیدا می‌شود شاید از چنین مشروعیتی برخوردار نباشند، اما ارزهای دیجیتال عمده‌ای که در بورس معاملات اختیاری شیکاگو و بورس کالای شیکاگو و بورس‌های مشابه در سرتاسر دنیا پذیرفته می‌شوند احتمالاً پابرجا باقی خواهند ماند و ارزش‌شان برخلاف انتظار برخی به صفر نخواهد رسید.

قیمت بیت کوین صنعت بلاک چین صدای ارزجو

با این حال، به خاطر داشته باشید که ارزهای دیجیتال هنوز تازگی دارند و سرمایه‌گذاری بر روی آنها با ریسک همراه است. برخی تحلیلگران می‌گویند بیت کوین مثل یک حباب است و با اینکه منسوخ نخواهد شد اما قیمت آن در آینده نزدیک یک تعدیل منفی قابل توجه را تجربه خواهد کرد. تنها با گذشت زمان چنین چیزی مشخص خواهد شد، اما فعلاً با احتیاط فراوان در این حوزه سرمایه‌گذاری کنید. من صرفاً دارایی مازاد خود را در این بازار سرمایه‌گذاری کردم و هنگامی که خبر پذیرش بیت کوین در بورس معاملات اختیاری شیکاگو و بورس کالای شیکاگو منتشر شد ۲۰۰ دلار بر روی بیت کوین سرمایه‌گذاری نمودم. این رقم اکنون تقریباً دو برابر شده است، اما افسوس آن را نمی‌خورم که چرا بیشتر سرمایه‌گذاری نکردم. هیچوقت فراتر از دارایی‌های که مورد نیازتان نیست در بازار ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری نکنید.

 

آیا فناوری بلاک چین بر بورس معاملات آتی شیکاگو مسلط می‌شود

دارایی‌های مبتنی بر بلاک چین شاید در بورس معاملات آتی شیکاگو پذیرفته شوند، اما این تنها شمه‌ای از جایگاه بلاک چین در آینده است. من منتظرم ببینم چه زمانی بورس معاملات آتی شیکاگو، بورس کالای شیکاگو، و حتی نزدک و بورس سهام نیویورک از شیوه کنونی رهگیری دارایی‌ها فاصله گرفته و به سراغ شیوه مبتنی بر بلاک چین می‌روند. این فناوری در بستر بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال قرار دارد. باید منتظر ماند و دید، اما به هیچوجه تعجب نکنید اگر دیدید که بلاک چین طی سال‌های آتی بر قراردادهای آتی بیت کوین و دیگر بازارهای کالا و بورس مسلط خواهد شد.

  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media
  • sarmayex social media

خرید حضوری

sarmayex pin location