video thumb

بررسی گزارش حجم معاملات جعلی در صرافی های ارزهای دیجیتال !

اخیرا، در گزارشی که توسط مدیریت دارایی بیت وایز به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) ارائه شد، نشانگر این مسئله است که ۹۵ درصد از حجم معاملات بازار بیت کوین و ارزهای دیجیتال جعلی می باشد. و گفتنی است که نادیده گرفتن بسیاری از حقایقی که در این گزارش مطرح شده بسیار دشوار است. با این حال، مواردی وجود نیز دارد که در این گزارش به آنها هیچ اشاره ای نشده است.

اساسا، توجیه این مسئله که بیت کوین یک دارایی دیجیتال تکامل یافته بوده و دارای یک بازار پیچیده است که از آن پشتیبانی می کند، دشوار است و با وجود حجم معاملات ساختگی توسط صرافی های ارزهای دیجیتال، در این گزارش، یک استدلال قانع کننده در مورد عدم رشد این ارز دیجیتال وجود دارد.

با این حال، این بازار پیچیده نیست و مسائل کلیدی وجود دارد که در این گزارش ذکر نشده است.

هیچ بحثی در مورد گزارشات مربوط به ساختگی بودن حجم معاملات انجام شده، وجود ندارد. و بحث بر سر این موضوع که کوین مارکت در ارائه این گزارشات جعلی هیچ نقشی ندارد، دشوار است. با این حال، سوالات بیشتری درباره دو صرافی ذکر شده در گزارش بیت وایز که عنوان شده دارای حجم معاملات واقعی می باشند، باید پرسیده شود.

در گزارش ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، نام دو صرافی بایننس و بیت فینکس در میان ۱۰ صرافی دیده می شود که دارای حجم معاملات واقعی می باشند.

تنها ۱۰ صرافی دارای حجم معاملات واقعی می باشند

این گزارش بیان می کند که بایننس و بیت فینکس بیش از ۵۰ درصد از حجم کلی معاملات بیت کوین را تشکیل می دهند. با این وجود، هیچ یک از این دو صرافی، همانند سایر صرافی های ارزهای دیجیتال ذکر شده در این گزارش، روابط طبیعی بانکی ندارند.

در گزارش ارائه شده به کمیسیون بورس و اوراق بهادار، هر دو صرافی دارای مسائل نظارتی عمده ای هستند. به عنوان مثال، بایننس توسط یک ICO تأمین مالی می شد که توسط یک توکن که بسیار شبیه یک توکن امنیتی است، پشتیبانی می شد و قادر به کسب مشارکت بانکی استاندارد نبوده است. بیت فینکس با مسائل بانکی عمده ای روبرو بوده و در برقرای چنین ارتباطی با چندین شکست روبرو بوده است.

همچنین، گفتنی است که هر دوی این صرافی ها از ارز دیجیتال تتر استفاده می کرده اند.

مشکل ارز دیجیتال تتر

تتر یک ارز دیجیتال با ثبات بلاک چین محور می باشد که بر اساس پروتکل امنی (Omni) ساخته شده است. همانطور که در مقاله سفید آن نیز مشخص شده است، این ارز دیجیتال برای استفاده از چیزی به نام “اثبات ذخایر” طراحی شده و به وسیله دلار آمریکا پشتیبانی می شود تا نرخ آن را تثبیت کند. این اصل “اثبات ذخایر” قرار است که از طریق حسابرسی منظم، باعث ثبات نرخ آن شود.

اساسا، این توکن با پشتیبانی دلار آمریکا ایجاد شده است و تولید این توکن‌ ها نسبت به دلار آمریکا انجام می شود، بنابراین قیمت آن اغلب ثابت است و نسبت به قیمت دلار تغییر می کند.

مشکل این است که هیچ گاه حسابرسی های تتر به طور منظم انجام نشده است.

با اشاره به پیچیدگی های موجود، قرارداد شرکتی که برای حسابرسی های اثبات ذخایر تتر به کار گرفته شده بود، پایان یافته و هرگز از یک حسابرس خارجی برای تکمیل این فرآیند استفاده نکرده بود. و تتر نیز همانند بیت فینکس، مشکلات بانکی خودش را داشت. و این مسئله که بیت فینکس و تتر در ارتباطی تناتنگ با یکدیگر می باشند، تعجب برانگیز نیست.

در حقیقت، این گزارش اذعان دارد که تتر هرگز یک ارز دیجیتال پایدار نیست.

و این چیزی نیست که از تتر انتظار می رفت. در واقع چنین انتظار می رفت که تتر نسبت به قیمت دلار تغییر کند. تتر توسط دو صرافی بایننس و بیت فینکس به منظور جلوگیری از نیاز به ارتباطات واقعی بانکی و پیروی از قوانین استفاده می شود.

موسسه شفافیت بلاک چین

به منظور ارائه تحلیل بیشتری از این گزارش، به گروهی به نام موسسه شفافیت بلاک چین اشاره می شود. ادعا می شود، موسسه ای وجود دارد که “یک درک کلی نهادی از ماهیت واقعی بازار ارائه می دهد. این گزارش عنوان می کند که این موسسه در تحقیقات خود، ۵۶ صرافی را شناسایی کرده دارای حجم معاملات جعلی می باشند.

جالب توجه است، شفافیت بسیار کمی در مورد موسسه شفافیت بلاک چین وجود دارد. و هیچ نوع مشخصاتی در مورد کسی که این گروه و موسسه را اداره می کند و اینکه از چه روشی برای انجام تحقیقات خود استفاده کرده اند، بر روی وب سایت این موسسه ذکر نشده است.

با نگاهی گذرا به صفحه «همکاران» در وب سایت موسسه، جزئیات جالبی را می توان پیدا کرد که عبارتند از: سرمایه گذاری های بیت وایز و نام نویسنده گزارش بیت وایز به کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده به عنوان حامی طبقه سرمایه گذار ذکر شده است.

چرا بیت وایز در گزارش خود به رابطه قبلی اش با این موسسه شفافیت بلاک چین چیزی اشاره نکرده است؟

سایر سوالاتی که باید پرسیده شوند

در اینجا به شخصی نیاز است تا جزئیات پول شویی هایی را که در صرافی ارزهای دیجیتال صورت می گیرد را بررسی کند. با این حال، سوالات کلیدی که در زیر به آنها اشاره شده است باید از قانون گذاران پرسیده شود:

۱٫ چرا نام بایننس به عنوان یکی از صرافی هایی ذکر شده است که دارای حجم معاملات واقعی می باشند؟

در این گزارش، خدمات مالی همه صرافی ها به غیر از بایننس که ۴۰٫۴۷ درصد از کل حجم معاملات ارزهای دیجیتال در این صرافی صورت گرفته است، با استفاده از فین کن (FinCEN) ثبت شده است.

۲٫ چرا در این گزارش، دو صرافی بزرگ ارزهای دیجیتال یعنی بایننس و بیت فینکس برای ارتباط خود با تتر که یک ارز دیجیتال باثبات غیرقانونی و غیر قابل حسابرسی می باشد، بررسی های دقیق تری انجام نداده اند؟

طبق گزارش ارائه شده، بایننس و بیت فینکس خود به تنهایی ۵۴٫۴۱ درصد از حجم معاملات واقعی را تشکیل می دهند.

۳٫ چه کسی موسسه شفافیت بلاک چین را اداره می کند؟

با توجه به موسسه شفافیت بلاکچین، دو صرافی بایننس و بیت فینکس دارای کمترین میزان حجم معاملات جعلی و ساختگی می باشند. با این وجود، این صرافی ها از روابط بانکی طبیعی برخوردار نبوده و توسط یک ارز دیجیتال با ثبات غیرقانونی پشتیبانی می شوند.

اعتبار این گزارش به این دلیل است که توسط بیت وایز ارائه شده که شرکتی است که در فضای ارزهای دیجیتال فعالیت می کند و برای انجام این تحقیق زمان صرف کرده و تلاش کرده تا با ارائه این گزارش به قانون گذاران کمک کند، اما با این حال گزارش ارائه شده دارای نقص هایی نیز می باشد.

در این گزارش، نیمی از حجم واقعی بیت کوین توسط صرافی هایی انجام شده که دارای روابط بانکی نمی باشند و این نشانگر این است که هنوز راه زیادی تا رشد این ارز دیجیتال باقی مانده است. این اتفاق خواهد افتاد و به نفع همگان خواهد شد.

با این حال، وقوع این امر نیاز به زمان و صبر دارد و مطمئننا قانون گذاران نیز این مسئله را درک می کنند.