video thumb

نگاهی مختصر به تاریخچه استخراج ارزهای دیجیتال !

علیرغم اینکه ارزهای دیجیتال به تازگی وارد جریان اصلی بازار شده اند، اما آنها برای یک دهه است که پدید آمده اند. با وجود اینکه بیت کوین، اولین ارز دیجیتالی بود که به وجود آمد، اما می توان گفت مفهوم ارز دیجیتال آنلاین حتی قبل از به وجود آمدن بیت کوین نیز وجود داشته است. از زمان پیدایش بیت کوین تا کنون بیش از ۱۶۰۰ نوع ارز دیجیتال متفاوت به وجود آمده است که به نظر می رسد، در هر هفته یک ارز دیجیتال عرضه شده است. در طول این مدت، ما اتفاقات گوناگونی در بازار ارزهای دیجیتال مشاهده کرده ایم که از عمده ترین آنها می توان به نوسانات بازار ارزهای دیجیتال اشاره کرد.

ارزهای دیجیتال نیز دارای زیر مجموعه هایی می باشند. به عنوان مثال، عرضه اولیه سکه (ICO) در سال های اخیر توانسته تا به عنوان راهی برای شرکت های مبتنی بر بلاک چین باشد تا بتوانند از طریق ارزهای دیجیتال برای پروژه های خود سرمایه جذب داشته باشند.

علاوه بر عرضه سکه اولیه، بازار ارزهای دیجیتال روند جدیدی را در فرم استخراج یا ماینینگ به وجود آورد که اولین بار بلافاصله پس از عرضه بیت کوین معرفی شد. در یک تعریف ساده می توان گفت که استخراج، روند یافتن ارزهای دیجیتال می باشد، اما در حقیقت این امر با پیچیدگی های خاصی همراه می باشد.

برای درک مفهوم استخراج، در ابتدا باید چگونگی ارتباط استخراج با بلاک چین را دریابید. گفتنی است؛ هر تراکنشی که با استفاده از ارزهای دیجیتال انجام می شود، رمزگذاری شده و به یک بلاک افزوده می شود و پس از انجام تعدادی تراکنش، این بلاک به یک بلاک عمومی اضافه می شود. با توجه به اینکه این بلاک ها به شدت رمزگذاری شده اند، اساسا حل کردن آنها بسیار دشوار است و یک معادله دشوار فقط با استفاده از یک کامپیوتر قدرتمند می تواند این بلاک را به بلاک عمومی تبدیل کند. بعد از آن، به ماینر یا استخراج کننده با یک سکه خاص به عنوان بخشی از “کارمزد استخراجش” پاداش داده می شود و همچنین ذخیره سکه را افزایش می دهد.

همانند بسیاری از انواع فناوری ها، استخراج ارزهای دیجیتال نیز از زمانی که برای اولین بار تاسیس شدند تا کنون دارای تغییراتی بوده اند. اول اینکه، بیت کوین دیگر نمی تواند با استفاده از یک کامپیوتر خانگی استاندارد استخراج شود و به تجهیزات تخصصی نیاز دارد. علاوه بر این، ماهیت سکه های استخراج نیز تغییر کرده است.

زمانی، استخراج ارزهای دیجیتال، برای طرفداران این عرصه به عنوان یک سرگرمی منحصر به فرد به شمار می رفت،  اما درحال حاضر این روند در قالب مزارع استخراج تجاری و سودآور توسعه یافته است. به طور معمول مزارع استخراجی که در کشورهایی با هزینه کم انرژی واقع شده اند، دارای مراکز داده و تجهیزات خاصی هستند که امکان استخراج بیشتر انواع گوناگون ارزهای  دیجیتال را فراهم می کند. این مزارع قادر با حل معماهای ریاضی پیچیده قادر به عرضه سکه با سرعتی بسیار بیشتر از ماینرهای معمولی می باشند، بنابراین قادرند تا سهام بیشتری را با سرعتی بالاتر تولید کنند.

علیرغم نگرش منفی که در ابتدا وجود داشت، در حال حاضر مزارع استخراج، با امن تر کردن شبکه و سودآورتر ساختن این صنعت نقش مهمی را در اکوسیستم ارزهای دیجیتال ایفا می کنند.

آنها همچنین کارآمدترین راه را برای شرکت ها به منظور ورود به بازار فراهم می کنند. همانطور که این مزارع به منابع بیشتری نیاز دارند، آنها معمولا متعلق به یک مجموعه ای از کاربران و یا مشاغل هستند که قادرند از طریق مزارع استخراج برای خود سود قابل توجهی را کسب کنند. لازم به ذکر است که علیرغم انتقاداتی که در این زمینه وجود دارد، این مزارع  توانسته اند باعث پیشرفت صنعت ارزهای دیجیتال شوند.

استخراج ارزهای دیجیتال هنوزم هم در مراحل ابتدایی خود به سر می برد و آینده ای طولانی را در پیش رو دارد. علاوه بر این، انتظار می رود، همانطور که تکنولوژی توسعه می یابد، پیشرفت های بیشتری نیز در این عرصه رخ دهد.

همچنین می توان گفت که  تغییر بزرگی در جهت استفاده از تلفن همراه در این صنعت وجود دارد. در حال حاضر ما شاهد آن هستیم که برنامه نویسان برنامه های کاربردی را ارائه می دهند که کاربران را قادر می سازد تا از طریق سیستم عامل اندروید تلفن همراه خود بتوانند فرآیند استخراج را انجام دهند. برخی از توسعه دهندگان حتی یک گام نیز جلوتر رفته اند.

به عنوان مثال، شکار ارز دیجیتال (Crypto Hunt) یکی از روش های بازی پوکمن گو (Pokemon GO) است که به کاربران ارزهای دیجیتال پاداش می دهد، این روش در اوایل سال جاری راه اندازی شد تا راه های جدید به دست آوردن ارز دیجیتال را به کاربران ارائه دهد.

گفتنی است؛ با وجود اینکه استخراج از طریق تلفن همراه به همان قدرتمندی مزارع استخراج نیست، اما واضح است که اکوسیستم ارزهای دیجیتال همچنان در حال رشد و تکامل بوده و به دنبال تغییر می باشد.