video thumb

اطلاعاتی در مورد بازار فرابورس (OTC)

اگر قصد دارید دستی بر تجارت ارز دیجیتال داشته باشید، احتمالا در مورد OTC مخفف (over-the-counter) که به معنی بازار خارج از بورس یا فرابورس است چیزهایی شنیده‌اید. برای آن دسته از سرمایه‌گذارانی که نمی‌خواهند خود را درگیر الزامات سخت‌گیرانه‌ی بازارهای بورس رسمی کنند، فرابورس (OTC) می‌تواند جایگزین مناسبی باشد که امکان داد و ستد مستقیم میان معامله‌گران را فراهم می‌کند. با این حال این بازارها به دلیل شفافیت کمتر با ریسک‌های بیشتری همراه هستند که ممکن است زیان زیادی به سرمایه‌گذاران غیرمتخصص وارد کند.

در بازار فرابورس (OTC) ، سفارشات به طور عمومی ذکر نشده‌اند و مشتری‌ها تنها از یک کارگزار برای تجارت با یکدیگر استفاده می‌کنند بدون اینکه کسی دیگری در جریان تراکنش‌ها باشد.

برخی از صرافی‌های ارزی نیز معاملات فرابورس (OTC) را پیشنهاد می‌دهند و برخی از مشتری‌هایشان به دنبال تجارت این سرویس هستند و می‌خواهند بدانند آیا واقعا می‌توانند از آن استفاده کنند.

 

چرا از OTC استفاده می‌شود؟

هدف استفاده از روش خرید OTC به جای صرافی ارزهای دیجیتال چیست؟ در ادامه به معرفی چند دلیلی که چرا افراد OTC را ترجیح می‌دهند می‌پردازیم.

 

نقدینگی: صرافی‌ها می‌توانند نقدینگی کمتری نسبت به میزان ایده آل داشته باشند. بنابراین اگر به دنبال سرمایه گذاری بیشتر هستید، OTC می‌تواند امن‌ترین شرط شما باشد.

محافظت پول: اگر به دنبال خرید یا فروش هزاران بیت کوین هستید، برای مثال، اگر این کار را از طریق یک صرافی انجام دهید ممکن است به قیمت صدمه می‌زنید. از همین رو بهتر است بدون آنکه تراکنشی در جای دیگر نشان داده شود آنها را به فروش برسانید تا مانع صدمه زدن به قیمت شود.

 

ناشناس بودن: اگر تعداد زیادی بیت کوین یا هر دارایی دیگری قرار است خریداری کنید، مطمئنا می‌خواهید که هویت شما حفظ شود. رد کردن صرافی‌ها و خریدن مستقیم از کسی دیگر می‌تواند به شما کمک کند مشخصاتتان کمتر در معرض باشد.

 

محدودیت‌های صرافی: بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال محدودیت‌های تجاری روزانه و حتی ماهانه دارند. در کوین بیس (Coinbase)، شما می‌توانید تنها ۲۵ هزار دلار آمریکا هر روز سرمایه گذاری کنید، در حالیکه در Kraken برخی کاربران نمی‌توانند بیشتر از ۲۰ هزار دلار در ماه سرمایه گذاری کنند.

 

بر اساس آنچه کمی قبل تر گفتیم و دلایل خوب بودن OTC را معرفی کردیم، می‌توان نتیجه گرفت که OTC برای سرمایه گذارانی که قصد دارند مقدار زیادی پول را سرمایه گذاری کنند مناسب‌تر است.

به عنوان مثال، به رغم مشکلاتی که بازار در سال ۲۰۱۸ با آن رو به رو بود، یکی از شرکت‌های سرمایه گذار ارزهای دیجیتال بیان کرد که سال گذشته حجم معاملات اجرا شده با OTC تقریبا ۲۴ میلیارد دلار بود در صورتی که میانگین معاملات فرابورس (OTC) 2 میلیون دلار است.

OTC برای تجارت‌هایی با حجم بالا است و تنها برای سرمایه گذاران معتبر محدود می‌شود. اما بدان معنی نیست که تنها تعداد کمی از مشتری‌ها می‌توانند از آن بهره مند شوند بلکه طبق گفته سخنگوی کوین بیس، صرافی کوین بیس (Coinbase) یک میز معاملات فرابورس (OTC) از نوامبر ۲۰۱۸ راه اندازی کرده‌ و این سرویس برای کابران کوین بیس پرایم (Coinbase Prime) در دسترس است.

بازار فرابورس (OTC) برخلاف صرافی‌هاب معمولی انعطاف پذیری گسترده‌تری برای شرکت‌ها دارد.

 

 

کجا می‌توان معاملات فرابورس انجام داد؟

اگر تصمیم گرفتید به جای صرافی از بازار فرابورس (OTC) استفاده کنید، احتمالا این سوال برایتان پیش می‌آید که از کجا باید شروع کنید. گزینه‌ها مختلف با توجه به نیازهای متفاوت وجود دارند که در ادامه بیشتر با آنها می‌شوید.

 

چت روم‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی: چت روم‌های خصوصی و عمومی برای خریدارها و فروشندگان طراحی شده‌اند که می‌توانند از طریق آنها یکدیگر را پیدا کنند. در سرویس‌هایی چون تلگرام، اسکایپ، آی آر سی (IRC) و لینکدین از جمله ابزارهایی ارتباطی مناسب هستند. جالب است بدانید، صدها میلیون دلار روزانه از طریق اسکایپ تجارت ارز دیجیتال می‌شود.

 

کارگزارهای OTC: کارگزارها، واسطه‌هایی هستند که خریدارها و فروشندگان پیدا می‌کنند و وب سایت‌های خودشان را نیز دارند.

 

LocalBitcoins: یکی از معروف‌ترین گزینه‌ها برای بازار فرابورس OTC شرکت استارت اپی لوکال بیت کوینز است. لوکال بیت کوینز یک صرافی سنتی نیست. در واقع به خریداران و فروشندگان مشابه به یک کارگزار وصل می‌شود بدون اینکه به عنوان واسطه عمل کند.

 

صرافی‌های ارائه دهنده OTC: بسیاری از صرافی‌های ارزهای دیجیتال در حال حاضر خدمات OTC ارائه می‌دهند. یکی از این صرافی‌ها همانطور که کمی قبل‌تر بیان کردیم کوین بیس (Coinbase) است. از دیگر صرافی‌ها می‌توان به  Binance, Bittrex, Poloniex, Huobi اشاره کرد.

 

تمام این روش‌های پیشنهادی برای بازار فرابورس (OTC) خطرات و اشکالات خود را دارند و در انتخاب هر کدام باید زمان و هزینه‌ها را هم در نظر گرفت.

 

خطرات و اشکالات بازار فرابورس OTC

یکی از بزرگترین خطرهای بازار فرابورس OTC مسئله امنیت است. از کلاهبردارانی که معامله‌گران ساده را فریب داده‌اند تا فروشندگانی که اصرار دارند در مکان ملاقت از پیش تعیین شده برای آنها پول نقد بیاورید همگی جز خطراتی هستند که باید در ابتدا شروع کار به آنها توجه کنید. خطر دیگری این است که بازار کاملا باز است و با قیمت‌های مبادله محدود نیستید. شما می‌توانید هر تعداد X بیت کوین را برای هر میزان اتریون معامله کنید. بدون در نظرگرفتن اینکه نرخ فعلی ارز چقدر است و همچنین می‌توانید کسی را انتخاب کنید که با شما معامله کند.

نقدینگی یکی دیگر از نگرانی‌هایی است که هنگام انجام معاملات فرابورس OTC با آن مواجه می‌شوید. اگر قصد دارید که از تمام مزایای بازار فرابورس OTC بهره مند شوید احتمالا کمتر سراغ صرافی‌های سنتی ارز دیجیتال می‌روید در واقع آنها به اندازه کافی نقدینگی برای فراهم کردن نیازهای شما ندارند.

همانطور که گفته شد صرافی‌ها میزمعاملات فرابورس دارند که به نوبه خود از مشکلاتی برخوردار است. شما باید از برخی قوانین آنها پیروی کنید هرچند که برای سرمایه گذاران خود امنیت کامل برقرار می‌کنند. برای مثال میزان حداقلی برای معامله فرابورس (OTC) در صرافی‌های Poloniex و Bittrex 250 هزار دلار تعیین شده است.